Gå til innhold
  • Bli medlem

Definisjon på topptur og tinderangling?


Anbefalte innlegg

Annonse

Det er mange som bruker definisjonen primærfaktor for å beskrive en topp i forhold til andre topper http://no.wikipedia.org/wiki/Prim%C3%A6rfaktor

Mange samler på pf 50 eller pf 100 eller 10...

Slik jeg selv tenker på uttrykket Topptur og tinderangling er vel hva målet med turen er. Er målet å gå på toppen og kanskje flere topper etter hverandre? Da er man vel innenfor definisjonen..

 

Tips: dette er en --> e <--- merk den med musa og velg Ctrl C. Hver gang du trenger en e - så tar du Ctrl v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meter over havet er jo egentlig ikke interessant, spør du meg. En topp på f.eks. 700 meter ved kysten kan være mye mer "topp" enn en topp på tusenognoe lengre inn i landet pga landskapet ellers. Ellers må vel definisjonen på en topptur være at man går på tur opp på en topp?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Høyden på toppturen forteller ingenting, det er primærfaktoren som er vesentlig.

Men jeg tror ikke det er noen "krav" til høydemeter, en topptur er når toppen er selve målet for turen. Traversere Besseggen er da altså ikke en topptur, da Besseggen kun benyttes for å komme seg fra A til B. Men hadde du begynt under Besseggen v/Gjende og gått rett opp fjellet (jo-stigen), kunne det kanskje vært en topptur. 

 

Tinderangling er en betegnelse innen klatring: En fjelltur som krever noe sikringsarbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En topptur for meg er en tur der målet for turen er en eller annen topp, dvs det høeste punktet på et fjell eller ås eller bare et uklar punkt på en flat høyde.

 

Tinderangling er en topp på et skikkelig fjell, gjerne flere topper på samme dag eller over flere sammenhengende dager.

En tinde er ikke det samme som en topp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyden på toppturen forteller ingenting, det er primærfaktoren som er vesentlig.

Men jeg tror ikke det er noen "krav" til høydemeter, en topptur er når toppen er selve målet for turen. Traversere Besseggen er da altså ikke en topptur, da Besseggen kun benyttes for å komme seg fra A til B.

 

Uenig.

Går du Besseggen får du med Veslfjellet (pf 390 m) som  topptur på kjøpet.

 

 

Tinderangling er en betegnelse innen klatring: En fjelltur som krever noe sikringsarbeid.

 

Zapffe har allereie ein utmerket definisjon på tinderangling: Horisontal bevegelse i vertikalt terreng.

Treng ikkje nødvendigvis noko sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet for turen er å nå toppvarden er det en topptur, slik jeg oppfatter det - uavhengig av høyde og primærfaktor.

 

Støtter denne forklaringen

 

Uenig.

Går du Besseggen får du med Veslfjellet (pf 390 m) som  topptur på kjøpet.

 

 

 

Zapffe har allereie ein utmerket definisjon på tinderangling: Horisontal bevegelse i vertikalt terreng.

Treng ikkje nødvendigvis noko sikring.

Du forsto tydligvis ikke budskapet i teksten. Veslefjellet kan selvsagt være en topptur, men da er Veslefjellet målet med turen og ikke f.eks Gjendesheim. Annet eksempel: Velger jeg meg ut Galdhøpiggen som topptur og går fra Spiterstulen og må passere Keilhaus (2355moh) og Svellnose (2272moh) på veien opp, kan jeg ikke skryte på med tre toppturen, ettersom Galdhøpiggen er hovedmålet.

 

Når det gjelder tinderangling, siterte jeg kun hva landets fjellklatrere definerer som tinderangling. (Se f.eks ISBN 9788272861635) og UIAA (Det internasjonale klatreforbundet). Om noen har lyst til å smykke seg med tittelen tinderangler på envær topptur, vil han/hun få ett forklaringsproblem om man snakker med en serriøs klatrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I 2000m bibelen til Helge så gir de begrepet tinderangling om en tur hvor man beveger seg i utsatt og eksponert terreng over tid (risiko), og hvor folk flest vil benytte sikring.

 

Definisjonen på tind er fjell som har oppstått ved at minst tre botnbreer har gnagd seg inn og etterlatt skarpe egger rundt tinden eller kvasse rygger mellom tindene. Så om man rangler over mange topper i Oslomarka er nok ikke det tinderangling, men om du går Skagastølsryggen med eller uten sikring så har man ranglet på tinder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Når det gjelder tinderangling, siterte jeg kun hva landets fjellklatrere definerer som tinderangling. (Se f.eks ISBN 9788272861635) og UIAA (Det internasjonale klatreforbundet). Om noen har lyst til å smykke seg med tittelen tinderangler på envær topptur, vil han/hun få ett forklaringsproblem om man snakker med en serriøs klatrer.

 

Kan være delvis enig i fyrste delen angåande Besseggen men ikkje resten. For eksempel Bukkeholstraversen meinar eg er ypperleg tinderangling

utan noko behov for sikring. At klatreforbunda forsøker å definere tinderangling innanfor sitt felt får være deira sak. Eg held meg til Zapffe's definisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.