Gå til innhold
  • Bli medlem

Påkjørsel av dyr....


roysigurd

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt mye langkjøring, strekkninger fra 20 til 250 mil...

Det er stor sannsynlighet at man treffer på det ville naturen har å by på, midt på veien...

Jeg har ei lang liste over påkjørt vilt... sånn som ryper, måser, spurv, orrhøne, tiur, hare, katter, hunder, reinkalv, rev, ekorn, lemmen, mus osv....

Dette er dyr jeg ikke svinger av veien for, for å berge dyret... men kjører rett på... (prøver først å svinge unna og bremse).

Det har vist seg å gi lite skade på bilen, eneste skaden jeg har betalt for.. er den rypa som traff i blinklyset, når jeg passerte den i 160 kmt.

Så på jobben begynte vi å diskutere hvor tung ei rype i 160 kmt er, en voksen rype kan vel veie 1 kilo?

En på jobb mente denne kommer rett igjenom frontrute i den farten...

Husker ikke formelen... med det er vel masse ganger fart ? Noen som vet?

Og hvor stort dyr legger dere ut av veien for, for å berge deg selv... ?

Jeg har en grense på rådyr, liten reinkalv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei lang liste over påkjørt vilt... sånn som ryper, måser, spurv, orrhøne, tiur, hare, katter, hunder, reinkalv, rev, ekorn, lemmen, mus osv....

Dette er dyr jeg ikke svinger av veien for, for å berge dyret... men kjører rett på... (prøver først å svinge unna og bremse).

Jeg har en grense på rådyr, liten reinkalv...

Det er vel sertifikat for bil du har, ikke bæretillatelse... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førerkort klasse C kan jeg sette grensen en del høyere. Om det så skulle være en ustabil finnmarking som rotet rundt i veibanen, ville jeg ikke merket stort til det om jeg kjørte rett på. Uansett hastighet blir det ikke store skadene på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på noen antakelser her. Siden rypas masse er 1 kg og bilen over 1 tonn, kan man kalkulere med at bilens velositet ikke endres i løpet av kræsjet. Videre antar jeg at rypa kun akselereres til bilens hastighet, den spretter ikke framover. Veit ikke helt hvordan man regner på rypers tetthet akkurat, er spesialisert feil i forhold til slike problemstillinger... Men du skal altså påføre rypa en viss kinetisk energi

160 km/t = 44,4 m/s

1/2 * m * v^2 = W

1 kg * (44,4 m/s)^2 /2 = 986 J

Avstanden den akselereres på kommer ann på om den kommer inn eller ikke, men dersom den ikke kommer inn vil avstanden bli kun ca rypens lengde (til hele er akselerert). Hvis rypen antas å ha homogen tetthet (noe den selvfølgelig ikke har) og en utstrekning på 30 cm, vil den minste mulige kraften bli

F * s = W

F = 986 J / 0,30 m = 3286 N

1 kg veier ca 9,81 N, rypen akselereres ved 334 g og vil i så måte tilsvare 334 kg som sto og hvilte på frontruten hvis alt sto stille. I praksis vil kanskje rypa bli tatt av luft foran kjøretøyet slik at den ikke treffer så hardt. Det vil sikkert ha noe å si dersom ruta er skrå eller vertikal også, men jeg har en følelse av at den enten vil fly rett over bilen, eller at den vil gå gjennom bilen.

Jeg har gjort liknende eksperimenter med insekter når jeg selv har vært i frittfall, og det kjennes når man treffer dem. Spætt sier det, men jeg har heldigvis sterke briller :) Har også truffet en "deer" på siden av bilen, var borti kun med speilet. Da dette er elektrisk manøvrerbart, førte den sin nye kinetiske energi med seg gjennom sideruta. Siden har jeg alltid lurt på hvorfor det ikke er en hurtigkobling på slike speil, det ville vært til fordel også når de skal byttes ut. Lykke til videre med råkjøringen, jeg håper du ikke skader noen andre enn deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unstable skrev

Jeg har ei lang liste over påkjørt vilt... sånn som ryper, måser, spurv, orrhøne, tiur, hare, katter, hunder, reinkalv, rev, ekorn, lemmen, mus osv....

.

Det var en voldsom lang liste over påkjøringer.

Mangler vel bare en fjellfant.....

Men det har vel noe med at du kjører langt og fort :D

Har hatt et par påkjørsler som har satt spor i minnet.

En svale som krasjet og knuste lykta på motorsykkelen

og en bever som som tok med seg eksosanlegget på bilen.

I begge tilfellene smalt det noe djevelsk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører vanligvis ikke fort... holder meg i fartgrensen og kanskje +10 kilometer.

Denne gangen jeg fikk denne rypa i blinklyset i 160, va det på natta på innlandsveien i sverige.

Der er det 110 sone....

Fuglen kom flygene inn på veien.

Eller har jeg stortsett kjørt på de fleste dyr på tur til eller fra oslo, til hammerfest. eller bergen hammerfest.

I vårløsningen igjenom sverige på natta, er det MYE dyr på veien... orrhønene hadde parringslek på veien, og nektet å flytte seg.

At jeg kjørte på 2-3 er en sak, men at jeg svingte vekk fra en 40-50 er en annen sak.

Jeg har bare hatt lappen i 12 år, men har klart å bikke ca 1 millon kjørte kilometer, så noen dyr må jeg jo ha truffet på veien.

Selvfølgelig vil ikke en byfant kjøre på nært så mange dyr, som en som farter mye over vidder, fjelloverganger.. sier seg litt selv.

Men det va ikke det som va poenget her... om jeg kjører fort, eller er en tulling.

Det va din grense på hvor stort dyr du svinger av veien, og hvor mye den rypa jeg traff veide....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unstable skrev:

Det va din grense på hvor stort dyr du svinger av veien, og hvor mye den rypa jeg traff veide....

.

RM har beregnet vekta av rypa til 334 kg.

Rypas vekt gange med 1000 !!

Ville ikke ha kollidert med en elg i den farta nei.

.

Hva jeg svinger av vegen for kommer nok helt ann på hva som befinner seg i grøftekanten.

I valget mellom hvilket som helst dyr og en fjellnabbe hadde det nok blitt dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjørt på annet en småfugler, men jeg skvatt godt da en spurv smalt inn i kanten på frontruta i 80 km/t.

Lå i hæla på en hare i Dividalen (Indre Troms) ved nattestid på dårlig grusvei. Den løp foran bilen i nesten 1 km før den slapp meg forbi. Skulle kanskje ha trødd litt på gasspedalen for da kunne jeg kjørt hjem med harelabb i antenna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svinger ikke av veien for noe dyr i den skandinaviske faunaen... har ikke kjørt på noe større enn en rev, men har rykket ut på en del påkjørsler av spesielt elg.. (Viltnemnda) Ingenting jeg har sett i den sammenheng gjør at jeg ville velge å kjøre av veien for å unngå kollisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unstable skrev:

Og hvor stort dyr legger dere ut av veien for, for å berge deg selv... ?

Dette vil vel i stor grad avhenge av hvor god tid du har til å reagere på og terrenget langs veien.

Selv kjører jeg en del både nord- og sørover fra Trondheim og med grytidlig start for å rekke rundturen på en dag rekker jeg å oppleve et og annet dyr, men - kryss fingrene - jeg har ennå ikke kjørt på noe dyr på disse turene. En morgen i høst kjørte jeg nordover forbi Grong da jeg oppdaget en rødrev midt i veien. Heldigvis var det lang siktbar strekning og jeg bremset opp uten å måtte panikkbremse - men reven rikket seg ikke før jeg nesten kjørte over halen på den. Den satt vel og spiste på et eller annet bytte eller kadaver. Hadde jeg kommet bråere på den er jeg ikke sikker på hvor mye jeg hade anstrengt meg for å unngå den dersom det ikke var mulig å komme forbi.

Hadde det derimot vært en elg, hadde jeg nok praktisert rådet fra en erfaren bilist fra "elgland": "Sikt etter bakføttene". Har praktisert det en gang på motorveien fra Stjørdal mot Trondheim og det funket; Akkurat idet jeg trodde jeg traff bakfoten løftet elgen bakfoten slik at jeg passerte mm fra den - puuh :lol:

Har bare hatt en dyrepåkjørsel og det skjedde innenfor Trondheims grenser og er så spesiell at jeg vil fortelle om den: Kom kjørende E6 inn mot Trondheim sørfra med en fart rundt fartsgrensen på 80 km/t på vei med 3 felt i hver retning, midtdeler og støyskjermer på min høyreside. Akkurat i det støyskjermen sluttet kom plutselig en liten hund hoppende opp fra grøfta, jeg rakk akkurat å flytte foten over på bremsen da hunden forsvant foran bilen. Bremset ned så fort jeg kunne og fulgte med i speilet for å unngå å bli påkjørt av bakenforkjørende - ingen fare derfra, men heller ingen hund. Løp ut av bilen og så under bilen - fortsatt ingen hund ;) Så hørte jeg klynking og prøvde å lokalisere hvor det kom fra samtidig som jeg alarmerte politiet. Forsto etter hvert at hunden lå bak grillen og fikk hjelp av forbipasserende til å demontere dekslet over slik at vi fikk ut hunden som virket noe ør, men uten synlige skader. Etter hvert kom Falck som tok med seg den umerkede hunden og jeg har ikke hørt noe om hvordan det gikk med den.

Men hvordan kan dette være mulig? Det er en rekke faktorer som kan spille inn; Jeg kan ha rukket å bremse ned noe, men ikke mye - Hunden lå i lufta da den traff grillen(eller omvendt), helt utstrakt slik at trykket ble fordelt best mulig - Grillen og "støtfangeren" skilte lag slik at hunden rullet inn bak grillen og Radiatoren forskjøv seg noen cm bakover slik at dette fikk ytterligere dempende effekt. Det ble en skikkelig reparasjon på bilen, men jeg slapp i det minste å måtte avlive et skadet dyr. Og antagelig var hunden heldig som traff en bil i det første feltet, hvordan den skulle klart seg over ytterligere 5 felt i tett lørdagstrafikk klarer ikke jeg å se for meg.

Men jeg har ikke det minste lyst til å komme opp i en sånn situasjon igjen, tanken på å kjøre på et dyr er ikke særlig behagelig. Jeg nøyer meg gjerne med å skrape døde insekter av frontruta for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg er uenig med Vandrefalk, det finnes ett dyr i skandinavisk fauna som jeg vurderer å kjøre av veien for, nemlig elg. Jeg kjører en del over til Sverige, og har sett resultatet av møte bil/elg i 110 km. Ikke vakkert, rett ut sagt jævlig. Den bilen jeg så hadde en drept og to hardt skadd i tillegg til elgen som ble drept selvsagt. Tror jeg ville styrt mot snøskavlen og en mindre bråstopp i det tilfellet.

Vanligvis ser man jo ikke noen dyr, men det varierer. Vi telte engang 47 elger fra Arjeplog til grensen (ca 15 mil) men det er også rekord.

Svoger kjørte en vinter en av malmbilene fra Laisvall-gruva til Skellefteå, og der var regelen stødig fart utenom for elg, det prøvde de å unngå uten å kjøre av veien. Rein kalte de bare en litt ubehagelig "issvull". De ligger ofte på natta på veiene, det er varmere der. Men når du kjører 50 tonn malm så betyr ikke 50 kg rein så mye.

I de senere år har jeg heldigvis ikke kjørt på annet enn et par ryper. Det skjedde to ganger på samme turen fra Arjeplog og hjem. Bilen ble ikke skadet i det hele, men begge fuglene var steindød i det de traff bilen. Sønnen min som var med kommenterte det slik: jeg skjønner ikke hvorfor folk strever med å gå lange jaktturer. Det er jo bare å ta seg en Harry-tur til Arjeplog, så har du et par stykker på kjøpet i tillegg til billig vin! ;) Vi stoppet og tok begge fuglene hjem. Smakte utmerket faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis ser man jo ikke noen dyr, men det varierer. Vi telte engang 47 elger fra Arjeplog til grensen (ca 15 mil) men det er også rekord.

En tur fra Oslo til hammerfest, eller mellom sunsvald og finskegrensa i nord... etter E4... telte vi over 60 elg langs veien...

Men heldigvis har dem bygd gjerde langs hele E4....å dem sto på andre siden.

På innlands veien i sommer møtte jeg 3 elg, i en sving... det va mørkt regn, og bilen jeg kjørte hadde dårlige lys.

Såg ikke elgene før vi passerte dem, hadde bror min o forsete også... kun for å se etter elg...

Vi hadde ikke mer enn 70 kmt da.. men trur det hadde blitt fælt å møte 3 elg i den farta.

Jeg kjører kun på kveld, natt og tidlig morgen igjenom sverige, finnland og ellers generelt på lange langturer.

Dette gjør at jeg sparer tid, drivstoff og penger.

Mindre traffikk, mindre forbikjøringer, men mer dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa.. kan kanskje være enig med Otto når det gjelder svenske veier.. spesielt på vinteren kan det nok være mulig å kjøre av veien i 100 uten at det blir katastrofalt.... men her som jeg bor ville jeg nok tatt mine sjanser på elgen.... selv om farta er bare 80...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg heldigvis bare kvestet en katt og noen fugler til tross for et par hundre tusen kilometer i veldig tett elg- og hjorteterreng. Men har vært veldig nære på å ta en elg som jeg vil anslå til 250-300 kg. Hadde ingen mulighet til å stoppe da dyret kom inn fra høyre og jeg lå i ca. 110 midt på natta, så jeg ga flat pedal og måtte ca meteren utenfor veien på venstre(!) side for å komme meg unna. Etter å ha sett bilen til pappa som traff en 400 kg elg rett i fronten (han kjørte heldigvis en Volvo og fikk bare noen kuttskader, mens jeg hadde en Toyota), så var det i hvert fall ikke aktuelt å treffe dyret. Så må si meg enig med Otto på akkurat den.

Utover elg, og kanskje en svær hjort, så ville jeg nok stort sett sjanset på at det gikk bra fremfor å gamble på grøfta. Svinger ikke for gnagere og fugler i hvert fall. Jeg kjører ikke fort nok til at en fugl kommer gjennom ruta. Så sant de ikke er en emu som har rømt fra en eller annen gård...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.