Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjært barn, mange navn


eaa

Anbefalte innlegg

Den tid eg budde nordaførr, rett sørvest for Sortland på Langøya i Vesterålen (Viesterálas), hadde eg ein tur oppå Holandsknurren, ein ordentleg topp, med kvasse ryggjer med tindar og nåler, eit underfundig og trolsk landskap, og berre noko over 600 m.o.h. 600 m.o.h. der nord er som 1000-1200 m.o.h. på Vestlandet, og høgare i Indre Sogn. Møysalen på Hinnøya, rett over Sortlandssundet, med sine 1262 m.o.h., var nestan like knager og karrig som Galdhøpiggen. (Og nord i Finnmark går tregrensa ned i havet).

Knurren er eit toppnamn.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Men kvar i Noreg brukar dei Skarven om fjell. På mine heimtrakter har me alltid brukt intetkjønn Skarvet, jfr. Hallingskarvet, Reineskarvet, Sundhellerskarvet osb.. Men kjem stadig over bøker og folk som seier Hallingskarven, noko som skurrar svært i mine øyre.. Telemark har vel og sitt Skorve i Flatdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kvar i Noreg brukar dei Skarven om fjell. På mine heimtrakter har me alltid brukt intetkjønn Skarvet, jfr. Hallingskarvet, Reineskarvet, Sundhellerskarvet osb..

Ved å søke på Norgesglasset er det faktisk flere fjell som heter kun Skarven:

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Sørvest for Oppdal er det bl.a et fjell som har skarven som ending: Brattskarven (1569 moh).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nok at man bør få med de forskjellige dialektutalene ellers blir det jo litt feil. Om de betyr det samme kunne jo de forskjellige uttalene skrives etterhverandre. Da blir ikke lista lengre, men man får med det flotte mangfoldet.

For eksempel

Hovd/Hovden, Høvd

Nos/Nosa/Nosi, Nøs/Nøse

Horn, Hødn

Dette støtter jeg fullt ut :!: Da blir det også mye lettere å finne ut for mindre dialektkyndige om et uttrykk er tatt med i lista eller ikke. Ekstra flott ville det naturligvis bli om man fikk med opplysning om hvilken dialekt uttrykket hører til også. Dessuten kunne man angi kjønn. Da blir også slike tilfeller som Oddvar tar opp, løst. Tror nok at skarv blir brukt som toppnavn i både hankjønn og intetkjønn i ulike deler av landet :) Har flere idéer på lager også, men tror jeg skal holde de for meg selv foreløpig. Hvis det som allerede er pekt på tas til følge, vil det beklageligvis medføre en hel del ekstra redigeringsarbeid for eaa :?:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Hvis det som allerede er pekt på tas til følge, vil det beklageligvis medføre en hel del ekstra redigeringsarbeid for eaa.

Ja, ikke så rent lite heller! Med det dialektmangfoldet vi huser i Norge, tror jeg det mer er et prosjekt for norsk språkråd enn for meg! Og siden jeg langt fra kjenner enhver dialekt heller, er det nok best å bare avstå fra i det hele tatt å prøve...

Nøyer meg derfor med å avrunde med lista inneholdende "nominatversjonene", slik den står pr. nå.

Men lell, ikke verst med hele 107 slike ord!? Så da går det jo an innimellom å skrive noe annet enn det vanligste og kjedeligste "toppen"... :?:

Aksla

Berget

Borgen

Brenn

Brink

Domen

Eggen

Fingeren

Fjellet

Flaka

Hammeren

Hatten

Haugen

Heia

Hesten

Hetta

Hogna

Horgi

Hornet

Horta

Hovden

Humpen

Høe

Høgda

Kallen

Kammen

Kampen

Keipen

Kinnet

Kirka

Kjølen

Kletten

Klumpen

Knappen

Knatten

Knausen

Kne

Knipa

Knollen

Kollen

Kringla

Krona

Kulen

Kuppelen

Kuven

Lia

Loftet

Låven

Massivet

Mellen

Muen

Måna

Nakken

Nasen

Natten

Nebbet

Nibba

Nipa

Nosi

Novi

Nubben

Nupen

Nuten

Nykjen

Nåla

Piggen

Piken

Pinnakkelen

Ra

Rabb

Rimen

Rinden

Ryggen

Sida

Skaftet

Skallen

Skarven

Skolten

Skrymten

Skåla

Slottet

Spiret

Stabben

Staken

Staven

Suen

Svukua

Svulten

Sylen

Synet

Sølen

Såte

Taket

Takk

Tangen

Tanna

Tinden

Toppen

Tran

Tunga

Tuva

Tårnet

Varden

Vola

Vollen

Våttan

Åsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Hva med Ruten? Heter det både ved Gålå/Fefor og, såvidt jeg har skjønt, oppe i Trøndelag eller Nordmøre et sted. Er dette egentlig noe toppnavn?

Yepp!

Ruten må med.

Fx har vi Rønsjøruten i Engerdal, Hedmark også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Tillater meg å komme med en til som jeg mener burde med på lista.

TrondE har med Hyrne i lista si. Veldig mange fjell i Stryn slutter med dette navnet (Stolshyrna, Skipedalshyrna, Tafsehyrna :D m.fl.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har foreslått dem før en gang, men hva med -smeden (Storsmeden og Veslesmeden) og -belgen (Ljosåbelgen og Bråkdalsbelgen)?

Mulig de ikke bør telles med siden det sannsynligvis kun er ett sted i Norge disse navnene brukes, nemlig i Smiubelgen i Rondane der det meste av en eller annen grunn har fått navn knyttet til smedyrket.

Ellers kommer jeg på Saksa, det er vel et navn som går igjen en del steder...Saksa i Smørstabbtindene, Saksa i retning Surnadalsøra..og Vikesaksa mener jeg det er en topp som heter på Nordvestlandet et sted!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kommer jeg på Saksa, det er vel et navn som går igjen en del steder...Saksa i Smørstabbtindene, Saksa i retning Surnadalsøra..og Vikesaksa mener jeg det er en topp som heter på Nordvestlandet et sted!?

Saksa ved Hjørundfjorden (Urke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smedene er mer et slags tema for Ronde-navningen enn et beskrivende navn, så jeg tror vi ruler dem ut.

Bukken må vel sidestilles med Hesten, og kan med velvilje fortolkes som en høydebeskrivelse, så den tar vi med.

Saksa skal helt klart med.

Hyrna tror jeg er en dialektvariant av Horna, så den anser jeg allerede som inne.

X-bollen er det motsatte av en høyde, så den faller ikke inn under temaet i det hele tatt.

Tror ikke noe navn med "bollen" beskriver en bolle som ligger opp ned...

Så da er vi oppe i 109 navn.

Lister ny full liste om det kommer på noen fler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med benevning på høyder som ender på oksle (f.eks. søre og nordre Oksle ved øst for Høgronden)

Og nokre kandidater til:

Randen f.eks. høgdedrag framfor Smiubelgin?

sten f.eks. Tjønnåssten, 991 moh, i Alvdal.

glupen f.eks. Atnglupen....

flågån f.eks. Hornflågån, 1650 moh, i Vulufjell/Rondane. Men -flågån er vel kanskje mere en betegnelse på ei stor og åpen fjellside eller noe??

bratten f.eks. Grøttingbratten, en karakteristisk topp rett vest for Hanestad i Østerdalen.

kringla f.eks. Storkringla, 1380 moh. i Grimsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randen mener jeg er en variant av Rinden som står på lista.

Glupen er mer et slags skar/pass enn en høyde.

Flågan/Flåget er et flatt eller sletteliknende område.

Bratten betegner egentlig kun helling, ikke en høydeformasjon, men ligger litt i gråsonen kanskje... Må tygge på den.

Kringla er vel et mer kunstnerisk navn enn et høydebeskrivende ord, selv om det er brukt på et og annet fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kringla, som topp, går att mange plasser, bl.a. både i Folldal , Dovre og Lesja ser jeg. Den bør nok inkluderes.

Og så har du nabben, f.eks. Reindølsnabben i Lesjafjellet. Går at fleire steder, men betegner vel ofte høydedrag foran hovedtopper...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlingen her er ment å stile ut rent høydebeskrivende ord fra det norske språk.

At kringla er brukt på flere fjell, betyr ikke at ordet som sådan er høydebeskrivende,

men mer at disse kanskje likner på ei kringle, er kronglete eller noe i den dur.

Mener fortsatt at "kringla" ikke kvalifiserer.

Nabben er en variant av Nubben som står på lista.

Mange slike dialektiske varianter er diskutert ned gjennom tråden, mens kun én utvalgt forekomst er representert,

utfra den kanskje mest benyttede/utbredte varianten.

Nabben er en slik "vekkvalgt" variant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eaa, hvordan kvalifiserer da f.eks. skrymten på lista di? Hvordan kan du utrede at den betegner høyde?

-støten er en brukt betegnelse på fjelltopper i Trøndelag. f.eks. Blåstøten i Tydal. Denne må inn på lista!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.