Gå til innhold
  • Bli medlem

Mortens nye bok


Julius

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har selvsagt kjøpt den.

Det er absolutt et flott verk. Spesielt kartene er veldig bra i denne boka synes jeg og klart forbedret fra Bibelen. Nå er f.eks også "halvvanskelige" punkt markert i kartene. De gule trekantene i Bibelen tror jeg nok mange har opplevd som litt vel oransje før de har kommet med.

Ellers finnes det jo bare én Bibel - og denne boka kommer ikke opp mot den (noe jeg heller ikke hadde trodd - det var et utrolig bra mesterverk). Her nærmer de seg litt mer "store bilder gir stor og billigere bok, men like høy pris". Uten at jeg mener de er i nærheten av verstingene på dette området. Noe av boka kjenner vi naturlig nok igjen fra Bibelen, blant annet bildene. For øvrig synes jeg deler av den ikke er spesielt interessant - som nærmest bare en oppramsing av alle breene i området. Enten må det skrives litt mer detaljert med informasjon som vi kan bruke som turinformasjon - ellers ser vi jo breene på kartet - og slik sett gir det ikke så mye. Men en grei oversikt er det jo.

For all del - dette er en flott bok og jeg gleder meg til å se resten av verkene i den komplette samlingen om Jotunheimen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står mer om denne boken (og hele serien)her, med noen ”anmeldelser” nederst i tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7092&highlight=bygdin+gjende

Selv har jeg fått boken i hus, men foreløpig har den ligget så altfor godt på peishylla. Har bladd igjennom og tittet på bilder, men å lese så mye har jeg ikke fått gjort ennå. Bildene er bare helt nydelige! Store og klare, og av den beste kvalitet. Inntrykket ellers er også meget godt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, boka har bilder av høy kvalitet så blanke og fine at en bør være godt avfettet på fingrene før noen blar i den. Det meste annet er kjent for de som tidligere har lest om og vandret i området. Stort pluss for kapitelet om padling som er et tema som fra før har vært ganske fraværenede når det gjelder Jotunheimen. Boka er nok mest spennende for de som enda ikke har vært mye i området eller som ikke har noen ambisjon om å bli Jotunolog. Det positive i dette er at den bør være mer for folk flest enn de bøkene som som stort sett bare dreier seg om 2k toppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nærmer de seg litt mer "store bilder gir stor og billigere bok, men like høy pris". Uten at jeg mener de er i nærheten av verstingene på dette området. Noe av boka kjenner vi naturlig nok igjen fra Bibelen, blant annet bildene.

Vil bare skyte inn som kommentar til dette at boken er utstyrt med spotlakkerte bilder, en meget dyr prosess som i praksis ikke benyttes i norske bøker og i alle fall ikke i fjellbøker. Til informasjon er denne boka vesentlig dyrere i trykkekostnader pr. bok enn f.eks. den omtalte "bibelen". Vi har også lagt stor vekt på å ikke benytte bilder fra "bibelen" om igjen. Riktignok er det noen meget få bilder som tidligere er publisert der, men ikke mange.

Men dette har aldri vært ment å skulle bli en bok som "bibelen", og egentlig en bok med et litt annet publikum tipper jeg. Turinformasjonen er det sentrale, men for jotunkjennere er det lite nytt. Vi mener likevel å ha fått med enkelte mindre vanlige varianter, som f.eks. Tjønnholet rundt.

Hadde vi droppet spotlakkeringen hadde nok utsalgsprisen blitt lavere enn 499.-

Uten å vite vil jeg tippe at en nært forestående Jotunheimenbok av Leif Ryvarden på Damm som også koster 499.- har BETYDELIG lavere trykkekostnader.

Men til syvende og sist er det markedet som bestemmer. Hvis Magnus S. sine synspunkter er en god rettesnor så vil det kanskje vise seg å være enkelte feil valg gjort. Skjønt vi er 100% klar over at denne boken i større grad er en gavebok og i mindre grad en bok folk kjøper til seg selv enn "Norges fjelltopper over 2000 meter var".

Det er uansett spennende med tilbakemeldinger. Selv om dette skal bli en serie med en del gjennomgående trekk er både temaer og artikler individuelle for hvert bind. Mindre ting kan tweakes på bakgrunn av tilbakemeldinger. Men å legge stor vekt på bildene føler vi er nødvendig, og de må derfor nødvendigvis oppta stor plass. Hvis bilder er mindre viktig enn massiv turinformasjon ved kjøp av bok, er kanskje ikke dette det rette?

Tror vel uansett aldri vi igjen kommer til å treffe spikeren så rett på hodet igjen med en bok som Norges fjelltopper over 2000 meter. Kommer nok en kompakt pocketutgave av den med tiden for de spesielt interesserte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten, natur er visuelt vakkert, og derfor synes jeg det er helt riktig å vektlegge bilder. Dessuten er det noe som heter at et bilde kan fortelle mer enn tusen ord. Jeg vil tro det er viktig for helhetsinntrykket av serien at dere fortsetter med den samme høye billedkvaliteten i de resterende bøkene. Personlig har jeg sett så ufattelig mange bilder fra Jotunheimen i flere bøker, så hvis dere både får til å skille dere ut på kvalitet og kanskje også får med noen uvanlige motiver (les: ikke bare type Surtningssui fra Valdresflya ol.) blir nok dette knallbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at dere "nærmer dere litt mer en bok med store bilder". I det ligger det egentlig mer skryt av Bibelen (og sammenligning mot den) enn kritikk av denne boka. I Bibelen synes jeg teksten og beskrivelsene er mer framtredende enn bildene i forhold til denne boka. Jeg synes likevel denne boka sammenlignet med de fleste nyere fjellbøker jeg har sett/lest har en flott miks av bilder vs. tekst. Og som det nevnes her - bildene er jo utrolig flotte. Jeg synes også det er viktig å vektlegge bilder i en slik bok, for all del.

Når det gjelder gjenbruk av bilder har dere helt sikkert rett i at det gjelder et mindretall av bildene - det er kanskje spesielt omslagsbildet som vel også har stor plass i Bibelen som gjør at dette festet seg på minnet :D

Med Bibelen tror jeg dere traff et publikum som etter hvert har blitt veldig stort med en bok som faktisk var noe helt nytt, noe dette publikumet trengte og en bok som var lett å oppdage som nettopp dette i ut fra tittel og tjukkelse. Det tror jeg er en av hovedgrunnene til den suksessen den boka har hatt. Og det er utrolig bra - her må det ligge mye arbeid bak. At denne boka ikke blir mottatt på samme måten med "halleluja-stemning" (i alle fall her inne) er det kanskje fordi den ikke er lite lett å oppdage som noe spesielt der den står med "Jotunheimen" som så mange bøker før. At den har ekstremt bra kart, spesielt bra trykk og godbiter som "Tjønnholet rundt" slik du nevner blir ikke like lett oppdaget.

For øvrig er det jo et poeng at dette med 2000m-topper er noe ikke alle er interessert i og slik sett treffer dere som du skriver et annet publikum her - og mange av oss som elsker Bibelen vil naturlignok ikke være like "midt i blinken"-publikum for denne boka.

Likevel - som jeg skrev i første innlegget mitt også - dette er virkelig en bra bok og med de tre resterende bøkene på plass regner jeg med at dette blir det komplette verket om Jotunheimen dere har tenkt og da blir det også noe som absolutt ikke finnes i markedet.

Terningkast 5 får boka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er det jo et poeng at dette med 2000m-topper er noe ikke alle er interessert i og slik sett treffer dere som du skriver et annet publikum her - og mange av oss som elsker Bibelen vil naturlignok ikke være like "midt i blinken"-publikum for denne boka. !

Blir nok bittelittegrann ulik profil på bøkene selv om mye går igjen. Bygdin, Gjende og Besseggen er til tross for Gjendealpene på mange måter den snilleste, kommersialiserteste (rart ord :D ), og lettest tilgjengelige delen av heimen, og med unntak av Folkepiggen er det ingen andre steder du treffer så mye folk. Vi har jo også dratt den litt ned mot Beitostølen, og bare se som i går. Parkeringene ved fjellturer som Mugnetinden, Bitihorn og Synshorn var alle nærmest overfylte på en høstdag.

Blir nok litt mer "råere" fjellprofil på bind II, men tror vel egentlig kun bind IV vil kunne treffe toppturfolket noe i tilnærmet samme grad som toppboka. I bind IV blir det mye fjell og bratt fjell og temmelig lite beskrivelser av t-merkede ruter.

Jeg gleder meg som en unge til bind IV, så om vi får råd til å holde på så lenge så.... Så får jeg heller begynne i en hederlig jobb igjen etter bind IV :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotunheimen er fantastisk, og det blir "helt konge" å få se bind II-IV ferdige!

For at du skal holde deg unna "hederlig jobb" etter bind IV, Morten, her er en ide til neste bokprosjekt: "Norges hovedtopper" eller "Norges fineste topper". Av våre 85 topper med pf>1000 finnes jo bare to i Jotunheimen (Piggen og Storen) og to til i Bibelen (Snøhetta og Rondslottet). Kartet nedenfor viser hvordan ett pf-perspektiv bringer oss til ganske andre geografier enn ett tradisjonelt høyeste-topper-perspektiv.

Takk til Petter B. - www.ii.uib.no/~petter/mountains.html - websiden hans er kilde både for kartet og listen over topper etter pf.

post-2718-133474499359_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primærfaktor har da ikke all verden å si for hvor ville og spektakulære toppene er. Ta f.eks Hurrungane i Vest Jotunheimen, ville fjell som glefser mot himmelen. Det som gjør at primærfaktoren ikke er den største er at toppene ofte er linket i sammen via spekakulære skard og egger. Galdhøpiggen har den høyeste primærfaktoren, men er på langt nær den mest spektakulære toppen i Jotunheimen. Jeg har sett mang et kystfjell med høyere primærfaktor, men når man skuer mot Hurrungane fra f.eks Falketind ser man lett hva som er de høyeste alpine fjellene i Norge. Jeg får en mye større fjellfølese av å sitte på toppen av Besshøe og skue 1200 meter ned på det som fremdeles er på fjellet enn å sitte på et fjell å se ned i en fjord med lavland (selv om også det er en fin opplevelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter de som sier at Jotunheimen er oppskrytt. DnT og samlingen på humper over 2000 meter hos en del må vel ta skylden for alle fokuseringen på dette ene fjellområdet. I Norge har vi masse flotte fjellområder som gir utfordringer av ulik slag, og som er uoppdaget av mange. Av Norges 100 høyeste fjelltopper målt etter primærfaktor er det bare en liten håndfull i Jotunheimen. Sjekk denne listen fra Petter : http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/norway_top100pf.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i at Jotunheimen er noe oppskrytt. Riktignok synes jeg ikke kystnære fjell gir den samme fjellfølelsen som innlandsfjell, men du verden ..... naturopplevelsen og kontrastene kan være vel så store (om ikke enda større), ved kystnære fjellområder!

Jotunheimen er tildels goldt og vegetarløst (med enkelte unntak), hovedsaklig stein og atter stein med noen breer/snøflekker og elver. Det er et flott fjellområde (det kan vel neppe diskuteres), men kystnære fjellområder har større kontraster, høyere primærfaktor og gir en vel så stor naturopplevelse som 2000 meter`ne i steinrøysa Jotunheimen.

__________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å hylle Jotunheimen som noe unikt er vel å dra det litt langt.

Det er masse andre topper i landet som krever sitt for å komme opp.

Det blir ein annen opplevelse å gå fra fjøra, enn å tøffe i bil opp til 14-1800 moh.

Tja, unikt for noen, ikke for andre… Smaken er som baken, fortsatt! :o

For de som trives aller best i høyfjellet, og ikke har like mye sansen for å bakse i kratt og buskas mange hundre høydemeter før ”fjellet” er nådd, vil selvsagt Jotunheimen være et eldorado. Ja, det blir en annen opplevelse enn å gå fra fjæra, men så er det ikke sikkert det er den opplevelsen man søker heller. De som er ute etter fjære-til-tind opplevelser, finner det i massevis andre steder. Sistnevnte gir store kontraster, og flotte opplevelser på en annen måte.

Av Norges 100 høyeste fjelltopper målt etter primærfaktor er det bare en liten håndfull i Jotunheimen.

Og hva så? :D Siden Jotunheimen er et høyfjellsområde, med en drøss av topper som ligger nokså tett rundt høytliggene daler, skulle vel ikke det være så overraskende. :)

Forøvrig enig med Alek ovenfor!

Å stå på Sentraltind (pf 115 meter) eller store Austanbotntind slår f.eks Galdhøpiggen i opplevelse med temmelig god margin! Det er langt i fra noen regel at høy primærfaktor gir større opplevelse, på samme måte som at mange lavere fjell er flottere enn mange av 2000-meterne. Fra lista til Petter som du linket til snilen (har studert den før :wink: ), ser jeg at f.eks Tronden har en pf på 1007 meter, mens en topp som store Hellstugutind (pf 450) kommer milevis ut i leksa over topper med høy primærfaktor. Hver sin prioritering, ja! :wink:

DnT og samlingen på humper over 2000 meter hos en del må vel ta skylden for alle fokuseringen på dette ene fjellområdet.

Eller kanskje mange rett og slett er fascinert av dette fjellområdet? At fjellområdet hvor man finner den største samlingen av Norges høyeste fjelltopper er mye i fokus og fanger interessen hos mange, burde ikke være så underlig. Høye fjell tiltrekker, det ser man fra andre steder i verden.

Husk, når det er så mange som er opptatt av Jotunheimen og det er så mye fokus på denne biten av fjell-Norge, så er det kanskje ikke helt ubegrunnet...? Og det er ikke bare DNT sin skyld, eller all ”humpesamlingen” av topper over 2k (Østfold har jo noen humper det også snilen :wink: ). Kanskje er det rett og slett en del som synes Jotunheimen er det flotteste området, akkurat som andre har sin favoritt i Hardangervidda, Sunnmørsalpene, Trollheimen, Lyngen etc.

Og hadde spesielt Lyngen og Sunnmørsalpene ligget på "rett" side av vannskillet, ja da hadde jeg selv vært godt kjent der nå! Det er knakende flotte områder, det óg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere beveger dere litt i OT-terreng her. Om Jotunheimen er oppskryt eller om det er kyst- eller innlandsfjellene som er flottest, er forsåvidt ikke poenget i den tråden, og det har blitt diskutert opp i mente andre steder på forumet før. Valget vårt om å nettopp velge ut Jotunheimen er personlig, og det er nå blitt sånn, og innvendinger mot dette valget kommer rett og slett for sent :D. Hvor lurt det var å velge Jotunheimen, får tiden vise.

Ris og ros til selve boka mottas med takk her i tråden :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest boka er utruleg flott, og eg les det eg kjem over av litteratur om natur og dyreliv.

Fekk boka i posten ei veke før eg sjølv skulle til samme området i Jotunheimen i sommar, og

brukte den veka til å lese om partia som eg viste vi skulle besøke.

Boka er allsidig, med litt historisk stoff, omtale av dei mest brukte stiane og hyttene, om toppane i

kvart område og litt om geologi og fauna. Toppen er likevel bilda, som held ein veldig god kvalitet,

og gjer at du får veldig lyst å oppsøke alle motiva.

Alt i alt ei kvalitetsbok som kan anbefalast, og eg gler meg til fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min store elsk til Jotunheimen kommer nok av at dette så og si er hjemfjella og at jeg hele livet har kunnet se inn i denne fjellheimen og kjent dragningen. Hadde jeg bodd i Troms hadde jeg sikkert følt det samme for Lyngsalpene. Det er mange fantastisk flotte fjellheimer i Norge, men de er flotte på hver sin måte. Rondane og Dovrefjell er også flotte fjellområder, men i Jotunheimen føler jeg at jeg finner alt og at jeg aldri vil gå tom for opplevelser så lenge jeg lever. Jeg liker best de fjellene som ligger et godt stykke inn på fjellet, så området Morten og Julias nye bok tar for seg er midt i blinken for meg. Hvilken andre steder i innlandsNorge/Østlandet finner man så heftige fjell? det er unikt! Jeg er ikke med på argumentet om at Jotunheimen er oppskrytt blant annet fordi det er mange besøkende og at DNT reklamerer for området. Liker man ikke mye folk er det lett å finne ensomheten i Jotunheimen også. Liker ikke at folk kaller mitt og andres paradis på jord for oppskrytt. Vet faktisk ikke om noe fjellområde i Norge som jeg ville kalle oppskrytt, Norge er et fantastisk flott land jevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.