Gå til innhold

Galvan

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Galvan

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Takk for tilbakemelding. Jeg har nå sett på kanoen i dag i butikken - og den ser veldig fin ut. Selv om 164 er litt kortere enn din modell, er den romslig nok for oss. Tror jeg "går" for denne. Med tanke på stabiliteten - har du testet hvor mye den tåler i praksis, ved f.eks et kontrollert velt? Forhåpentligvis skal det en del til...:) Ellers tror jeg det skal gå greit å lagre kanoen utendørs i skyggen. Løfter den litt fra bakken, og pakker den inn i en presenning om vinteren.
  2. Takk for tipset - skal lese litt mer om disse kanoene. Ser ut som utrolig flotte kanoer forresten... Det høres ut ut i fra den bruk du beskriver som om kano-modellen bør tilfredsstille de fleste behovene mine (antar at egenskapene til 164 ikke er så ulik bortsett fra noen cm lengde). Din kano er da ettersom jeg forstår også god å padle solo? Hvordan er primærstabiliteten på disse kanoene forresten? Og har du/ noen andre noen synspunkter på hvordan den bør "lagres" når kanoen ikke er i bruk? Vil det være problematisk å lagre en plastkano utendørs ( evt henge den på en skyggefull husvegg)?
  3. Manko: Jeg har inntrykk av at de få Royalex-kanoene som dukker opp på Finn blir borte veldig raskt. Vet ikke om noen forhandler av We-No-Nah pr d.d. Can: Dette er nok ingen forhandler - men det virker mer som et "båtleksikon" der også kanoer er representert. Mange fine modeller der. Ja 34 kg er akseptabelt - men hadde håpet å finne en kano under 30 kg:) . Hvor mye veier Royalex-varianten din? Og hvilken bruksområder (flatt vann /elv, Korte/ lange turer? ) har du benyttet kanoen til?
  4. Nybruker: Takk for deling av Sportspal-erfaring. Veldig greit å høre andres erfaringer av en kano, før man evt går til anskaffelse. Jeg har nå søkt en del på nettet, og jeg har ikke kommet over andre Kevlar-modeller enn den ene Tahe Marine-modellen som XXL selger. Og som du sier er den ikke spesielt lett til å være kevlar (27 kg). Det som er pussig er at det ser ut til å ha vært et langt bedre utvalg av kanoer laget av lette materialer for noen år siden (bl.a. lette WeNoNah-kanoer). Har utvalget av kanoer (bort sett fra Ally) rett og slett blitt litt dårligere med årene? Takk for kommentar - jeg har fått med meg at royalex-varianten dessverre ikke finnes lengre. Men det er betryggende å høre at egenskapene til kanoen er gode. Jeg vurderer å se på denne. Det virker for øvrig (ut i fra en del nettsøk) utrolig nok som at denne plastvarianten med sine 34 kg er av de lettere "faste" kanoer på denne størrelsen som jeg til nå har sett at forhandlere i Norge selger (men jeg kan jo ha oversett noen) - med unntak av tidligere nevnte Sportspal-kano (26 kg).
  5. Tutto: Takk for deling av din erfaring rundt Sportspal. Jeg har søkt litt på nettet, og det ser ut som flere har opplevd slitasjeskader i det tynne aluminiumslaget. Imidlertid noterer jeg at flere speidergrupper bruker disse (noe som burde tale for holdbarehet). esv: Monteringen er nok en øvingssak ja. Ferdig montert Ally på under et kvarter er likevel imponerende bra synes jeg🙂. Slik jeg ser det er Allyens største fordel bortsett fra vekten at den kan demonteres. Ettersom jeg har plass til å oppbevare en kano og bil til å frakte den på, samt at jeg nok bare må innse at det ikke med det første blir ekspedisjoner der kanoen må sendes med fly o.l. samt turer med veldig lange bæringer i skog og fjell, tenker jeg at noe annet enn Ally kan være greit å sjekke ut. Et annet aspekt med Allyen er vel at det for konstruksjonens skyld ikke anbefales å kjøre fort med den på taket av bilen - i alle fall det jeg har hørt (sjekket med kanoforhandler). can: Jeg har egentlig ikke vurdert Linder Inkas, disse er sikkert gode kanoer - men jeg ser nok primært etter kanoer som ikke er aluminium. Er det ellers noen som har erfaring med Old Town Penobscot 164?
  6. Etter å ha eid en Ally 16,5 DR noen år, var det til slutt bare å innse at denne kanoen ikke var det beste valget for meg / familien min. Vi fant liksom aldri helt "tonen" med Allyen. Allyen ble derfor for litt siden (med et snev av vemod) solgt, og jeg er nå på utkikk etter ny kano. Vurderer nå i stedet for sammenleggbar kano å gå for en "fast" kano - da jeg synes monteringen av Allyen var litt for knotete (20 minutter som det står i bruksanvisningen var jeg aldri i nærheten av...). Den nye kanoen skal fortrinnsvis brukes på turer med to voksne, to barn (småskolealder) og hund. Stort sett dagsturer på flatt vann/ litt elv, og 1-3 overnattinger. kanoen bør være retningsstabil, ha greie padleegenskaper, være solid og ikke for tung. - Er det noen som har tips til et godt valg av kano for meg? - Ser at Sportspal har lette kanoer (har tidligere vært skeptisk til aluminium) - noen som har erfaring med disse? De skryter av disse kanoene hos kanoforhandlerene. - Er det mulig å kjøpe lette/ robuste kanoer i f.eks materialer som kevlar / royalex etc i Norge? Finner ingen som selger dette. Håper på noen gode tips:)
  7. Hei! Min familie (to barn på hhv 5 og 7 år) skal tilbringe 8-9 dager i Skottland til sommeren, og 4 av dagene skal etter planen tilbringes i Cairngorms nasjonalpark. Min kjennskap til Skottland som feriedestinasjon er begrenset - og ferieplanen er basert ut fra diverse info fra nettsider. Planen er i utgangspunktet å ha en base, f.eks i Aviemore, og ta dagsturer derfra i nasjonalparken. Jeg ser det går tog til Aviemore fra Edinburgh, og vi er derfor inne på tanken om å droppe leiebil. Det jeg lurer på dersom noen har kjennskap til/erfaringer fra dette naturområdet: 1) Høres det ut som en god prioritering å tilbringe noen av dagene i Skottland i Cairngorms - eller er det naturområder i denne delen av Skottland som man heller burde vurdert/prioritert foran? 2) Er det "kurrant" å basere seg på kollektiv transport med vårt formål (base + dagsturer), eller "vinner" man mye på å ha bil? 3) Hvordan er terrenget/topografien med tanke på turer som passer for barn (må legge til at barna er relativt turvante). 4) Hvordan er Aviemore? Er det andre steder vi heller burde vurdert som "base"? 5) Og har noen tips til turer og topper i dette området? Setter stor pris på tilbakemeldinger og synspunkter.
  8. Rondanestien er en fin tur - men vil nok ikke si at naturen underveis er av den mest utfordrende art som kongeriket kan by på. Hva som er vakker natur kommer an på øyet som ser - men underveis på Rondanestien passerer man flere flotte områder. I og med rutas lenge og geografiske plassering er det naturligvis ikke all natur underveis som er like spennende. Mange mil av turen går på grusveier og anslagsvis ca 30-40% går i skog - for det meste skog som er i "full drift" (på godt og vondt i forhold til opplevelsesverdien). Det mest "spektakulære" naturmessig er naturligvis ferden gjennom Rondane - men her er det som tidligere uttalt i tråden mer folk. Jeg gikk turen i oktober, utenom høstferien, og møtte lite folk underveis (inkludert i Rondane). Fikk alle koiene for meg selv - og hadde også noen netter i telt og under åpen himmel. En etappe av turen krever litt ekstra motivasjon fra vandreren; og det er etappen fra man kommer ned fra Romeriksåsene, og til man etter et langt stykke med asfalt og grusveitrasking atter en gang kommer inn i skogen - ved vakre Fløyta i Eidsvoll. Dette partiet er for øvrig så pass langt, at dersom man reiser med "full oppakning" bør man vurdere en overnatting på Eidsvoll. Jeg noterer meg for øvrig at til tross for nye og flotte nettsider, virker det som det er det langt mindre "fokus" på både Rondanestien og Jotunheimstien nå enn for noen år siden. Det er mulig at disse to langdistanserutene "lider av" litt lengre vei mellom naturens godbiter og noe færre gode "instagram"-øyeblikk enn f.eks Massiv-ruta - samtidig som disse to rutene er for nye til å ha oppnådd "klassikerstatus"? Uansett hvem av disse to du velger, tror jeg ikke du gjør noe feil - lykke til med valget av tur!
  9. Hei! Jeg ble i sommer den lykkelige eier av en Ally 16`5 kano, og har hatt noen turer på vannet i løpet av sommeren og høsten. Jeg har for noen dager siden gått til anskaffelse av en kanotralle, som jeg ikke har pakket ut av plasten ennå, nemlig Nordmarka kanotralle: https://www.westsystem.no/p/12235/nordmarka---kanotralle-og-kajakktralle . I utgangspunktet hadde jeg på forhånd bestemt meg for den legendariske Beaver-tralla (på bakgrunn av lesing på nettet), men ble "overbevist" av selgerens argumenter for den litt dyrere/noe tyngre Nordmarka-tralla. Det skal sies at min kunnskap om kanotraller er noe begrenset, og jeg lot meg nok overtale av "fagmannen". Jeg har for øvrig tidligere lånt den rimelige "Biltema-tralla", men denne falt ikke helt i smak for min del. Bestemte meg derfor for å gå for en annen (og dessverre noe mer kostbar) modell. Ble litt usikker i etterkant på kjøpet av tralla på; om jeg likevel skulle gått for den litt rimeligere (og en del lettere) Bever-tralla? Vekt på tralla bør kanskje ikke ha så mye å si, ettersom den enten vil ligge i bilen (under transport), eller i kanoen under padling? Jeg har fortsatt mulighet til å bytte tralla inn i en annen modell - noen som har argumenter for om man ideelt sett burde gå for en Bever, eller er det slik som West system skriver: at Nordmarka er markedets beste kanotralle? Noen med erfaring fra Nordmarka-tralla/beaveren? Takker for svar!
  10. Galvan

    vinternetter

    Hei friluftsfolk, Jeg er ny på forumet, og drister meg til å sende inn et par spørsmål. Jeg er mye på tur hele året (både i skog og på fjell) - men har stadig noe "nytt" å lære i friluftslivet. Vår, sommer og høst har jeg gjerne med meg teltet, men turene vinterstid har vært utelukkennde dagsturer (evt hytte). Ettersom min friluftsinteresse stadig er økende, ønsker jeg nå å ta "steget" fullt ut også i vintersesongen. Jeg har noen generelle spørsmål - som kanskje noen av dere "guruer" har svaret på: 1) Er det vanlig at friluftsfolk har flere telt til forskjellig type bruk (egne vintertelt)? Eller kjøper de fleste et "helårstelt" - og "nøyer" seg med det. Har notert meg at disse ofte er en del tyngre enn 3-sesongs telt. Jeg har et Fjellreven Abisko L3 telt. Dette er vel i utgangspunktet et telt for vår, sommer og høstbruk. Kan dette brukes til vinterturer, eller burde jeg da gått til innkjøp av eget "vintertelt"? Noen anbefalinger til slike telt? 2) Jeg har kjøpt et Bamse extreme liggeunderlag (som virker solid og varmt), men har foreløpig kun en "3 sesongs" sovepose. Er Tyin 5s-soveposen et godt valg med tanke på størrelse/vekt/og temperatur (skal fraktes i ryggsekk)? Denne har jo i tillegg en ok pris. 3) Om man ligger i telt vinterstid - er komforten "veldig" forskjellig fra å sove under åpen himmel (anbefales telt framfor åpen himmel når kvikksølvet synker til mange blå)? Takker for svar!
Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.