Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser Helsport har endelig oppdatert linjen sin med nye soveposer i dun.

Hva tenker menigheten?

Nesten 6 lapper for en dunpose for 0 grader er i overkant for min del.

https://helsport.com/no/kategori/sovesystem/soveposer/dun

Polar Svalbard Down -30 195cm - Pris: 20 000 NOK
Polar Spitsbergen Dual -30 195cm - Pris:18 000 NOK

Blizzard Down -20 200cm - Pris:9 500 NOK
Blizzard Down -20 185cm - Pris:9 000 NOK
Blizzard Down -10 200cm  - Pris:8 000 NOK
Blizzard Down -10 185cm - Pris:7 500 NOK

Pro Down -5 185cm - Pris:5 900 NOK
Pro Down 0 200cm  - Pris:5 900 NOK
Pro Down 0 185cm - Pris:5 500 NOK

image.png.1bc45c6766c355bbdb968490f006c983.png

Endret av kgjersda
sortering
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke EN13537-standard temperaturgrenser på noen av soveposene, kun "Helsport-temperatur". Standarden er ikke perfekt men det er utrolig mye bedre med en standard som gir sammenligningsgrunnlag mellom produsenter enn ingenting.

Utover det er det dyre soveposer uten at jeg ser nevneverdige fremskritt. Jeg har i flere år brukt en Rago Down X-trem 185 cm som vintersovepose. T-Comf: -16 C°, T-Lim: -25 C° . Romslig og komfortabel pose. God krage. 90/10 750 cuin gåsedun. 1,63 kg. Det synes jeg er en god vintersovepose. Western Mountaineering er av noen sett på som gullstandarden og tilsvarende pose fra de (blir vel Lynx) er doble prisen for å spare 200 g. 

Jeg antar Blizzard Down er posen som er mest tilsvarende. Samme liggelengde og Helsport-temperatur -20 C°. Krage ser omtrent helt lik ut. Ellers har den fått en glidelås til høyrehånda. Prisen er 9000 kr (mot 6-7000 som har vært veiledende for Rago X-trem) og vekta er økt til 1,80 kg. Dunkvaliteten er 650 cuin mot Ragos 750. Kan ikke skjønne at dette er et dårligere produkt til en høyere pris.

• Liker 1
Skrevet

Syns det ser ut som prisen er litt høy i forhold til hva dette er og hvilke materialer som er brukt. Men ikke det verste jeg har sett.

Og i kjent stil så blir det vel i praksis ikke vanskelig å finne dem til 30-40 % rabatt flere steder om ganske kort tid, så da er jo prisen rett og slett nokså rimelig.

Skrevet

Superdøllt å kjøre sin egen temperatur-rating.

Jeg var litt giret først når jeg så midtstilt glidelås på den ene, men det er visst kun for ytterposen, og ikke dunposen på innsiden.

Rago X-Trem posen min har fremdeles mange år igjen, men det ser ikke ut til at jeg kommer til å helle mot Helsport for "neste" sovepose med det første.

Skrevet
kgjersda skrev (10 timer siden):

Polar Spitsbergen Dual -30 195cm - Pris:18 000 NOK

Med selvfølgelig lite info på hjemmesiden. 

Men jeg tolker det som P. Spitsbergen D -30 er to soveposer? Så det vil si du egentlig for 2 soveposer til prisen 18 tusenlapper?

Ser det er oppgitt vekt på 2,2 kg for Svalbard posen, men 20 tusen for nok i det heftigste laget spør du meg.

Min vinterpose er veier 2 kg og kosta rundt 2 tusen, dog med komfor temp på -10. 

Skrevet (endret)

Billig dun (FP650+) i noe dyr pose ( Pro Down 0) ...  Ikke attraktiv vekt - til sammenlikning veier f.eks. en Cumulus Panyam 450 omtrent 200g mindre på ellers samme lengde og temperaturområde. Og koster noe i samme prisleie etter toll og frakt. Ish. 

Endret av DFM62
  • Liker 1
Skrevet
Dompappen skrev (Akkurat nå):

Min vinterpose er veier 2 kg og kosta rundt 2 tusen, dog med komfor temp på -10.

Fikk 30 % rabbatt og den kosta rundt nesten 4 tusen full pris :-) 

Skrevet
Dompappen skrev (1 time siden):

Med selvfølgelig lite info på hjemmesiden. 

Men jeg tolker det som P. Spitsbergen D -30 er to soveposer? Så det vil si du egentlig for 2 soveposer til prisen 18 tusenlapper?

Ser det er oppgitt vekt på 2,2 kg for Svalbard posen, men 20 tusen for nok i det heftigste laget spør du meg.

Det er en to-pose type pose, ja 👍 Helsport har lagt ut videoer av noen av disse nye soveposene på sin YouTube-kanal

Skrevet
foroll skrev (18 timer siden):

Jeg antar Blizzard Down er posen som er mest tilsvarende. Samme liggelengde og Helsport-temperatur -20 C°. Krage ser omtrent helt lik ut. Ellers har den fått en glidelås til høyrehånda. Prisen er 9000 kr (mot 6-7000 som har vært veiledende for Rago X-trem) og vekta er økt til 1,80 kg. Dunkvaliteten er 650 cuin mot Ragos 750. Kan ikke skjønne at dette er et dårligere produkt til en høyere pris.

Jeg syns argumentasjonen din sammenfaller veldig med at det som nå presenteres er ett dårligere produkt til en høyere pris, så er vel litt uenig med deg der 🤭

foroll skrev (18 timer siden):

Western Mountaineering er av noen sett på som gullstandarden og tilsvarende pose fra de (blir vel Lynx) er doble prisen for å spare 200 g.

Jeg (eller barna) har noen Helsport Rago Superlight poser, og det er absolutt knall poser som virker gjennomført av god kvalitet.

Har prøvd disse på flere overnattinger, både i telt og hengekøye. Men jeg synes ikke de når opp til komforten i mine Western Mountaineering SummerLite eller VersaLite soveposer.

Jeg var heldig å kjøpe de nevnte WM soveposene på 50% tilbud, og pga de så valgte jeg å kjøpe en WM Kodiak GWS til fullpris, rett og slett pga komforten og kvaliteten på posen. Dette er poser som jeg sannsynligvis har resten av turlivet mitt, gitt jeg tar normalt godt vare på de. Så for min del var det ikke for å spare vekt, men for komfort og kvalitet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.