Gå til innhold
  • Bli medlem

Samling av egg fra truede fuglearter i Børgefjell


Henrik

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette er en aktivitet som har pågått i flere tiår, og som vil fortsette og fortsette! Moralen er: Ikke fortell andre om fuglereir, og meld fra til politiet/SNO dersom dere observerer mistenkelig adferd i hekkeområder..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, vikern skrev:

Vanlig her oppe også, ser "ofte" folk som bare er uskyldige måke-egg-sankere, også har sett etter andre reir og noterer ned hvor de ligger. Veldig uheldig for de berørte arter.

Det er ikke sikkert at de er så uskyldige som det høres ut. Det er forbudt å ta måke-egg også hvis de ikke har spesiell tillatelse på grunn av gammel tradisjon eller spesielle lokale forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det vel ikke, har du grunneiers tillatelse er det lov å sanke egg over hele landet på våren, så langt du ikke er innenfor et  naturreservat eller annet forbund-sone, så sent som i går var jeg på lovdata å sjekke i forskriften når eggsankingen må avsluttes, gås-egg, mås-egg, and-egg, alt sammen har egne sankingstider på lik linje som jakt. Lokale forskrifter kan videre begrense men sanking av egg har lange tradisjoner og for mange arter som måser legger de nye egg hvis du henter tidlig nok på våren.  

Endret av Henrik
Ett ord som er fjernet, fordi budskapet kommer like godt frem uten dette ordet (§ 9)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke lett å få stoppet disse kriminelle aktørene. Naturen er jo åpen for alle , og sjansen for å bli tatt er ikke stor. Og hvis konsekvensene ikke er allverden heller sier det seg selv at risikoen er lav for disse kjeltringene. Hva med å dramatisk å øke straffene foreks. økonomisk ? Amerikanerne har jo i flere tiår hatt tradisjon for å beslaglegge både eiendommer, fly & båter som kan knyttes til narko kriminalitet.  Da begynner det å blir risikabelt med fauna kriminalitet...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
23 timer siden, vikern skrev:

Endret 22 timer siden av Henrik
Ett ord som er fjernet, fordi budskapet kommer like godt frem uten dette ordet (§ 9)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers mye god informasjon i forslaget til Naturreservat - som ligger her - http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/SiteCollectionDocuments/Sv/nyheter/2016/Forslag-till-bildande-av-naturreservat-Stihkejohke-med-alla-bilagor.pdf

Høring frem til 25 mai i år. De foreslår fast stenging i perioden så langt som frem til 10 Juli

Eneste jeg ""irriterer"" meg litt over er at de foreslår å merke stiene inn i mot Norge og Børgefjell. Frister meg å skrive en høringsuttalelse og poengtere at norsk side er uten rødmaling..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Ellers mye god informasjon i forslaget til Naturreservat - som ligger her - http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/SiteCollectionDocuments/Sv/nyheter/2016/Forslag-till-bildande-av-naturreservat-Stihkejohke-med-alla-bilagor.pdf

Høring frem til 25 mai i år. De foreslår fast stenging i perioden så langt som frem til 10 Juli

Eneste jeg ""irriterer"" meg litt over er at de foreslår å merke stiene inn i mot Norge og Børgefjell. Frister meg å skrive en høringsuttalelse og poengtere at norsk side er uten rødmaling..

jeg signerer... svenskene er generelt alt for ivrige i tilretteleggingen

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Etter at jeg skrev det under kom det faktisk en sak om det samme fra NRK..

For øvrig - som et tankekors. Svenskene stenger svensk side av Børgefjell - men det er åpen ferdsel på norsk side. Akkurat i den tiden som rovfuglene hekker er det også vanskelig å ta seg frem med snøscooter fra norsk side - hvilken kontroll er det på norsk side av Børgefjell? Og hvilken kontroll har vi i Saltfjellet eller på Dovrefjell?

Jeg mener for øvrig at denne artikkelen fra 2013 limt inn under belyser et par problemstillinger som er interresante. Både om at svenskene burde vært med i Nasjonalparkstyret eller i det minste rådgivende utvalg, samt at svenskene faktisk har tatt ansvar i denne saken.

Kanskje vi har noe å lære for det er nok blåøyd å tro at dette ikke skjer her i Norge også.

Capture.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjell Iver skrev:

Ellers mye god informasjon i forslaget til Naturreservat - som ligger her - http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/SiteCollectionDocuments/Sv/nyheter/2016/Forslag-till-bildande-av-naturreservat-Stihkejohke-med-alla-bilagor.pdf

Høring frem til 25 mai i år. De foreslår fast stenging i perioden så langt som frem til 10 Juli

Eneste jeg ""irriterer"" meg litt over er at de foreslår å merke stiene inn i mot Norge og Børgefjell. Frister meg å skrive en høringsuttalelse og poengtere at norsk side er uten rødmaling..

Ay!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om faunakriminalitet tenker nok mange på røving av egg fra diverse rovfugler, men å ødelegge for andre fugler er like ulovlig. For en del år siden bodde jeg i Bergen. Hun som i dag er min kone bodde i en blokk på Slettebakken, Dette var en boligbyggelagsleilighet og hun fikk jevnlig tilsendt BOB sitt medlemsblad. I et av disse leste jeg et stykke om en BOB-beboer som hadde kommet hjem fra en liten reise og funnet et duereir med egg i en bod han hadde på terrassen. Eggene ble fjernet og reiret ble sopt utfor kanten på terrassen. Dette skulle han aldri ha gjort, og i hvert fall ikke stått frem i bladet med bilde og fult navn. Selvfølgelig ble saken anmeldt selv om de fleste i blokka hans var enige med ham. Hva reaksjonen ble vet jeg ikke, men det er ikke poenget her.

Nylig viste NRK et innslag om noen som var plaget av måkereir på taket av Sykehuset Telemark. Det ble opplyst at tidligere år så hadde de punktert eggene eller fjernet reirene, men i dag hadde de noen lette drager som så ut som en rovfugl som svevde over bygningen. Dette var ganske effektivt, men å punktere måkeegg eller fjerne reir med egg er likke ulovlig som all annen røving av egg.

Hvorfor viser NRK til stadighet innslag om ting som er ulovlige uten å kommentere dette? Hva om de viste et innslag om butikktyveri og presentert dette som om dette var helt ok? Er de virkelig så kunnskapsløse?

Jeg bare spør.

Jeg har sendt flere "protestskriv" til NRK angående slike saker, men de svarer ikke før det er gått så lang tid at saken nesten er glemt, og da kommer det bare noe svada uten særlig mye fornuft. NRK blir mer og mer lik "den kulørte ukepressen" og noen aviser. De er kun interessert i sensasjoner uten å tenke på konsekvensene verken for seg selv eller andre.

Et par eksempler:

1- Innslag om en person som drev andejakt fra kajakk rundt byøyene i Stavanger. I utgangspunktet fullt lovlig hvis det ikke hadde vert for at jegeren skjøt fredet ærfugl. Konsekvens, politianmeldelse og straffesak mot jegeren. Helt greit med straffesak, men hvorfor henge ut denne mannen for hele Norge.

2- Innslag om en gutt som hadde funnet en reveunge som han hadde tatt hjem og som var blitt så tam som en hund. Det er ikke sov å holde ville dyr i fangenskap eller å ta f.eks. revevalper, rådyrkalver etc. inn i hus. Resultatet ble at viltnemnda på stedet forlangte reven avlivet. Det endte med livsvarig fangenskap i en lokal dyrepark. Hva i helsikken var vitsen med dette, kunne ikke den gutten fått ha denne reven i fred.

En kamerat av meg hadde også en tam rødrev en gang i ungdommen. Den var med over alt og den lå også på gulvet i Camaroen hans når han vår ute og sjekket damer. Jeg tror reven trakk mer damer enn bilen.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, REs skrev:

Hvorfor viser NRK til stadighet innslag om ting som er ulovlige uten å kommentere dette? Hva om de viste et innslag om butikktyveri og presentert dette som om dette var helt ok? Er de virkelig så kunnskapsløse?

Hva mener du med at de ikke kommenterer det? Det er jo ikke NRK sin oppgave å sette seg til doms i saken. Det at de tar opp kritikkverdige forhold akualiserer jo bare problemet. Så må det være opp til andre aktører å om de vil gå inn i den aktuelle saken.

Det at NRK tar opp saken om eggrøveri er jo for å opplyse folk om hva som skjer i det norske samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Henrik skrev:

Hva mener du med at de ikke kommenterer det? Det er jo ikke NRK sin oppgave å sette seg til doms i saken. Det at de tar opp kritikkverdige forhold akualiserer jo bare problemet. Så må det være opp til andre aktører å om de vil gå inn i den aktuelle saken.

Det at NRK tar opp saken om eggrøveri er jo for å opplyse folk om hva som skjer i det norske samfunnet.

Ikke noe galt i at NRK tar opp saker om eggrøvere, men når de presenterer det som en solskinnshistorie uten å stille spørsmål om lovligheten så er jeg ikke med lenger.

For ikke lenge siden så jeg en naturfilm om en mann som filmet traner et sted i Norge. To ganger førte hans tilstedeværelse til at tranene forlot reiret. Dette ble presentert som om det var helt ok. Nå ble nylig denne filmen vist på ny, men da var den redigert. De senene hvor fotografen antydet at hans tilstedeværelse var årsak til at tranene forlot reiret var borte. Dette er en måte NRK kan unngå å vise lovbrudd, men når de viser klare lovbrudd så burde de i det minste stilt spørsmål ved det som skjer, eller informert den det gjelder om at dette kan få konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, REs skrev:

Ikke noe galt i at NRK tar opp saker om eggrøvere, men når de presenterer det som en solskinnshistorie uten å stille spørsmål om lovligheten så er jeg ikke med lenger.

For ikke lenge siden så jeg en naturfilm om en mann som filmet traner et sted i Norge. To ganger førte hans tilstedeværelse til at tranene forlot reiret. Dette ble presentert som om det var helt ok. Nå ble nylig denne filmen vist på ny, men da var den redigert. De senene hvor fotografen antydet at hans tilstedeværelse var årsak til at tranene forlot reiret var borte. Dette er en måte NRK kan unngå å vise lovbrudd, men når de viser klare lovbrudd så burde de i det minste stilt spørsmål ved det som skjer, eller informert den det gjelder om at dette kan få konsekvenser.

Da begynner vi å snakke samme språk! :) Det er jo likevel ikke rent sjelden at NRK og forsåvidt andre medier forhører seg med fagpersoner på et fagfelt når det gjelder ulike problemstillinger som dukker opp. Men du har også rett! Det er ikke alltid de innhenter kommentarer fra fagpersoner (i det du nevner - kanskje påtalemyndighetene (ØKOKRIM) eller andre). Samtidig så har mediene et veldig sterkt kildevern. Det kan man jo bare se i Rolfsen saken som var oppe i Høyesterett på slutten av fjoråret (uten å gå mer off-topic enn det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Fjerning av reir, grunnet reirbygging i folks hjem o.l., til fugler som opplagt er tilpasningsdyktige og tallrike i urbane kulturlandskap er muligens på kant med lovverket. Men: Skulle overgrep mot duer og måker rettsforfølges ved hver anledning, det være seg reisende sigøynere, som spiser dem, eller diverse fjerning av reir i boder og blomstepotter, vil det til sjuende og sist undergrave viktigere arbeid med å ta vare på fugl som står i fare for totalutryddelse. Det er en tendens til at stadig flere forhold i samfunnet tas til rettsapparatet, i mange høve veldig bra om ressursene er på plass. Men det sier seg selv at det må foretas en prioritering i slike saker som dette når rettsapparatet sliter med kapasitetsmangel som det er i dag. Heller et effektivt faunapoliti, kanskje i en utvidelse av reindriftspolitiet, enn haugevis av pinlige saker for retten der folk har avlivet måker eller kasta noen duereir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Landsem skrev:

Fjerning av reir, grunnet reirbygging i folks hjem o.l., til fugler som opplagt er tilpasningsdyktige og tallrike i urbane kulturlandskap er muligens på kant med lovverket. Men: Skulle overgrep mot duer og måker rettsforfølges ved hver anledning, det være seg reisende sigøynere, som spiser dem, eller diverse fjerning av reir i boder og blomstepotter, vil det til sjuende og sist undergrave viktigere arbeid med å ta vare på fugl som står i fare for totalutryddelse. Det er en tendens til at stadig flere forhold i samfunnet tas til rettsapparatet, i mange høve veldig bra om ressursene er på plass. Men det sier seg selv at det må foretas en prioritering i slike saker som dette når rettsapparatet sliter med kapasitetsmangel som det er i dag. Heller et effektivt faunapoliti, kanskje i en utvidelse av reindriftspolitiet, enn haugevis av pinlige saker for retten der folk har avlivet måker eller kasta noen duereir. 

Det er ikke valgfritt å følge lovene våre, og det er ikke opp til hver enkelt av oss å avgjøre om ovennevnte situasjoner er av en slik art at loven bare kan settes til side. Det er heller ikke ok å gi blaffen i lovverket bare fordi politi og rettsvesen ikke har kapasitet til å følge opp lovbruddet. 

Flere av vår måkearter er på rødlista og hvis de plager folk så er jo dette bare fordi vi fjerner deres normale hekkeområder og vi har også fisket havet nesten tomt for den maten måkene skulle leve av. Derfor blir det pommes frites og kebabrester i byens søppelspann.

Vi har et rettsvesen som ikke er beregnet på vanlige hardtarbeidende nordmenn og jeg forventer heller ikke at de skal bry seg med slike saker. Men politiet har anledning til å ta hånd om slike saker selv, Det krever lite å ta en befaring og det tar enda mindre tid å utstede et forelegg der det er kjent gjerningsmann. Det vet alle som har kjørt litt fort med bil.

Vanlig prosedyre når du leverer inn en anmeldelse er at hvis gjerningsmannen er ukjent så går det tre dager og så får du brev om at saken er henlagt. Ender du opp i en større tvistesak som du gjerne kunne tenke deg å få prøvd for retten så vil en eventuell advokat, for bare ca. kr. 2000,- i timen,  fortelle deg at hvis du taper saken så vil det høyst sannsynlig koste deg mellom tre hundre- og fem hundretusen kroner. Det er sikkert noen som lett bruker så mye på en tapt rettssak, men de er nok ikke vanlige lønnsmottakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Selvsagt har du rett i dette. Mitt poeng er at jo mer mat i mølla jo mindre ressurser på de viktigste sakene. Slik er det jo ellers i påtaleapparatet også. Jeg skulle gjerne hatt en prioritet på faunakrim som et satsingsområde, men det sier seg selv at du ikke får en egen patruljerende enhet til å følge med om duer blir forulempet eller måkereir går i søpla, det må være en viss realisme i dette. Og da er det denne egg-mafiaen som må stå øverst på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Landsem skrev:

Selvsagt har du rett i dette. Mitt poeng er at jo mer mat i mølla jo mindre ressurser på de viktigste sakene. Slik er det jo ellers i påtaleapparatet også. Jeg skulle gjerne hatt en prioritet på faunakrim som et satsingsområde, men det sier seg selv at du ikke får en egen patruljerende enhet til å følge med om duer blir forulempet eller måkereir går i søpla, det må være en viss realisme i dette. Og da er det denne egg-mafiaen som må stå øverst på lista.

Enig.

Og jeg tror også denne saken er viktig på en annen måte - nemlig at vi fjellfolk blir oppmerksomme på at det reker folk i fjellheimen som ikke er som oss. Jeg har alltid møtt folk i fjellet med åpent sinn - i hvertfall når jeg er langt utenfor allfarvei. Men på denne årstiden vil man kanskje se med litt undring på folk i fjellet som ikke er på fisketur eller på vei noe sted, men derimot klyver på steder som det normalt ikke ferdes folk.

Kanskje like viktig som oppsyn er vår egen oppmerksomhet på personer som ikke har rent mel i posen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, REs said:

For ikke lenge siden så jeg en naturfilm om en mann som filmet traner et sted i Norge. To ganger førte hans tilstedeværelse til at tranene forlot reiret. Dette ble presentert som om det var helt ok. 

Den filmen så jeg også, og reagerte på det. Jeg burde sikkert ha sendt en melding til NRK, men det ble ikke gjort dessverre. Jeg synes det er drøyt hvis statskanalen har brukt så mye som en eneste krone på å kjøpe den filmingen han har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kjell Iver skrev:

Enig.

Og jeg tror også denne saken er viktig på en annen måte - nemlig at vi fjellfolk blir oppmerksomme på at det reker folk i fjellheimen som ikke er som oss. Jeg har alltid møtt folk i fjellet med åpent sinn - i hvertfall når jeg er langt utenfor allfarvei. Men på denne årstiden vil man kanskje se med litt undring på folk i fjellet som ikke er på fisketur eller på vei noe sted, men derimot klyver på steder som det normalt ikke ferdes folk.

Kanskje like viktig som oppsyn er vår egen oppmerksomhet på personer som ikke har rent mel i posen.

Det hadde jo vert litt fint hvis naturoppsynet kunne si det samme som kong Olav svarte en gang han ble spurt om hvor mange livvakter han hadde. "Ca. fire millioner" var svaret, og det var ca. det totale folketallet i Norge den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.