Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor bruker lettpakkere staver? (splittet)


Lompa

Anbefalte innlegg

Eg har sansen for å tenke gjennom kva ein tar med seg. Og det er jo eit resultat av at eg har prøvd å finne fram i jungelen av slike lettveksttelt, at eg til stadigheit dunkar borti denne mangelen i alle oversikter. Med under middels interesse for det engelske språket, gjer også at eg brukar mykje tid ved kvar einast omtale av lettvektstelt for å finne ut om den oppgjevne vekta er eit komplett telt, eller om det manglar både det eine og det andre. Når ein må legge til både teltstenger og pluggar, er vektbesparelse oftast forsvinnande liten i forhold til dei telta eg allereie har, sjølv om produsentens si omtale kan virke fantastisk lovande ut.

Så snodig, jeg synes dette problemet er ganske generelt. Produsentene opererer med forskjellige definisjoner av vekt, og noen har jo til og med større feilmargin på vekta enn forskjellen mellom med og uten plugger.

Eg vil pakke lett for å ha ein lett sekk, eller i mange tilfeller få med meg litt meir innanfor den same vekta, ikkje for å få ei kunstig begrensa del av innhaldet i sekken under 5 eller 10kg.

Ok. Fint for deg. Jeg synes også disse kunstige grensene hvor folk konkurrer på ski, sykkel, bil, føtter og slikt også er tullete. Du må heller ikke glemme at det blir vektforskjeller mellom store og små mennesker. Disse grenseverdiene er ganske løse og en utfordring til deg selv. Du får ikke en premie om du når SUL, men det kan være noe å strekke seg etter dersom du har lyst. Når det er sagt så er jeg helt enig i at hvis folk putter ting i lommene for å få ned basispakkvekt så har de ikke helt skjønt poenget, derfor synes jeg det er relevant å vise "skin-out" vekt.

Det virkar som det vert forventa at alle lettvektspakkarar skal gå med stavar, og det har eg vanskeleg for å sjå nokon grunn for. Det virkar heller ikkje som lettverkspakkarane stiller spørsmæl ved nettop denne ekstra vekta. Men det er vel amerikanarane som bestemmer "spillereglande", og dei er vel avhengig den ekstra støtta. Og det er nettopp desse "spillereglane" som gjer at eg har problem med å kjenne meg heime i mange lettvekspakkediskusjonar. At enkelte vel å ta med seg stavar utfrå ei heilheitsvurdering er heilt greit, men det fortjener ikkje å ende opp som standardutrustning for alle lettpakkarar av den grunn.

Ja disse håpløse feite amerikanerene som skal bestemme alt assa! Srsly? Jeg føler selv at jeg går raskere med staver, liker å bruke dem og trives med dem. Som et pluss så gir det meg også flere muligheter når det kommer til å velge telt. Dersom du ikke bruker staver så er det helt greit, men jeg skjønner ikke hvorfor du klager over at de finnes løsninger for de som likevel bruker staver...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg klagar ikkje på at det finnst løysingar for folk som går med stavar. Dersom du trur det, har du lese noko heilt anna inn i innlegga enn kva som står der.

Eg har heller ingen problem med at mange går med stavar. Men eg vert meir og meir forundra over kor viktig det er for enkelte å forsvare stavbruk i ein ultralettpakketråd, der gassbrennar er for tungt til å ha i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er staver eller ikke staver en gammel diskusjon som kan oppsummers så her:

 

- hvis du er opptatt av å spare alt du kan, så går du uten staver

- om du allerede har spart mangfoldige kilo, så kan du koste på deg 200-300 gram for redskap som både holder teltet oppe og kan hjelpe på balanse (fart) eller belastning i visse typer terreng.

 

afes argumenter er korrekte, men de hører hjemme i tråden for Superultralettpakking, en tråd som ikke finnes på Fjellforum. Ultralettpakkere har en rest av fornuft og tenker sånn i forbifarten på komfort. Superultralettpakkere derimot... :)

 

Hva bruk av staver angår, så begynte jeg med dem i fjor. For meg er de mest effektive i oppoverbakker og på vei, med særlig nytte på snøskavler. Ute i terreng og over steinrøyser henger de mest bak på sekken.

De bør ikke brukes som skistaver. Mesteparten av min testing ledet i retning av et ekstra par bein for balanse og vektfordeling.

Ja, det er mulig å få mye fart med gåstaver, men da har du trent mye med dem og er i terreng som passer for det, dvs god sti eller vei. Nei, afe har aldri blitt forbigått av noen med gåstaver fordi de fleste ikke bruker dem for fartens skyld.

 

Noe som synes klart er at "telt" (anførselstegn til ære for deltakerne i diskusjonen som måtte insistere på det), som er laget for bruk med gåstaver, faktisk er det. De virker bedre med justerbare gåstaver (250-110 gr) enn sammenleggbare karbonstaver (ca 50 gr). Stikkordet er "justerbare" enten for å senke teltet i mye vind eller gi flere muligheter på en litt kupert leirplass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns en del saker jag önskar fungerade för mig.. Att gå med stavar är en av dem, men 98% av tiden syns jag stavarna bara är i vägen och de övriga 2% är de ok, men inte nödvändiga.

Önskar jag var en ryggsovare som kunde ligga på ett tunt, 50 cm brett skumplast liggunderlag.

Packningen får anpassas efter de individuella behoven, jag vill i alla fall bära en packning som gör turlivet skönare, inte bara lättare.

Trots min lilla extra komfortvikt på packningen är basvikten lägre än en del tomma ryggsäckar, men jag skulle vara nere i SUL om jag var bekväm med allt av det lättaste. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virkar som det vert forventa at alle lettvektspakkarar skal gå med stavar, og det har eg vanskeleg for å sjå nokon grunn for. 

Jeg er lettvektspakker og går ofte med staver grunnet vonde knær. Etter jeg begynte å gå med staver og samtidig reduserte vekten på sekken har smertene i knærne så og si forsvunnet. Jeg har blitt såpass bra nå at på de siste turene har jeg bare hatt med èn stav som jeg bruker bruker nedover i bratt lende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turer der vi ikke går så mye eller bare tusler fra vann til vann med fiskestanga i hånda blir ikke stavene dratt frem så mye.

Om målet er å forflytte seg rakst og langt mener jeg at staver er helt overlegent. Går lett ifra turkompiser som ikke bruker staver i bratt terreng.

 

Jeg tror det at lettpakkere bruker staver kan ha en sammengeng med at folk som pakker lett også er folk som tenker utenfor boksen og er villig til å prøve nye ting.

Grunnen til at staver ikke er så utbredt i Norge kan jo være at staver ikke er en del av den tradisjonelle "tur utrustningen" + at det er litt typisk norsk å være konservativ.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ChrispMin indre autist storkoser seg med lettvekt tankegang og praksis. Jeg har nå slanket bort store mengder med kilo fra utstyret og lommeboka. Storkoser meg. Ser nå på liggeunderlag, og vurderer nå og gå for en løsning med oppblåsbart liggeunderlag i 2/3 lengde sammen med en tynn sak under. Andre som gjør det på denne måten og har noen erfaringer? Hvilke liggeunderlag har jeg å velge mellom i 2/3 lengde? 

 

Jeg har prøvd ut litt men synes at høydeforskjellen gjør det litt ubehagelig.

Det fungerer bra for noen og mindre bra for andre, eneste måten å finne det ut helt sikkert er å prøve det selv.

Thermarest Xlite finnes vel i 120cm, tror de fleste produsentene har korte underlag i sortimentet sitt men en noen av de må vel antagelig bestilles fra utlandet da de ikke er så utbredti Norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå det med å avlaste knærne, særlig i utforbakke. Men hvis du skal jobbe så mye med armene at du avlaster benene muskulært, så vil jeg gjerne se armene dine.. :)

Du må bruke ganske mye mere muskler i beina for å balansere kroppen enn du trenger i armene for å oppnå det samme. Ergo avlaster du benene muskulært. Poenget er jo ikke at man bruker stavene for fremdrift slik som i langrenn, selv om du kan gi deg selv en liten snert i frasparket med staver når du går også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg klagar ikkje på at det finnst løysingar for folk som går med stavar. Dersom du trur det, har du lese noko heilt anna inn i innlegga enn kva som står der.

Beklager, da misforstod jeg. Kanskje burde jeg heller sagt at du stiller spørsmålet feil vei. Man bruker ikke staver fordi man kjøper et telt som trenger staver, man bruker staver og kan derfor kjøpe telt som trenger staver.

Eg har heller ingen problem med at mange går med stavar. Men eg vert meir og meir forundra over kor viktig det er for enkelte å forsvare stavbruk i ein ultralettpakketråd, der gassbrennar er for tungt til å ha i sekken.

Jeg skjønner ikke problemet helt. Skal man ikke forsvare stavbruk? Stavene er for meg en multi-purpose gjenstand. Den hjelper på å avlaste beina så jeg kan bruke lettere sko, med andre ord flytte vekt fra beina til hendene, de holder tarpen min oppe, de fungerer som kamerastativ, de er veldig praktiske i elvekryssning, og ikke minst så kan jeg bruke de til å daske @afe når han er frekk. ;)
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke ganske mye mere muskler i beina for å balansere kroppen enn du trenger i armene for å oppnå det samme. Ergo avlaster du benene muskulært. 

Det er mulig at det er flyttet noe kraft bort fra beinmusklaturen, men du får meg ikke til å tro at den samlede kraftbruken blir mindre.  Man bruker armene til balansehjelp når man går, om man har staver eller ikke. Å gi så mye støtte ned i bakken at beina avlastes muskulært, betyr at man må legge veldig mye vekt på armene. I tillegg kommer alle de tusenvis av løftingene av stavene man gjør i løpet av en tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at det er flyttet noe kraft bort fra beinmusklaturen, men du får meg ikke til å tro at den samlede kraftbruken blir mindre. Man bruker armene til balansehjelp når man går, om man har staver eller ikke. Å gi så mye støtte ned i bakken at beina avlastes muskulært, betyr at man må legge veldig mye vekt på armene. I tillegg kommer alle de tusenvis av løftingene av stavene man gjør i løpet av en tur.

Den totala energimängden blir ju enligt fysikens lagar högre om du går med stavar, då det blir en större totalmassa att förflytta, dessutom längre från masscentrum och med högre lyft för vart steg än tältstänger i ryggsäcken.

Upplevelsen av utmattning/trötthet flyttas dock en del från benen. Balansen blir också bättre med fler punkter i understödsytan.

Saken kompliceras också av totalvikt, ofta är ett par vandringstavar + tarp/tarptält lättare än ett vanligt tält.

Situationer som är direkt jämförbara är alltså endast då man bär identisk duk och vandrinsstavar eller tältstänger. Också scenariot att använda träpinnar från skogen är jämförbart, lite extra jobb i lägret men lite mindre i säcken.

Så trots att några få kcal extra blir brukt i löpet av en dag upplevs stavarna skönare för många.

För mig personligen syns jag de är i vägen och irriterande nästan hela tiden, men jag förstår gott de som syns att stavar är en välsignelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har et delt forhold til staver. Jeg tror ikke jeg går noe raskere med de, men jeg kan kanskje gå litt lenger, fordi de hjelper i nedoverbakkene (jeg er stor og tung). 

Men det ser skikkelig, skikkelig teit ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket litt og funnet en referanse til et studie som viser at staver reduserer belastningen på knærne med 25% eller så. Så er spørsmålet hvor relevant dette er for de fleste lettpakkere og ultralettpakkere, som vi må anta har godt under ti kg. på ryggen.

Vil anta at staver vil ha noe for seg for sånne som meg, som har en god del kilo ekstra på kroppen fra før, kanskje mer enn vi har i sekken. For normalt slanke folk med lett sekk tviler jeg på at effekten er så stor. 

Jeg er også litt usikker på hvor stor effekten av staver er for sånne som meg. Sannsynligvis er den størst på toppturer og eventuelt på turer i virkelig bratt terreng. Kanskje er det riktig at sko er vel så viktig som staver. Er det poeng å bruke vandrestaver for å beskytte knærne om man går med joggesko? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knærne vil uansett vekt på ryggen være 25% "friskere" ha blitt avlastet med 25% når du kommer frem om du har brukt staver...no ?

 

Du vil jo avlaste belastning også i balanse ved f eks bekkekryssinger - ikke kun støtdemping i nedoverbakke. Har man i tillegg slitte knær eller andre problemer fra før vil avlastning uansett grad være positiv.

 

 

Ellers stiller jeg i samme klasse som deg med større "magesekk" enn anbefalt og direkte livsfarlig ifølge sykepleier på bedriftshelsetjenesten som omtrent spurte hvor kisten skulle sendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knærne vil uansett vekt på ryggen være 25% "friskere" ha blitt avlastet med 25% når du kommer frem om du har brukt staver...no ?

 

Du vil jo avlaste belastning også i balanse ved f eks bekkekryssinger - ikke kun støtdemping i nedoverbakke. Har man i tillegg slitte knær eller andre problemer fra før vil avlastning uansett grad være positiv.

 

 

Ellers stiller jeg i samme klasse som deg med større "magesekk" enn anbefalt og direkte livsfarlig ifølge sykepleier på bedriftshelsetjenesten som omtrent spurte hvor kisten skulle sendes.

 

Jeg er usikker på det. Vi må ta med flere faktorer. 

A) Hvor stor del av turen går i bratt nedoverbakke (sannsynligvis bare der man har noen særlig avlastning av staver). 

B) Hva slags sko ville man gått med om man ikke gikk med staver? Hvor godt demper de? Finnes det vitenskaplige sammenlikninger?

C) Ville turgåeren vært mer forsiktig om han/hun gikk uten staver? Eller ville han gått på en annen måte? 

At staver har nyttige funksjoner for eksempel ved elvekryssinger eller til å sette opp telt er utvilsomt. Lettvektteltet mitt er for eksempel avhengig av staver og er betydelig mer stabilt enn jeg tror et tilsvarende telt med vanlig stang ville vært. Så derfor er staver aktuelt når jeg skal pakke lett. Men i sammenhenger hvor det er mindre viktig, for eksempel om jeg skal slå leir og gå toppturer et par dager, er jeg usikker på om det er mest hensiktmessig med staver eller mer solide sko. 

Ellers: Se på et arrangmenet som Marka24. Hvor mange i eliteklassen går med staver? Jeg tror svaret er 0. Noen som vet noe om hvordan det er på Fjellreven Classic? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper ikke eliteklassen Marka 24 ? Har heller ikke sett dem bruke dette i orientering.

 

Man må heller ikke glemme at man (i allefall jeg) er betydlig varmere på hendene når jeg bruker staver enn når jeg går uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ultraløpere løper vel helst på flatene og går raskt i de bratte oppover- og nedoverbakkene. Hvert fall på flatene. Ellers er Fjellreven Classic den mest relevante sammenlikningen. Hvis det er lov med vandrestaver der da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er også litt usikker på hvor stor effekten av staver er for sånne som meg. Sannsynligvis er den størst på toppturer og eventuelt på turer i virkelig bratt terreng. Kanskje er det riktig at sko er vel så viktig som staver. Er det poeng å bruke vandrestaver for å beskytte knærne om man går med joggesko? 

 

Dersom du har problem med vonde kne, anten når du går eller etterpå, og desse problema vert redusert eller eliminert med bruk av stavar, så er det i alle fall eit poeng i å bruke stavar.

 

Man må heller ikke glemme at man (i allefall jeg) er betydlig varmere på hendene når jeg bruker staver enn når jeg går uten.

 

Det er heilt avhengig av kva ein gjer med hendene når ein ikkje brukar stavar. Sjølv puttar eg dei nedi varme bukselommer. Skulle eg gått med stavar, måtte eg bruke hanskar eller våtter i litt hustrigt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ble kanskje litt retorisk. Mitt poeng var at lettpakkere som går med joggesko og staver og begrunner stavbruken med at de sparer belastning på bena i bratt terreng kanskje må vurdere om skoene er hensiktmessige. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ble kanskje litt retorisk. Mitt poeng var at lettpakkere som går med joggesko og staver og begrunner stavbruken med at de sparer belastning på bena i bratt terreng kanskje må vurdere om skoene er hensiktmessige. 

 

Høye sko gir ikke mindre belastning på knær, hofter og ankler, men de avstiver ankelledet som gjør at det er vanskeligere å få en ankelvridning, altså for å unngå en ulykke. Om dette faktisk hjelper eller ikke er omdiskutert i flere tråder på forumet, men det blir en annen diskusjon.

 

Man bruker staver for å få mindre kontinuerlig slitasje på ledd. Denne slitasjen er uunngåelig i motsetning til en ulykke. Samtidig kan staver også hjelpe med å unngå vridninger ved at man kan lene seg på disse hvis man kjenner at man mister fotfeste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

Man må heller ikke glemme at man (i allefall jeg) er betydlig varmere på hendene når jeg bruker staver enn når jeg går uten.

 

.....

Det er heilt avhengig av kva ein gjer med hendene når ein ikkje brukar stavar. Sjølv puttar eg dei nedi varme bukselommer. Skulle eg gått med stavar, måtte eg bruke hanskar eller våtter i litt hustrigt vær.

 

Det er klart.

Jeg har aldri hendene i lommene på tur utenfor byen. Erfaringsmessig heller ikke i byen på vei hjem "fra byen" når det er glatt..... det er lite som er mindre elegant enn en tjukk pingvinmann i fritt fall :D

https://youtu.be/Tcx6YyXvvRI?t=1m20s

 

Jeg fryser ofte på hendene og går med vanter selv om det er et par plussgrader. Med staver merker jeg ofte at det blir varmt selv om det faktisk er et par minus så jeg går uten. Derfor kjøpte jeg staver som ikek er kalde å holde i selv om det minusgrader (kork istedetfor hardplast).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker staver for å få mindre kontinuerlig slitasje på ledd. Denne slitasjen er uunngåelig i motsetning til en ulykke. Samtidig kan staver også hjelpe med å unngå vridninger ved at man kan lene seg på disse hvis man kjenner at man mister fotfeste.

Har du kilder eller referanser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kilder eller referanser?

 

Ett google søk ga dette:

 

http://www.nordixx.com/your-health-benefits/scientific-studies/

 

http://www.insideoutphysio.com/index.cfm?id=45179

 

http://www.livestrong.com/article/157914-what-are-the-benefits-of-walking-poles/

A 2009 study published in the Clinical Rehabilitation journal compared groups of men who walked with poles with those who did not. The study found that lower body endurance and dynamic balance were significantly better in the Nordic Walking group in comparison with the walking training and control groups. You improve your balance while walking with poles because the walking poles force you to move with good posture in an upright position, which trains your body and properly aligns your spine while in motion. This correct walking posture will improve your balance over time.

 

http://www.mayoclinic.org/healthy-living/fitness/expert-answers/walking-poles/faq-20057943

The arm movement associated with walking poles adds intensity to your aerobic workout, which helps you burn more calories.

Walking poles improve balance and stability.

Walking poles help you maintain proper posture, especially in the upper back, and may help to strengthen upper back muscles.

Walking poles take some of the load off your lower back, hips and knees, which may be helpful if you have arthritis or back problems.

 

 

Det negative med staver er kanskje at man brenner mer kalorier når man bruker dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.