Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt til topptur på ski og sykling


valle

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg tror nok du må være litt mer spesifikk om du skal få gode svar. Ikke lett å komme med gode/treffende anbefalinger på et så åpent spørsmål.

  • Topptur kan være så mangt, men antar du tenker på typ randonee på vinteren? Hvordan er terrenget, er det mye snaufjell, eller også skogkjøring?
  • Skal det være hodelykt med integrert batteri, eller er separat batteripakke greit?
  • Mulighet for lading via USB/powerbank uten å ta ut batteri, er det et krav? Eller mulighet for å bytte batteri i felten?
  • For sykling, er det snakk om landeveissykling eller pendling? Traffikert vei eller ikke? Eller stisykling?
    • Om det er sykling blant andre trafikanter bør det benyttes fastmontert lykt som ikke sprer strålen i høyden slik at den blender motkommende trafikk, både andre syklister, fotgjengere eller kjørende. Om det er sykling i trafikken bør hodelykt i det hele tatt unngås, da det heller ikke oppfyller krav om fastmontert lykt på sykkelen.
    • Om stisykling, er det snakk om stor hastighet eller ikke? Større hastighet nødvendiggjør bruk av sterkere lys med lengre kasteavstand
  • Hvilket budsjett har du? Det finnes lykter i alle prisklasser, fra noen hundre kroner til flere tusen. Ikke alle er tilgjengelige på det norske markedet, er det i så fall aktuelt å importere fra utlandet?

Kan også være andre forhold jeg ikke kommer på i farten, men jo fler detaljer om tiltenkt bruk man vet, jo lettere er det å komme med gode og relevante anbefalinger. Men på generelt grunnlag kan det være verdt å ta en titt på Parametrek der du kan velge «type» = «headlamp» og/eller «helmet».

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Magishine Monteer 5500 på xxl til en meget rimelig penge. Den har mer enn nok lys til bratt skikjøring, og god batteritid. Blir knallvarm, så det kraftigste lyset dimmes litt ned etter noen minutter, men fortsatt meget bra.

Den laveste lysstyrken med bare spotlyset aktivert har forsunnet fra valgmulighetene. Det sier vel sitt om kvaliteten, men det gjør ingen verdens ting egentlig.

Det finnes helt sikkert bedre lykter, men jeg er veldig fornøyd prisen tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er en lykt som jeg skal bruke på toppturer på ski og til terrengsykling. 
Jeg vurderer Moonlight Mountain Gear Bright As Day 4000. Kan få den med rabatt til 3600,- Eller finnes det bedre lykter til den prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.