GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
Memento mori skrev (2 timer siden):

Har bare testet de innendÞrs, men er lette og god fÞlsomhet, solide. 

Takker for tipset! Bestilt meg et par.

Skrevet

Jeg har fÄtt tilsvarende tips for andre vanntette billige hansker til brevandring der det gjerne er bÄde vÄtt og kaldt. Sikkert fint til pilking ogsÄ!

Noen ganger er det enkle og billige ogsÄ det beste :) 

Skrevet
19 hours ago, Memento mori said:

Du vil ikke bli skuffet. Jeg har nĂžyaktig samme modell, bare Ă©n stĂžrrelse mindre. De er helt vanntette og ogsÄ  varme nok sĂ„ lenge du er aktiv. Flott for Ă„ grave snĂžgrop og ogsĂ„ for isklatring (hvis du liker den slags). Jeg ville ikke anbefalt dem til en vinterbivuakk – til det har jeg alltid med meg et ekstra par votter med GoreTex-membran og Primaloft-isolasjon samt fĂŽrhansker.

AngÄende stÞrrelser: hendene mine er tynne, men store. Jeg bruker vanligvis hansker i stÞrrelse 11 eller 10, men fant ut at jeg mÄtte ta stÞrrelse 9/L til denne modellen (jeg kjÞpte dem fra en butikk veldig nÊr meg og fikk prÞve alle tre stÞrrelsene). Dette er verdt Ä ta i betraktning hvis man bestiller pÄ nett. StÞrrelse 9/L sitter godt pÄ meg, men det er ikke plass Ä bruke ekstra fÎrhansker.

For Ä vÊre tydelig: Jeg ville ikke anbefalt disse som "stand alone" hansker for vinteraktiviteter, men de er gode for situasjoner der dine "vanlige" vinterhanskene ville blitt veldig vÄte, for eksempel snÞgroper eller klatring i frosne fossefall.

GlovesTemres.thumb.jpg.5c0ebe0e81a79202a67331d1439b429a.jpg

• Liker 2
Skrevet
Swiss John skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ikke anbefalt disse som "stand alone" hansker for vinteraktiviteter, men de er gode for situasjoner der dine "vanlige" vinterhanskene ville blitt veldig vÄte

I mitt tilfelle er det turskĂžyter, mĂ„ling av is og vri opp vĂ„tt tĂžy om noen har plumpa. Pluss bygging av igloer i vĂ„t snĂž med en igloobygger. Har alltid med flere sett😇. 

Skrevet

Sikkert bra, men alternativ kan vÊre 2 sett ulne fingervanter med tilsvarende "gummihanske" over. SÄ er det mulighet for Ä bytte "innerforet, hvis det blir vÄtt. Har brukt dett i forbindelse med dykning, gummibÄt, tauhandtering om vinteren.

elgen 

Skrevet

Synes gummihanskene blir veldig kalde i forhold til vekt, men skal man holde pÄ med blÞte aktiviteter sÄ er de jo bra. Ellers er f.eks. Granbergs arbeidshanske vinter mer slitesterk enn «merkevare» til 3x prisen. Mange bruker ogsÄ monteringshansker som liner, jeg er ikke sÄ stor fan av det

Skrevet
Swiss John skrev (22 timer siden):

hendene mine er tynne, men store. Jeg bruker vanligvis hansker i stÞrrelse 11 eller 10, men fant ut at jeg mÄtte ta stÞrrelse 9/L til denne modellen (jeg kjÞpte dem fra en butikk veldig nÊr meg og fikk prÞve alle tre stÞrrelsene).

Takk for tips. Jeg har lange, men ganske tynne fingre og smalt grep/hÄndflate. Selv om 9 stort sett passer godt til selve hÄndflata, mÄ jeg som regel ha 10 for at ikke fingertuppene skal presse mot hansketuppen.

HÞres ut som 9 vil vÊre riktig stÞrrelse for meg ogsÄ da.

Skrevet

Jeg bruker normalt str 11 i hansker fra Hestra. Bestilte her str 10, da jeg "hater det" dersom fingertuppene ikke nÄr helt frem.  Nr 10 passer "nesten", fingrene fyller ut, men fÞles litt trange, sÄ jeg burde nok ha valgt 11, men kan nÄ likevel bruke de jeg fikk. Skal ikke krysse nordpolen, eller isbre, eller knyte skolisser med disse pÄ.  Skal bare hendene varm pÄ tur. Sirkulasjon i hender (og fÞtter) merker jeg blir dÄrlige med Ärene, fryser lettere nÄ enn fÞr.

Om jeg skulle valgt pÄ nytt nÄ hadde jeg med tanke pÄ vinter og snÞ mulig heller valgt modellen med snÞring som ble nevnt i trÄden her (Showa TEMRES (282-02). Men her tenker jeg at jeg kan bruke "armings" som fulgte med fjellduken fra Jerven, kan trekke de over hanske-skaftet ved behov.  Men man kan jo ev. bruke en strikk eller stramme ei pakkreim rundt.  (btw sÄ at Magasinet.no ogsÄ selger sine (Dovrefjell) armings til ca halve prisen av Jerven/Fjellduken sine). Bruker nÄ ellers mine armings dersom det pÞser ned og jeg gÄr med poncho. Eneste ulempen er at de jo at de ikke puster, sÄ da spÞrs det hva som gjÞr en mest vÄt (og kald), regnet eller kondensen. Man fÄr velge. (skulle gjerne hatt "pustende armings" - om noen vet om..(?).

Skrevet

Det er jo litt merkelig, at de aller fleste moderne ponchoer  bare gĂ„r til albuen, sĂ„ man mĂ„ bruke armings?! Den gamle NATO modell gĂ„r fint ned til hĂ„ndleddet. Armings fĂ„s ogsĂ„ til fiskeindustrien i "oljehyre" materiale  dvs. PVC. (billige arbeidsklĂŠr.no)  Hvis man virkelig vil ha meget lange hansker er er jo "veterinĂŠr" modellen helt til armhulen til komage inspeksjon!!😉

Elgen

Skrevet
elgen skrev (7 timer siden):

Hvis man virkelig vil ha meget lange hansker er er jo "veterinér" modellen helt til armhulen til komage inspeksjon!!😉

butikken TS linker til har slike skulderlange modeller for fiskeri og kjemikalieindustri, men de er i PVC, ikke PU, som nok er noen hakk mindre komfortabelt og pustende, og mindre egnet for friluftsbruk.

image.png.0dd22bc16bdec3d91301a28fd6811bf0.png

• Hehe 1
Skrevet (endret)
elgen skrev (11 timer siden):

Det er jo litt merkelig, at de aller fleste moderne ponchoer  bare gÄr til albuen, sÄ man mÄ bruke armings?! Den gamle NATO modell gÄr fint ned til hÄndleddet.

Veldig lenge siden jeg var i forsvaret sÄ husker ikke, men det foresvever meg at de var veldig store pÄ stÞrrelsen slik at om du var 170 hÞy, sÄ rakk de til hÄndleddet (og til anklene, sÄ du risikerte Ä snuble i den), var du 190 sÄ rakk de til albuen (og knÊrne). Men som sagt, husker ikke eksakt. Skal sjekke oljehyr-variantene - da dette er primÊrt til dagsturer sÄ vekta er ikke viktig. De er kanskje like tett som de til fjellduken, men stivere/"klistrer" seg  ikke til kroppen pÄ samme mÄte - sÄ man fÄr kanskje litt mer lufting. Vet ikke, men uansett takk for tipset!

Var ikke sÄ lett Ä finne frem hos billige-arbeidsklaer.no, men fant til slutt her, flere modeller (men bare et par egnet for behovet her, Þvrige er for ulike former for beskyttelse ved sveising, skjÊring osv):   https://billige-arbeidsklaer.no/tilbehoer-sikkerhetsutstyr/hansker/sleeve-beskyttere

Edit: Bestilt disse, i PU, har i hvertfall ikke varmereflekterende innside som de til Fjellduken (Jerven): 
https://billige-arbeidsklaer.no/elka-skaaneermer-olivengronn/135567.html

Endret av zimwalker
Skrevet (endret)
aico skrev (2 timer siden):

butikken TS linker til har slike skulderlange modeller for fiskeri og kjemikalieindustri, men de er i PVC, ikke PU, som nok er noen hakk mindre komfortabelt og pustende, og mindre egnet for friluftsbruk.

Alltid greit Ă„ vite om man noen gang skulle fĂ„ behov for Ă„ stikke armen inn i ei ku.  😄 ForelĂžpig vil jeg nĂ„ bare gĂ„ pĂ„ tur. Fordelen med lĂžse armer (aka "armings") er at man bare tar de pĂ„ ved behov, uavhengig om hanskene er pĂ„ eller ikke.

Gikk en sen kveldstur i gÄr kveld og da fikk jeg testet de ny hanskene. En kald hÞstkveld, kledd deretter - og oppdaget da at det ikke var sÊrlig rom mellom jakke og hanske-mansjettene ("skaftene") nÄr jeg tok de pÄ. AltsÄ, nÄr jeg senere dertil vil vÊre kledd for vintervÊr vil det i mitt tilfelle ikke vÊre noe plass igjen for snÞ Ä kunne komme inn via. Trur eg.

Endret av zimwalker
Skrevet (endret)
Memento mori skrev (PĂ„ 26.10.2025 den 21.45):

Tips fra kurset jeg var pÄ. 

IMG_3926.thumb.jpeg.b21461c54ddc0b1355c72241c17ca49d.jpeg

Link til hvor de kan kjĂžpes

IMG_3925.thumb.jpeg.61b59d0dcf409fecd4ce4ab2ce5233e4.jpeg

Tipp topp! Brukte linken, og fÄtt i hus og hytte diverse hansker og vanter...ogsÄ vanntett sak. Gikk ikke for fora variant, da jeg kjÞpte et par forrige sommer i Trondheim pÄ fiskeutsyrsbutikk( Trondheim er super i sÄ henseende) pga utearbeid og vÄtt vÊr. (TÞrket dÄrlig, og ga en odÞr over tid. Splitta opp herligheten, der plasthanske lÄ mellom for og ytre lag.) Liker Ä kunne skifte og tÞrke innervante, samt ytre del...hver for seg.

PS! Sliter med psoriasis...satte seg for tre Är siden mellom tomler og pekefingre bla, etter tur med staver som ga slitasje. Ganske kjipt nÄr man er kunsthÄndverker og elsker Ä lage ting. Derfor har jeg blitt storforbruker av hansker og slikt, enten det er snakk om tur og staver, eller det Ä bruke nevene til ved eller pryd. SÄ satte stor pris pÄ tipset!

Endret av Myriameter
Skrevet
5 hours ago, aico said:

image.png.0dd22bc16bdec3d91301a28fd6811bf0.png

LongSleeve.png.63e2c8abb79c53bea7264074b949a1e4.png

Kanskje mindre egnet for friluftsbruk, men de ville vĂŠre ideelle for en gynekolog.

OK ... unnskyld! Jeg henter jakken min og gÄr.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.