Gå til innhold
  • Bli medlem

Kniv/multiverktøy


Theis

Anbefalte innlegg

Hei FF! 

 

Jeg lurer på hva dere bruker av kniver og multiverktøy når dere er på turer, både korte og lange, alle årstider og alle situasjoner. Jeg vil gjerne vite hva som er bra med produktene dere bruker, men også hva som er dårlig eller overflødig/mangler utstyret har. 

 

Takk for forhånd til alle som tar seg tid til å svare og hjelpe meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er blitt veldig gla i kniven min, av en merkelig grunn.. Den er gamlere en arvesynden, og det finnes sikkert bedre kniver.
Når den bukker under kommer jeg garantert til å kjøpe en lik en.
Sendte den just til sliping hos gokniven..

Dette er en Fällkniven A1

 

Eneste bakdelen jeg har funnet er at den var lakkert sort når den var ny, så nå ser den jo litt "skada bedrift" ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å he med førstehjelps utstyr og tape til gnagsår og da er det fint med en saks som jeg har på multiverktøyet. Jeg pleier også å ha med ståltråd for reparering hvis noe rykker da er det også fint med multiverktøyet for å klippe den av og stramme den.

Så har jeg jo også kniven på den som brukes til så mye som å spikke spekemat nammmmm.

Så multiverktøyet er med som et verktøy/ sikkerhetsutstyr. Skal jeg på kortere turer så er det også med en egen kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel Leatherman, supertool tror jeg den heter. Den har berget meg et par ganger. En gang måtte jeg skru fast en skibinding som hadde løsnet, og nå sist for et par uker siden knakk glidelåsen på tørrdrakta. Da var det tanga som ble redningen. På dagsturer er jeg ikke så nøye med å ha den med, men skal jeg overnatte er den som fast inventar å regne sammen med min Mora 2000.

 

Min Leatherman har ikke avrundede kanter, litt skarp å holde i, og så er den ganske tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett med meg en vanlig kniv, ei øks og ei foldesag. Det ligger ei lita nebbtang i førstehjelpsmappa i tilfelle jeg skulle kroke meg selv.

Har to Leatherman, men de ligger som oftest i en skuff og samler støv, kan i nøden brukes som hammer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra kommentarene over så skjønner jeg at det er lurt å ha med meg en leatherman i sekken til reparasjoner og lignende, men kanskje en kniv i tillegg med tanke på at bladet på leathermankniven ikke er så stort. Da er mitt neste spørsmål - hvordan størrelse på leathermanen er det lurt å ha eller verdt å ta med. Jeg regner med at jo større den blir jo mer utstyr får du og da også mer unødvendig utstyr. Hadde jo vært veldig greit å ha noe utstyr som kan brukes til å skru på skia med i hvertfall.

 

Hva er den dingsen på din leatherman som har vært mest nyttig for deg?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ta en kikk på sko, telt og ryggsekk, så finner du jo fort ut av det..

Jeg er mye ute på fisketurer når jeg først legger ivei, så jeg har med flere kniver faktisk.
Mest nyttige på verktøystryken min har vel vært tanga, tenker jeg.. Men nå mista jeg min på siste tur, så må jaggu kjøpe ny  :@

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Nå bruker jeg forsjellige kniver til forsjellige ting, også på tur.

 

Men her er lista og hva jeg bruker de til:

 

1. Fast beltekniv er en Enzo Trapper. Brukes stort sett til spikking av pølsepinner, åpning av pølsepakker, kutting av ting som skal kuttes, og som gnistskrape til fyrstålet. Det er en sterk kniv med god egg, men den er en jaktkniv, så den er rett og lsett ikke noe god å spikke med da handtaket er veldig smalt. Får vondt/ blir sliten i handa etter kort tid. Så denne blir nok byttet ut når jeg finner en annen "finkniv" jeg liker.

 

2. Knivsmed Strømeng "joikesabel". Man må jo ha en samekniv! Min er 9 tommeren. Den sitter som regel stroppet fast i sekken og sikret med en karabinkrok. Så kan jeg ta den av sekken og henge slira i beltet med karabinkroken når jeg skal bruke den. Brukes stort sett til å lage raier og til vedhogst til kaffebålet om ikke turøksa er med.

 

3. I sekken har jeg gjerne to tre spikkekniver.

    a.)  Mora 711 tollekniv i karbonstål. Brukes til grovspikking av alt mulig. Grovskjært noen skjeier med den. Veeeeldig god å holde, og handa blir aldri trøtt. Du får ikke mer kniv for pengene enn denne. Koster 44,50 på biltema. Og er et must mener nå jeg.

 

   b.) Mora 120 sløydkniv - til finere spikking god å holde, superskarp

 

   c:.) Mora krokkniv - Til å lage skjeier med.

 

4. Også går man jo aldri ut uten en lommekniv i lomma. Så da blir jo en Victorinox SAK å finne i bukselomma...nærnmere presentasjon trengs vel ikke.

 

5. Og i beltepungen av lær som jeg har stål og flint i til fyring av bål, så passer en Opinel #8 foldekniv pent inn. Lynskarpe de også, og gode spikkekniver.

 

6. Skal jeg fiske så er jo alle de andre knivene mine i karbonstål, og det er jo ikke bra i regnvær eller til sløying av fisk i fjæra...så da må man ha et rustfritt alternativ, så en Mora 2000 er med. Kjmepgod kniv, og holder eggen fint.

 

7. Det ble nevnt multi-tool. Min er en Leatherman supertool 300. Stor og tung, javel, men syns liksom ikke jeg merker den så veldig. Kjelt og ha og den har sin faste plass i tur-baggen.

 

Så dette er med på hver enste tur. Har noen andre kniver jeg av og til har med, men ikke altid så nevner de ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Strømeng 8 tommer: Hovedsaklig når vinterbål er inne i bildet, om jeg skal fyre litt mer enn bare et lite kaffebål. Skal jeg fyre mye over flere dager strekker den ikke helt til, da liker jeg heller øks og en liten buesag. Kniven er ellers lite egnet til sløying av fisk og annet finarbeid. 

 

- Brusletto Røy: All-round brukskniv, har aldri irritert meg ved lett trearbeid, fiskesløying og matlaging, så sånn sett er den perfekt til mitt bruk. Er denne som stort sett er med på tur. Den tok over for en gammel lignende tollekniv for ikke så alt for lenge siden. Bladet har nå løsnet, så jeg er ikke veldig imponert over kvaliteten. Har på ingen måter bruk den veldig hardt, og i alle fall ikke misbrukt den. Mulig jeg bare fikk et mandagsprodukt. På impuls plukket jeg med meg en Mora 711 som erstatning/nødløsning, og som @Humle må jeg si meg imponert. Svært god å holde i. Men den er stygg, og slira er ikke særlig beltevennlig. Litt jålete kanskje, men jeg synes en turkniv skal ha lærslire og treskaft, plastikk ser man nok av ellers :)

 

- Leatherman Wave: Er oftest med, men sjelden i bruk. Angrer på at jeg ikke kjøpte en lettere versjon, hadde klart meg helt fint med det. Tanga er den delen jeg har brukt mest, kniven av og til (fordi den tilfeldigvis var mer tilgjengelig). Brukte fila til å gå over skarpe kanter på nye vinterplugger til teltet en gang. Ellers er resten ubrukt i tursammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange som kjører kombinasjonen av knivsmed Strømengs samekniv og Leatherman Wave. Fint å konstatere at jeg skiller meg ut i så måte.

1. Håndhamret, hjemmelaget samekniv: Jeg aner ikke hvem som har laget den. Har ikke noe navn på vedkommende, men kniven er en grov, håndhamret og forseggjort samekniv. Bladet er sort, og herlig grovt/ujevnt. Skaftet er laget i lakkert treverk (usikker på hvilken type), og bakerst er et stykke reinhorn festet på, for utseendets del. Slira er i grov, tykk lær. Denne kniven har jeg i sidelomma på ryggsekken under marsj, så fester jeg den til beltet ved behov i leir. Brukes til alt fra å kappe kvist, spikking, flising og som stekespade. Litt dårlig bilde (thumbnail).

93594660.th.jpg

 

 

2. Fiskars K40. Bruker denne til sløying og rensing av fisk, kutting og oppdeling av mat.

cutit_fiskars_k40_utilitar_673202649-120

 

3. Rapala Falcon filètkniv. Denne har jeg med når jeg går til områder hvor jeg vet det er fare for å få kilosfisk eller større. Brukes til utbeining og filètskjæring på større fisk.

184193_ts.jpg

 

 

4. Victorinox Swiss Tool, type sort. Kvalitetsverktøy fra ende til annen. Dette er samme multiverktøyet som, ihvertfall en del av Forsvarets irregulære avdelinger bruker. Fantastisk, robust multiverktøy. Tyngde=Kvalitet, det kan jeg i allefall stå inne for når det gjelder denne.

53954%20-%20Victorinox%20SwissTool%20Swi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som passer hver i sær er vel det rette. Det som er rett for meg er kanskje (og helt sikkert) feil for andre.

 

Jeg har brukt kniv nær daglig i yrkeslivet i over 30 år og liker kniver jeg i størst mulig utstrekning kan styre med tommelen. Jeg liker også et godt avrundet "drop point" på kniven og ikke for tykk rygg. Jeg har også en forkjærlighet for litt bløtt stål.

 

Det svinger som sagt litt angående hva jeg foretrekker (hos meg også), men et godt grep på en kniv med fra 5-8 cm knivblad ser jeg på som det optimale. Jeg har mange kniver, også langt utenfor disse parametre, men dette er hva jeg over tid virkelig foretrekker. For tiden er følgesvennen en EKA, tror den heter Swede 88 eller 82.

 

Jeg har et utall mulitiverktøy, men det mest betydningsfulle er en Leatherman Squirt, tror den heter PS4 og leveres med enten saks eller nebbtang. Jeg har sistnevnte og den veier så vidt jeg husker 58 gram.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

1. Fallkniven S1 (mindre enn A1 men større enn F1) Superfornøyd :)

2. Lommekniv fra Victorinox. Disse kan man velge etter eget behov her http://www.victorinox.com/ch/content/toolfinder/category/1

    Synes noe av det aller viktigste er vinopptrekker, hehe. Outrider, Atlas eller Hercules er gode varianter  :)

 

Ditto! Fällkniven S1 i beltet eller i sekken. En Victorinox Farmer i lomma. Har også en Helle Temagami CA som noen ganger blir med i stedet for Fällkniven S1.  I Beltet henger som regel også en Leatherman Sideclip. Har også Leatherman Wave, men syns den blir litt for tung/klumpete i beltet. Ligger i sekken om den blir med.  I sekken ligger som regel også en Leatherman Micra.  Har også div andre kniver også, inkl samekniv fra Strømeng som ble mye brukt i hine hårde dager. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.