Gå til innhold
  • Bli medlem

Så var jeg i mål. (M.Ringstinden 19.08.05)


morten

Anbefalte innlegg

Røynes liste
Av en eller annen grunn er det Eivind Røynes liste på 300 topper som er den mest utbredte blant samlere av norske 2000m topper. Sannsynligvis hadde jeg neppe blitt ferdig med den på flere år ennå var det ikke for det parallelt pågående bokprosjektet vårt. Det er i grunnen artig å se hvor ulike topper folk ender opp med som sin siste topp. Ei hadde Nørdre Semelholstinden, En hadde Gjertvasstinden, to hadde Burchardtstind, atter en hadde Nørdre Midtmaradalstinden, mens Kim her på fjellforum hadde en ordentlig krevende en, Sentraltinden, som sin siste. Tilfeldighetene skulle gjøre at Midtre Ringstinden ble min siste.
4. juni i år var jeg og Julia og Agnar på tur for å bestige Austre og Midtre Ringstinden. Austre ble besteget, men av ulike årsaker ble Midtre stående igjen.
Etter nesten to uker med mye venting ble endelig turdato fastsatt til fredag 19.08.

Midtre Ringstinden fra Ringsskard til Gravdalsskard
Etter en av mine 10 beste fototurer noensinne fra Krossbu til Smørstabbrean og opp på knausene mellom Leirbrean og Smørstabbrean torsdag kveld kom vi først ned til bilene litt over elleve i stupmørket. Først klokka halv ett kunne jeg legge meg i posen under åpen himmel i Ringsdalen, og allerede klokka kvart over 5 ringt klokka på fredag morgen.
Motivasjonen var sånn passe og det tok mang en overvinnelse og komme seg ut av posen og ut i den kjølige, fuktige morgenlufta. Tindene var klusset til av bunntunge skyer og en isnende vind feide over lyngheiene.
Agnar, som trofast stilte opp på denne turen, kom feiende morgenfrisk fra sin camp på andre siden av elva, mens Christian etter hvert også begynte å våkne til liv.
Christians bedre (eller dårligere for å bruke Toms terminologi) halvdel, Heidi, skulle bli igjen, mens vi tre omsider skulle få tatt denne Midtre Møkkaringstinden som jeg har kalt den en stund.

Ringsdalen begynner meget lettgått på fin sti 2-3 km før et par kilometer med morenelende følger. Dette er mindre morsomt terreng. Somerruta opp brattflanken er delvis merket med varder og litt rødmaling opp det bratteste. Oppgangen går litt lenger til venstre og noe høyere enn det som er vanlig på ski om våren.
Det var bratt, men opp gikk det likevel greit (litt mer ekkelt ned igjen). Ved breen var det på med fullt utstyr og i tau gikk vi opp den nesten sprekkfrie breen til Ringsskard.

Vi var meget usikre på østeggen siden vi hadde lite informasjon og siden klatreførerens beskrivelser virket så ulogiske:

"Riingsskar nås lettest fra Stølsmaradalen eller fra Riingsdalen via Riingsbreen. Ryggen følges til skaret (hvilket skar? red anm.) Et stykke under toppen tas til høyre og opp på nordeggen, som følges til topps. Vanskelighetsgrad 1-2"

Dette er ei rute som Slingsby & co. skal ha gått første gang i 1894, mens østeggen direkte ble gått første gang av Tønsberg i 1907, uten at vanskelighetsgraden er angitt.

Altså østeggen direkte består av to skumle hamre pluss selve toppkronen som også er bratt. Alt til høyre for denne østeggen ser muggint ut og lite logisk.
Vi bestemte oss for å kjøre på og snu når det ikke gikk lenger. Uten ordentlige klatrere i laget og med begrenset utstyr var vi ikke klare for de store utfordringene.
Det var lettgått opp mot den første hammeren. Ca. 20-30 meter under denne tok vi til venstre ut på ei bratt snøfonn og opp til et drag som så greit ut. Nederst var det et litt uggent punkt og for at alle skulle føle seg vel tok vi på tauet. Det nederste punktet, lett, men litt utsatt uten gode tak, er trolig dekt av snø tidligere på sommeren. Videre var det nokså enkelt (grad 1-2) opp til første ordentlige standplass. Jeg hadde først trodd vi skulle fortsette på skrå opp en formasjon videre mot venstre, men det så bratt ut. Nå så en sprekk og renneformasjon på skrå til høyre mot oversiden av første hammeren mer lovende ut.
Vi laget standplass og jeg ledet på dobbelt 8mm tau. Grunnet den korte effektive taulengden måtte strekket deles opp i to bolker. Klyvingen var enkelt(grad 1-2) med to punkt, en lett treer og et kort strekk uten gode tak, anslagsvis en god 3'er før vi var oppe på eggen igjen.
Agnar så seg herfra ut galleriformasjoner opp mot venstre (jeg kikket for ordens skyld mot høyre, men så ingenting som fristet. Det så også ut til å gå et drag mer direkte opp eggen, men jeg hadde ikke noe lyst til å klatre meg fast, så vi gikk for Agnars forslag. Galleriene viste seg å være en flott sak.
I den skyggefulle østveggen bar det på fuktige, mosegrodde hyller ut i en stadig brattere flanke. Langt nede lå Stølsmaradalsbreen mens vi cruiset på dampende fuktige hyller høyt oppe i steile veggen. På dette viset kunne vi rusle forsiktig opp til toppeggen uten store vansker. Galleriene døpte vi raskt for Agnars Chaussee og på ryggen, ca. 200 meter sør for toppen kunne vi slippe jubelen løs. Dette var i boks.

Midtre Ringstinden ble nådd og været lettet litt. Fra toppen kunne vi se små miniatyrmennesker oppe på Store Austanbotntinden og på Ringsbreen ruslet et taulag på fire opp mot Store Ringstinden.
Ned fra toppen fulgte vi en av normalrutene som stedvis var vardet. Et punkt var litt bratt når man kom ovenfra, men med forsiktighet kom vi oss trygt ned og nådde Gravdalsskard i sporadisk solskinn.

Returen gikk i flanken under Midtre Ringstinden og ned samme vei som vi kom opp. De stedvis våte fjellknabbene ned bratta mot Ringsdalen var vesentlig eklere å gå ned enn opp, men med stor forsiktighet karret vi oss ned. Ura var et troll og dalen ut lang, men alle turer har en slutt - så også denne.

Jeg spanderte sukkervann med kullsyre på deltakerne nede på Turtagrø, liksom for å feire at denne 2000-meter samlingen nå hadde nådd en slags avslutning.

Fin tur i vekslende vær, og med store spørsmålstegn vedrørende hvor Slingsbys rute egentlig går. Noen som vet, og som kan forklare???

Epilog
Selv om jeg valgte å kalle denne turen for avslutningen av samlingen, er det en sannhet med modifikasjoner. Hvis man ser på det noe sære kriteriet 10 meter primærfaktor, så har jeg klart å kartlegge 3-4 topper som tilfredsstiller dette kravet uten at jeg har vært der ennå.
Disse er Torgeirs to topper på Visbreatindens nordrygg, så er det "Kims" topp mellom Vestre og Austre Leirungstinden. I tillegg skal det angivelig være en liten kul nordvest for Tjønnholstinden. Med forbehold tror jeg da jeg har vært på rubb og rake utenom disse. Selv om det er litt sært, blir nok disse også avlagt et besøk.

Det står ennå en del turer igjen før boka går i trykken, men jeg tror jeg skal runde av turrapportskrivingen for min del for en stund nå.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempefin tur Morten, og gratulerer med dei 300!

Har hatt tre flotte turar i forbindelse med bokprosjektet ditt, og gledar meg

veldig til å sjå det ferdige produktet.

Etter å ha fått tips om mykje molter ved Turtagrøm, drog eg litt tidlegare enn planlagt.

Moltene var nok ikkje heilt modne enda, men det blei no litt torsdag kveld. Og for ein kveld det vart, med strålande vær, og ein flott solnedgang. Teltplassen såg veldig innbydande ut på avstand, men viste seg å vere både steinete og våt. Sov likevel brukbart fram til det var på tide å stå opp 04.45. Morten såg då brukbart våken ut, sjølv om senga var ein steinete parkeringsplass ved sida av bilen.

Det vart ein flott tur, og om ikkje eg har klatra noko særleg før, så leda Morten oss

trygt opp på toppen.

Legg ved nokre fleire bilder.

post-517-133474397662_thumb.jpg

post-517-133474397666_thumb.jpg

post-517-133474397671_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med de 300 Morten! :) Må si du har hatt en solid progresjon de siste par årene, men som du selv sier, så er det jo den kommende boka som er skyld i det. Vil tro du blir minst like fornøyd når deadline er nådd og boka går i trykken. :?

Så endelig ble Møkkaringstinden din da. Og ikke gikk dere den "enkle" vestryggen heller? :) Østryggen må jeg si ikke virket særlig fristende fra Ringsskard.

Lykke til med innspurten i bokprosjektet begge to! Jeg gleder meg vilt!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med lista Morten !

Men hvad nuh ? Jotunheimen må jo være utgått for din del nå.

- 1800 meterstopper ?

- Kommunetopper ?

- Fylkestopper ?

- Nasjonstopper ?

- Seven summits ?

- Eller Pihls liste ??? https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3549

Noe finner du vel på, vi gleder oss til boka di, det er vel nok å stå i med der !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jiiihah! Grattis, Morten! :)

Jobben gjort, vel gjennomført "i god stil". Synd jeg ikke rakk å bli med her, men vi får vel nye sjanser håper jeg?

Ser av Agnars bilde ovenfor at du var noe betenkt på toppen. Ikke så rart det, du må vel klekke ut noen nye hobbyer du nå... :D

Men fortvil ikke, masser av nye spennende ting å ta av for deg, vet du:

Du kunne jo fx... samle flaskeetiketter, kjøpe skinnbrok og starte leikarring, karaoke, menighetsrådet, syklubb, hundeutstillinger med ekle små gneldrebikkjer med midtskill, kirkekaffe, eller rett og slett begynne å hekle? En hel verden for dine føtter...! :?

Vi får hjelpe Morten litt her, så andre forslag noen...?

Og skulle du mot formodning gå lei av alt ovenstående, så kunne du jo slenge deg med en tur att? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Morten med alle 2000-metringene.

Angående siste topp var min siste 2000-metring Sjogholstind. Jeg var alene så noen særlig feiring ble det ikke annet enn at jeg satte kameraet opp på en stein, satte på tidsutløseren og gikk bort til varden og holdt på den. Jeg ble ganske kort tid på toppen fordi kona lå og solte seg nede i Sjogholet og ventet på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,

Gratulerer! Vel overstått uten beinbrudd og hodeskader, har jeg forstått. Er det 1800, 4000-meterne eller barnefødsler som nå står for tur?

Mvh. Gunnar

Takk for det :-) Beinbrudd nei, hodeskader muligens? Videre blir det alt og ingenting - 4000 metere er vel og bra, men sikler ikke akkurat på Teufelsgrat og Schreckhorn. Har hele 3 4k inger (deriblant Laggin som du har berettet om nå nylig), så iflg. din info har jeg bare noen og åtti igjen. Nei det blir vel alt og ingenting. Fjell og frisk luft, "drittunger", og annet som hører livet til. Kan på ingen måte si at den Ringstinden var noe vendepunkt. På søndag var vi 5 på trivelig tur til Galdhøpiggen og Veslepiggen og Galdhø. Førstnevnte for 8. gang for mitt vedkommende, men været var strålende og det var gøy å være på tur. Oppgangen midt på Piggbreen var spennende og ga en litt ny dimensjon på turen. De andre i følget som hadde vært lite på bre synes det var skrekkelig gildt å tusle inn mot den største strekksprekken på Piggbreen. Flott syn! Fint fint fint. Nei det blir nok mye fjell i fremtiden også, om ikke så systematisk. Samle på fine naturopplevelser kommer jeg alltid til å gjøre så lenge helsa holder - og toppturer er en etablert lidenskap :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Morten!!!!!!!

Visste ikke at du var så nærme målet...

For min del går det litt trått. Kan ikke huske å ha vært på en eneste 2000-meter sålangt i år. Og noen flere blir det vel ikke i år, ettersom jeg setter kursen over Atlanterhavet i morgen. Det får holde med langdistansesykling og utenlandske topper for min del i år. Men jeg kommer sterkere tilbake i 2006............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen etter :-) Jeg er ikke så imponert over at du har tatt alle, men derimot innspurten de to siste årene lar jeg meg lett imponere av. Få har vel vært så ivrige med turene til de høye topper og tinder.

Gleder meg til å se boka! Den tror jeg blir skikkelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva er vitsen med å fly opp på toppene på kortest mulig tid? Hva med nytelsen? Ikke imponert over hodet...

Gratulerer allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å fly opp på toppene på kortest mulig tid? Hva med nytelsen? Ikke imponert over hodet...

Gratulerer allikevel...

Tror du har et poeng der - Hvis tidsaspektet blir for dominerende kommer nytelsen i annen rekke. Tør påstå at de som skynder seg maksimalt fra tinde til tinde opplever mindre og ikke minst husker mindre. Å fly på toppene på kortest mulig tid er etter min mening dumt. Lange pauser og artige avstikkere samt hyggelig turfølge er vel så viktig som mye annet. Dessuten tror jeg de som samler på 2000 metertopper for å imponere (tror ikke det er så mange) enten er alt for sent ute, eller har misforstått totalt. Men det er alltid litt gøy å nå et mål som tross alt innebærer litt arbeid da :-) - For øvrig var nok ikke Jarles innlegg helt seriøst ment.

Håper du i alle fall klarer å ta vare på din egen nytelse kjære gjest. Jeg nyter å være i fjellet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. Nå kan du vel slappe av med korrektur av boken...

Jeg hadde tenkt å anbefale rene nytelsesturer fra nå av, med hyggelig turselskap og kun i knallvær. Merkelig nok er det like gjerne møkkaværsturene som i ettertid fremstår som de fineste. Antageligvis er dette p.g.a. utfordringene og glede av å mestre vanskalige forhold. Uansett, lykke til med flere toppmål.

Røynes liste

Av en eller annen grunn er det Eivind Røynes liste på 300 topper som er den mest utbredte blant samlere av norske 2000m topper....

Uenig. Jeg har aldri truffet på noen 10m pf samlere noengang i fjellheimen. De jeg har stoppet opp og pratet med går etter toppene nevnt i bøkene til Thommessen m.fl., som tar utgangspunkt i den andre listen til Røyne med p.f. på 30m. Dette er jo den gemene hop eller "bermen" av tinderanglere. Jeg er imidlertid enig i at de fleste som fullfører er samtidig såpass dedikerte og grundige at selv den mest tvilsomme toppkandidat må bestiges. Jeg vet ikke hvorfor den gemene hop sjeldent fullfører, men graden av dedikasjon forklarer vel det meste her som ellers i livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Morten!

Jeg håper du fortsetter å gå dine spesielle turer - og fortsetter å dele dine opplevelser med oss. Det inspirerer ihvertfall meg til nye spennende fjellturer.

Gleder meg til boken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gratulerer !!

Vi har noe lignende her borte i Skottland/UK. Dvs mer seriøst og lidenskapelig enn 2000 meterene i Norge. Vi har the Munros. Dette er de 250+ toppene over 3000 fot. Samlingen av disse er seriøst blandt disse mildt sagt fjellgale britene. Noe som merkes veldig godt i lokal økonomien rundt om de avsidesliggende steder i Skottland.

Det blir vel en lang stund til noe som dette skjer i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få personer jeg egentlig overhodet ikke kjenner som har gitt meg så mye glede som Morten gjennom etojm.com og flotte rapporter med bilder på dette forumet. Mange turer hadde ikke blitt like flotte uten disse beskrivelsene som nyttige utgangspunkt for turene. Så gratulerer så mye fra meg også - boka di skal selvsagt bestilles og får mest sannsynlig en hedersplass i stua :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er faktisk mest imponert, Morten, over alt du har delt med oss andre gjennom dine eventyr og strabaser. Boken er forlengst bestilt. At du nå har nådd et mål (dersom det var det) viser din iver, dine evner og din utilslørte glede over å kunne ferdes i Norges vakreste natur. Tror mange, mange gleder seg med deg - og over all informasjon du har formidlet videre. Og - i min verden - etter at et mål er nådd - sier vi: Skål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Henger meg på og gratulerer så mye med at 2000-meterlista er komplett! :-) Det står respekt av å klare det på såpass kort tid. Flott Austabotntindbilde! Gleder meg til å kjøpe boka om noen måneder, den blir garantert en suksess.

Fantastisk herlig å være ferdig som bomvakt, nå kan jeg endelig planlegge storturer igjen. :) Om været blir bra i helga skal Olavsbuområdet utforskes. Gleder meg til å omfavne varden på Mjølkedalstind og føle at jeg lever igjen og er fri....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.