Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange turer


kis

Anbefalte innlegg

Hei lurer på hva snittet er på overnatinger for folk her på forumet.

Telt,hytte jakt,da tenker jeg alene eller med venn, Uten familie!

Jeg har pr år ca:

-6.dagsturer (min 12 timer)

-6.helgeturer(fre-søn)

-1-2 uketurer(7.dager)

Dette synes jeg er helt på grensen for lite B):wink:

Er dette mye eller lite.

Hvordan har dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du poengterer uten familie, mener du da hvor mange turer en kan dra på før familien klager?

Jeg har en del dagsturer, men blir mest i marka så de blir ikke så lange..

Helgeturer er jeg nok oppe i 10-12 og 1-3 turer som strekker seg lenger en helga.

Merker jo litt klager, men så lenge det ikke blir 2 helger på rad, men at jeg klarer å spre de utover og tilbringe tiden hjemme når jeg ikke er på tur så går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ekskludere familie? Far/sønn drar ofte på lengre/kortere turer sammen. Noen familier drar på lange villmarksturer i lag. Samboere/ektefeller er ofte også hverandres beste venn med felles naturinteresser. osv.

Å ikke være på tur 330dager pr år syns jeg blir for lite, antall dager en er vekke i strekk eller hvor mange timer dagsturen varer spiller mindre rolle for min del. Jevne doser betyr langt mer enn lange pauser mellom flerdagsturer. Jevne doser betyr i snitt et par dager i uka året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein!

du strekker spørsmålet mitt litt langt ut på viddene nå :D

Det må i tilfelle være pga spørsmålet er midt i by'n :)

Hva med Stein P. Aasheim som med hele familien tok et år på Svalbard? I spørsmålet ditt måtte han si null turer det året :D (hvis han var medlem på fjellforum..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK Svein, da har jeg fått bekreftet at du ikke er som resten av oss....

Vel, vi som har levd ei lita stund og ikke lenger bor hjemme på gutterommet verdsetter turer også sammen med familie. Enten det er sammen med barn, ektefelle, svigerfar, søsken eller svogere. Det er ikke turer som er mindreverdige eller gir noen mindre naturopplevelser eller naturerfaring for den saks skyld. Hvis du mener jeg er dønn forskjellig fra de øvrige 2739 (pr nå) registrerte medlemmene her på dette punktet, så er du neppe våken.

Noe annet er at du muligens stiller et smalt spørsmål ut fra ditt eget hode. Du kan like gjerne spørre om hvor tung en fisk er, svaret blir like dumt som spørsmålet.

Ja, du kan gjerne si jeg kverrulerer, men les førsteinnlegget ditt en gang til så skjønner du hvorfor. Hvis du vil ha et presist svar så formuler et presist spørsmål.

Hei lurer på hva snittet er på overnatinger for folk her på forumet.

Telt,hytte jakt,da tenker jeg alene eller med venn, Uten familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stikker på tur så ofte jeg kan, og det blir gjerne overnattingsturer på turisthytter siden jeg tar noen jobber for STF i ny og ne. Går på tur hele året; skitur, fottur, kajakktur - og et par trugeturer har det også blitt:)

Var nettopp på en 3 dagers telttur i Røssdalen/ Fitjardalen ( Rogaland fylke); sjekk ut den fine utsikten fra teltet:)

post-243-133474466906_thumb.jpg

post-243-133474466914_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er for lite.

Men, som andre her påpeker, din definisjon av hva som er en 'tur' kan bli noe snever, og passer kanskje ikke for alle.

For min del, her oppe på Det Sorte Fastland, så blir det veldig få overnattingsturer, men det betyr ikke at jeg ikke er på tur.

På en normalsesong blir det nå rundt en 20-talls skikkelige turdager (i skisesongen, vel å merke..), mens det ofte er bare noen få helger med overnatting.

Hva som er en 'tur' blir veldig individuelt.

Og hvor mange turer som må til for at det skal bli bra, ja, det er vel egentlig bare opp til en sjøl å avgjøre.

Jeg regner det ikke som en tur når det blir på Sula eller Hogsvoren, to lokale fjell som er godt egnet for styggværsturer.

Personlig er jeg lite fornøyd med sesongen så langt, til tross for flere artipeer-linjer som er kjørt.

Det er rett og slett ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi som har levd ei lita stund og ikke lenger bor hjemme på gutterommet verdsetter turer også sammen med familie. Enten det er sammen med barn, ektefelle, svigerfar, søsken eller svogere. Det er ikke turer som er mindreverdige eller gir noen mindre naturopplevelser eller naturerfaring for den saks skyld. Hvis du mener jeg er dønn forskjellig fra de øvrige 2739 (pr nå) registrerte medlemmene her på dette punktet, så er du neppe våken.

Noe annet er at du muligens stiller et smalt spørsmål ut fra ditt eget hode. Du kan like gjerne spørre om hvor tung en fisk er, svaret blir like dumt som spørsmålet.

Ja, du kan gjerne si jeg kverrulerer, men les førsteinnlegget ditt en gang til så skjønner du hvorfor. Hvis du vil ha et presist svar så formuler et presist spørsmål.

Jeg er enig med Svein her!

Hvis jeg skal ta bort alle turene jeg er sammen med familien, så blir det ikke mange turene igjen....

Jeg synes det er kjempe kjekt å dra på tur med gutta (les mine barn). Gutta er med på jakt, fiske og overnattingsturer.

Skulle jeg dratt på tur uten dem så hadde det ikke blitt mange turene på meg i året :) .

Selvsagt så synes jeg det er fint på tur uten gutta å, men utrolig moro å lære dem ting om fjellet 8) .

Utrolig moro å se hva de husker fra år til år, og når 7.åringen sier... der må vi gå når vi skal ned igjen får når det blåser sånn så er JEG sikker på at det sitter rype der :D !

Det er da du vet at de lærer utrolig mye og husker veldig godt. Like moro å høre når han lurer på hvor lenge en halvtime er... Før jeg rekker å svare så kan han si: Mamma er det sånn ca fra det fjellet til det fjellet :roll::roll: .

Så tur med gutta er bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste 12 måneders perioden har jeg hatt dette: (sånn ca.)

- 9 uker i utlandet (hvorav 8 uker på fjellet og 1 ukes telttur ved havet) (Totalt ca. 30 netter i telt og ca. 7 netter i enkle hytter, resten i suspekte hoteller)

- 4 helger i Hemsedal/Trysil (men det teller vel ikke her på FF :) Blir heller minuspoeng av det)

- 4 helger på fjellet vinterstid (hvorav ca. 3 netter i telt, 1 natt på DNT-hytte :roll: og resten i private hytter)

- 3-4 helger på fjellet sommerstid, d.v.s. ca. 5 netter i telt

- 4 helger ved sjøen i telt, d.v.s. ca. 8 netter i telt

Jeg har ikke familie som aldersmessig er naturlig å dra på tur med, så dette er turer alene eller med kompiser.

Totalt ble det noe sånt som 46 netter i telt, hvorav bare 3-4 netter under ordentlige vinterforhold. Dette er egentlig litt lite. Det er tross alt billigere å reise på telttur enn å bli værende igjen i byen med utesteder og alle de andre skumle fristelser som suger penger ut av en stakkar. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste 12 måneders perioden har jeg hatt dette: (sånn ca.)

- 9 uker i utlandet (hvorav 8 uker på fjellet og 1 ukes telttur ved havet) (Totalt ca. 30 netter i telt og ca. 7 netter i enkle hytter, resten i suspekte hoteller)

- 4 helger i Hemsedal/Trysil (men det teller vel ikke her på FF :D Blir heller minuspoeng av det)

- 4 helger på fjellet vinterstid (hvorav ca. 3 netter i telt, 1 natt på DNT-hytte :!: og resten i private hytter)

- 3-4 helger på fjellet sommerstid, d.v.s. ca. 5 netter i telt

- 4 helger ved sjøen i telt, d.v.s. ca. 8 netter i telt

Jeg har ikke familie som aldersmessig er naturlig å dra på tur med, så dette er turer alene eller med kompiser.

Totalt ble det noe sånt som 46 netter i telt, hvorav bare 3-4 netter under ordentlige vinterforhold. Dette er egentlig litt lite. Det er tross alt billigere å reise på telttur enn å bli værende igjen i byen med utesteder og alle de andre skumle fristelser som suger penger ut av en stakkar. 8)

Hva er aldersmessig naturlig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i det Svein og tiri sier.Familien er ofte kjempefine å ha med på tur.husker selv da jeg var med faren min på fjellet som liten,ingentig som var så gøy og lærerikt som det.Og i tillegg så lærer man tig som kanskje mange gutter/jenter ikke lærer før de evt havner i militæret eller får øynene opp for friluftsliv i senere tid.

Men som en gammel lære mester sa til meg for et par år siden: At det er ikke tiden,døgn,distansen eller høydemeter som alltid teller i friluftsliv.Men opplevelsen og gleden hver og enkelt av oss får ute i "villmarka"...Dette sa han jo selvsagt for at jeg alltid har vært opptatt av antall døgn i posen,personlige rekorder opp og ned fjell,størst og mest fisk osv.Men når jeg tenker meg om,så kan gleden av og til være bedre på en dagstur.Der man ikke heletiden skal prøve nye grenser,hige etter høyest tempo osv...Men heller det å være sammen med søkenbarna mine, og lære dem å tenne bål,fiske er ofte en glede i seg selv.Så det mener jeg teller like mye som x antall døgn osv...Å ja,jeg har mine x antall døgn i posen å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en aldersforskjell på 40 år, og når selv en runde i Frognerparken kan være i overkant, blir det ikke naturlig å dra på fjellturer sammen. :!:

Den skjønner jeg :D .

PS: Har tenkt å drasse med meg 7.åringen nå jeg oppover fjellet her får å se hvor langt innover vi kan gå på beina 8) .

Så skal vi prøve å få sett litt å moskus etterpå :D .

Det blir nok to korte turer på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.