Gå til innhold
  • Bli medlem

Radio/VHF på rando / topptur?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har lite kunnskap om VHF og radio til turbruk. Har noe kjennskap til VHF radio på sjøen.

Bruker noen av dere radio på topptur? Tenker da først og fremst i nødstilfeller utenfor mobildekning.

Hvis ja, hvilke type? Noen eksempler?

Er det egne kanaler i ulike fjellområder? Eller funker «Kanal 16» på fjellet også? Beklager om det er et dumt spørsmål:)

Ideelt skulle jeg hatt en håndholdt radio som kan brukes både i båten, til jakt og på fjellet…

Har planlagt et par randoturer alene med nedkjøring i mørket. Tenkte en radio ville vært god sikkerhet:)

Hva er normal praksis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har VHF radio til bruk på sjøen, skal du jo også ha VHF-sertifikatet og betale årlig konsesjon for denne. En slik radio er KUN til maritimt bruk, og har dekning i «line of sight». (Det burde du vite, hvis du har lovpålagt VHF-kurs).

Den hjelper deg ikke i fjellet på noen måte, og om du skulle være så heldig å være på tur ett sted hvor du får kontakt med en kystradiostasjon ville du vel kanskje fått hjelp, men sannsynligheten for at noen hører deg er liten.

F.eks. en ocean signal PLB, spot eller inreach er det du trenger på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS skrev (1 time siden):

Jaktradio er VHF. Du kan jo vurderer sikringsradio, men dekning er ikke imponerende langt til fjells.

 

Er det ikke motsatt? Har en kompis som sverger til bruk av Sradio.. se deknigskart https://sikringsradioen.no/om-sikringsradioen/vare-basestasjoner/

Sitat Sikringsradioen har en unik infrastruktur med 150 basestasjoner høyt plassert i terrenget som videresender radiosignalene dine og gir deg milevis med rekkevidde.

Det er ikke for folk flest sånn i utgangspunktet, men absolutt et nettverk som er i levende live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (14 timer siden):

Er det ikke motsatt? Har en kompis som sverger til bruk av Sradio.. se deknigskart https://sikringsradioen.no/om-sikringsradioen/vare-basestasjoner/

Sitat Sikringsradioen har en unik infrastruktur med 150 basestasjoner høyt plassert i terrenget som videresender radiosignalene dine og gir deg milevis med rekkevidde.

Jeg mente egentlig at begge VHF og Sikringsradio (som også er VHF) med med egne basestasjoner til sin frekvens ikke har imponerende dekning langt til fjells.
Den opplevelse er selvsagt avhengig av hva en definerer som "langt til fjells".
Jeg baserer meg på mobilbette og satellittbasert toveiskommunikasjon på tur.

Sikringsradioen har god dekning der brukergruppen skogbruk- og bønder,  ferdes "på jobb", men de ferdes sjeldent der jeg er på tur sommer og vinter.
image.png.a2e5ad0142a68182656a0e3d575bb9ab.png

Her ser du feks. dekning i mitt nærområde og tilstøtende fjellområder:
image.thumb.png.8152dfd64621ec9a8f372b368772e09f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.