Gå til innhold
  • Bli medlem

Pute på fjelltur


Gullars

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri skjønt helt det med å fylle sovepose-/teltrekk med klær. Mulig jeg har for lite klær med meg på tur, eller har for store trekk🤔 I tillegg så er disse trekkene alltid glatte som pokker, uten modifisering. Funker i hvert fall ikke for min del. Har i en del år brukt ei oppblåsbar pute fra Eagle Creek, Den har vært grei, men ikke noe mer. Driver nå å prøver ut ei relativt stor ei fra STS. Den virker lovende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man vil ha optimal soverkomfort, er nok senga hjemme å foretrekke. Men å få pakket den i sekken kan være en utfordring. Nå drar ikke jeg på turer som varer flere uker lenger, men husket da jeg gjorde det. De første nettene på det harde celleplast underlaget med klærne som hodepute var ikke noe særlig. De siste nettene sov jeg som en unge, og savnet ikke senga i det hele tatt. Nå, med ett oppblåsbart underlag og oppblåsbar pute er det ok. Ikke perfekt, men ok. As good as it gets, som man sier på nynorsk. Noe må man bare akseptere hvis man vil på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 100% sikker på om jeg har prøvd oppblåsbar pute, men enten det er erfaringsbasert eller intuisjon, så vet jeg at det ikke kommer til å funke. Jeg sover på siden eller magen, og aldri på ryggen, så veldig tynn og veldig myk pute er fasit.

Jeg sover generelt ganske dårlig i telt, så det er nesten litt flaut å innrømme at jeg har slurvet mye når det gjelder pute. Sekken fylles jo opp med alt for mye læll, så når det kommer til pute så tenker jeg bare at dette ordner seg. Baller sammen noe klær, så blir det sikkert bra. Vel.... nei. Egentlig ikke. Uten ett trekk som kan holde formen på puta så smøres det sakte men sikkert ut til ei flat pannekake uten noe som helst støtte. Kanskje er det også en glidelås eller strammesnor der som plutselig graver seg inn i kinnet akkurat i det man endelig holder på å sovne. 

Selv om jeg har vært utrolig treg med å løse problemet, så har jeg rukket å tenke litt på det mens jeg har ligget der uten ordentlig pute å ventet på en stadig mer forsinket ole lukkøye.
Det jeg har kommet fram til er at jeg egentlig burde klare meg med ett putetrekk i kombinasjon med en lett dun- eller syntetisk isolasjonsjakke. Fleece eller ulltøy kan funke, men det blir litt hardere og er neppe ideelt.
Putetrekk har jeg jo mange av, så hva er problemet? Tja.. det er vel den gode gamle overtenkingen, da. Ett helt vanlig putetrekk er rett og slett ikke avansert nok. Det kan jo bli fuktig. Fuktig bomull vil jo ingen ha.
Så jeg har sett litt etter putetrekk i fleece. Ikke sånn full retard tråle hele internett modus som mann går i når det skal handles nytt telt, sekk e.l., men sånn - holdt øynene åpne når jeg er innom en tur-/sportsbutikk e.l.
Det eneste jeg har funnet er HMG's stuff sack pillows. Disse er idiotisk dyre, men appellerer til nerde-hjernen min, siden det er lett og multi-bruk. Allikevel er jeg skeptisk. Jeg har ikke en eneste tøybit i DCF, men har jo skjønt at dette ikke er det stilleste materialet i verden. Om dette har betydning for ett putetrekk er vanskelig å si, men det frister ikke å betale 650,- for å finne det ut.
Om jeg ikke finner et putetrekk i fleece snart, så får jeg vel bare lære meg å tre en nål på egen hånd. Er jo ikke noen mangel på pensjonerte fleece-plagg her i verden, så en egnet donor bør være lett å oppdrive

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (45 minutter siden):

Jeg er ikke 100% sikker på om jeg har prøvd oppblåsbar pute, men enten det er erfaringsbasert eller intuisjon, så vet jeg at det ikke kommer til å funke. Jeg sover på siden eller magen, og aldri på ryggen, så veldig tynn og veldig myk pute er fasit.

 

Jeg sover mest på ryggen, så da er tynn pute bra synes jeg. Men i telt må jeg skifte stilling i løpet av natten, og da er tykk pute bra for å få nøytral/rett rygg.

Jeg bruker som nevnt i tråden hjemmesydd fiberpute, det er verdt de 180 grammene. Men på lengre kajakkturer (sist 2 uker fra Kristiansund til Sandnessjøen) har jeg hatt med begge deler. Det er godt å kunne ta fram en høy oppblåsbar pute når jeg skal ligge på siden, kanskje også med fiberputen oppå.

Jeg har prøvd nesten alle oppblåsbare på markedet, exped Air Pullow ble favoritten der.

———

Beste tipset jeg kan gi til noen som vil prøve fiberpute er å kjøpe den fiberputen på jysk som veier minst gram per volum (jeg betalte 35 kr på tilbud). Klipp opp, ta ut halvparten av fyllet, sy igjen midt på puten. Da får du en ganske stor og myk pute til ca 250 gram, eller gjør den enda mindre om du vil spare noe gram til.

Pakkes i kompresjonstrekket til soveposen, så tar den tilnærmet null plass.


Og etter jeg skrev dette, tenker jeg at begge putene skal få bli med på neste tur. Luftputen veier bare 70 gram, det merkes ikke i sekken ;)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke 100% sikker på om jeg har prøvd oppblåsbar pute, men enten det er erfaringsbasert eller intuisjon, så vet jeg at det ikke kommer til å funke. Jeg sover på siden eller magen, og aldri på ryggen, så veldig tynn og veldig myk pute er fasit.

 

En oppblåsbar pute med svært lite luft blir både tynn og myk. Du kan ha den så tynn at hodet er så vidt over underlaget om du vil. Slik bruker jeg min Exped Downpillow. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

Da er du putene for halv pris på princess. Det er 220 gram 725 cuin dun i puten, stoffet kommer i tillegg.

 

Jeg har jo hatt bra suksess med noen putedesign, men helt det samme som puten hjemme har det ikke blitt. Jeg hadde en opplevelse med putetrekk utenpå den store dunjakken når jeg gikk Josten på langs, det ble en skikkelig bra pute! Men det får jeg ikke oppleve når den store dunjakken ikke er med, eller når det er såpass kaldt at jeg må sove med den. Primaloftjakken brukte jeg i ett lite putetrekk denne helgen, men den blir hard ila natten.
 

Jeg slo defor til på en princess pute. Jeg slynget alt dunet i ene enden på puten og sydde over. Da får man en pute fullstappet med RIKELIG med dun. Kanskje jeg tar ut litt eterhvert, det er kanskje ikke vits i med så mye dun. Men den kjennes sååå digg ut foreløbig!

45 cm bred, 32 cm dyp og 15 cm høy ble den, og 280 gram.

Er 280 gram mye for en pute? Tja, den forrige var superlett med kun 180 gram. Så 100 gram ekstra for en pute som er nøyaktig like god som den jeg har hjemme er absolutt ikke gale :) Det er mer slitsomt å sove dårlig enn å bære 200 gram ekstra luksus.

Stapp den nedi soveposetrekket sammen med soveposen, så tar den ikke så mye plass.

Slik ser vidunderet ut:

 

4D79BFCF-542B-4F4C-AF0B-89EDD0453074.jpeg

8AA135BF-95DF-42E9-9A87-6AC2A7E3BFFC.jpeg

1E0E3F48-EF7D-4BE4-95F8-5D62D06C753B.jpeg

Har tenkt på å gjøre akkurat det samme, pute på tur er skikkelig digg. Å som du sier det er langt verre å sove dårlig enn å bære 200gram ekstra!

På vinterturene med pulk har jeg alltid med fiberpute hjemmefra 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (6 minutter siden):

Surret litt inne på en Jysk butikk i dag mens jeg var sjåfør for madamens besteforeldre og kom over denne reiseputen fra Jysk:

 

Bildet fra sidene til Jysk

image.jpeg.9a78657705bf6d7ad96a4b8bd24434d8.jpeg

https://jysk.no/soverom/puter/spesialputer/reisepute-wellpur-fossan-24x42x12

Den er tyngre enn en dunpute, men lar seg komprimere forholdsvis mye. 

Jeg har den også faktisk. Den er tiltenkt kona når vi drar på tur. Den puten er kjempegod. Memoryfoam, og komprimeres mye som du sier ja.

Man kan gjøre den lettere ved å bytte ut trekket, og klippe den mindre hvis man vil. Den er rikelig stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte denne Oransje lille saken fra Nemo ifjor høst og er veldig fornøyd. Når sant skal sies så vektla jeg Lars Monsens synspunkter litt i overkant mye innledningsvis i turlivet mitt. Pute var luksus og tullball ifølge sjefen selv, men her må det være snakk om ulik anatomi og ulike preferanser. Har sovet 3-5 netter ute med denne og angrer kun på at jeg ikke kjøpte den først av absolutt alt turutstyret jeg eier. Null morgenmigrene på tur nå! 
Fysj og fy! Brukte klær i pose under hodet er «no go»! 

https://www.xxl.no/nemo-equipment-fillo-oppblasbar-pute-oransje/p/1180570_1_style?gclid=Cj0KCQjwj_ajBhCqARIsAA37s0y-0F-WPHI4xnoXiKVj9k181TJgBd84DBkjzbBEuOiTUfB8aQ7U37saAuopEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#&gid=1&pid=1 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha oppgradert til skikkelig «hjemmepute» og synes vekt er uproblematisk i så henseende, men misliker pakkvolumet jeg da må ofre. Er ikke noen stor pakker/ organisator… 

Jeg er av den oppfatning at oppmot 2-3 kg ekstra i sekken er irrelevant dersom man sover 7 timer uavbrutt om natten. Da er man uansett opplagt til ny etappe dagen etter, 22 kg eller 25 kg. Man tilbringer jo tross alt ca 1/3 av døgnet i teltet på tur på sommerhalvåret. Om vinteren snakker vi 50/50. Gode boforhold er da verdt sin vekt i gull!

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (13 timer siden):

Skulle gjerne ha oppgradert til skikkelig «hjemmepute» og synes vekt er uproblematisk i så henseende, men misliker pakkvolumet jeg da må ofre. Er ikke noen stor pakker/ organisator… 

Jeg er av den oppfatning at oppmot 2-3 kg ekstra i sekken er irrelevant dersom man sover 7 timer uavbrutt om natten. Da er man uansett opplagt til ny etappe dagen etter, 22 kg eller 25 kg. Man tilbringer jo tross alt ca 1/3 av døgnet i teltet på tur på sommerhalvåret. Om vinteren snakker vi 50/50. Gode boforhold er da verdt sin vekt i gull!

stapp puten i trekk sammen med soveposen, så tar den ikke så mye volum :) 

Putrn kan sys litt mindre også, den trenger strengt tatt ikke å være så stor som dette, for den er større enn alle turputer jeg tidligere har eid. Men nå tenkte jeg at jeg skulle prioritere funksjon først og fremst! :) 

Har man tykk dunjakke med, som man ikke trenger å sove med om natten, synes jeg ett puterekk med glidelås sydd i passe størrelse også fungerer meget bra. Men da mister man puten sin når man tar på jakken…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker genser, dunjakke og eventuelt pakkpose. 

IMG_20230606_122828.thumb.jpg.79d1d0de9a56892bd9a3238165a129b8.jpg

Dunjakke brettes i 4.

IMG_20230606_122957.thumb.jpg.3df57133e36a50f9e72f22f01d7dd074.jpg

Jakken legges inn i genseren som brettes rundt. Da ligger dunjakken fast inne i genserkonvolutten. Armene knytes rundt liggeunderlaget og holder puten på plass. Til slutt kan jeg ta en pakkpose med littegrann luft i, og lure den under genseren. Dette for å få en fastere kjerne i puten. 

Har vært ganske fornøyd med denne løsningen. Og 0 gram ekstra vekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også kun "det jeg har". Bretter sammen buksa og genseren hver for seg og legger genseren øverst. Mykt og godt, og det bygger litt høyde :) Dun av type som ikke er oppblåst i noe slag ser jeg litt mindre poeng i annet enn for å komprimere dunet (satt litt på spissen).

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (4 timer siden):


:) Dun av type som ikke er oppblåst i noe slag ser jeg litt mindre poeng i annet enn for å komprimere dunet (satt litt på spissen).

Jeg bruker jo tilsvarende pute i sengen hjemme. Har tilgode å se folk bruke oppblåsbare puter hjemme, men hvorfor ikke 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (8 timer siden):

Dun av type som ikke er oppblåst i noe slag ser jeg litt mindre poeng i annet enn for å komprimere dunet (satt litt på spissen).

Det kalles komfort 😏

Tenkte vel egentlig det samme som deg for noen år tilbake, men etter å ha våknet av at jeg hadde veldig ubehag (nesten på grensen til vondt) av kulden som slo opp igjennom min UL Exped oppblåsbare pute en kald høst natt, så gikk jeg sporenstreks over til puter med fyll, og har faktisk kjøpt meg oppover i vekt og størrelse for å oppnå bedre komfort de siste årene.

Jeg skal stikke innom den lokale Princess butikken og ta en titt på puten Marius linker til, kan nok godt hende jeg kjører på med samme prosjekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte hovedsakelig på "teknisk" dun ala dunjakker osv, som gjerne komprimeres lett😁 En faktisk pute som er GODT fylt med dun er jeg jo enig i at funker. Vekt er en ting, men hva med volum?

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom alle svarene, men jeg bruker pakkposen til en av soveposene mine - en vinterpose fra Mountain Hardware. Denne har fleece på innsiden, så vrenger denne og legger dunjakken min inni som jeg alltid har med på tur :) Blir en meget behagelig pute av dette.

Endret av Martin HJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (6 minutter siden):

Har ikke lest gjennom alle svarene, men jeg bruker pakkposen til en av soveposene mine - en vinterpose fra Mountain Hardware. Denne har fleece på innsiden, så vrenger denne og legger dunjakken min inni som jeg alltid har med på tur :) Blir en meget behagelig pute av dette.

Jeg er enig i det, så lenge man bruker ett fornuftig trekk.

Men det forutsetter 3 ting:

- Man må ha med dunjakken.

- Det må ikke være så kaldt at man må sove med dunjakken på.

- Dunjakken må være stor nok (nok volum).

Jeg har enten brukt hjemmesydd putetrekk med glidelås, eller exped mesh organiser som putetrekk: (orange rød og blå, avhengig av størrelse på jakken). De kan også sterkt anbefales, og veier svært lite.

 

56D43CB3-D131-4329-BA2D-FD5F18482520.jpeg
 

Prøvde forsåvidt en primaloft jakke til samme bruken. Fungerte okei, men ble nok litt hard i løpet av natten.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro innom den lokale princess butikken og endte opp med en 'Drøm Dunpute Høy Myk'.

https://www.princessbutikken.no/droem-dunpute-hoey-myk-50x70-540-gram

Dog blir det ikke noe pute av dunen da jeg har noen underquilter som jeg gjerne vill ha litt mere dun i, og etter en kjapp sjekk, så koster jo denne puta med dun mindre enn hva jeg må betale for tilsvarende dun (Drøm Dunpute har 725 cuin dun, mens extreme textil, ripstop.pl selger 700 cuin, og selvfølgelig en mye dyrere 800+ cuin dun)

Problemet er at madammen så puten før jeg fikk gjemt den i turboden, og nå snakkes det om at jeg heller må bruke dun fra gamle dyner / puter siden hun trenger en ny pute. 

Mest sannsynlig må jeg tilbake på princess butikken... 🥸

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (4 timer siden):

Dro innom den lokale princess butikken og endte opp med en 'Drøm Dunpute Høy Myk'.

https://www.princessbutikken.no/droem-dunpute-hoey-myk-50x70-540-gram

Dog blir det ikke noe pute av dunen da jeg har noen underquilter som jeg gjerne vill ha litt mere dun i, og etter en kjapp sjekk, så koster jo denne puta med dun mindre enn hva jeg må betale for tilsvarende dun (Drøm Dunpute har 725 cuin dun, mens extreme textil, ripstop.pl selger 700 cuin, og selvfølgelig en mye dyrere 800+ cuin dun)

Problemet er at madammen så puten før jeg fikk gjemt den i turboden, og nå snakkes det om at jeg heller må bruke dun fra gamle dyner / puter siden hun trenger en ny pute. 

Mest sannsynlig må jeg tilbake på princess butikken... 🥸

 

 

Bare husk at en princess pute har 90/10 fordeling dun og fjær, om det har noe å si. 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Bare husk at en princess pute har 90/10 fordeling dun og fjær, om det har noe å si. 

Siden det skal inn i underquilt tenker jeg det skal gå greit. Men siden jeg kjøpte såpass stor pute med mye fyll, ser det ut til at det blir nok til både UQ og pute.

Dog fikk innlegget ditt meg til å søke litt rundt, og da fant jeg en nettside der man får kjøpt i pund istedenfor oz, altså litt større volum, til en forholdsvis grei pris.  ( www.downlinens.com )

Jeg har fulgt quilt trådene som har gått den siste tiden, og er veldig fornøyd med min Zpack quilt med glidelås ( rett og slett en sovepose uten hette), men kunne tenkt meg en litt mere romslig quilt, og vurderer derfor å sy en selv, og da blir det ren dun, i forholdsvis høy cuin.

Bestilte akkurat en ny ladning med DFC, denne gangen fra DutchWare (han har tilbud på dfc for tiden) og så har han "billig" DFC tape, og da la jeg også til stoffprøver for Argon stoffet fra Dutchware som får gode tilbakemeldinger fra folk som har lagd quilter med det. 

 

 

 

Endret av Walle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.