Jump to content
IGNORED

Kalorier per pers Hardangervidda på tvers -


squidman
 Share

Recommended Posts

Dessuten:

Jeg har ikke uttalt meg om hva som er eller ikke er "spesielt hardt arbeid".

Ei heller har jeg noen formening om hva som er "spesielt hardt arbeid" pr. din definisjon. Det er også forsåvidt uinteressant for oss begge synes jeg, for det er sannsynligvis like mange definisjoner på det som brukere på dette forum. Jeg forholder meg til antall kalorier, ikke noe mer eller mindre.

Når du tar fram polfarere som eksempler :) , så er det på sin plass å nevne at det finnes grader av hardt arbeid. Får en liten følelse av at du kanskje har lest litt vel mange bøker om polfarere, og kanskje er litt for lite ut på tur når du snakker om dine enorme rasjoner.

Prøv rasjonen du anbefaler på neste tur, og jeg er sikker på at du kommer fram litt rundere enn du var da du dro. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Herregud, dette blir bare mer og mer latterlig. Du vet sikkert bedre enn meg hvor høy forbrenning jeg har. :)

Jeg har sagt det jeg har å si i denne sammenheng. Ikke undervurder energiforbruket i vinterfjellet, og ta også med litt mer enn det du forventer å innta... Takk for meg i denne tråden :oops:

Link to comment
Share on other sites

Prøv rasjonen du anbefaler på neste tur, og jeg er sikker på at du kommer fram litt rundere enn du var da du dro. :oops:

:) Jeg har praktisert mine rasjoner i et par tiår ute vinterstid, og jeg veier eksakt det samme nå som for 15 år siden. Men takk for omtanken.

Link to comment
Share on other sites

:) Jeg har praktisert mine rasjoner i et par tiår ute vinterstid, og jeg veier eksakt det samme nå som for 15 år siden. Men takk for omtanken.

Du må da jammen meg ha noe sånnt som verdens raskeste forbrenning..

Siden du er 180 cm høy og veier bare 65 kilo uansett om du tilfører kroppen 6000 kalorier mener jeg.. Da må du jo være ett menneske med ett enormt høyt aktivitetsnivå når du ikke er på tur også. Da det faktisk er umulig å plutselig begynne å tilføre kroppen så store energimengder uten langvarig trening..

Hva er din alder forresten?? Siden du har brukt denne menyen i ett par tiår... Forbrenningen synker med alderen vet du..

Har praktisert min i vel 25 år nå, og tar alltid av meg litt på vinterturer. Men det er aldri plagsomt..

RK.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, gutter og jenter. La oss ikke bli religiøse her. :)

Det kan godt hende at lagfører og andre faktisk klarer å brenne 8000 kcal om dagen på vinterfjellet. Det er for så vidt ikke veldig interessant for trådstarter. Det som er interessant er hvordan vi setter sammen måltidene, hvor mye det veier og hvordan vi får det i oss.

Det er tydelig at de fleste i denne tråden som har uttalt seg om sitt eget forbruk ligger i samme leia som formelen osala refererte til. Den kan da virke som et godt utgangspunkt. Om man i tillegg går ut fra at det er værre å ha med for lite mat enn for mye, er man nesten i mål.

Personlig spiser jeg alltid for lite på tur. Det er rett og slett fordi jeg ikke klarer å få i meg så mye mat som jeg burde. Ut fra de svarene som er kommet i denne tråden skal jeg forsøke følgende til vinteren:

* Litt olje i maten

* Potetgull til kvelds

* Spise mere og oftere under forflytning

* Drikke lunkent vann med energipulver (XL1 e.l.) i pausene

* Spise så mye som mulig

Link to comment
Share on other sites

Du må da jammen meg ha noe sånnt som verdens raskeste forbrenning..

Siden du er 180 cm høy og veier bare 65 kilo uansett om du tilfører kroppen 6000 kalorier mener jeg.. Da må du jo være ett menneske med ett enormt høyt aktivitetsnivå når du ikke er på tur også. Da det faktisk er umulig å plutselig begynne å tilføre kroppen så store energimengder uten langvarig trening..

Hva er din alder forresten?? Siden du har brukt denne menyen i ett par tiår... Forbrenningen synker med alderen vet du..

Har praktisert min i vel 25 år nå, og tar alltid av meg litt på vinterturer. Men det er aldri plagsomt..

RK.

Jeg er 185, veier 63 kilo og er 18 år. Og uansett hva jeg spiser så legger jeg ikke på meg en kilo. Jeg kan bare spise sjokolade i en uke og ikke legge på meg en kilo. Er ikke så veldig nøye med kalorier når jeg er på tur, så jeg ender alltid med å gå ned noen kilo (Tar 3 - 4 uker for å legge på seg de kiloene som jeg mistet og når jeg veier rundt 63 kg, så stopper vekten helt opp). Får høre det hele tiden av andre at når "super forbrenningen" min stopper opp vil jeg legge på meg 20 kg i løpet av 2 uker. Vi har alle forskjellig forbrenning og utnyttelse av den maten vi får, slik at det er ingen fasitsvar, man må bare prøve ut hva som passer for deg.

Link to comment
Share on other sites

Enig med det flere her har vært inne på; forbrenning er ekstremt individuelt. Jeg er omtrent like aktiv og like høy/tung som en kamerat, men det er helt tydelig at han har mye høyere forbrenning enn meg. På tur blir han fort energiløs og "stille" (ikke gretten), mens jeg ikke påvirkes nevneverdig så lenge jeg spiser regelmessig. På en lengre tur gikk han ned tre ganger mer enn meg i vekt, selv om jeg stort sett hadde den tyngste sekken.

Som Rolf-Kri nevnte kan det være problematisk å få i seg nok energi når en øker forbrenningen på tur. Dette gjelder særlig på vinteren når forbrenningen generelt er høyere, og etter min erfaring særlig for små jenter som til daglig ikke spiser så mye.

For min del er ikke det viktigste at jeg spiser nøyaktig like mye som jeg forbruker, men at jeg spiser slik at jeg trives på tur. Tror en skal på ganske hard og lang tur før det er nødvendig å regne så nøye på forbruk/inntak, de som planlegger å krysse Hardangervidda bør ha vært på tur før og vite omtrent hvor mye næring de trenger på tur.

Link to comment
Share on other sites

Her er en annen formel for beregning av energiforbruket:

M=t(W+L)*{2.3+[0.32*(v-2.5)exp1.65] +G[0.2+0.07(v-2.5)]}

der M = energiforbruk(kcal/t)

t = terrengfaktor (gange på tredemølle t=1.0, fast dekke = 1.2; lett fjellterreng = 1.4; skogsmark = 1.6; myr = 1.8 )

W = kroppsvekt (kg)

L = external load, sekkens vekt (kg)

G = gj.snittlig stigning (%)

OBS Formelen gjelder bare fotturer, ved skigåing blir det sikkert andre verdier.

Har selv pønsket ut en måte å vise formelen grafisk på. Etter litt databehandling og bruk av AutoCad kom jeg fram til dette diagrammet:

Har forresten skrevet en artikkel om dette i VillmarksLiv ("Slik beregner du energiforbruket for jakt- og fisketurene dine"; VillmarksLiv nr11/1982).

Det skulle vel også gå an å måle energiforbruket med ei pulsklokke, ...men da må man sikkert endre innstillingene på klokka først, slik at vekt angir tot.vekt (kroppsvekt + sekk).

Hidden Content

Link to comment
Share on other sites

Vi har alle forskjellig forbrenning og utnyttelse av den maten vi får, slik at det er ingen fasitsvar, man må bare prøve ut hva som passer for deg.

Dette er jeg fullstendig enig i. Men dersom man skal gi råd til andre så kan man ikke gå ut fra seg selv om man har en så ekstrem forbrenning som lagfører har.

I tilfellet som jeg skisserte lengre oppe på siden må person ha bært med seg ca 4500 kalorier mer per dag om han skulle ha fulgt lagførers råd. Den turmaten jeg bruker, som er havregryn, sjokolade, nøtter, real turmat, gryteretter har et ca kaloriinnhold på 450 pr 100 gram i tørrvekt i snitt. Dvs at personen må ha med seg en kilo mat mer per døgn. Dersom personen skal på en ukestur over vidda må han i starten altså bære 7 kilo, pluss emballasje, mer enn legen jeg refererte til anbefaler. Jeg vil nesten si at det nesten grenser til det uforsvarlige å legge så mange "unødvendige" ekstra kilo oppi en fra før av alt for tung sekk, om man ikke har en så spesiell forbrenning som lagfører har. Syv kilo utgjør forskjellen mellom en passe behaglig sekk og en veldig tung sekk. Disse ekstra kiloene kan jo faktisk i seg selv forklare en stor del av det store kaloriforbruket.

Men ja, selvfølgelig er det viktig å ha med seg nok mat, og den beste måten å finne ut hva man trenger er jo å ta utgangspunkt i erfaring. Har man ikke erfaring fra vintertur kan man ta utgangspunkt i hva man har med seg på en sommertur, og legge på litt. Min erfaring er at man ikke forbruker mye mer på en vintertur enn på en sommertur. Når man går svetter man stort sett uansett, man beveger seg ofte lite utenom selve forflyttningen, etappene er gjerne ikke lange på grunn av mangel på dagslys, man kler seg godt og man har en god og varm sovepose om natta.

Dersom man tar utgangspunkt i formelen til helsenett.no har man et godt utgangspunkt, og jeg kan ikke tro at noen skal utsette seg for noen som helst fare ved å følge denne når man pakker for en ukestur over vidda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg krysset Hardangervidda på tvers på ski i 1. maihelgen i strålende sol. Gikk lange etapper (snitt 40 km). Her er mitt kaleoriforbruk i følge pulsklokka Polar S625X. Husk at jeg er 16 år og veier ca. 61 kg, så dette kun omtrentlig kaleoriforbruk for en 16-åring (over middels god langrennsform) som skal krysse vidda. Dere voksne forbrenner ofte ca. 10-20 % mer enn en 16 år gammel gutt. Sekken veide ca. 15 kg.

1. dag: Fra Ustaoset st.-Rauhellern (via St. Grønenuten 1384 moh). =7 t 57 min, 3017 kcal.

2. dag: Fra Rauhellern-Stordalsbu (via Store Skrekken 1429moh, Lågaros og Storfjell) = 7 t 54 min, 2957 kcal.

3. dag: Fra Stordalsbu-Helberghytta (via Juvikfjell 1571 moh) = 8 t 44 min, 3086 kcal.

4. dag. Fra Helberghytta-Rjukan (tok Krossobanen)= 2 t 22 min, 662 kcal. 8 km.

Totalt distanse/tid/kaleoriforbruk = 128 km, 26 t 57 min og 9722 kcal.

For en voksen ville dette kanskje tilsvart ca. 11600 kcal på denne turen i fine turforhold!

Husk at dette kaleoriforbruket målt med pulsklokke vil si kaleoriforbruk uten tatt med det vanlige dagsforbruket, kun overskuddet! Det absolutte kaleoriforbruket er nok mer. Ca. 2000 kcal pr. dag.

Hidden Content

Link to comment
Share on other sites

Hardangervidda på tvers, er en fullt overkommelig tur for de fleste. Du never ikke tempo, årstid, telt/hytte eller andre faktorer som spiller en stor rolle.

En tur i april/mai tar 4-5 dager avhengig av rute. Med overnatting på hytte krever ikke dette noe særlig mer enn hva man spiser til vanlig. Man sper bare på med litt sjokkis/kjeks og saft. Det man går kort av ev kalorier, henter man hurtig igjen.

En tur i januar i uvær, overnatting i telt med temp ~-20. Er noe helt annet. Her må man kanskje regne litt, ihvertfall tenke over hva man skal spise. Jeg feter opp havregrøten med nøtter, rosiner, syltetøy og olje. Kjeks/knekkis til lunsj, sjokkis og annet knask når man trenger, og en ekstra stor porsjon middag. Suppe til kvelds og annet småtteri. Peanøtter/mer sjokkis/kakao/spekemat. Regner aldri over kaloriinntaket, da mye sier seg selv. Vi har spist hele livet, vi vet stort sett hvordan forskjellig type mat virker. Stol på deg selv!

For å illustrere hva enkelte sier om kaloribehov for et voksent menneske var det vistnok 7500 kcal/dag. I så fall vil det tilsvare følgende kost i løpet av en dag:

Frokost: 3L grøt

Lunsj: 3 plater kokesjokkis, 1 real turmat

Middag: 1 Real turmat, 2 bokser snurring og 0,4L Potetstappe

Kvelds:4 bokser snurring og 1L potetstappe

Drikke: 3L cola fordelt utover måltidene.

Mulig jeg har misforstått noe, men synes dette ble litt morsomt.

Bruk sunn fornuft når du pakker med deg mat.

Link to comment
Share on other sites

I så fall vil det tilsvare følgende kost i løpet av en dag:

Frokost: 3L grøt

Lunsj: 3 plater kokesjokkis, 1 real turmat

Middag: 1 Real turmat, 2 bokser snurring og 0,4L Potetstappe

Kvelds:4 bokser snurring og 1L potetstappe

Drikke: 3L cola fordelt utover måltidene.

Mulig jeg har misforstått noe, men synes dette ble litt morsomt.

Må bare spørre om denne maten er et dagsforbruk av måltider. Spiser du tre liter grøt til frokost? 3 liter cola? Det blir mye å bære på på en ukestur i fjellet!

Eller har jeg misforstått, er dette for en 4-5 dagerstur? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, veldig bra svar Zappa!

Enig i alt det du sier, har selv ikke regnet på forhånd hvor mange cal jeg spiser, men måtte se når dette temaet kom opp.

Det som også er viktig er at man alltid må ta høyde for at man kan måtte bli liggende værfast en god stund. Det er ikke lett å gå i storm, og den kan jo vare f.eks i ei uke i værste fall.

Husker jeg undersøkte litt om vær på Hardangervidda før jeg gikk der i jan i år, da leste jeg et sted at januar var en av de mer stabile månedene mtp vær.. Et år hadde det vært 28dager med storm :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her var det utrolig mye tull og unødvendig komplisert matematikk.

En mann på 90 kg har ca. 2000 kcal i hvileforbruk pr dag. Utover dette kommer aktivitet og termogen effekt fra mat og andre ting, men det blir for komplisert til at det er noe poeng.

Går du med tung sekk fort oppover, så pusten går og svetten siler, tilsvarer dette sånn ca. samme belastning som å løpe. Jeg vil anslå at å løpe forbrenner rundt 1000 kcal timen dersom man løper HARDT, avhengig av kroppsvekt og treningsnivå (ganske sprek ung mann på 80-90 kilo klarer kanskje det)

La oss ta et litt mer sannsynlig utgangspunkt: Gange med sekk, avhengig av forhold, sko, tyngde etc etc, men mellom 300-600 kcal i timen.

La oss si 400 for å gjøre det enkelt...

6 timer gange i høyt tempo (med sekk), ca. 400 kcal hver time...2400 kcal, pluss hvileforbruket.

Veier du 90 kg har du brukt ca. 4500-5000 kcal på en dag. Normal mat og snacks her og der holder plenty, med mindre du skal drasse på enorme pulker over lang tid!

Det er uansett ingen krise om du brenner litt fett på en sånn tur, mengden i kilo er svært liten.

Si at du brenner 5000 kcal dagen, og bare får i deg 4000 kcal (ca. 800-1200 over normalt for en person på 90 kg).

Dvs. at du har et underskudd på 1000 kcal dagen. Det tar deg 7 dager å tape en kilo fett!!! (7 og ikke 9, fordi kroppsfett er bundet opp i litt vann, enkelt forklart).

Vel verdt å merke seg at vekten fluktuerer MER med variasjoner i karbohydratinntak. En normal mann kan lagre ca. 400-500 gram glykogen på kroppen, og pr. gram glykogen så binder det seg 2,7 gram vann. Det vil si at med fulle glykogenlagre veier man ca. 2 kg mer...

Spis normalt og legg til litt snacks, med mindre du konkurrerer eller er avhengig av maksimal ytelse (militær sammenheng etc.)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hardangervidda på tvers, er en fullt overkommelig tur for de fleste. Du never ikke tempo, årstid, telt/hytte eller andre faktorer som spiller en stor rolle.

En tur i april/mai tar 4-5 dager avhengig av rute. Med overnatting på hytte krever ikke dette noe særlig mer enn hva man spiser til vanlig. Man sper bare på med litt sjokkis/kjeks og saft. Det man går kort av ev kalorier, henter man hurtig igjen.

En tur i januar i uvær, overnatting i telt med temp ~-20. Er noe helt annet. Her må man kanskje regne litt, ihvertfall tenke over hva man skal spise. Jeg feter opp havregrøten med nøtter, rosiner, syltetøy og olje. Kjeks/knekkis til lunsj, sjokkis og annet knask når man trenger, og en ekstra stor porsjon middag. Suppe til kvelds og annet småtteri. Peanøtter/mer sjokkis/kakao/spekemat. Regner aldri over kaloriinntaket, da mye sier seg selv. Vi har spist hele livet, vi vet stort sett hvordan forskjellig type mat virker. Stol på deg selv!

For å illustrere hva enkelte sier om kaloribehov for et voksent menneske var det vistnok 7500 kcal/dag. I så fall vil det tilsvare følgende kost i løpet av en dag:

Frokost: 3L grøt

Lunsj: 3 plater kokesjokkis, 1 real turmat

Middag: 1 Real turmat, 2 bokser snurring og 0,4L Potetstappe

Kvelds:4 bokser snurring og 1L potetstappe

Drikke: 3L cola fordelt utover måltidene.

Mulig jeg har misforstått noe, men synes dette ble litt morsomt.

Bruk sunn fornuft når du pakker med deg mat.

Takk for innleggene alle sammen...særlig Turleder som kanskje startet debatten :) . Beklager norsken min! Vært for lenge i utlandet.. For å forklare, jeg mente tur tvers over vidden,

i vinterstid

med telt og pulk eller

ganske tung sekk (sann. 20-25 kg - jeg er ikke svær, det hadde vært uansvarlig å ta med mere)

med nødproviant tilsvarende 2-4 dager.

Jeg er dessuten 37 og forbrenner kanskje mindre enn de yngre av oss...har ikke bestemt meg om turen enda (har ikke funnet tur-kamerat).

Hovedmålet var å se en 'lower and upper limit' med tanke på vekt...vi har bare å tenke på skottene som omkom (jeg måtte holde foredrag om dette i NY - ikke for å si at jeg er noe ekspert i det - bl.a. en av hovedårsakenet de omkomm ser ut til å være at de hadde for mye med seg og var i dårlig form). Derfor er det litt viktig å nokenlunde beregne kalorier og vekt (refererer til 7 ekstra kg mat i forrige svar). Uansett, jeg håper at dette har vært til nytte for alle deltagere...god jul osv. og tryg tur de som skal ut nå i desember....keeping it unreal, Squidman.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hehe, synes dette var en litt morsom tråd :) selv om jeg ser den er noen år gammel kan jeg jo for øvrig nevne at jeg ikke tenker mye på kcal. Jeg tenker mest på hva jeg har lyst på, hva som er praktisk og vekt. På mine turer hender det at jeg går litt ned - men går fort opp igjen. Og ville uansett ikke klart å spise så mye mer enn jeg gjør. Jo høyere aktivitetsnivå, jo mindre lysten på mat. Så blir mye tvangsspising.

Link to comment
Share on other sites

For min del går kroppen mer og mer over på interne fettlagre (der har jeg litt å ta av) etter 2-3 dagers marsj. Så det fine matbudsjettet med frokost, middag og kvelds går fløyten på en ukes tur. Virker som om det jeg vil ha på slutten er sjokoladevarianter (helst med nøtter) og frysetørret fór på kvelden. Selv om jeg har mat nok, så er det vanskelig å få i seg særlig mer og det tar jeg som et tegn på at det ikke er behov for mer.

Tror vurderingene avhengiger av hvor langt og lenge du skal gå.

Hva som her fullstendig umulig på min turmeny er brød. Ingen betydning hva som er på (nugatti, syltetøy, ketchup (hmm: siste nytt: vafler med ketchup), det er nummeret før kvalmen kommer.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...endel uenigheter ute og gikk der. Mat inntak er vel ganske induviduelt. Jeg er sulten ofte, men blir også fort mett. Kunne ikke fått i meg de enorme mengdene sjokolade noen her snakket om uten å bli skamdårlig, og det er vel det siste man vil på tur. I tillegg en noen slik at de faktisk gå ned i vekt av sukker fordi det for noen gir en metthetsfølelse, men ikke for alle. Etter noen turer vet man jo hvor mye man spiser. Ta med det + litt til :-P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg bruker denne funksjonen på pulsklokken veldig lite, men har sett litt på hvordan den regner. Min pulsklokke regner omtrend følgende kaloriforbruk: min kroppsvekt i kg = antall kCal per km. En person på 60 kg som løper eller går 10 km bruker 60 x 10 = 600 kCal. Når du går i fjellet med sekk, bør du nok legge til sekkvekten til totalvekten. Jeg er veldig usikker på hvor mye kalorier man bruker på ski. Jeg vil egentlig tro at de bør koste den samme energimengden å flytte på kroppen, enten det er på ski eller på beina.

Nå er høyeforskjeller selvfølgelig også en faktor på skiturer og fjellturer og jeg kjenner ingen formel for dette. Kanskje kan man regne at man bruker like mye energi på så mange høydemeter (200?) som på en flat kilometer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy