Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen ganger er det ikke all right


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Gruvearbeiderstien. Stien som generasjoner av gruvearbeidere fra Haugen har benyttet.

Borte var den her i høst. Faret gjennom glissen furuskog ispedt noen kjempegraner. Urskog.

For 20 år siden gikk jeg her med gamledyrlegen og ryddet fram stien etter at den hadde fått

ligget i ro i noen år. Gruvedriften var over. Dyrlegen elsket gamle stier. Stien ble kjent og brukt

av folk til søndagstur og hverdagstrim. Dyrlegen døde i høst, mett av dage. Nå er også

gruvearbeiderstien borte. Men den hadde fortjent et evigt liv. Ikke most i stykker av skogsmaskiner.

Ble uendelig trist da jeg så dette i dag.

2D5OgZ.jpg

 

  gravemaskin_150.jpgLandskap med gravemaskiner

De spiser av skogene mine.
Seks gravemaskiner kom og spiste av skogene mine.

Gud hjelpe meg for en skapning på dem. Hoder
uten øyne og øynene i baken.

De svinger med kjeftene på lange skaft
og har løvetann i munnvikene.

De eter og spytter ut, spytter ut og eter,
for de har ingen strupe mer, bare en diger
kjeft og en rumlende mave.
Er dette et slags helvete?

For vadefugler. For de altfor kloke
pelikaner?

De har blindede øyner og lenker om føttene.
De skal arbeide i århundrer og tygge blåklokkene
om til asfalt. Dekke dem med skyer av fet ekshaust
og kald sol fra projektører.

 

Rolf Jakobsen   1954

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff ja. Det er et skikkelig antiklimaks å gå langs en flott sti midt i skogen, høre fugler kvitre og vinden suse mellom trærne i det man møter dype spor av skogsmaskiner som gjerne går langs og på stien.

Når jeg ser slikt, begynner jeg å lure på hvorfor tronns Springskalleservice AS ikke har flere oppdrag :-/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En shitty kveld @tronn.

Som å ha mistet en god venn.

Nye generasjoner har tatt over og gamle muntlige avtaler stopper ikke dem.

Sorg over tapet av natur skal man ikke kimse av. Leste en dyptgående artikkel om emnet nettopp.

Har det i grunnen litt på samme måten når det gjelder en del lokale småkraftverk som bygges rundt der jeg ferdes mest. Det er enormt kraftoverskudd i kommunen men de grønne sertifikatene gjør at man kan tappe hver eneste bekk for energi - og deretter skryter uhemmet av det,

http://www.banett.no/nyheter/Br_nn_y/article10390474.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var triste greier, Dag. :(  

 

Liker sjøl å ferdes langs disse gamle stiene, der jeg vet det har fredes folk før meg gjennom mange generasjoner. Tidligere i høst gikk jeg "Gamle Stavassvei" - en drøyt seks km lang og smal sti til en for lengst avfolket fjellgård i utkanten av Lomsdal/Visten NP.

 

Nei, dette var en trist sorti for Gruvearbeiderstien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

  gravemaskin_150.jpgLandskap med gravemaskiner

De spiser av skogene mine.

Seks gravemaskiner kom og spiste av skogene mine.

Gud hjelpe meg for en skapning på dem. Hoder

uten øyne og øynene i baken.

De svinger med kjeftene på lange skaft

og har løvetann i munnvikene.

De eter og spytter ut, spytter ut og eter,

for de har ingen strupe mer, bare en diger

kjeft og en rumlende mave.

Er dette et slags helvete?

For vadefugler. For de altfor kloke

pelikaner?

De har blindede øyner og lenker om føttene.

De skal arbeide i århundrer og tygge blåklokkene

om til asfalt. Dekke dem med skyer av fet ekshaust

og kald sol fra projektører.

 

Rolf Jakobsen   1954

Eg elskar gravemaskinar.

Digre raude, gule og grøne gravemaskinar.

 

Og kvifor elskar eg gravemaskinar?

Jo, fordi dei grev store hål i jorda som menneska kan bygge hus oppå.

 

Men eg er litt bekymra for traktorane.

Heile sommaren kjøyrer dei rundt på markene og lagar mat til dyra og menneska.

så på hausten legg dei dei store kvite egga sine rundt om på markene.

 

Men kven skal passa på alle traktoregga.

 

Når vinteren kjem så gjøymer traktorane seg inne i husa sine,

og i ly av vintermørket kjem store skremande vesen krypande og et opp alle traktoregga.

Så kvar skal då alle dei nye små traktorungane kome fra.

 

Ja eg er litt bekymra for traktorane.

post-4220-0-66469700-1417166704_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der skjer stadig vekk.  De tok og herpet en lokal sti der jeg vokste opp og gjorde område ugjennomtrengelig med kvist og gjørmehull . Så ser jeg det samme igjen der jeg bor - og der er det til og med en turistforeningløype som er vandalisert. 

 

 

Samtale med føreren av skogsmaskinen:

 

 

"Hvordan i helvete skal jeg kunne komme meg forbi her!"

 

"Vet du hva, det driter jeg i!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Stavanger driver de nå på med tidenes største veiprosjekt, Ryfast,

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Ryfylke-ber-Stavanger--ta-Ryfast-regningen-2414346.html

og her er det ikke stier, men turområder, trær og store steiner i byens sterkt krympende friområder som får gjennomgå.

Det siste jeg leste nå er at en av luftesjaktene til en av de lange Ryfasttunnelene er planlagt å komme opp midt i et vernet turområde. 

Prosjektledelsen har ingen som helst forståelse fort at natur har noen verdi. Store steiner (flyttblokker) som har ligget urørt siden siste istid, store flotte trær som har stått der siden tidenes morgen og beboernes bolig- og rekreasjonsområder, alt som står i veien for prosjektet, prosjektets maskiner eller arbeidsfolk, må vike. Her jobbes det etter prinsippet om at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Kritikk og protester mot denne vandalismen treffer prosjektleder Gunnar Eiterjord som hagl, men preller av som det berømte vannet på gåsa. De ansatte i Stavanger kommune "går utbyggers ærend" enten det nå gjelder store offentlige prosjekter eller private utbyggeres byggeprosjekter. Privatpersoners meninger og protester blir glatt oversett så lenge disse privatpersonene ikke selv tenker på å begå et lite byggeprosjekt. 

Da får pipa en annen låt: "Svaret er nei, hva er spørsmålet".

Lever vi ikke i et demokratisk samfunn?

I følge Vikipedia så er demokrati følgende:

"Demokrati er en styreform hvor folket har vesentlig innflytelse på hva slags beslutninger som fattes. Ordet betyr folkestyre". 

Kanskje det er noen som har glemt dette og tror at det er "opplyst enevelde" som gjelder og lever etter prinsippet "meg alene vite".

Nei jeg får si som den gamle kroverten som tappet øl til meg da jeg var i 18 års alderen.

"Hvordan skal dette ende?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns det ingen lagstiftning som reglerar hur skogsavverkning får gå till??? Tänker att gamla kulturminnen skall sparas/vara skyddade, något som borde vara aktuellt i detta fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.