Gå til innhold
  • Bli medlem

valgets kvaler.. hvilket hilleberg?


andremelst

Anbefalte innlegg

Hei! Driver å ser på nytt telt, men sliter

med å velge...

har vurdert Nallo 2gt nammatj 2 gt og Allak.. har hatt et Nanok domus duo siste årene, og vært passe fornøyd. Ikke vært helt komfortabel med skrånende tak i fotenden.. sovepose som tar i veggen, tar i yttertelt, og dermed fuktig pose..

på årets første tur i helgen der det regnet mer eller mindre konstant, fikk jeg nokk når jeg våknet av at det dryppet vann inn. I hodeenden.. legge til at jeg er ca 184 cm

Når det gjelder nallo og nammatj holder det meg litt igjen at det er skrå takk i fotenden etter det jeg skrev over. Allak ser ud som har litt liten plass i fortelt, og veier noe mer en nallo. Blir brukt mest på tur alene sammen med hund, og setter pris på litt ekstra plass under jaktsesongen til våpen etc.

og gjerne noen turer sommerstid med min sønn på 3år. Blir nokk aldri noe vinter/snø bruk da jeg ikke er veldig på ski

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderer også Allak for tiden. Den store fordelen med Allak som jeg ser det uten å ha prøvd teltet er inngangene som gjør det enklere å komme seg inn i samtidig så har man flott utsikt fra inne i teltet i flere retninger. At det er selvsående er jo flott med tanke på oppsett på svaberg etc og å flytte det rundt som du sier. 

 

Bakdelen med Allak er kanskje klipsopphenget som ser litt knotete ut. Så jeg tro jeg heller går får Exped Venus II Extrem eller Helsport Reinsfjell som også er selvstående, men har tradisjonelle stangkanaler og også mange flotte detaljer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det ser veldig greit ut med de klipsene, med tanke på at når man er alene i sterk vind kan man feste alle hjørnene på teltet før man setter i stengene. Rett meg gjerne om jeg tar feil, bare sett klipp på youtube

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke tenkt på, takker for tipset! Eneste at det er ganske langt, ikke alltid like lett å finne teltplass. Men absolutt en mulighet! Kjekt med gode input, gjør det lettere å velge etterhvert. Veie fordeler og ulemper mot hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Noen som har erfaring med soulo forresten? Hvis jeg ser bort ifra telt til å ta med minsten på tur i, går det å ha alt under "tak" med en border collie og 95 liters ryggsekk? Vurderer også muligheten for å være litt ego i valget og heller bruke det gamle teltet de få gangene han skal være med. Blir for det meste alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bakdelen med Allak er kanskje klipsopphenget som ser litt knotete ut.

 

Klipsopphenget til Hilleberg fungerer veldig greit. Det er enkelt å setje opp aleine i sterk vind og med votter på, også om ein er litt i halvsvime. Det kan ikkje seiast om alle kuppeltelt med stangkanalar i kryss. Telta med klipsopphenget tar derimot litt lenger tid å setje opp enn eit enkelt tunneltelt med utvendige stangkanalar. Det ser kanskje knotete ut, men det er ikkje riktig ord å bruke om korleis det fungerer i praksis.

Dersom det er vind, kan ein starte med å plugge alle hjørnene, då er teltet sikra. Så sett ein stengene på plass i kvar ende og resten er plankekøyring. Tilslutt snurrar ein bardunane ein gong rundt respektive stang for maksimal stabilitet, samtidig som ein fordelar belastninga frå bardunane.

Noen som har erfaring med soulo forresten? Hvis jeg ser bort ifra telt til å ta med minsten på tur i, går det å ha alt under "tak" med en border collie og 95 liters ryggsekk?

Soulo er supertrangt. Eg fyller i alle fall absolutt heile innerteltet. Og sekken fyller absolutt heile ytterteltet, og då bular det ut på utsida. Dersom ikkje hunden din ligg oppå deg, er det ingen plass til både mann og hund i det teltet.

Men det er et telt som er lett å plassere, ettersom det er så lite, og relativt uavhengig av gode pluggfester. For å stramme det opp, må det bardunerast, men bardunar er enkelt å flytte litt rundt for å finne jord til pluggane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Soulo er passer svært godt til mine soloturer med hund (171vid modell + Engelsk setter). Når jeg sover så ligger hunden ytterst i "trekanten", når jeg er våken så ligger hun ute eller i fotenden. Forteltet fylles ja men føler ikke det er noe problem. 

Jeg valgte Soulo nettopp pga styrken og klipsingen av stengene. Er ikke begeistret for å tre stenger i kanaler når det blåser kraftig..

http://timmey78.zenfolio.com/p28561616/h29b8ff0#h29b8ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Allak, har nå Nallo 2 GT. Synes du får mye mere telt for mindre vekt med Nallo. Et skikkelig fortelt med mange bruksområder isteden for 2 små med Allak. Ventilasjons/utsikts mulighetene med Allak er derimot meget bra. Om du er redd for skrått tak ville jeg heller gått for Kaitum. Du kan gå for Kaitum 3 som har samme vekt som Allak! Da har du telt som skulle dekke de behovene du beskriver og vel så det :wink:

 

Har også prøvd soulo men solgte det videre for det ble litt for lite. Ellers imponerte Soulo stort, en skikkelig bunker.

 

Synes også klips systemet på Allak/Soulo fungerte veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Allak, har nå Nallo 2 GT. Synes du får mye mere telt for mindre vekt med Nallo. Et skikkelig fortelt med mange bruksområder isteden for 2 små med Allak. Ventilasjons/utsikts mulighetene med Allak er derimot meget bra. Om du er redd for skrått tak ville jeg heller gått for Kaitum. Du kan gå for Kaitum 3 som har samme vekt som Allak! Da har du telt som skulle dekke de behovene du beskriver og vel så det :wink:

Har også prøvd soulo men solgte det videre for det ble litt for lite. Ellers imponerte Soulo stort, en skikkelig bunker.

Synes også klips systemet på Allak/Soulo fungerte veldig bra.

Nå har jeg aldri sett et nallo satt opp, og frykten er basert mye på erfaring fra nanok domus duo. Innerteltet var ekstremt "slakt" og i fotenden lå duken i bakken hvis terrenget ikke var 100%. Og kan ikke sitte oppreist inne i teltet. Det savner jeg veldig. Muligens er dette kjempe i hilleberg teltene! Er dessverre ofte bestillingsvare i butikkene rundt her og ingen å se På.. og filmer på youtube er det vanskelig og se hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Allak i flere år, før jeg nå i vår solgte det og erstattet med et Keron 4GT. Ønsket om plass i forteltet ble for stor, samt at jeg ofte dro på turer med flere og at et tomannstelt derfor ble lite. Når det gjelder klipssystemet så er det helt genialt. Vanvittig enkelt å sette opp, står stødig i vind. Må også berømme luftemulighetene, kjempegode! Skrånende innertelt i Allaken eliminerer stort sett problemet med innerduk som sagger. Men vær obs på at Allak ikke er et stort tomannstelt. Til vinterbruk er det nærmest som solotelt å regne.

 

Hvis du ikke trenger selvstående konstruksjon ville jeg sett nærmere på Kaitum. Mye telt ift. vekta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vera verdt å vurdere Unna¹. Vekta er ubetydeleg lettare enn Soulo. Ettersom det er eit "stort" rom, i staden for to små som i Soulo, kan det vera lettare å utnytte all plass til fulle. Eg ser for meg at du ligg langs eine sida, og har hunden og sekken langs den andre sida.

¹Eg har ingen erfaring med Unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, unna hadde vært godt valg, men at det ikke har vestibyle ødelegger for meg.. glad i å kunne lage mat i ytterteltet i dritt vær :)

Du som har hatt allak, liten plass i ytterteltet sier du, mener du som 2 manstelt da eller generelt? Ikke sett de "live" men ser for meg det går fint som 1 mans med sekken på ene siden og matlaging etc på andre? takker alle for kjempe input :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hekte ned deler av innerteltet, er ein fullgod erstatning for yttertelt for matlaging¹. Ytterteltet i Soulo er også så trangt, at eg ikkje vågar å fyre primus der utan å hekte ned deler av innerteltet.

¹Vintertid då ein gjerne lagar ei djup grop i forteltet for å ha ekstra god plass, er det ei dårlegare løysing å gjere dette der ein vil ha innerteltet til natta;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, unna hadde vært godt valg, men at det ikke har vestibyle ødelegger for meg.. glad i å kunne lage mat i ytterteltet i dritt vær :)

 

 

Jeg kommer til å kjøpe Unna, men var selv skeptisk til at det ikke har fortelt. Etter å ha lest en haug brukeromtaler av teltet har jeg kommet til at det sannsynligvis ikke betyr så mye. Nesten ingen savner fortelt, den store plassen innvendig og muligheten til enkelt å hekte ned deler av innerteltet kompenserer for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdelen med Allak er kanskje klipsopphenget som ser litt knotete ut. Så jeg tro jeg heller går får Exped Venus II Extrem eller Helsport Reinsfjell som også er selvstående, men har tradisjonelle stangkanaler og også mange flotte detaljer. 

 

Dette er en av de STORE fordelene med Allak/Soulo! Ikke klønete, men tvert imot en sikkerhetsdetalj når du skal sette opp teltet alene i sterk vind. Den andre store fordelen til Allak er ventilasjonen som er helt genial.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del som har Fjellreven Akka Dome 2 , ble Allak for stort og tungt som solotelt. Har jeg min kone med tar jeg Akka Dome. Jeg ville loppe litt vekt samtidig som jeg ikke ville få klaustrofobisk følelse. Soulo ser for trangt ut inne etter min mening.

 

Etter mye synsing og lesing på nett var Hilleberg Unna det eneset alternativet, god plass (nesten like stort inneplass som i Allak og likevel 1,6 kg lettere enn Akka Dome. Høyden og de bratte veggene i Unna gjør at romfølelsen blir god. Den store åpningen og muligheter for å sitte inne å lage mat gjør at jeg ikke tror jeg vil savne et fortelt på soloturene. Er det tørt vær er inneplassen så stor at sekken går i innerteltet. Er det dårlig vær knepper jeg av et hjørne i innerteltet og har likevel god plass, selv om sekken står i "ytterteltet". Dessuten måtte det bli et selvstående telt på grunn av utvidet bruksområde.

 

Jeg har nettopp kjøpt Unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.