dsk Posted August 25 Share Posted August 25 Ut i fra din egen erfaring, hva ville du låne bort til en god venn som bare har brukt trangia tidligere. Det hele må inkludere et lite opplæringskurs. Jeg er veldig usikker, men lurer litt på denne: (alt for lang start på filmen, for den som kan litt så start på 6:30 ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dsk Posted August 27 Author Share Posted August 27 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dsk Posted August 27 Author Share Posted August 27 Dette er jo en 8R klone så 8R bruksanvisningen funker greit. Manual_Optimus_8R.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nikke Posted August 27 Share Posted August 27 (edited) Trenger knapt forvarming i kaldt vær. Idiotsikker for en nybegynner. Manual et stykke ned på siden. https://www.coleman.com/grills-stoves/camping-stoves/single-burner/guide-series-compact-dual-fuel-stove/SAP_3000003654.html Edited August 27 by Nikke 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dsk Posted August 28 Author Share Posted August 28 14 hours ago, Nikke said: Trenger knapt forvarming i kaldt vær. Idiotsikker for en nybegynner. Manual et stykke ned på siden. https://www.coleman.com/grills-stoves/camping-stoves/single-burner/guide-series-compact-dual-fuel-stove/SAP_3000003654.html En coleman var neste valg for meg, den jeg liker aller best er nok APEX, men det er en slangebrenner så vi bør nok starte enkelt. Jeg har forgjengeren til den der, en 400A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lompa Posted August 28 Share Posted August 28 dsk skrev (30 minutter siden): En coleman var neste valg for meg, den jeg liker aller best er nok APEX, men det er en slangebrenner så vi bør nok starte enkelt. Jeg har forgjengeren til den der, en 400A Jeg skulle også nevne Coleman. Jeg har en 442, og har lenge ønsket å skaffe meg en Apex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omnilite Posted August 28 Share Posted August 28 Jeg liker Soto Stormbreaker, samme drivstoff til forvarming og drift. Må pumpe nok trykk før start (pumpa har trykkindikator). Tenne fyrstikken/lighteren og vri på "start". Etterpumpe litt og vri til "run" når den brenner blått. For å slukke og slippe ut trykk, vri til "air". Bra guffe og stille i drift. Eneste som IKKE må gjøres, er å fylle for mye drivstoff i flaska. Under start prosedyren trekker den luft i fra flaska, er det for mye drivstoff, suger den dette i stedet for luft, og brenneren fylles med drivstoff=bål.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Ørud Posted August 28 Share Posted August 28 Dersom sikkerhetsnivå er et aspekt så ville jeg helt klart gått for noe parafindrevet i så fall. Og da er det også en fordel med noe som står stødig av seg selv, som f.eks 111 eller tilsvarende varianter som den i trådstart... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+Marius Engelsen Posted August 28 Share Posted August 28 Espen Ørud skrev (1 time siden): Dersom sikkerhetsnivå er et aspekt så ville jeg helt klart gått for noe parafindrevet i så fall. Og da er det også en fordel med noe som står stødig av seg selv, som f.eks 111 eller tilsvarende varianter som den i trådstart... Den står stødig, samtidig står det oppå veldig stødig. Tåler mye, ferdig sammensatt, og det er lite leamikk. Kun en tank med lokk og integrert pumpe, og ett reguleringshjul. Enkelt og greit. Anbefaler det samme. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+sneakyowl Posted August 28 Share Posted August 28 (edited) Omnilite skrev (1 time siden): Jeg liker Soto Stormbreaker, samme drivstoff til forvarming og drift. Må pumpe nok trykk før start (pumpa har trykkindikator). Tenne fyrstikken/lighteren og vri på "start". Etterpumpe litt og vri til "run" når den brenner blått. For å slukke og slippe ut trykk, vri til "air". Bra guffe og stille i drift. Eneste som IKKE må gjøres, er å fylle for mye drivstoff i flaska. Under start prosedyren trekker den luft i fra flaska, er det for mye drivstoff, suger den dette i stedet for luft, og brenneren fylles med drivstoff=bål.. Som eier av en Stormbreaker selv forstår jeg OVERHODET ikke hvordan den omtales som enklere i bruk og "ikke behøver forvarming". Begge deler er i mitt hode feil. Den krever uendelig mange pump for å være effektiv, og du må være mye mer våken under forvarming for å ikke potensielt brenne ned teltet (satt litt på spissen) vs en klassisk brenner hvor jeg føler graden av kontroll på forvarming er mye større og går roligere for seg - I tillegg til å nøye seg med maks 15-20 pump. Misforstå meg rett, det er en kjempekul og god brenner, men jeg hadde ikke anbefalt den som første bensinbrenner. Det er blant annet enkelte slitedeler (forvarmingsrøret/generator unit) som må byttes ut relativt jevnlig om man bruker brenneren mye. Min første gikk dundas etter noen forsøk på vinterstid som nesten endte med teltbrann. Fikk først noen erstatningsdeler og ny pumpe på garanti, men uten nytte, så jeg fikk helt ny enhet som jeg ikke har prioritert å bruke med bensin siden. På gass er den skikkelig god og flammen kan finjusteres ekstremt lavt uten hosting. Edited August 28 by sneakyowl 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skal bare... Posted August 28 Share Posted August 28 dsk skrev (På 25.8.2024 den 8.45): Ut i fra din egen erfaring, hva ville du låne bort til en god venn som bare har brukt trangia tidligere. Det hele må inkludere et lite opplæringskurs. Hengslene til lokket til Optimus 8/8r og 111 er for skjøre til at lar andre tukle med desse kassene. Eg kan godt anbefale desse for nybyrjarar, men mine er ikkje til låns. Kva som derimot både er superenkle å bruke, og som eg vågar å låne bort, er Svea 123r for bensin og Optimus 00 for parafin. Dersom denne vennen helst vil ha noko som minner han om Trangia, kan han få låne Sigg turist til Sveaen. Han skal også få låne brenselflaske med Trangia-helletut, så han får fyllt tanken utan søl. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrendelRaptor8 Posted August 28 Share Posted August 28 Lompa skrev (5 timer siden): Jeg skulle også nevne Coleman. Jeg har en 442, Bringe minnene tilbake. Vi brukte faktisk mye disse Coleman'ene på bensin ved høydeklatring i utlandet. De fantes "bedre" og lettere, men disse Coleman primusene viste seg å være utrolig driftssikre i områder av verden hvor kanskje ikke drifstoff kvaliteten var like bra og jevn som det vi er vant til i vesten. At Coleman sponset oss med disse var muligens også en faktor for valg av primus, men vi hadde ikke brukt de om ikke de fungerte. Har faktisk en stående i boden fra en tur i Sør Amerika. Har vel ikke vært fyrt opp siden 1996-1997 en gang tipper jeg. Fikk lyst til å sjekke om den fortsatt fungerer 😀 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dsk Posted August 30 Author Share Posted August 30 Takk for mange gode og seriøse innspill! I går startet vi med å øve på 8R-klonen. Det gikk kjempebra, Når den er brukt en stund så kan vi avansere til en Coleman, og kanskje en slangebrenner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.