Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg klarte det - nesten


Tom42

Anbefalte innlegg

Er nå klar for Mårområdet og satser på å komme meg inn til vann 1307. Rekker nok ikke inn i dag, men vil etablere en god camp i kveld, for i morgen melder Yr mye regn, så da holder jeg meg mer eller mindre i ro.

Sekken er nå pakket for ørtene gang. Og det gir god uttelling på vekten. Ting har blitt holdt opp, og jeg har spurt meg selv: "Når var denne tingen i bruk"? Og så har jeg klart det, til tross for ville protester i mitt indre, klart å la ting bli igjen. Kunne nok ha ofret stormkjøkkenet og satset på Wisperliten i stedet for å få ned vekten, men her var jeg bestemt og overbevisende i argumentasjonen.

Målet var å kun starte med 18 kilo, men, likevel; inkl fiskeutstyr viser vekten 19,5 kg. Og det er faktisk ny pers.

Og om Lizz vil, bærer hun i tillegg til sin egen mat også et par kilo for meg, og det er jo bare rett og rimelig for det er jo jeg som likevel bærer mest.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var også nylig i ferd med å pakke "den ultimate tursekken"  og valgte en ny vri denne gangen. 

I stedet for å sette sekken inne på soverommet og hente klær direkte fra garderoben til sekken så tok jeg i bruk kjellerstua.

Det er sommerferie og da er det stort sett bare katten som holder til her, ja og så meg da , hver gang jeg stikker innom kjøkkenet her for å hente en kald pils.

Spisebordet i kjellerstua ble så benyttet til å legge ut alle tingene slik at jeg kunne på det fulle og hele overblikket.

Kjøkkenvekta stod på enden av bordet slik at nesten likeverdige produkter ble veid og valgt på bakgrunn av vekt.

Det er ikke lett for en gammel hjelpekorpsmann å ikke alltid tenke "worst case", men det begynte altså å se lovende ut for en tre - fire dager med telt og fiskestang.

I sommer var vi en tur innom konas slektninger i Sverige og akkurat da jeg skulle begynne å putte ting ned i sekken så ringer telefonen.

"Å så hyggelig". . . . . . . . . . "Ja da det er helt i orden". . . . . . . . . . ."Nei da vi skal ingen steder så det går nok bra."

Telefon fra Sverige fra konas slektninger som vil ta barna med for å besøke "Hommereksportør bestefar" og bestemors hus på Kvitsøy og så kan de selvfølgelig bo hos oss, siden kona er ferdig med ferien og snart begynner jo barna på skolen. "Dette passet kjempefint". :hyper:

Nei nei ogatter nei!  :no:

Hvem skal være vert når kona er på jobb og jeg er i fjellet med fiskestang?

Denne diskusjonen kommer jeg til å tape før den har begynt, så nå er spisebordet i kjellerstua full av turutstyr, ryggsekken er tilbake på loftet og humøret er i kjelleren.

Jaja, får håpe det blir litt fint vær etter skolestart for jeg er fortsatt uten arbeid og kan bruke tiden som det passer meg.

 

 

post-4220-0-81538400-1438591172.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og høre at du har fått ned vekten. Skal selv en uke på fjellet om et par dager,men min sekk kommer på godt over 30 kg (inklusiv packraft) 19 og høres ut som luksus tur vektmessig

Jeg har mange ganger lurt på hvordan f.eks. deltakerne i 71 grader nord klarer å gå dag etter dag, uke etter uke med sekker på over 30 kg.

Men vi har jo sett tidligere at noen deltakere har brutt på grunn av smerter i knærne.

Jeg gikk en gang en ukestur med alt for tung sekk. Etter tre dager hadde ryggen akseptert situasjonen og etter fem dager begynte knærne å si fra at noe var galt.

Den siste dagen spiste jeg mer Paracett og Ibux enn Real turmat, men jeg kom meg hjem for egen maskin.

Resultatet av tung sekk var ikke bare ømme muskler, men den ene menisken var sprukket og de andre var så slitt at operasjon var uunngåelig.

Man er kanskje stor og sterk, men det er faktisk fysiske grenser for hva kroppen tåler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei REs!

Dersom det var Real som var turmaten tyder det på at du var litt eldre enn storparten av deltagerne på 71'nord. Vi er på samme alder og hadde helt klart større kapasitet i yngre dager. Er akkurat tilbake fra en lengre padletur hvor lengste bæring var 9 kilometer. 200 høydemeter omtrent rett opp med 30 kg i sekken var et helvete for en lettere tilårskommen kar!

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utfordring å kunne pakke lett. Jeg er ingen ekstremist i så måte og har ikke noe superlett utstyr. En ting som har hjulpet meg er å veie absolutt alt jeg har som jeg kan tenke meg , og som jeg en gang i tiden har puttet i ryggsekken min. Og legge dette inn på ett exelle ark. Og hver gang jeg kjøper noe nytt , veies det og legges inn. På denne måten pakker jeg sekken på PCen før jeg begynner å putte ting oppi. Og da veier grunnutrusting som sekk , sovepose , liggeunderlag , telt og kokeutstyr rundt 7 kg. Sekken min alene veier nok litt mer enn den bør. Og så regner jeg 500 gram mat pr. dag til meg selv. I tillegg kommer kamera og fiskeutstyr og en plastflaske med noen godt. Klarer akkurat da å tyne sekken under 18 kilo hvis ikke turen skal vare for lenge. Jeg er på jakt etter en lettere sekk med bærevolum på rundt 60L . Disse nye superlett sekkene frister , men hvis bærekomforten er mye dårligere er det jo ikke så mye som er vunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd dette, uten sammeligning forøverig så var jeg på en padletur i sommer og vekt i kajakkvar 57,5 kilo pluss kajakkens egenvekt på 22 kg. (Point 65 Freya Expedtition)

Hadde med kajakktralle som desverre var punktert på det ene hjulet. Planen var å padle fra Kristiandsand og hjem (Nøtterøy) Ble desverre for mye vind og store bølger ved Sildodden så jeg kontaktet hente og bringetjenesten (les kone) og ble plukket opp ved Risør etter 2 dagers padling og nesten 12 mil. Hvis dere lurer på hva som veier så mye så var det nesten 10 liter vann (10 kg) 6 liter øl og masse snaddermat, jeg anser Real turmat på lik linje med Grandiosa, altså ikke beregnet for mennesker, meg om det. Klær, kokeutstyr, sovepose, Amok hengekøye og meget mer er ting som for meg gjør turen innholdsrik og behagelig. Les litt om turen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs det er derfor Turistforeningen har laget hyttenettet. For at vi gamlinger fortsatt skal kunne komme ut på tur.

 

30 kilo i dagesvis vil ødelegge mer en knær og det gode humør.  Som du sier: det er grenser for hva kroppen tåler. (i min alder...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tom 42 gott jobbat med att få ner vikten.

Du klarar nog under 18 kg nästa gång. :-) Jag har jobbat mycket med att få ner min egen packvikt, och i höst planlägger jag att gå Rondanestien och startvikten, med en veckas försyning hamnar runt 11-12 kg strecket.

Bifogar packlista här, det blir nog några småändringar helt fram till starten på turen, så den kan se något annorlunda ut och vikten kan gå lite upp och ned nu under augusti helt till starten på turen 31/8. http://lighterpack.com/r/alzb61

Kanske den kan ge lite idéer eller inspiration till dig eller andra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs det er derfor Turistforeningen har laget hyttenettet. For at vi gamlinger fortsatt skal kunne komme ut på tur.

 

30 kilo i dagesvis vil ødelegge mer en knær og det gode humør.  Som du sier: det er grenser for hva kroppen tåler. (i min alder...)

Da jeg var aktiv i Hjelpekorpset var jeg med som leder på en del kurs og da dro jeg på tre til fire dagers tur på vinteren med en sekk som var 12 kg + telt og sovepose. Men da hadde jeg muligheten til å få ting kjørt med snøscooter uten at dette ble benyttet for mye.

Ved til bål om kvelden fikk vi inn med scooter, noe felles mat og noen termodunker med kakao eller fruktsuppe til kvelds ble også kjørt inn.

Mat er viktig på tur, og som regel bytter jeg ut Real med en del ferskvare som trenger litt mer tid til å tilberedes, men så blir jo resultatet helt annerledes også.

Men jeg oppserverer stadig folk som kommer til en velutstyrt hytte og sitter og spiser Real til middag. 

Ja jeg vet ar maten på selvbetjente hytter er litt dyrere enn å kjøpe den på Rema 1000, men jeg tror nok Real blir dyrere så det kan ikke være prisen som er grunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg oppserverer stadig folk som kommer til en velutstyrt hytte og sitter og spiser Real til middag. 

Ja jeg vet ar maten på selvbetjente hytter er litt dyrere enn å kjøpe den på Rema 1000, men jeg tror nok Real blir dyrere så det kan ikke være prisen som er grunnen.

Det der har aldri sluttet å forundre meg. På Blåfjellenden kommer det folk som har gått fra Hunnedalen. Med omtrent 20 kilo i sekken, og det er Real som kommer fram til middag.

 

Nå har jeg etter hvert forenklet matlagingen på soloturer. Det går mye i Fjordland. Litt lite kalorier, men cola og peanøtter hjelper godt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lite Real. Har alltid med to - tre poser på en lengre tur, men det er helst for å kunne lage ett hurtigmåltid når jeg er småsulten. Jeg begynte å lage meg dagsrasjoner på rundt 500 gram for noen år siden da vi planla en 14 dagers på Hardangervidda. Og en typisk dagsrasjoner kunne bestå av ca. 100 gram bacon , en liten pose ris , 3-4 polarbrød , en boks sardiner i olje , en pakke nudler . Dette holder for en mann en dag og veier ca. ett halvt kilo. Spesielt hvis det er ett par sjokoladeplater i sekken til å brekke ett par ruter av om kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er det gode grunner for å velge Real eller annen fryssetørret: Vekt og pakkvolum. I tillegg til at det går raskt når man er sliten etter lang dagsmarsj :-)

Jeg har ikke noe i mot Real.

 

Men dette er 3 timer inn i heia, og de skal  ligge på en ubetjent hytte og det er samme vei tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real fungerer bra som ekstra / nødproviant eller hvis du skal ut på langtur uten å ha anledning til å stikke innom en T-hytte og proviantere.

På lange turer er det som regel maten som veier mest.

Men hvis jeg ikke går lenger enn at jeg kommer til en hytte med kokemuligheter i løpet av 3 - 4 timer så burde sekken være så lett at det er god plass til noen godsaker til middag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man möjlighet att torka sin egen mat blir det oftast godare än frystorkad färdigmat. Den stora fördelen är dock att man kan välja portionsstorleken själv, de flesta frysportionerna ligger på ca 600 kcal, något som är en helt ok middag en vardag hemma, men inte om man går ett par tre mil ut med säck, selv om säcken väger väldigt lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man möjlighet att torka sin egen mat blir det oftast godare än frystorkad färdigmat. Den stora fördelen är dock att man kan välja portionsstorleken själv, de flesta frysportionerna ligger på ca 600 kcal, något som är en helt ok middag en vardag hemma, men inte om man går ett par tre mil ut med säck, selv om säcken väger väldigt lite.

Enig med deg i det. 600 kcal er for lite og man må spe på med andre ting, f.eks. nøtte/sjokoladeblanding osv.

Har ikke prøvd meg på å tørke selv enda, men kommer nok til å teste litt på det i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@whistler nötter och choklad boostar kalorierna bra, men på en lång tur hinner man bli ordentligt lei av både och, det finns inget som slår ordentlig mat. :-)

Lycka till med torkning, det går fint att testa torkning i ugnen hemma, med temp 50-70 grader och en liten springa öppen på luckan.

Ska du torka många portioner bör du absolut satsa på att köpa en tork. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot Real.

 

Men dette er 3 timer inn i heia, og de skal  ligge på en ubetjent hytte og det er samme vei tilbake.

 

Mange (alt for mange) spiser Grandiosa, selv om det er både bedre, raskere og billigere middager tilgjengelig. Smak og behag. Samt, uendelig mye latskap som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist Real på DNT-hytte. Kom inn ganske seint, planen var å ligge i telt, men det blåste og regnet og passet bra å ta inn på hytte. Det var fullt av folk på hytta, jeg ville bare få i meg mat og sove. Å koke lapskaus e.l. og vaske opp etterpå fristet lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist Real på DNT-hytte. Kom inn ganske seint, planen var å ligge i telt, men det blåste og regnet og passet bra å ta inn på hytte. Det var fullt av folk på hytta, jeg ville bare få i meg mat og sove. Å koke lapskaus e.l. og vaske opp etterpå fristet lite. 

Det var ikke meningen å kritisere de som spiser Real. All mat er mat, og det er i stor utstrekning det samme hva som inntas. (Det skal mye til at "vanlig mat" er "feil".

 

Det jeg ikke forstår er prioriteringen, 20 kilo og bare real. Det burde liksom være noe som  - tross alt - smaker bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er det gode grunner for å velge Real eller annen fryssetørret: Vekt og pakkvolum. I tillegg til at det går raskt når man er sliten etter lang dagsmarsj :-)

Og så er den holdbar, i mer enn et par dager. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig vært to uker på Hardangervidda og har spist Real hver dag, første uken gikk det greit, men fyttirakkern en blir lei etterhvert. Selv med MYE smør og tabasco oppi ligger FR smaken der og lurer. Sekken veide til informasjon nærmere 30kg da vi startet og før siste etappe veide jeg den til 19,6. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tom 42 gott jobbat med att få ner vikten.

Du klarar nog under 18 kg nästa gång. :-) Jag har jobbat mycket med att få ner min egen packvikt, och i höst planlägger jag att gå Rondanestien och startvikten, med en veckas försyning hamnar runt 11-12 kg strecket.

Bifogar packlista här, det blir nog några småändringar helt fram till starten på turen, så den kan se något annorlunda ut och vikten kan gå lite upp och ned nu under augusti helt till starten på turen 31/8. http://lighterpack.com/r/alzb61

Kanske den kan ge lite idéer eller inspiration till dig eller andra.

 

På listen din har du en hjemmelaget brenner/vindskydd/kjele - har du noen bilder av dette ? Var veldig lett med sine 139 gram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.