Gå til innhold
  • Bli medlem

Paris pulk - feste


Jaap

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei,

du kan f.eks gå innom en butikk som selger båtutsyr, så kjøper du to ringer (M 10 står det på de) med skruer og skiver som vist på bildene. (Disse ringene er rimeligere enn fjellpulkens egne fester). Bore/fil de to hullene i fronten på brettet større og skru skruene fra undersiden av bretttet inn i ringene. Eg valgte å ta løs popnaglene på draget og snu det, slik at draget kan pakkes sammen slik at hele draget ligger sammenbrettet i Paris pulken når det ikke er i bruk, veldig praktisk. Så tredde eg draget inn i ringene og popet fast delene på (det snudde) draget igjen.

post-5706-0-33249900-1349373693_thumb.jppost-5706-0-04697900-1349373875_thumb.jppost-5706-0-85504200-1349373929_thumb.jppost-5706-0-72701200-1349373984_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interessant å lese om de forskjellige løsninger, takker! Ser at ingen av dere har valgt å lage noe forstyrkning på undersiden av fronten, aluminium stripe e.l. For jeg vet at det fins folk som gjør det. Det med de ringene ser faktisk ganske robust ut.

Er det flere av dere som har kreative løsninger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interessant å lese om de forskjellige løsninger, takker! Ser at ingen av dere har valgt å lage noe forstyrkning på undersiden av fronten, aluminium stripe e.l. For jeg vet at det fins folk som gjør det. Det med de ringene ser faktisk ganske robust ut.

Er det flere av dere som har kreative løsninger her?

Du trenger ingen forsterkning på undersiden av fronten. Brettet er laget av et utrolig sterkt materiale. Fronten på brettet mitt har fått mye juling uten å ta skade av det. Ekspedisjoner avslutter turer med å dra det flere kilometer over stein fordi snøen tar slutt. Materialet må selvfølgelig gi seg til slutt, men da har det vært gjennom veldig lang mishandling først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte sist vinter fjellpulken dragfester på min Paris pulk, og valgte å kjøre på med stålplater som forsterkning under dragfestene. Disse platene går også nedover fronten på pulkskroget. Det er mildt sagt solid montert og tåler sikkert mer enn pulk materialet tåler.

Monterte også en plate med ring på på bakenden på pulken for å kunne koble på sikringstau osv. Hele opplegget er toppet med hjemmesydd pulktrekk og Helsport strammereimer. Gikk en ukestur i Sylan med pulken i påska og den oppførte seg bra i forhold til hvordan den var med den opprinnelige ordningen jeg hadde med rør med taukarabinkroker osv. Den stives bra opp av fjellpulkendraget. man kan sikkert si det er overkill med så mye forsterkning, men da vet jeg i allefall at det holder. :)

post-8528-0-26596600-1349455894_thumb.jp

post-8528-0-79338600-1349455910_thumb.jp

post-8528-0-79942900-1349456856_thumb.jp

post-8528-0-33174000-1349456886_thumb.jp

post-8528-0-89993100-1349456910_thumb.jp

post-8528-0-10387800-1349456950_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er den lykkelige innhaver av 2 parispulker, fordi jeg fik gratis frakt ved kjøp over 500 kr. fra Globetrotter.de. ca. 300 kr. pr. stk. dengang. Importert via Danmark. Den ene bruker jeg kort og flat vei til hytten med vann, parafin og annet tungt med trekkk med snor. Litt utfor er det da og der lever pulken sitt eget liv.

Den annen er utrustet med stivt U - drag, slik den er ganske styr- og bremsebar. Kort beskrevet er en 5mm rustfri U-bøile festet på pulken med snor. derpå tres 2 stk. 2m lnge aluminiumsrør med 5 mm innv. dia. og sikres med 2 splinter gjennom hull drillet gjennom bøile og rør. Rørene har samme lengde som ski og transporteres sammen med de.

De kan i øvrigt alternativt brukes som søkestenger ved skred. Bedre enn ingenting.

Paris pulken er sterk og seig, gjort i "baljeplast", som pleier å være polyethylen. Den holder sikkert til blindnagler, men fra mye erfaring med båt, vil jeg dog anbefale en tynn plate/skive på baksiden uansett.

Surringen av bøylen krever, at det drilles et par ekstra hull, i kneiken, hvor plasten er tykkest, sterkest og har en "profil", (meget enkelt i den type plast!). Surringen er gjort på en slik måte, at den har konakt til bagasjesnoren langs/bakom pulken, som holder bagasjestrikker. Når jeg lar andre trekke pulken, kan jeg se, at trekket fordeles ganske mye over hele hele pulken, slik enkeltpartier av den ikke bli utsatt for "spissbelastinger"

Dette er en enkel og sterk løsning, som har holdt til ganske mange turer. Jeg sjekker surringen iblant for slitasje. Det er lett å bytte snor underveis uten noe verktøy, som fx. nagletang.

Hilsen Elgen

post-1047-0-30154700-1349695786_thumb.jp

post-1047-0-01592700-1349695808_thumb.jp

post-1047-0-30220000-1349695849_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hørt om disse skulle komme da jeg var innom hos Sportsnett ja. Men... siden den ikke har teipede sømmer og vanntett glidelås, lurer jeg på om ikke det er mye mer fornuftig med TNF's Basecamp duffelbags? For jeg fikk inntrykk at disse blir brukt av en del folk i kombinasjon med Paris pulken.

Og for det andre; er det noen som har erfaring med Acapulka pulkdragfeste, som vist på Sportsnett's nettsider:

http://sportsnett.no/s/c.aspx?cid=667 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hørt om disse skulle komme da jeg var innom hos Sportsnett ja. Men... siden den ikke har teipede sømmer og vanntett glidelås, lurer jeg på om ikke det er mye mer fornuftig med TNF's Basecamp duffelbags? For jeg fikk inntrykk at disse blir brukt av en del folk i kombinasjon med Paris pulken.

Og for det andre; er det noen som har erfaring med Acapulka pulkdragfeste, som vist på Sportsnett's nettsider:

http://sportsnett.no/s/c.aspx?cid=667 ?

Har kjøpt arctic bedding og den virker mye mer solid enn den forrige modellen. Ser ikke helt behovet for tapede sømmer da det jo primært brukes til kalde vinterturer. Skulle man bevege seg inn i område med nullføre og sørpe/regn er det vel bare å tre to søppelsekker utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

De baggene virket suverene.

Den til venstre virket smart, og de til høyre dekker nokk mere mitt behov.

Skal også feste drag til pariserpulken nå til vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt behovet for tapede sømmer da det jo primært brukes til kalde vinterturer. Skulle man bevege seg inn i område med nullføre og sørpe/regn er det vel bare å tre to søppelsekker utenpå.

Å tre søppelsekkar utanpå fungerer gjerne veldig dårleg i vind. Og i alle fall i fjellet i sør-Noreg, kjem mildværet med vinden. Det er altså når behovet for vanntett pakning er størst, at søppelsekktrikset fungerer dårlegast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvilket drag anbefaler dere til paris'en:

  • Standard drag fra Fjellpulken
  • Acapulca ekspedisjonsdrag

Fordelen med Acapulcadraget er at det kan legges sammen, kan brukes etter brudd og veier noen hundre gram mindre enn Fjellpulken. vekten spiller jo liten rolle så lenge jeg drar pulken, men med paris oppsett er det mulig å ta pulken på sekken og bære den opp de tyngste kneikene eller hvis det er lite snø i skogen - svært aktuelt på isfisketurer i mai i Troms.

Fordelen med Fjellpulken er fjæringen som gjør at du slipper nøkket i hoftebletet hver gang pulken skal dras i gang, den er letter å få tak i og koster noen hundringser mindre.

Del erfaringer og kjør debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med mitt hjemmelagede pulkdrag til parispulken. Det er av typen med plastrør og tau som det finnes en del oppskrifter for her på forumet og ellers på nettet. Draget fungerer helt greit, veier svært lite, og er uslåelig på pris. Kostet nok 3-400kr, og da stod karabinkroker for tre fjerdedeler av prisen. Lett å reparere og modifisere er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med mitt hjemmelagede pulkdrag til parispulken. Det er av typen med plastrør og tau som det finnes en del oppskrifter for her på forumet og ellers på nettet. Draget fungerer helt greit, veier svært lite, og er uslåelig på pris. Kostet nok 3-400kr, og da stod karabinkroker for tre fjerdedeler av prisen. Lett å reparere og modifisere er det også.

Har du noen link til oppskrift på denne type pulkdrag?

Har ett gammelt bambus pulkdrag som sikkert er fra 70 tallet. ikke prøvd det enda, men tenkte jeg skulle prøve det litt i vinter.

Noen som har formeninger om bambus pulkdrag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke trådene ved hjelp av søkefunksjonen på forumet her, men å google "paris pulk drag" gir en del aktuelle treff.

Det er mange oppskrifter som er litt "voldsomme", hvertfall til mitt bruk, så min fremgangsmåte var

Kunne gjerne lastet opp noen nærbilder av pulken og draget, men jeg har ikke vinterutstyret her i byen.

Bruker slike rør i 20mm: http://www.clasohlson.com/no/VP-r%C3%B8r/Pr325562000

Har også kjøpt 2 rør i 16mm, som jeg tenkte å tre i de største rørene for å gjøre dem stivere, men følte ikke at det var nødvendig etter å ha prøvd uten først. Inne i rørene er det noe tynt tau uten fleks. Det er nødvendig med en del tilpassing av lengden på tauet for å få hele opplegget stramt. Bruker også litt kraftig strikk mellom tauet og karabinkrokene for å minske rykk.

En fordel med et så simpelt oppsett er at pulkdraget kan fjernes veldig enkelt, og får fint plass i f.eks et skitrekk. For meg er det fint at det går greit å ta med draget og ski på fly, ettersom jeg også har en parispulk stående nordpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med å bruke Fjellpulkens dragfester, montert slik som Kristian 123 viser. Og det er slett ikke nødvendig med noen forsterkning i form av aluminiumsplater eller lign.

Jeg har slitt ut flere Paris-pulker i løpet av de siste 6-7 årene, og slitasjen gjør seg da kun gjeldende i form av oppskraping under når den iblant må dras på grus og stein - dette er dessverre "drepende" for pulken: resulterer i striper som etter mye slitasje blir til sprekker/hull - som medfører at den sklir tregt og kan bli tung av snø i bunnen.

Har blant annet brukt den på Norge-på-langs-tur, og da holdt den første pulken fra Lindesnes til Kautokeino - ingenting å si på det.

Bruker en stor duk av Cordura (vannavstøtende) som pulktrekk: denne er løs og legges i bunnen av pulken, pakker så utstyret i to tynne nylonbagger som legges oppi, duken pakkes rundt baggene, og festes med vanlige pakkstrikker. Er veldig fornøyd med denne løsningen.

Har forøvrig fundert på å forsøke å lage et enkelt og lett hjulsystem som kan medbringes og enkelt festes på når man må bevege seg på grus og veier - det er som regel ved start og avslutning av tur at dette dessverre er uunngåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torigro:

Lyst til å lufte noen ideer ang hjulsystem? Jeg sitter og fabler om de samme tankene.

Hva tenker du om vekt ift. nedoverbakker og dragets styrke, feks? Er det noen spes hjul/monteringsmåter som skiller seg ut som "geniale"?

Takker for svar!

Og: Velkommen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt fjellpulkens dragfester på min parispulk, uten noen form for plater under. Jeg har hatt dette systemet siden -08 og pulken blir dratt av hunder. Vekta har vel ligget på 20-30kg per tur, alt etter hundens vekt. Pulken har fått mye juling, smelt i trær, over stein m.m. og jeg ser ingen svakheter der dragfestene er satt fast. Den største belastningen kommer under pulken når bikkjene drar den over steiner og bergknauser når det er lite snø.

Jeg har den gamle pakksekken fra sportsnett, men har presenning rundt. Legger presenningen i bunnen og pakksekken oppi, så bretter jeg presenningen rundt. Fungerer bra i regnvær og sludd. Samt når den ene hunden fant ut at det ville være trivelig å dra pulken igjennom den åpne råken i elva....

P4071794.jpg?img=img900&hash=4954a

Illustrasjonsbilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.