Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme klær for Finnmark i Juli


Julie_G

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal 1.5 uke til Finnmark i juli, både til fjells og til sjøs. Jeg blir ganske så fort varm, men holder ikke ikke på varmen så fort jeg er i ro. Av klær har jeg: 

  • Ytterlag: Norrøna Falketind GoreTex jakke og bukse + flex1 bukse (muligens det dukker opp en Fjällrëven Keb jakke)
  • Mellomlag: Arc'Teryx Atom LT jakke, Norrøna Falketind warm1 genser og Ulvang Rav genser 
  • Innerlag: Devold Expedition og H/H Warm ulltrøye. 2XU tights. 

Ullongsen har for lengst gått hull på (tynn devold), så trenger en erstatter der. Usikker på hvilken jeg skal gå for. Brynje Arctic skal jo være veldig varm, men syntes det blir veldig dyrt. Uansett så er det overkroppen som blir kald først.

 

Noen tips til ullongs, og hvordan jeg bør kle meg for å holde varmen i ro og aktivitet-til-ro?

 

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lite erfaring med å være til sjøs. Men på land i Finnmark har jeg vært flere ganger. Og det høres ut for meg som om du har det varmt nok. Jeg pleier å ha med ull undertøy, inkl stilongs. Og ellers en tynn fleecetrøye som jeg bruker over en eller to ulltrøyer. Ellers en skikkelig vindtett jakke. Det er fint med en ekstra tykkere genser om du vil bære på den. Når du beveger deg, trenger du sjelden de klærne. I finnmark blir det ikke ofte så kaldt på kvelden, siden solen er oppe hele tiden. Men noen dager er det fint med stilongs i teltet og i soveposen. Lue og hansker er alltid lurt. Husk mygghatt eller lignende.

Min tykkeste stilongs er fra Norheim. Er fornøyd med den.

Hilsen

Linda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Skal 1.5 uke til Finnmark i juli, både til fjells og til sjøs. Jeg blir ganske så fort varm, men holder ikke ikke på varmen så fort jeg er i ro. Av klær har jeg: 

  • Ytterlag: Norrøna Falketind GoreTex jakke og bukse + flex1 bukse (muligens det dukker opp en Fjällrëven Keb jakke)
  • Mellomlag: Arc'Teryx Atom LT jakke, Norrøna Falketind warm1 genser og Ulvang Rav genser 
  • Innerlag: Devold Expedition og H/H Warm ulltrøye. 2XU tights. 
Ullongsen har for lengst gått hull på (tynn devold), så trenger en erstatter der. Usikker på hvilken jeg skal gå for. Brynje Arctic skal jo være veldig varm, men syntes det blir veldig dyrt. Uansett så er det overkroppen som blir kald først.

 

Noen tips til ullongs, og hvordan jeg bør kle meg for å holde varmen i ro og aktivitet-til-ro?

 

Julie

Det du beskriver er omtrent det jeg har med på vinterturer. Det virker litt voldsomt...

Nå bruker jeg Gore-tex bukse hele året, og har derfor med en tynn longs, men da i kunstfiber. Det er varmt nok, men i regn er det nødvendig med et lag mellom huden og buksa for å holde på varmen (med varmegrader i lufta).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det virker som om du har godt med klær i utgangspunktet - men skaff deg en stillongs ;) Sånn ellers kan du forvente temperaturer fra 0 til 30 grader, så det kan være greit å kunne brette opp buksa. Min erfaring er også at det er veldig greit med vindjakke, ikke bare skall, da vind er et større problem enn regn, og skall kan bli klamt.

 

så - tynn longs og tynn ullsinglet/ull-tskjorte - og vind/myggtett bekledning med god lufting. Mygghatt eller caps og myggnett er og et must.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sommerdag var jeg på Magerøya, det var 6-7 grader, kald vind og skikkelig guffent. Dagen etter var jeg i Tana, det var 29 grader, vindstille og lummert. Så varmt at jeg måtte inn på en butikk og kjøpe meg ei tynn hvit T-skjorte, jeg hadde bare sorte med meg - de ble for varme :)

Klimamessig kan kyst-Finnmark og innlands-Finnmark være totalt forskjellig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, skal til Lakselv og Sørøya. Spør mest fordi kroppstemperaturen svinger veldig hos meg: blir raskt varm og svett ved aktivitet og veldig for kald i ro, og jeg ramset bare opp det jeg hadde her. Nå er det jo en fordel at det er midnattssol i Finnmark, men hva med om natta i f.eks. Jotunheimen i august? Fryser ræva av meg hver gang jeg er på telttur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg en Jervenduk Hunter mens du tar deg lengre pauser i Finnmarks sommeren. Du slipper mye av og på med masse klær når du vandrer/stopper. Tok meg pause der en sommer oppe i 400 meters høyde med alt av klær på meg, men frøs etter kort tid uten fjellduk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har fryktelig mye mellomplagg med deg, kan du evt. ha med dunjakke  heller (vanskelig mtp regn, men det finnes mulighet), eller kun et tykt mellomplagg?

Med fare for å virke ufølsom her, men en kan/bør bruke tid på å venne deg til ukomfortable temperaturer også!

 

Det er alltid noen nye soldater som har på seg alle klærne sine på morgenoppstillingen når den første frostnatta kommer, da er det bare å sende de inn å kle av seg. Det kan virke brutalt, men de har faktisk ikke mer klær å ta på seg når vinteren er skikkelig på plass :no:  Å herde kroppen er viktig.

Jervenduk e.l. er lur idè.

Det er forskjell på å være kald og fryse, hvor den grensen er er selvfølgelig personlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ganske så fort varm, men holder ikke ikke på varmen så fort jeg er i ro.

Ha på deg mindre når du går, og ha pauseplagg lett tilgjengeleg øverst i sekken. Ta på deg pauseplagget når du stoppar, ikkje når du har sitte ei stund og er i ferd med å bli kald. Vær også konsekvent med å ta av deg pauseplagget før du byrjar å gå att, ikkje vent til du vert for varm.

Dun eller ull som pauseplagg? Sjølv er eg ikkje i tvil, eg vel ull i den våte årstida. Dun misstar alle gode eigenskapar med ein gong det vert fuktig. Og det er når det er vått og kaldt at ein treng dei varme kleda som mest. Dun brukar eg kun om vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regel for meg er at jeg har kun en eller annen versjon av brynje/helsetrøye og skall når jeg går, og det holder fra -20 til +10.

Jeg skal alltid være kald før jeg starter etappen, ellers blir jeg for varm når jeg er kommet i fart (evt. kan en ta en teknisk hvil etter noen minutter og klè av seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har fryktelig mye mellomplagg med deg, kan du evt. ha med dunjakke  heller (vanskelig mtp regn, men det finnes mulighet), eller kun et tykt mellomplagg?

Med fare for å virke ufølsom her, men en kan/bør bruke tid på å venne deg til ukomfortable temperaturer også!

 

Det er alltid noen nye soldater som har på seg alle klærne sine på morgenoppstillingen når den første frostnatta kommer, da er det bare å sende de inn å kle av seg. Det kan virke brutalt, men de har faktisk ikke mer klær å ta på seg når vinteren er skikkelig på plass :no:  Å herde kroppen er viktig.

Jervenduk e.l. er lur idè.

Det er forskjell på å være kald og fryse, hvor den grensen er er selvfølgelig personlig...

 

Jeg bare ramset opp det jeg hadde, ingen planer om å ta med alt! :P

 

Har begynt å venne meg til kulde, problemet skjer når jeg først har blitt kald, da kan jeg kle meg så godt jeg vil, men får ikke varmen i meg. Jeg må i aktivitet eller i 30 min varm dusj for å få opp kroppstemperaturen. Så som innerplagg må jeg kanskje ha tynn ull, mulig ull-syntet, for å ikke blir for kald når jeg er klam og i ro? Har prøvd med teknisk skjorte innerst, men det blir for kaldt og klamt, den tørker fort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg :D

Husk prinsippet om at klær ikke varmer, de bare isolerer.

Stort sett må vi alle bevege oss for å få varmen, noen kjappe runder rundt teltet er alltid bra før en legger seg. Store bevegelser (knebøy, armfloke, gripeøvelser med hendene, bøye albuer etc), for å "få varmt blod" ut i ekstremitetene hjelper mye. Dekke til hals og hode er bra i pauser.

Hvis det er tørt vær, så er det ikke uvanlig å ta på seg et mellomplagg utenpå skallplagget, altså ikke ta av deg skalljakka først. Derfor er mellomplaggene mine ofte litt større enn passelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om spørsmålet til ditt om tynn ull. Skift til tørr ull innerst når du er i leir.

Selv om det sies at våt ull isolerer ,så trekkes det varme fra kroppen når den fordamper.

I leir, ta på tørr ull og mellomplagg (og den våte ullen utenpå der igjen for tørking hvis du ikke har andre tørkemuligheter)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår/sommer/høst har jeg følgende kombinasjon på overkroppen:

Tynn ulltrøye for å gå i, denne kan gjerne være i en lys farge.

Tykk ulltrøye til camp. Denne må holdes tørr, skal ikke svettes i eller utsettes for mye vær.

Arcteryx Atom LT vest/jakke til å gå i om det er veldig kaldt. Denne er lett, og isolerer selv når den er våt.

Lett og tynn vindjakke, f.eks en norrøna aero 100 når det bare blåser.

En lett skalljakke, jeg har en haglöfs L.I.M II gtx jakke.

Også en lett dunjakke til bruk i camp. Denne må heller ikke utsettes for vær. Jeg bruker WM Flash

Dette er et relativt lett, og ikke nødvendigvis veldig dyrt oppsett. Men det er veldig fleksibelt, og vil bidra til å gjøre deg komfortabel i de fleste situasjoner.

Se etter lignende produkter på outlet og tilbud.

Jeg har betalt ca 4000kr for de jakkene nevnt over. Og det veier maks 1kg. Min gamle skalljakke fra bergans veide over 900gram, så da har jeg totalt sett redusert vekt, økt komfort, og sitter med mer varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har nok varme klær. Gore-tex kan imidlertid bli i varmeste laget om det er varmt. En langbukse i lettere stoff og en tynnere overdel med lange ermer kan være greit på varme dager der myggen hindrer deg fra å gå i shorts og t-skjorte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.