Gå til innhold
  • Bli medlem

Riktige kilder for ulike forbud mot ild i Jotunheimen?


Terka

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg med museskritt sommerens ferietur i Jotunheimen og i den forbindelse så lurer jeg på om noen kan vise til gode og oppdaterte kilder for bålforbud, og hva dette inkluderer, for Jotunheimen?

F.eks. for Lom og Skjåk Brannvesen finner jeg kun denne bloggposten fra 21.juni som seneste info: http://lsbrann.blogspot.com/2018/06/fortsatt-totalforbod-mot-bruk-av-open.html?m=1

- Det presiseres  ikke om dette også gjelder primus/gassbrennere, kun bål (og engangangsgrill i annen video) omtales. (Iflg brannvesenet lokalt her i Buskerud for noen uker tilbake,  så tillot de da gassbrennere selv om det var totalforbud mot åpen ild.)

For dagens etappe av Monsen på tur skriver de følgende:

https://www.dnt.no/monsen-jotunheimen/

- Hva de mener med "gassbrenner med jetboil" er jeg usikker på. 🤣

For Vinjerock som pågår nå til helga skriver de følgende: 

http://www.vinjerock.no/nyheiter/arkiv/2018/5-ting-aa-tenke-paa-foer-festival.aspx

- "3. ELDSFORBODET GJELD - HER KAN DU LAGE MAT MED PRIMUS"

 

Der er lett å tolke det dithen at det er brillefint med primus/gassbrennere i Jotunheimen i ukene fremover, men begge referansene over som omtaler dette et kommersielle aktører som beskriver sine regler ifbm gitte arrangementer. Hva finnes av gode og gyldige kilder på slik info for Jotunheimen, som holdes oppdatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ser på facebook sider til Sel brannvesen  står det innført totalforbud Sel 18 juli mens Vågå brannvesen innlegg er tilbake fra 22 juni er litt utydelig. Knusktørt vært del småbranner mest pga lyn . Vinjerock tillater de ved vannkanten med brannvaktee som ser på og faktikst brenner med skjerming virker til. Men kommet litt nedbør siste dagene så mulig oppheves men skal til skikkelig rotbløyte over flere dager så tørt er nå. 

Valdres brannvesen sin side ser det ut til er totalforbud datert 4 juli..

Nord Fron brannvesen sier samme skal oppdateres igjen i morgen kl 12 

Send brannvesen en melding hør 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, KimH skrev:

Send brannvesen en melding hør 

Jeg gjorde det i forkant av rundturen vår forrige uke siden jeg syntes innleggene fra Vågå var litt utydelige. Tilbakemeldingen derfra var imidlertid ikke særlig utydelig - det var rent Nei, men det var jo før regnet som vel har kommet nå..

Så forresten en kommentar i en chat i går at det DNT mener med "Gassbrenner med jetboil" er bruk av merket Jetboil. En noe merkelig formulering og regel kanskje?

Vinjerock sitt opplegg er vel  ganske klart. De har presisert at det er fullstendig forbudt å tenne opp noe oppe i campen og i områdene rundt, men siden det er så mange der som må ha mat har de satt inn ekstratiltak med avsperret område og brannvakter med ekstra slokkeutstyr lett tilgjengelig - antar det er i samarbeid/dialog med lokalt brannvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elisabethsk skrev:

Jeg gjorde det i forkant av rundturen vår forrige uke siden jeg syntes innleggene fra Vågå var litt utydelige. Tilbakemeldingen derfra var imidlertid ikke særlig utydelig - det var rent Nei, men det var jo før regnet som vel har kommet nå..

Så forresten en kommentar i en chat i går at det DNT mener med "Gassbrenner med jetboil" er bruk av merket Jetboil. En noe merkelig formulering og regel kanskje?

Vinjerock sitt opplegg er vel  ganske klart. De har presisert at det er fullstendig forbudt å tenne opp noe oppe i campen og i områdene rundt, men siden det er så mange der som må ha mat har de satt inn ekstratiltak med avsperret område og brannvakter med ekstra slokkeutstyr lett tilgjengelig - antar det er i samarbeid/dialog med lokalt brannvesen.

Ja er litt utydelig med jetboil og unktak så enklest høre med de når noe er tillatt. Knusktørt men vært mest brann skog pga lyn virker til etter det sett i aviser så håper regnet nå hjelper er vel fremdeles torden i område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "Eldforbud" i leiren på Vinjerock, men det er lite vann i Bygdin så det er laget et avgrenset kokeområde på stranda med slukkeutstyr og vakter.

Vang kommune har også lagt ned forbud i hele kommunen.

Det har regnet en del de siste 2 dagene, men dette har ikke trukket særlig langt ned i bakken. Så jeg tviler på at de vurderer det for tilstrekkelig til at det er nok i de områdene med forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei.

Hva innebærer et totalforbud? At det er nulltoleranse mot å bruke noe som helst som avgir høy varme? Eller at det er helt forbudt mot åpen ild, definert som bål, kullgrill osv., men at bruk av primus (gass) er ok når det brukes forsiktig. Sistnevnte er det jeg refererer til, som både Østre Agder Brannvesen og Drammensregionens Brannvesen IKS helt tydelig har bekreftet tidligere i år var ok da under deres totalforbud.

DNTs beskrivelser indikerer at det er ok med primus (gass) pt i Jotunheimen, men hvor de har dette fra vet jeg ikke.

At Vinjerock som privat arrangør tillater bruk av varme nede på stranda ved Bygdin men ellers har "eldforbod" er fullt forståelig med de tusenvis av personer som skal oppholde seg det samt potensielt lage med med en viss promille i kroppen. Dette er et format er burde holde uansett brannfare i naturen pga brannfaren på en festival med mange folk samlet tett.

Og hva er forskjellen til at jeg da arrangerer min egen private camp nede ved Koldevannet, hvor jeg er min egen brannvakt og bruk av primus kun tillates nede på stranda ved vannet?  Det er ikke noe mindre trygt det en "hundrevis" av primuser og bruk av griller nede ved Bygdin.

Jeg synes ikke dette er klar og tydelig informasjon jeg.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg er ute etter et tydelig informasjon på hva reguleringene sier er lov og ikke, og så skal jeg da forholde meg til det. Eller enda strengere om jeg føler at jeg ikke bør bruke brenner selv om det er lov.

Innenfor grensene, men ikke nødvendigvis helt til "kanten" av grensa. Sunn fornuft innenfor det som er lov.

DNTs info er jo et eksempel på at totalforbud ikke nødvendigvis betyr totalt forbudt for alle typer varmekilder.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Elisabethsk said:

Så forresten en kommentar i en chat i går at det DNT mener med "Gassbrenner med jetboil" er bruk av merket Jetboil. En noe merkelig formulering og regel kanskje?

Mener det ble presisert litt etterpå at det gikk på lukkede systemer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Phoney said:

Mener det ble presisert litt etterpå at det gikk på lukkede systemer?

Dvs de skiller da mellom  MSR Reactor/Windburner, Jetboil (semi-lukket), osv. som er ok. Mens åpne toppmonterte brennere som MSR PocketRocket2 eller slangebrennere som Optimus Vega ikke er lov.

Førstnevnte brennere vil forøvrig ha en såpass høy overflatetemperatur ifbm brennehodet/kroppen rundt brennehodet at de kan antenne tørt materiale om de velger (og de er mer ustødige pga høyden en f.eks en slangebrenner.)

Synsing fra min side denne posten, bare for å være tydelig på det. 😄

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Terka said:

Dvs de skiller da mellom  MSR Reactor/Windburner, Jetboil (semi-lukket), osv. som er ok. Mens åpne toppmonterte brennere som MSR PocketRocket2 eller slangebrennere som Optimus Vega ikke er lov.

Førstnevnte brennere vil forøvrig ha en såpass høy overflatetemperatur ifbm kroppen rundt brennehodet/brennehodet at de kan antenne tørt materiale om de velger (og de er mer ustødige pga høyden en f.eks en slangebrenner.)

Synsing fra min side denne posten, bare for å være tydelig på det. 😄

Ingen erfaring med de "lukkede" systemene, men du kan jo sjekke med DNT på chatten? Mener også at de har referert til brannvesenet for området. Mulig at dette kun gjelder i turfølget til Monsen på spesielle plasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Hva innebærer et totalforbud? At det er nulltoleranse mot å bruke noe som helst som avgir høy varme?

Jeg synes ikke dette er klar og tydelig informasjon jeg.

Er det innført Totalforbud i kommune, gjelder det all form for åpne varme! Men unntak kan gies, i det samme forbudet. Da er det jo opplyst hos kommune/brannvesen.

Noen kommuner/brannvesen benytter bare begrep som Totalforbud med bål, eller Totalforbud for all åpne varme, o.l. (og teksten kan varriere). Og det er kanskje noe forvirrende.

Men så sant det ikke gies unntak i Totalforbudet, tror jeg en må se på hva Forskriften mener om "bålforbud". Der nevnes "all form for åpnen varme". (Ser nå bort fra unntaket i Forskriften). Så for meg er det ganske klart, hva som menes med Totalforbud.

Så søk informasjon hos kommunalt brannvesen, det er de som har fått myndighet til å innføre Totalforbud.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Phoney said:

Ingen erfaring med de "lukkede" systemene, men du kan jo sjekke med DNT på chatten? Mener også at de har referert til brannvesenet for området. Mulig at dette kun gjelder i turfølget til Monsen på spesielle plasser?

Sånn!

20180719_133656.thumb.jpg.826ba68ba65246c4f00071d25d4866fa.jpg

Venter spent på godkjenning av spørsmålet og svar 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra DNT.. litt "politikerstil" over svaret,  svare uten å egentlig svare på spørsmålet.

20180719_135017.thumb.jpg.f9af12cb1b0254be1d025cbe494a9243.jpg

"Gassbrenner med Jetboil" er altså lov, og det virker som om de har klarert det med brannvesenet ansvarlig for regionen der dagens etappe går.

 

20180719_140155.jpg.ecbb89ed357ef82ee5972dd387c9c9a3.jpg

Må bare finne ut hva gassbrenner med Jetboil er. Kan jo satse på at det rett slett er en brenner laget av produsenten Jetboil 😁

 

Endret av Terka
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Imponerende dårlige formuleringer og utydelig informasjon i fjellheimen ja. Og det er jo snodig at de «godkjenner» en merkevare og ikke et produkt 😜 

Enda snodigere at NRK bare bekrefter at det er en merkevare det er snakk om, når folk påpeker det og lurer. 😂 Lite skjult produktplassering på statskanalen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Miamaria skrev:

Enda snodigere at NRK bare bekrefter at det er en merkevare det er snakk om, når folk påpeker det og lurer. 😂 Lite skjult produktplassering på statskanalen?

Her var det vel DNT (Britt DNT) som har svart og ikke NRK men.

Jeg sitter og og lurer på hva som nå er tillatt og ikke tillatt å bruke, da jeg har planer om å reise til Breheimen i neste uke. Og syntes og det er noe utydelig hva som er lov og ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Terka skrev:

Svar fra DNT.. litt "politikerstil" over svaret,  svare uten å egentlig svare på spørsmålet.

Hva er uklart, i det svaret? De mener nok det samme som meg, hvis du leser svaret om igjen. :)  Lokale brannmyndigheter som bestemmer, ikke DNT! Se nå bort fra linken til Monsenturen. De kan ha fått egene godkjenninger og godkjente plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TarjeiSkrede skrev:

Jeg sitter og og lurer på hva som nå er tillatt og ikke tillatt å bruke, da jeg har planer om å reise til Breheimen i neste uke. Og syntes og det er noe utydelig hva som er lov og ikke lov.

Kontakt de lokale brannvesen! De har svar på,  om det er innført Totalforbud. Og om det er noen unntak i forbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, TarjeiSkrede skrev:

Her var det vel DNT (Britt DNT) som har svart og ikke NRK men.

Ja stemmer, sorry. Ikke mindre rart, kanskje desto mer egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gittiamo skrev:

Tiur - greia er at det er lite/gammel informasjon fra brannvesenet i områdene

Har de innført Totalforbud, er det nok opplyst! Kan jo også forsøke direkte hendvennelse på dagtid, til aktuelle brannvesen. Uansett, DNT har ingen myndighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.