Gå til innhold
  • Bli medlem
fjellbekk

bo i lavvo med barn

Anbefalte innlegg

Heisann, nå trenger jeg litt hjelp av noen eksperter!

Det har seg sånn at jeg skal ta med meg sønnen på 4 år og bo i lavvo i et par måneder fra mai og utover. Jeg tenker å uthøre litt med et par grunneiere om lov til å la den stå så lenge, samt at jeg må få tilladelse til å fyre i den. Har sovet en del netter ute før i lavvo med barn, men dette var kun en enstangs lavvo, forholdsvis billige greier. Lavvo trenger jeg å kjøpe ny, samt en grei ovn. Er i første omgang snakk om på vår/sommer, men ønsker å legge såpass med penger i den at den også kan brukes under alle vind og værforhold.  

Trenger gode råd for å gjennomføre dette. I forhold til barnet vil han selvfølgelig fortsette å ha en lik hverdag som før, med barnehage og alt det innebærer. Skal også sies at jeg og barnefar har delt omsorg, slik at gutten blir ikke boende i lavvo på heltid☺ har også selvfølgelig fått klarsignal fra far, så det er ikke noe problem. 

Trenger gode råd i forhold til valg av utstyr, noen som har tips?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå sier du lite om bakgrunnen for å bo i Lavvo... Er det friluftsliv, boligknapphet, økonomi!? Ved to av de førstnevnte, hvorfor ikke campingvogn :)? Kjøp brukt, så er det nærmest gratis om du selger den etter så kort tid. I En campingvogn, så har du masse fasiliteter, men de samme fordelene som lavvo....

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville likevel gått for enstangslavvo. De er enkle å sette opp også for senere bruk, og det krever ikke at du har med en haug med bjørkerajer. Ikke noe problem å fyre med ovn i disse heller. Helsport Varanger med forhøyet inngang og innertelt er en fin modell.

Som jenspetter sier er det viktig å lufte godt for å unngå CO. Jeg ville kjøpt en co-alarm. Ser ut som en vanlig røykvarsler og koster ikke stort mer. Når man skal bo lenge på samme plass er en sånn fin å ha.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av erfaring er det enorm forskjell på inneklima mellom lavvo i lerretsstoff/bomull og "lettvektslavvoer" i nylon/polyester. Skal du sette opp lavvo semi-permanent, er bomull veien å gå (altså, gitt at du ikke skal bære driten).

Sjekk ut Skjult lenke - logg inn for å se den for luksusmodeller, Safir (énstangs) 15 eller Granitt 14 for litt størrelse og god plass til benker/feltseng. Se ellers på nettsidene til Skjult lenke - logg inn for å se den for norske, klassiske lavvoer (og adskillig billigere)

(Jeg liker ikke å være uenig med Skjult lenke - logg inn for å se den, men værsåsnill å bare dropp helsports plastikklavvoer i denne sammenhengen.. :-) )

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, uenighet er da bare bra, Skjult lenke - logg inn for å se den:)

Er helt enig i at det er et annet inneklima i dem, men de krever veldig mye mer av impregnering, stell, tørking, oppbevaring og oppsett. Bæring trenger vi ikke snakke om engang.

Dette var jo mai og fremover, da går det an å lufte konstant. Inneklimaet i en lavvo med innertelt er også noe helt annet enn med bare enkel duk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutes ago, pahatlem said:

Av erfaring er det enorm forskjell på inneklima mellom lavvo i lerretsstoff/bomull og "lettvektslavvoer" i nylon/polyester. Skal du sette opp lavvo semi-permanent, er bomull veien å gå (altså, gitt at du ikke skal bære driten).

Sjekk ut Skjult lenke - logg inn for å se den for luksusmodeller, Safir (énstangs) 15 eller Granitt 14 for litt størrelse og god plass til benker/feltseng. Se ellers på nettsidene til Skjult lenke - logg inn for å se den for norske, klassiske lavvoer (og adskillig billigere)

(Jeg liker ikke å være uenig med Skjult lenke - logg inn for å se den, men værsåsnill å bare dropp helsports plastikklavvoer i denne sammenhengen.. :-) )

Har selv hatt bomullslavvu i en årrekke som brukes til glamping / basecamp. Inneklima i kombinasjon med ovn er supert. Jeg holder lett rundt 20 grader i teltet så lenge temperaturen holder seg over frysepunktet, og min bror han brukt den i ruskevær med -35 og holdt sånn ca nulltemperatur i teltet.

jeg har en 9 manns tentipi med forsvarets M94 ovn som gir ca 15 kw på parafin/diesel/JetA1.

størrelsesmessig er det plass til to feltsenger med bagasje under, lite spisebord og ovn uten at det føles trangt.

Mvh MagneJ.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.