Gå til innhold
  • Bli medlem

Vannfilter - Hva tror folket?


Shaug

Anbefalte innlegg

Annonse

Nå drar jeg stort sett på turer i hjemlandet, og jeg har derfor aldri hatt noe som helst behov for å rense vannet..

De filtrene er sikkert en helt åkei investering hvis du skal mye på tur i tett befolkede strøk eller til områder med langt høyere årsmiddeltemperaturer enn vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier at jeg er lei av klorsmak, så mener jeg da smaken som kommer av klortablettene jeg bruker :)

Hva med å feks kunne ta vann fra en myr, stilleliggende tjern, sølepytter etc etc. Hadde jo alltids vært kjekkt det.

Er det ingen som ser behovet for en slik vannrenser her i gode rene Norge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannfilter kommer nok under utstyr jeg betegner som "kjekt å ha" - selv har jeg ei slags flaske "seychelle" med filter i, (katadyn har noe lignende) - den bruker jeg av og til om våren, myrvann og i nærheten av gruveområder og breer etc etc.,

Denne flaska har fungert veldig fint! (1000 fyllinger er filtret beregnet for, og det holder i mange år for meg)

, brukes bla., av røde kors og diverse militære avdelinger verden rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor i den værste tørken på østlandet, dvs de første 14 dagene i juni, kom jeg plutselig i den situasjonen at det ikke var mulig å finne vann som kunne drikkes uten stor fare for dårlig mage. Alle de stakkars vannhullene jeg fant hadde sauen funnet før meg, og det luktet sauemøkk lang vei. Hjemme igjen ruslet jeg på Nomaden og kjøpte vannfilter av pumpe-typen. Det er altså så inn i h....te slitsomt å skaffe seg en halvliter vann at du ikke vil tro det. Om vannet hadde noe hummus i seg tettet filteret seg så fort at det ikke var det spor gøy. Filtert mitt var av "lomme-typen" med lav vekt osv.

Så når når vi plutselig måtte koke vannet i Oslo i fjor pga disse tre parasittene noen hadde funnet kjøpte jeg en sånn drikkeflaske med filter jeg også. Da var det bare å fylle flasken, sette på lokket og suge i seg helt rent vann. På turer der jeg vet at det kan være litt vrient med rent drikkevann er flasken med, men drar jeg på Hardangervidda gidder jeg ikke ta meg bryet! Kjøpte flasken på nomaden.no også

Har du virkelig tenkt å bruke filteret mye (om det måtte være fordi du er mye i utlandet der vannet bør/må renses eller fordi du føler at vannet du finner i skogen/på fjellet må renses) så hadde jeg gått for en litt større og dyrere variant. Av de to du har funnet frem til ville jeg nok gått for Katadyn-modellen, for jeg har lest mer enn et sted at MSR har hatt håndtak som har brukket. Men den økte vekten og volumet til en større modell vil nok lønne seg i brukerglede :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dette filteret tar Noroviruset? Dette er det mest vanlige mave viruset, og finnes ofte i brevann både i inn og utland. Det er vel hovedårsaken til at man blir sjuk av vann - tror jeg.

Fant følgende info på nett:

Noroviruses are relatively resistant to environmental challenge: they are able to survive freezing, temperatures as high as 60°C, and have even been associated with illness after being steamed in shellfish. Moreover, noroviruses can survive in up to 10 ppm chlorine, well in excess of levels routinely present in public water systems.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannfilter kommer nok under utstyr jeg betegner som "kjekt å ha" - selv har jeg ei slags flaske "seychelle" med filter i, (katadyn har noe lignende) - den bruker jeg av og til om våren, myrvann og i nærheten av gruveområder og breer etc etc.,

Denne flaska har fungert veldig fint! (1000 fyllinger er filtret beregnet for, og det holder i mange år for meg)

, brukes bla., av røde kors og diverse militære avdelinger verden rundt.

Funker den på brevann? Det hender at jeg er i områder hvor det ikke er noe annet enn smeltevann fra breer og fonner, og det er ikke bra for magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På flaska mi står det: Ionic adsorption micro filtration (dette er en gammel modell, mulig de nye er langt bedre?)

skal ta bort: unpleasant taste and odors, silt, sediment, chlorine etc.,

harmful microscopic pathogens like: cryptosporidium, giardia,

toxic chemicals: trihalomethanes, pcb, pce, detergents, pesticides (ddt)

heavy metals: aluminium,asbestos,cadminium,chromium, copper, lead, mercury.

radiologicals: radon 222

hvis noe av dette finnes i brevann, så burde det gå bra! Det finnes ingen breer i "mitt" vanlige turområde så jeg har bare sporadisk forsøkt det.

Jeg har benyttet den i bekker med bretilknytning i jotunheimen og i ett vann like ved svartisen, selvfølgelig ble det ikke drukket bøttevis med vann - men ingen magesjau på de turene iallefall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker den på brevann? Det hender at jeg er i områder hvor det ikke er noe annet enn smeltevann fra breer og fonner, og det er ikke bra for magen...

Är det inte bara en stor myt/vidskepelse att brevann/glaciärvatten skulle orsaka något sånt? Man kanske inte vill äta grus och sand men då är det bara att låta vattnet stå, och sen sjunker sedimenten till botten. Men detta tar ju lite tid så då tar man oftast annat vatten, men om inget annat finns har jag druckit x antal liter glaciärsmältvatten utan problem.

Har läst att det har samiskt ursprung denna föreställning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen myte... :D

Mye kan sikkert bli bedre om man, som foreslått, lar slammet synke. Har ikke prøvd det, men jeg skal prøve et filter.

Forøvrig har jeg stor respekt for hva samene mener om naturen. De har bevart en mengde kunnskap om livet i naturen som er gått tapt i det norske storsamfunnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du i vannet når det smaker klor? Selv bruker jeg Micropure-tabletter når jeg er bekymret for vann-kvaliteten, og da synes ikke jeg at vannet smaker klor (hvilket forsåvidt ikke er så rart, siden de ikke inneholder klor :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.