Jump to content

Bjørja

Aktiv medlem
  • Posts

    572
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Bjørja last won the day on December 20 2016

Bjørja had the most liked content!

About Bjørja

Recent Profile Visitors

4,025 profile views

Bjørja's Achievements

Proficient

Proficient (10/14)

  • Dedicated Rare
  • Reacting Well Rare
  • First Post
  • Posting Machine Rare
  • Collaborator

Recent Badges

398

Reputation

  1. Det blir sjeldent kaldere enn -20 her. Jeg anskaffet meg også Bernie Dawg demperen, men jeg opplever at brenneren blir vesentlig mer følsom på forvarming med denne. Det er en solid demper med mye gods, så det må en god del mer forvarming for å få den til å brenne pent når det er kaldt. Uten demperen har det fungert fint på lavt bluss i kaldt vær. Styrken til Dragonfly er reguleringen. Den er det beste jeg har vært borte i. I motsetning til min Optimus 111T, så er det lang vandring på reguleringen, slik at du ikke trenger være riktig så følsom på labben. Dersom drivstoffilteret trenger å byttes så vil det ofte merkes på lavbluss.
  2. Dette var ille å lese. Min Dragonfly er fra 2001, og har fungert fint siden dengang. Her har nok noen begynt med sparekniven på produksjonen.....
  3. Det var radikale tiltak, men det må kanskje til?
  4. Nei, jeg var mest nysgjerrig om noen hadde fått prøvd den. Det ser ut til å være en anvendelig turkniv
  5. Jeg ser Helle re-lanserer Wabakimi i Sleipner stål. Er det noen som har fått prøvd denne?
  6. På lengre turer så blir lukta rett og slett for ille i PP undertøy. Jeg husker broderen og meg var to uker på Hardangervidda for snart tjue år siden. Den gamle skulle hente oss med bil ved Middalsbu. Det var bare såvidt lillebror fikk være med i bilen. Han stilte i superundertøy. Det stinket godt etter to uker på sommertur.
  7. Bjørja

    Hytteidioti...

    Det var tynt i 2008. Hva er det i dag?
  8. Bjørja

    Hytteidioti...

  9. Jeg kjøpte et verktøy til returventilen til 210. Det passer på 111T også. Så de ytre dimensjonene der er like. Du har sikkert sett denne videoen, men Bernie Dawg viser vel til at det er to litt forskjellige returventiler, men deler passer om hverandre. Min 210 hadde faktisk returventil-"tippen" i kork enda. Antagelig er det originalt fra produksjonsåret som er en gang mellom 1953 og tidlig 60-tall (Høvik Verk).
  10. De aller første MSR pumpene var av ganske myk plast. Mange fikk en sprekk rett ved regulatoren. Det opplevde jeg med min Dragonfly. Pumpene som erstattet de første er vesentlig bedre, og jeg har ikke hatt problemer med denne. Den har vært i bruk i ca. 10 år, dog ikke kaldere enn -20C.
  11. @Han DerreJa, Shmel 2 er den med trekantet vindskjerm. Jeg klarte meg med min Dragonfly i 18 år, men etter 111T og Primus 210, har jeg dessverre blitt bitt litt av basillen og havesyken. De to siste helgene har både 111T og 210 debutert på familietur, til fruens forundrelse og barnas nysgjerrighet. 12 åringen mente 210 måtte være fra "middelalderen" @Skogens Stønn For meg har Primus 210 og 111 vært en øyeåpner etter mange år med slangebrenner. Det er ufattelig greit å slippe montering av noe (som 111) eller kun skru på en brenner (210). Jeg er litt overrasket over at det ikke produseres en utgave at Optimus 8R lenger. Den tror jeg ville solgt.
  12. Det ligger noen repsett på finn. De har som oftest en spindel med. Her blant annet: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=124356927 Noe stiv pris kanskje, og du får med diverse ting du kanskje ikke har bruk for?
  13. @Espen Ørud har et godt råd. Når det gjelder MSR Dragonfly så er det riktig at den bråker mye. Det finnes en cap som gjør denne om til en stillebrenner, men det er mer styr med forvarming når det er kaldt med denne. Dragonfly er også en slangebrenner med det dillet det medfører når det gjelder pumpe, løs tank og dråper ved avkobling. Når det er sagt så er det en glimrende brenner til matlaging. Jeg har enda tilgode å bruke en brenner som er bedre når det gjelder regulering av flammen. Det er god vandring på reguleringen, slik at man trenger ikke være så lett på labben som man må på Optimus 111. Optimus 111 har dog andre fordeler. Lykke til med valget, men tenk sikkerhet når du skal fyre i telt, særskilt dersom det er barn med.
  14. Faktisk på denne 111'en så passer ikke rattet til tilbakeslagsventilen. Ventilene ser helt identiske på Primus 210 og 111, litt sånn rektangulære, mens enden på rattstangen er kvadratisk. Fant en link til en kar som lager slike NRV verktøy, så får prøve med et sånt. Ellers så opplevde jeg lekkasje av drivstoff til pumpekammeret på 111, men jeg lurer på om det kan ha kommet av at jeg pumpet for iherdig? Jeg har vel fyrt den en 8-10 ganger, og dette har hendt en gang. O ring på pumpen oppleves som en tilbakeskritt fra pumpelæret som står i 210, men det fungerer jo.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy