Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen en ferdig matliste for en 14 dagers tur ?

Jeg har laget en liste der jeg har 

Havregrøt med sukker/kanel til frokost.

x1 Real Turmat til lunsj.

Potetmos og selvfanget fisk til middag (100 gram spekemat hvis jeg ikke får fisk)

I tillegg til dette har jeg noen pakker rosiner og litt små snacks.

Salt, pepper, gastromat og smør også.

Er det noen som har tips for å videre utvide og/eller bytte ut noe på matlisten ?

Annonse
Skrevet

Mat er veldig individuelt, så det beste er å bare teste og bygge seg erfaring derfra. Jeg liker variasjon og menyen din hadde kjedet meg, selv om den dekker behovene man har underveis på tur. 

Sommerstid synes jeg ikke grøt er noe særlig godt hvis man våkner i et varmt telt som steker i sola. Noen frokostalternativ kan være: Frokostblanding med tørrmelk; smøre seg lefser med potetlomper, smør, kanel og sukker; eller såklart brødmat til de første dagene, og knekkebrød for senere dager, med forskjellig pålegg (squeezysyltetøy, spekepølse og tubeost pleier å holde seg godt). Pannekaker er alltid stas om man har god tid. Greit med en ekstra plastflaske så blander du bare pulveret i sånn ferdigrøre med vann og rister. Funker jo til middag også.

Noen lunsjer som kan spises uten å må varme vann kan være godt. Hvis det er ruskete vær og du helst vil komme frem er litt spekemat og noe kjeks og sjokolade grei lunsj. En ferdig påsmurt lefse, noe tørket frukt og nøtter er andre alternativ.

14 dager med potetmos er kjedelig. Noen poser hurtigris er jo grei variasjon. Ellers er det godt med noen Toro-gryter. Du kan bare blande potetmosen rett oppi de, f.eks. jegergryte. Jeg lager av og til tomatbasert gryterett med fisk også. Koker fiskestykkene, tar de ut, og så har jeg en pose Toro mexicansk tomatsuppe oppi suppekrafta og koker den. Imens rensker jeg fiskestykkene og tilslutt hiver jeg de store bitene med ferdig renset fisk oppi gryta. Det blir litt bacalao-aktig og er en fin variasjon til de vanlige fiskemiddagene.

Litt utvalg i krydder kan heve smaksopplevelsen på mye, og veier lite. Jeg har som regel med salt, pepper, kanel, røkt paprika, cayennepepper, chilifrø, urteblanding (herbes de Provence) og tørkede einebær. Hvis du gidder å tørke grønnsaker kan du berike mange måltider!

Og til slutt så har jeg alltid med litt utvalg i varm drikke: kaffe, te, solbærtoddy, kakao og noen poser rett-i-koppen-supper.

• Liker 2
Skrevet

- Pannebrød (en porsjon per brødpose. Tilsett en skvett vann, kna i posen, riv av et hjørne, press ut i stekepannen).

- Frokostblandinger med nøtter, rosiner og nido tørrmelk. (En porsjon per pose. Tilsett vann og rist/rør).

- Pizza. (4pakning med små pizzabunner passer perfekt i stekepanne med lokk). Legg på ost, spekeskinke, salami, ketchup, pesto, eller hva du har med).

- Tortellini (tørket utgave). Pestoen passer fint til dette, og til pizzaen, eller som pålegg på pannebrødet.

- Salt, pepper, sitronpepper, piffi og sukker/kanel.

- Babygrøt. Kan også blandes med havregrøten.

- Vestlandslefse (blåtlegges med plastfolie).

- Tørket mango, ananas, nøtter.

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, foroll said:

Mat er veldig individuelt, så det beste er å bare teste og bygge seg erfaring derfra. Jeg liker variasjon og menyen din hadde kjedet meg, selv om den dekker behovene man har underveis på tur. 

Sommerstid synes jeg ikke grøt er noe særlig godt hvis man våkner i et varmt telt som steker i sola. Noen frokostalternativ kan være: Frokostblanding med tørrmelk; smøre seg lefser med potetlomper, smør, kanel og sukker; eller såklart brødmat til de første dagene, og knekkebrød for senere dager, med forskjellig pålegg (squeezysyltetøy, spekepølse og tubeost pleier å holde seg godt). Pannekaker er alltid stas om man har god tid. Greit med en ekstra plastflaske så blander du bare pulveret i sånn ferdigrøre med vann og rister. Funker jo til middag også.

Noen lunsjer som kan spises uten å må varme vann kan være godt. Hvis det er ruskete vær og du helst vil komme frem er litt spekemat og noe kjeks og sjokolade grei lunsj. En ferdig påsmurt lefse, noe tørket frukt og nøtter er andre alternativ.

14 dager med potetmos er kjedelig. Noen poser hurtigris er jo grei variasjon. Ellers er det godt med noen Toro-gryter. Du kan bare blande potetmosen rett oppi de, f.eks. jegergryte. Jeg lager av og til tomatbasert gryterett med fisk også. Koker fiskestykkene, tar de ut, og så har jeg en pose Toro mexicansk tomatsuppe oppi suppekrafta og koker den. Imens rensker jeg fiskestykkene og tilslutt hiver jeg de store bitene med ferdig renset fisk oppi gryta. Det blir litt bacalao-aktig og er en fin variasjon til de vanlige fiskemiddagene.

Litt utvalg i krydder kan heve smaksopplevelsen på mye, og veier lite. Jeg har som regel med salt, pepper, kanel, røkt paprika, cayennepepper, chilifrø, urteblanding (herbes de Provence) og tørkede einebær. Hvis du gidder å tørke grønnsaker kan du berike mange måltider!

Og til slutt så har jeg alltid med litt utvalg i varm drikke: kaffe, te, solbærtoddy, kakao og noen poser rett-i-koppen-supper.

Takk for et utfyllende svar. Tenker nok å mixe opp litt så jeg får litt variasjon.. Men potetmosen følger alltid med hah 😂

Skrevet
3 hours ago, Marius Engelsen said:

- Pannebrød (en porsjon per brødpose. Tilsett en skvett vann, kna i posen, riv av et hjørne, press ut i stekepannen).

- Frokostblandinger med nøtter, rosiner og nido tørrmelk. (En porsjon per pose. Tilsett vann og rist/rør).

- Pizza. (4pakning med små pizzabunner passer perfekt i stekepanne med lokk). Legg på ost, spekeskinke, salami, ketchup, pesto, eller hva du har med).

- Tortellini (tørket utgave). Pestoen passer fint til dette, og til pizzaen, eller som pålegg på pannebrødet.

- Salt, pepper, sitronpepper, piffi og sukker/kanel.

- Babygrøt. Kan også blandes med havregrøten.

- Vestlandslefse (blåtlegges med plastfolie).

- Tørket mango, ananas, nøtter.

Absolutt mye bra tips. Tørket frukt er noe jeg skal notere ! Takk🫡

Skrevet

Som alternativ til potetmos og hurtigris bruker jeg snarkokt couscous. Den typen som bare skal stå og trekke i kokende vann, ikke kokes. Jeg blander 1 dl couscous med 1/2 ts buljong og en god dæsj urtekrydder i en liten frysepose, så er det bare å helle alt det oppi en liten kopp med kokt vann og vente 5 minutter.

Alt etter hvor jeg er, blir "biffen" feks en boks sardiner i olje, litt spekemat, røkt kjøttpølse eller hva jeg nå har.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Bryggekar said:

Som alternativ til potetmos og hurtigris bruker jeg snarkokt couscous. Den typen som bare skal stå og trekke i kokende vann, ikke kokes. Jeg blander 1 dl couscous med 1/2 ts buljong og en god dæsj urtekrydder i en liten frysepose, så er det bare å helle alt det oppi en liten kopp med kokt vann og vente 5 minutter.

Alt etter hvor jeg er, blir "biffen" feks en boks sardiner i olje, litt spekemat, røkt kjøttpølse eller hva jeg nå har.

God ide, couscous er digg

Skrevet
10 minutes ago, Espen Ørud said:

Jeg slår som alltid et slag for tørkede bananer som tursnacks/energipåfyll.

Sist jeg tørket så ble 30 bananer redusert til 960g ferdig tørket tursnacks: 

20240706_133550.thumb.jpg.104c601feede27

Jammen, så 3 bananer daglig på en 10 dagers tur for eksempel,  der 3 bananer veier 100 gram. 100% mye mat for vekta !

Skrevet

Du har fått mange gode tips ,men jeg kan også nevne fiskesuppe for å få litt variasjon i fiskemåltidene. Ta med litt tørrmelk å ha oppi så blir det prima. 

Skrevet
12 hours ago, Øystein_ said:

Du har fått mange gode tips ,men jeg kan også nevne fiskesuppe for å få litt variasjon i fiskemåltidene. Ta med litt tørrmelk å ha oppi så blir det prima. 

Supert. Er nok godt det ja, gjerne med fisk oppi også :D 

Skrevet

14 dager med mat blir jo litt i sekken.

Som det nevnes her er mat veldig individuelt. Jeg for min del prioriterer lett sekk + å kunne gå langt der det ikke er reprovianterings-muligheter. Det innebærer at 
1) jeg spiser mindre enn jeg forbruker, 
2) jeg spiser ganske ensformig og kjedelig,
3) jeg prøver å ha en relativt høy andel fett (høy kcal/vekt-ratio + bedre energinivå for min del) og proteiner (i et forsøk på å minimere muskelsvinn ved et noe lavt matinntak)

Ved å spise fettholdig opplever jeg at jeg unngår slappheten man får når man går "sukker-tom", som man kan få når kroppen forventer et kontinuerlig påfyll av karbohydrater. Da kan jeg gå en del på reservelagre uten å bli slapp.

Jeg spiser ikke frokost. En dagspakke hos meg ser slik ut:
- en nøttepose som jeg spiser av gjennom dagen (100-200 g nøtter, 50 g tørket frukt/bær)
- en proteinbar ila. dagen
- en Real på kvelden (det er her variasjonen kommer inn). Cold soaked.
- en proteinshake på kvelden

Avhengig av nøtteposen, blir dette et sted rundt 2000 kcal og under halvkiloen per dag 😊 Merker jeg at jeg begynner å tappes, går jeg evt. innom en hytte og spiser noe energirikt for å fylle på litt.

• Liker 2
Skrevet

Går du en kuperad tur kan du förbruka 5-6000 kal/dag iaf med packning på ca 20 kg och går du ned till 2000 kal/dag kan du räkna med att tappa 300-500 gram i vikt om du väger 80-90 kg 

Jag fick kryptosporidium av glaciärer vatten och gick ner 5 kg på ca 8 d och ändå lättgånget utom 2 d.

Då åt jag musli och torr mjölk och kex och nötter och potatismos då jag trodde att mitt egentorkade kött var orsaken till magsjuka och vågade ej ta mkt choklad och små portioner.

Imodium fick ordning på magen l akuta läget så man kunde gå vidare ta dock Aldrig mer än rekommenderat på bipacksedeln.

Fiske kunskapen räcker ej för mig att förlita sig på att få tillräckligt med protein och tiden får tas från vandrings/sovtid.

Skrevet

Jeg er 60-65 kg, går med lette sko, og bærer 10-15 kg så jeg bruker nok litt mindre enn det. Men jeg mister ~1 kg i uka. Går helt greit for en måneds tid, men for lengre turer enn det trengs nok en annen strategi.

Jeg har heller verken tid eller kunnskap til å fiske (eller lyst til å bære utstyr for det) 😅

Imodium er notert 👍

• 3 uker senere...
Skrevet
solovandrer skrev (På 14.6.2025 den 11.22):

3) jeg prøver å ha en relativt høy andel fett (høy kcal/vekt-ratio + bedre energinivå for min del) og proteiner (i et forsøk på å minimere muskelsvinn ved et noe lavt matinntak)

Ved å spise fettholdig opplever jeg at jeg unngår slappheten man får når man går "sukker-tom", som man kan få når kroppen forventer et kontinuerlig påfyll av karbohydrater. Da kan jeg gå en del på reservelagre uten å bli slapp.

Jeg synes jeg blir så ukonsentrert og treg i hodet når jeg ikke får i meg nok karbohydrater. Jeg har prøvd mer fettholding proviant, men får liksom ikke noe greie på det. 

Hva er din erfaring med det? Er det bare noe man kan venne seg til? 

Jeg vil gjerne prøve å få en mer fettholding turdiett for å få kroppen over på fettforbrenning. Ser det er klare fordeler med det, siden at gjennom vinteren så opparbeider jeg meg en solid nistepakke rundt magen :) . Så kunne jeg brukt opp mer av den så hadde jeg ikke trengt å ha så mye i sekken. 

Men så husker jeg også utsagnet fra Monsen, tror det var noe sånt som: "Karbohydrater i sekken, fett på kroppen og proteiner finner man i naturen". 

Jeg har en venn som prøvde en sånn keto diett, men det måtte han gi seg med fordi han klarte ikke å konsentrere seg på jobb. 

Skrevet

Jag har med rapsolja blandar i potatismos tex men endast ca 1/2 dl till ca 4-5 dl vatten och pulver upp till lite blir ganska fast,mig smakar det ej med mer fett i maten.

Provat med olivolja men blir för kall om den ej packas ytligt i säcken och får värme från ev sol blir grynig vid ca +5 gr och du får ej ur den ur flaskan lätt i tex sirapsflaska jag anv för att kunna dosera enkelt.(går den läck blir det ej trevligt så därför packas inne i säcken)

Med omräkning för vikt och man skulle jag kräva ca 4000 kal med utgångspunkt från solovandraren 

men då jag hade Amöba infektion så åt jag frukost av 3dl havregryn + 2-3 dl mjölk lite kex och nötter + lite choklad då gick jag ned nästan 1 kg /d i vikt hur många kal jag fick i mig har jag ej räknat på troligen max 2000 kal.(potatismos år jag nog ej varje dag vad jag mins men troligen någon dag utan kött så tröttnar man på det)

Jag märkte ej av speciellt mkt på humör eller ork på dessa ca 4 d jag hade kvar från ca mitten av Hardangervidda ner till Haukeli men ganska plant med undantag av ca 15-20 km.

I år tar jag med vattenfilter för 2 året i rad men räknar med gå ned något kg på ca 18 mil i Breheimen och ca 700 gr/d

Säcken Expeed ligtning 60L är reklamerad pga att axelremmarna gled och nya kommer ej för ca 12 d före resa så vet ej vad som får plats då större tält och sovsäck och spindelkök ist för toppmonterat+broddar +tyngre kamera+hjälm,men mat går ju att minska på i volym med bl mixerstav eller undvara tex hårt bröd tex eller annat som skrymmer.

Får nog ändå ha minst en 20-30l extra vattentät packpåse på topplock eller 2 mindre på utsidan och max 25 kg ca 18-20kg snitt.

Jag anv stavar troligen ökar även detta förbränningen något (kanske några 100 kal/d)men måste ha det för att minska slitage på knä och större trygghet på hala och branta partier samt blockterräng.

• Liker 2
Skrevet

Mye gode råd og erfaringer å lese her ! Takk for tips solovandrer, skal prøve å pakke litt mer lett med tanke på mat på den 14 dagers turen. Blir en real turmat om dagen, en Potetmos, litt spekemat og forhåpentligvis noe fisk. Usikker på om jeg skal ha noe frokost i tillegg til dette, hva tenker du ? @solovandrer

Skrevet
solovandrer skrev (På 14.6.2025 den 12.38):

Jeg er 60-65 kg, går med lette sko, og bærer 10-15 kg så jeg bruker nok litt mindre enn det. Men jeg mister ~1 kg i uka. Går helt greit for en måneds tid, men for lengre turer enn det trengs nok en annen strategi.

Jeg har heller verken tid eller kunnskap til å fiske (eller lyst til å bære utstyr for det) 😅

Imodium er notert 👍

Jeg mistet ca 1,5 kg i uka da jeg gikk Appalachian Trail. 17 kg ned på 86 dager, i løpet av disse dagene var jeg på fottur i 71 dager. Frysetørrede måltider inneholder gjerne ca 600 kcal og monner lite. Jeg tror jeg burde spist mye mer energitett mat som nøtter og frø underveis. 

Skrevet
NomadEli skrev (På 6.7.2025 den 12.24):

Blir en real turmat om dagen, en Potetmos, litt spekemat og forhåpentligvis noe fisk. Usikker på om jeg skal ha noe frokost i tillegg til dette, hva tenker du ? @solovandrer

Kommer an på hvor mye fisk du tror du får, hvor langt du går om dagen, og hvor komfortabel du evt. er med å gå sulten 😉 Uten fisk blir jo dette ganske spinkelt. Jeg har vært veldig fornøyd med nøtteposene mine. Kjøper i store kvanta og lager egne blandinger av nøtter og tørket frukt/bær (sistnevnte setter smaksløkene mine veldig stor pris på innimellom den ellers tørre og salte turmaten - det frisker opp litt). På tights.no, f.eks., får man big packs av div. av begge deler, også ting som ikke er så lett tilgjengelig i vanlige butikker.

• Liker 1
Skrevet
Øystein_ skrev (På 5.7.2025 den 13.24):

Jeg synes jeg blir så ukonsentrert og treg i hodet når jeg ikke får i meg nok karbohydrater. Jeg har prøvd mer fettholding proviant, men får liksom ikke noe greie på det. 

Hva er din erfaring med det? Er det bare noe man kan venne seg til? 

Jeg vil gjerne prøve å få en mer fettholding turdiett for å få kroppen over på fettforbrenning. Ser det er klare fordeler med det, siden at gjennom vinteren så opparbeider jeg meg en solid nistepakke rundt magen :) . Så kunne jeg brukt opp mer av den så hadde jeg ikke trengt å ha så mye i sekken. 

Men så husker jeg også utsagnet fra Monsen, tror det var noe sånt som: "Karbohydrater i sekken, fett på kroppen og proteiner finner man i naturen". 

Jeg har en venn som prøvde en sånn keto diett, men det måtte han gi seg med fordi han klarte ikke å konsentrere seg på jobb. 

Jeg har prøvd keto et par ganger, for skoj, men de eksperimentene ble tidlig avsluttet da det passer dårlig med mine matpreferanser (grønnsaker). Turkosten min er jo heller ikke keto, men høyere fett/karbo ratio enn normalen. 

Jeg merker ikke noe på konsentrasjonen, men det er lenge siden jeg begynte å eksperimentere med ulike faste-metodikker, OMAD osv. Og til vanlig trener jeg på tom mage og spiser ikke før langt utpå dagen. Så kroppen min har nok vært gjennom mange runder med fat adaptation så kanskje jeg har glemt "tilvenningsfasen".. Det jeg merker best når jeg er "karbo-avhengig" er hvor fort jeg blir slapp og sulten uten hyppig påfyll (har skjedd når kosten min har blitt tvunget over på "feil mat" ved dårligere provianteringsstopp). Det går seg ganske fort til igjen.

Skrevet
peik skrev (På 8.7.2025 den 9.14):

Jeg mistet ca 1,5 kg i uka da jeg gikk Appalachian Trail. 17 kg ned på 86 dager, i løpet av disse dagene var jeg på fottur i 71 dager. Frysetørrede måltider inneholder gjerne ca 600 kcal og monner lite. Jeg tror jeg burde spist mye mer energitett mat som nøtter og frø underveis. 

Ouch. 1,5 kg i 86 dager er mye. Jeg liker frysetørret for å få inn litt variert næring, og 600 kcal er tross alt betydelig, men ikke all verden nei. Nøtter har definitivt blitt en favoritt 😊

Skrevet
On 7/9/2025 at 1:19 PM, solovandrer said:

Kommer an på hvor mye fisk du tror du får, hvor langt du går om dagen, og hvor komfortabel du evt. er med å gå sulten 😉 Uten fisk blir jo dette ganske spinkelt. Jeg har vært veldig fornøyd med nøtteposene mine. Kjøper i store kvanta og lager egne blandinger av nøtter og tørket frukt/bær (sistnevnte setter smaksløkene mine veldig stor pris på innimellom den ellers tørre og salte turmaten - det frisker opp litt). På tights.no, f.eks., får man big packs av div. av begge deler, også ting som ikke er så lett tilgjengelig i vanlige butikker.

Ah skjønner, nøtter er jo digg 😌 Vi får no sjå, blir nok bra uansett. Sulter nok ikke ihjel.

• Liker 1
Skrevet (endret)

For 14 dager kan du tyne det ganske greit uten å merke noe særlig til det utover trivsel.

En personlig favoritt som er veldig holdbar er knekkebrød med spekepølse og tubeost. Alle tre komponentene holder seg godt over lang tid i rom-temp og smaker digg. Viktig at spekepølsen er hel og ikke sånn ferdig oppskåret type. Liker du ikke tubeost er majones på tube også ganske bra.

Nå på Norge på Langs er dette standard dagsdiett, som tilsvarer ca (!) 2700 kcal /dagen:

- 2x Axa Havregrøt ekspress porsjonspakker (kjempe traust)

- 1x Real Turmat med ekstra olivenolje i (lunsj #1)

- 2x Knekkebrød med tubeost og spekepølse (lunsj #2)

- 1x Big 100 proteinbar e.l (snack for pauser utenom lunsjene)

- 1x Real Turmat med ekstra olivenolje i (middag/kveldsmat i leir).

- 2x Real OnTheGo Energy Drink pulver i vannflaska. Er noe kalorier i det og.

Spiser naturligvis mer som bonus-kalorier når vi får muligheten til det (butikk, fjellstue-kafé osv).

Endret av sneakyowl
Skrevet
sneakyowl skrev (49 minutter siden):

For 14 dager kan du tyne det ganske greit uten å merke noe særlig til det utover trivsel.

En personlig favoritt som er veldig holdbar er knekkebrød med spekepølse og tubeost. Alle tre komponentene holder seg godt over lang tid i rom-temp og smaker digg. Viktig at spekepølsen er hel og ikke sånn ferdig oppskåret type. Liker du ikke tubeost er majones på tube også ganske bra.

Nå på Norge på Langs er dette standard dagsdiett, som tilsvarer ca (!) 2700 kcal /dagen:

- 2x Axa Havregrøt ekspress porsjonspakker (kjempe traust)

- 1x Real Turmat med ekstra olivenolje i (lunsj #1)

- 2x Knekkebrød med tubeost og spekepølse (lunsj #2)

- 1x Big 100 proteinbar e.l (snack for pauser utenom lunsjene)

- 1x Real Turmat med ekstra olivenolje i (middag/kveldsmat i leir).

- 2x Real OnTheGo Energy Drink pulver i vannflaska. Er noe kalorier i det og.

Spiser naturligvis mer som bonus-kalorier når vi får muligheten til det (butikk, fjellstue-kafé osv).

Høres ekstremt dyrt ut med små ferdigpakket av havregrøt vs å kjøpe en normal stor pakke og ta ut det du skal ha hver frokost.

Og to real om dagen? Og proteinbar?

Dette er jo grisedyrt. Er dere sponset?

Skrevet

Ikke noen ting er sponset. Med full jobb og prioriteringer på hva man ønsker å bruke tid og penger på er det ikke så dyrt. Fikk selvfølgelig noen kvantumsrabatter fra Drytech når vi bestilte.

I det store og hele vil jeg ikke si det er dyrt for hva man får - Det er kompakt og lettvektig mat for en hel dag i full aktivitet med med snitt 30 km +/- under skoene.

Havregrøt-porsjonspakkene mine er kun av latskap ;) Lett å regne på behovet, lett å konsumere på tur. Samboeren lagde sine porsjoner selv hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.