Gå til innhold
  • Bli medlem

Sett for nybegynner


nem

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenkte kjøpe et fiskesett så jeg har noe å gjøre når de andre i reisefølget skal fiske.. Har ingen planer om å legge veldig mye penger i det da budsjettet er stramt nok som det er..

Tittet litt på dette fra Skittfiske: https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/haspelsett/berkley-twilight-8-3-15gr-haspelsett-149253-p0000134088

Er det noe å ha? Bruksområde er skogsvann (store og noen litt mindre) samt fjellvann når vi er på fjellet. Er det vanlig at slike sett kommer med oppbevaringspose til stang og snelle? Og sist men ikke minst, tips til sluker for ymse småfisk (Abbor, makrell, laks, gjedde)?
Håper noen har noen innspill, drar om en uke så jeg må få ut fingeren og bestille :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MER enn godt nok. Jeg fisker en del og har aldri hatt dyrere snelle/stangkombo enn 600,- (Før jeg kjøpte Exage Minitele 9´ for å ha et lett, transportvennlig sett til lengre turer.. ) 

Tror ikke jeg har fått mindre fisk enn fiskekompiser, selv med rimelig utstyr ;-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, nem skrev:

Heisann!

Tenkte kjøpe et fiskesett så jeg har noe å gjøre når de andre i reisefølget skal fiske.. Har ingen planer om å legge veldig mye penger i det da budsjettet er stramt nok som det er..

Tittet litt på dette fra Skittfiske: https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/haspelsett/berkley-twilight-8-3-15gr-haspelsett-149253-p0000134088

Er det noe å ha? Bruksområde er skogsvann (store og noen litt mindre) samt fjellvann når vi er på fjellet. Er det vanlig at slike sett kommer med oppbevaringspose til stang og snelle? Og sist men ikke minst, tips til sluker for ymse småfisk (Abbor, makrell, laks, gjedde)?
Håper noen har noen innspill, drar om en uke så jeg må få ut fingeren og bestille :D

Det kommer helt an på hva og hvor du skal fiske. Det settet du nevner har en oppgitt slukvekt på 3 - 15 gr. og vil være midt i blinken for de fleste typer ferskvannsfiske hvor du ikke regner med større fisk enn max. en kilo. For større fisk, gjedde, laks og sjøfiske så bør du satse på noe mer solid. 

Problemet med å kjøpe et sett hos Biltema eller Europris er at du aldri vet hva som er i pakken. Jeg har sneller fra Biltema som funker helt perfekt, men også en fra samme sted som passer best i søppelkassen. Du vet ikke hva du får før du har prøvd utstyret, og da er det litt sent.

Men hvis du bare skal ha noe å gjøre mens de andre fisker så er nok det settet fra Skitt fiske nok noe dyrere enn det som burde være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første fiskesett var ett berkley twilight teleskopsett, og det gjorde susen i ett par sesonger før jeg klarte å knekke tuppen på stanga når jeg tryna... kjøpte etter dette ei shimano beastmaster, ei kjempestang, uten at jeg fikk noe mere fisk:)

satt faktisk i går å så på ei ny berkley teleskopstang, da jeg bare trenger ei lett lita stang til å ha i sekken i tilfelle det ikke er forhold for fluefiske :)

så med andre ord, jeg tror du blir fornøyd med det settet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, nem skrev:

Heisann!

Tenkte kjøpe et fiskesett så jeg har noe å gjøre når de andre i reisefølget skal fiske.. Har ingen planer om å legge veldig mye penger i det da budsjettet er stramt nok som det er..

Tittet litt på dette fra Skittfiske: https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/haspelsett/berkley-twilight-8-3-15gr-haspelsett-149253-p0000134088

Er det noe å ha? Bruksområde er skogsvann (store og noen litt mindre) samt fjellvann når vi er på fjellet. Er det vanlig at slike sett kommer med oppbevaringspose til stang og snelle? Og sist men ikke minst, tips til sluker for ymse småfisk (Abbor, makrell, laks, gjedde)?
Håper noen har noen innspill, drar om en uke så jeg må få ut fingeren og bestille :D

Dette er et veldig godt sett til innlandsfiske, og laangt over ting fra Europris, Biltema osv.. Rart ikke det står noe om stangfutteral. Det pleier å være med..

Litt motsetninger i beskrevet bruksområde og forventet fisk.. Lite laks og makrell i fjell- og skogsvann..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, whistler skrev:

MER enn godt nok. Jeg fisker en del og har aldri hatt dyrere snelle/stangkombo enn 600,- (Før jeg kjøpte Exage Minitele 9´ for å ha et lett, transportvennlig sett til lengre turer.. ) 

Tror ikke jeg har fått mindre fisk enn fiskekompiser, selv med rimelig utstyr ;-) 

Same her, fisker masse og det funker for meg. Skifter som regel ut snøret på ferdigsett med tynnete snøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker som en god stang.    Men som mange andre skriver kommer du langt med en billig teleskopstang fra Biltema xxl eller europris, hvertfall viss du skal fiske med dupp.  Selv brukte jeg slike stenger i mange år, med stort hell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får man hverken mer eller mindre fisk med billig utstyr kontra dyrt utstyr. I prinsippet så kan du få fisk med en snørestump knytt fast i en grankvist med krok og brødbit :)

Derimot så vil du antagelig miste mer fisk med dårlig utstyr kontra litt bedre utstyr, du vil kaste lenger med bedre utstyr og du vil kunne kjøre fisken bedre, kroke den lettere osv med skikkelig utstyr. Så er det det med følelsen av å få fisk, på ultralett utstyr så er det skikkelig artig selv med fisk på under kiloen - ikke fult så spennende med 40mm snøre, sjøfiskestang og sjøsnelle når du skal fiske ørret på 600-700 gram ;) 

Som alt annet så kjøp i henhold til erfaring, bruk og hva du er ute etter. Fisker du et par ganger i året så kjøp et billig sett på skitt fiske - mer en bra nok. Hvis du blir bitt av bassilen så kan du investere i bedre utstyr. For min egendel så liker jeg å ha så ultralett som mulig fordi det gir mer "følelse" og litt ekstra utfordring om du skulle få en litt for stor fisk i forhold til utstyr.

Men som det heter, skal du FISKE eller skal du FÅ fisk? :) 

Edit:
Er heller ikke enig i at en lett utstyr som 3-15 gram stang og ei lita snelle her en grense på f.eks en kilos fisk. Med moderne multifilament så kan du fint få i land både 2 og 3 kilos fisk - men du kan seff ikke bare sveive den inn direkte ;)

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:


Er heller ikke enig i at en lett utstyr som 3-15 gram stang og ei lita snelle her en grense på f.eks en kilos fisk. Med moderne multifilament så kan du fint få i land både 2 og 3 kilos fisk - men du kan seff ikke bare sveive den inn direkte ;)

Jeg fisker mest med ei stang med vekt 3-15 g, og har tatt fisk på nærmere 5 kg på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-15g stang er finfint til fjellfiske. Kan uten problem få større fisk på dette. Men ikke hold stanga rett opp mens man kjører fisk! Da kan både dyr og billig stang knekke. 

Det viktigste du bør se etter når du kjøper veldig rimelig stang, er å IKKE kjøpe en i karbon. Billig karbon tåler ofte lite, mens glassfiber o.l holder i bøtter og spann. Karbon i god kvalitet koster endel.

Ser trådstarter snakker om gjedde og laks også. Til dette bør du ha ei kraftigere stang. Men det er ikke noe som heter kombi stang som sportsbutikkene prater om. Dette vil bare ødelegge gleden av å fiske. Ikke kjøp ei 5-35g stang til å fiske på fjellet, det er ødeleggende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2017 den 9.55, ViktorS skrev:

Mitt første fiskesett var ett berkley twilight teleskopsett, og det gjorde susen i ett par sesonger før jeg klarte å knekke tuppen på stanga når jeg tryna... kjøpte etter dette ei shimano beastmaster, ei kjempestang, uten at jeg fikk noe mere fisk:)

satt faktisk i går å så på ei ny berkley teleskopstang, da jeg bare trenger ei lett lita stang til å ha i sekken i tilfelle det ikke er forhold for fluefiske :)

så med andre ord, jeg tror du blir fornøyd med det settet:)

Ja men du må jo alltid la prislappen sitte på utstyr og kroker. Ellers vet jo ikke fisken hva du har betalt for utstyret og da kan du selvfølgelig ikke forvente å få mer fisk på dyrt utstyr. 😉

fishing-cartoon47.gif

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldingene her! Fantastisk!

Jeg klarte å knuse mobilen i går så dette får litt innvirkning på planene. Det blir nok et veldig billig sett i første omgang og hvis det gir mersmak så går jeg litt opp i prisklasse neste gang. Og ja, det var litt motsetninger i hva slags fisk jeg var ute etter, hjernen var ikke helt med når posten ble skrevet. :P 

Tusen takk igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.