Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikkerhet på hytte til hyttetur på vinteren. (Altså uten telt, primus (og sovepose?))


mindviruz

Anbefalte innlegg

Annonse

Enig med afe. Min mening er at en tung sekk vil øke sjangsen for utmattelse, gi større sjangs for skade på både deg selv og utstyr ved fall, større sjangs for fall, og gi mindre rekkevidde på ski.

Min filosofi er at jeg alltid skal kunne overleve noen netter ute, selv om det er snakk om dagstur, eller hytte til hyttetur. På vinterturer har jeg derfor alltid med meg tørr ulltrøye og stilongs, balaclava, vindsekk( uforet jervenduk), spade, lett dunjakke, tynn dunpose og et halvt liggeunderlag som dekker fra rompa til hodet. Beina kan jeg ha oppi sekken, noe som også gir ekstra isolasjon. Dette trenger ikke veie mange kilo totalt og gir etter min mening ganske bra overlevelses-evne selv på snaufjellet vinterstid. Det kommer også mange andre ting i tillegg, som navigasjon, hodelykt etc, men her var det snakk om "nød-overnattingsutstyret"..

Som noen sa, light is right ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic det her: men mtp. overnatting på hytte vinterstid - gjerne på høyfjellet - kan været fort endre seg fra fint vær om kvelden til skikkelig snødrev om natta. Hvilke tips har dere for å forhindre at man ikke får åpnet døren om morgenen igjen?

Vil det hjelpe nok å sette en pulk/sekk foran ytterdøra sånn noenlunde, eller bør man kanskje grave en snøvoll rundt døra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette!

En anne ting, kanskje litt subjektivt, men hadde jeg hatt med 3,7liter kaldt vann og 1liter varmt vann på vintertur så trur jeg faren for at jeg hadde fått dårlig nattesøvn på grunna av tissatreng er større enn å tørste natta gjennom. Det er tross alt snakk om -5 -10 tur, ikke en varm sommertur. Eller hvor mye drikker dere egentlig på vintertur?

Som regel drikker man for lite på vintertur. Hodepine og slapphet er konsekvenser :( Lurt å ha en liten flaske i jakkelomma som man kan drikke titt og ofte fra, og etterfylle ved pauser. Noen salte nøtter i lomma hjelper også på (den manglende) tørsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic det her: men mtp. overnatting på hytte vinterstid - gjerne på høyfjellet - kan været fort endre seg fra fint vær om kvelden til skikkelig snødrev om natta. Hvilke tips har dere for å forhindre at man ikke får åpnet døren om morgenen igjen?

Vil det hjelpe nok å sette en pulk/sekk foran ytterdøra sånn noenlunde, eller bør man kanskje grave en snøvoll rundt døra?

Dette er litt forskjellig frå hytte til hytte. Nokre hytter er plassert slik at snøen bles vekk fra døra. Det er det ideelle. Nokre hytter har todelt dør, slik at ein kjem seg ut sjølv om snøen ligg halvt opp på døra. Vinduet er siste utveg. Når ein fyrst er ute, kan ein grave vekk snøen og åpne døra.

Dersom det ikkje er alternative utvegar, og det er fare for at døra vert blokkert av snø, tør eg ikkje overnatte der! Eg har gått vidare frå ei slik hytte ein gong (eg hadde med meg telt, så det var hytta som var alternativovernatting). Den hytta hadde ikkje vindu, og ein måtte grave seg ned til døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Synes listen ser grei ut. Jeg ville byttet ut vindsekken med en foret fjellduk som da holder varmen bedre. Da hadde jeg droppet soveposen.

Jeg går alltid i ull underst og skallbekledning. I sekken ligger da et ekstra skift av ull, samt noe varmt til mellomplagg eks en tynn dunjakke.

ville også hatt med kart og kompass uansett. Jeg pleier å følge med på kartet hele tiden, ikke minst for læringen sin del. Når man da kommer ut for et uvær så vet man hvor man er, og hvor nærmeste hytte er. Hvis ikke man vil nå frem så må man grave seg ned, enten i en snøgrop eller snøhule. Dersom all snøen er blåst bort/is så får man finne best mulig lun plass og bare legge seg i fjellduken :smile:

Med den utrustningen + det du har nevnt så vil ikke sekken veie for mye + at det skal være svært kaldt før det blir fare for liv og helse

et gammelt triks til slutt. Ha en plastflaske eks en gammel feltflaske som du har festet tau rundt. Denne har du rundt halsen innenfor ytterklærne. Den vil da holde seg på kroppstemperatur hele tiden og vil ikke fryse som den kan gjøre om du har den i en lomme. Når du drikker av den så fyller du med snø etterpå. Slik vil du hele tiden ha godt med vann som du kan drikke på under forflytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv blitt overasket av storm på vei til hytte. I tillegg var løypa merket 7km omvei grunnet rasfare. På turisthytta var fikk vi ikke info om dette da vi dro ut.

Nå hadde vi heldigvis med oss vinterposer og et 3 sesongerstelt, men kommer alltid til å huske den natta.

Barduner røk, og stenger vridde seg skjeve.

Kommer i fremtiden alltid til å ta med miniumum vinterpose, vintertelt, brenner og underlag.

Har nettopp investert i Terra Nova Superlite Quasar telt. Så om vi er 2 personer blir teltet bare 1250g per snute. Vinterposer i dun veier heller ikke så mye.

Selv om været er pent kan man være uheldig å skade seg f.eks, da tror jeg man setter pris på litt sikkerhet i form av husly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, moren min, og bikkja ble liggende værfast noen timer i slutten av november denne vinteren. Var bare 750 meter fra hytta viste det seg senere, men det var håpløst å se noe. Aldri vært ute for så dårlig sikt, og det var en ny og ekkel opplevelse å ikke vite hvor jeg var. Det som bare skulle bli en behagelig tur på under fire timer, varte i over tolv. Ikke så altfor mye dramatikk, men definitivt ubehagelig.

Hadde som vanlig med vindduk, men til tross for mye klær og dunjakker, tok det mindre enn en time før vi skalv og ble veldig kalde på føttene. Det var ikke mer enn ti minusgrader. Hovedproblemet med å holde varmen mens vi lå i vindduken, kom nok av at vi hadde bare ett liggeunderlag på deling. Dermed var det ikke plass til kropp og alle lemmer, og varmen ble ledet vekk mye raskere enn nødvendig.

Fremover vil det nok bli endringer på pakkelisten som følge av denne opplevelsen. Var en rekke gjenstander jeg var glad for at var med, men vil nok:

-Skaffe en GPS

-Ta med et liggeunderlag per person.

-Være mer tilbøyelig til å ta med et lite telt fremfor vindduken.

-Ta med sovepose, selv om vi har nok dunjakker til å dekke over- og underkroppen. Vanskeligere å utnytte jakken effektivt til å varme bena og føttene.

Men de viktigste lærdommene er nok knyttet til det å snu i tide og ikke presse videre bare fordi det er kortere enn å snu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.