Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskipakke til super nybegynner


Anbefalte innlegg

Annonse

Skia er gode. 

Bindingene; styr unna. Det finnes bare to alternativer til BC; manuell og manuell magnum. Auto-bindingene har en lei tendens til å fryse, og da står du der med skoa fast i skia. Enten må du pisse på den for å få den løs, eller om du er så heldig å ha med termos, ofre litt varmt drikke. Summasumarum; BC auto er et dårlig alternativ. ;)

Skoa; uansett så prøv og kjøp noe som er godt på foten. Fortrinnsvis skinn, sko med plast puster null og blir kaldt. 

 

Men igjen - alt avhengiger av bruken. Skal du tasse noen meter rundt hytteveggen duger det meste. Skal du på lengre turer, hytte-til-hytte eller ha med telt så velg ift det jeg nevnte over. Da har du skipakke for mange fine år. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha is i magen og vent på et tilbud. Jeg skulle ha fjellski til jul og klarte å snappe opp Åsnes Nansen, Rottefella BC Manuell-binding, fjellskistaver og Alpina BC Traverse-sko til 3400,-. Fornøyd med skoene jeg selv om de nok ikke er verdens beste. Det var det jeg hadde råd til så da var det ikke snakk om så mye mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull at man må bruke mer enn 4.000 på en fjellskipakke. Perfekt allround fjellskipakke her: http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e99-fjellskipakke-med-alfa-kikut-fjellskisko-og-rottefella-bc-manuell-bindinger-35357.aspx

 

Så har du råd til å kjøpe nye staver også. 

Altfor mange har et usunt oppheng i Åsnes fjellski. De koster 30% mer uten at det forsvarer prisen. Tidligere var kanskje kortfellsystemet et argument, men med de nye kortfellene fra Madshus har det ikke lenger noen betydning. 

 

Hvis du vil ha noe enda billigere fungerer også Madshus Glittertind helt fint til det aller meste. 

http://www.brukassport.no/produkt/ski-og-tilbehor/langrenn-fjellski/ski/fjellski/madshus-glittertind-fjellski

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Glittertind i en eldre utgave, sålen på de er P2000 som har vesentlig bedre glid enn Åsnes, de har like liten innsving som Amundsen. Jeg har 25cm lengre ski enn kroppslengde, det er litt mye, føler at bakskien "henger" igjen når jeg prøver å svinge (jeg er 180). Dette til tross for at jeg har Voile 3pin cable og Asolo Morgedal på de, som er relativt stivt. Mine Amundsen er 4cm kortere, har ikke samme følelsen der, de har BC bindinger, men på de har jeg for myke sko, og det er et annet problem (Alfa Skarvet).

Så har skiene liten innsving bør de kanskje ikke være mer enn rundt 20cm over kroppslengden.

 

For de som bor innen rekkevidde for Svinesund så er det en outlet i kjelleren på Norbysenteret. Jeg kjøpte mine Glittertind der for to år siden for SEK300,-

I fjor hadde de også et utvalg av Glittertind i forskjellige årsmodeller til samme pris (ikke alle lengder). Har ikke vært der i år, så det er ikke sikkert de har noe nå, men for de som er forbi så kan det kanskje være et tips å stikke innom for å se, kanskje det er en mulighet å snappe opp et par fjellski til bortoverbruk til en billig penge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har faktisk et Tua Escape bortoverski ski på 210 cm stående. Med mine gamle, stive bein er de litt for lange, men passer for så vidt til din (vår) vektklasse.

 

De er uten bindinger og har vært montert med Rottefella 75 mm så skruehullerne passer til dette. Skiene er lite brukt og uten riper i sålen. De har dimensjoner: 65-54-60 mm

 

Hvis du vil prøve deg med disse kan du få de mot å betale frakten! Skiene er i Oslo, hvis du skulle komme til storstaden.

 

Anbefalt lengde på ski er vel gått nedover med tiden. I min ungdom hadde jeg Bonna treski på 220 cm som jeg var meget fornøyd med bortsett fra en gang hvor jeg gikk 25 km mosjonsløp på null-føre med rød voks. De fleste andre gikk med klister. Det er de lengste 25 km jeg noen gang har gått - på bakglatte ski.

 

Nå har jeg stor sans for Fischer sine short cut ski hvor en kan gå ned på ski lengden og stadig få sving og fiskebein til med de gamle bein.

 

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski kommer alltid til halv pris senere i sesongen. Spørsmålet er bare om du kan vente lenge nok..

 

Dette er bare en delvis sannhet, det er ofte ikke så gode salg på fjellski siden modellene ikke utvikles like mye fra sesong til sesong. Akkurat nå kan man få gode tilbud på Sportslageret, ikke sikkert at man finner samme modell til riktig pris etter påske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke se bort i fra at jeg slår til på denne pakken: http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e99-fjellskipakke-med-alfa-kikut-fjellskisko-og-rottefella-bc-manuell-bindinger-35357.aspx

Ang sko varmer de nok eller må man kjøpe noen nr større og ha i mer ull. 

Også er det det med staver. blank der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra ski på finn.no

Fischer E99 er et sikkert valg. Søk på fjellski, mange med sko også.

Test ut "jaktski" om du vil ha ekstra brede ski uten stålkanter.

Anbefaler BC magnum bindinger og Alfa Skarvet sko. Kjøpte mine sko på salget før sesong for 1100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra ski på finn.no

Fischer E99 er et sikkert valg. Søk på fjellski, mange med sko også.

Test ut "jaktski" om du vil ha ekstra brede ski uten stålkanter.

Anbefaler BC magnum bindinger og Alfa Skarvet sko. Kjøpte mine sko på salget før sesong for 1100.

hmm, hva er fordelen med stålkanter vs ikke?

og aner ikke hva BC magnum bindinger er... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålkanter er greie å ha i bakker, når det er skare,++ så du kan styre skiene bedre. Dersom du skal ut med hund, på tur i tett skog eller bare vil ha noen breie ski som bærer bra, tar du jaktski. Anbefaler vanlige fjellski i lengden 190-200. Jakt skiene er kortere uansett.

Bindinger er normalt 2 typer. De for sko med tupp (75 mm) eller de med bøyle. Nesten alle kjører Rottefella bc bindinger her. Ta enten Bc manuell eller magnum. Alle skriver hva som står på. Les deg opp på sidene til oslosportslager eller xxl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.