Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta en loffetur på 3-4 dager i Børgefjell i midten av Juni cirka. Er det for tidlig å gå på den tiden ?

Er det et sted man kan gå inn, der det er merket med sti, eller er det lite stier der ?

Er det vanlig å se bjørn der, og trenger man ta forhåndsregler som f.eks å rense fisken et stykke unna leirplass etc ?

Noe spesielt jeg burde tenke på eller ha med i sekken ? :D

Annonse
Skrevet

Litt tidlig å si hva slags forhold det er i midten av juni, men på generelt grunnlag er det tidlig vår i år. Følg med på senorge. Det er vel brukbart med snø fortsatt i Børgefjell. 

https://borgefjellnasjonalpark.no/innfallsporter/

Selv er jeg glad i innfallsporten på Tomasvatnet. I midten av juni ville jeg vurdert båtskyss over Namsvatnet. Da kommer du inn i lavereliggende områder. Men vær obs på at elvene kan være drøye på denne tiden. 

Fra innfallsportene er det stort sett stier, ellers lite. 

Trenger ikke ta hensyn til bjørn.

Når du først skal inn i Børgefjell er 3-4 dager for lite😉

Skrevet
5 hours ago, Mountainking said:

Er det vanlig å se bjørn der, og trenger man ta forhåndsregler som f.eks å rense fisken et stykke unna leirplass etc ?:D

Det er gjort DNA analyse som tilsier at det er 191 bjørner i Norge i 2024. Sannsynligvis er de fleste av dem bjørner som tilbringer mye av tiden sin i sverige.

De er folkesky.

Du er heldig om du så mye som møter på bjørnespor i løpet av 3-4 dager.

• Takk 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Skal ta en 3-4 dagers loffetur rundt om Børgefjell, nå 10 Juni cirka. Planen er å starte fra Smalåsen, og gå innover til Jengelskardvatnet, og tilbake.

Vet noen om det er sti helt inn til vannet ?

Bør jeg tenke på at det er bjørn i området, har ikke teltet noe særlig i bjørneområder..

Hvordan er det med fisk i Jengelskardvatnet, og da i starten av Juni ?

Bør jeg sløye fisken borte fra campen, med tanken på bjørn ?

Er det sannsynlig at det er bart terreng når man skal gå der ?

Er åpen for generelle råd også. Takk for hjelpen !

Endret av Mountainking
Skrevet

Det vil sikkert komme noen svar fra lokalkjente ifht snømengde, men 10. juni høres litt tidlig ut, synes jeg.. Ut i fra snøkartet på SeNorge.no så er det store snømengder og jeg har vanskelig for å tro at alt er borte på 1 mnd.

Bjørn trenger du ikke å tenke på. Ei heller fiskeslo og tiltrekning av bjørn. Får du øye på en i løpet av turen er det lureste du kan gjøre å finne en høyde med mobildekning og sette en lottokupong eller tre, for da har du flaksen med deg:)

Fisket i Jengelskardvatnet kjenner jeg ikke til, men Jengelvatnet har jeg god erfaring med, sannsynligvis noe av det samme. Det meste av isen på vannene har nok gått innen 10. juni, men jeg ville ikke vært for skråsikker på at midten av juni er tiden for å besøke Børgefjell til fots i år.

Bruk SeNorge.no (snødybde, snøsmelting osv) nå i forberedelsesfasen og kanskje du får mer eksakt info fra noen lokale her i tråden. 

Skrevet
47 minutes ago, Larsaholt said:

Det vil sikkert komme noen svar fra lokalkjente ifht snømengde, men 10. juni høres litt tidlig ut, synes jeg.. Ut i fra snøkartet på SeNorge.no så er det store snømengder og jeg har vanskelig for å tro at alt er borte på 1 mnd.

Bjørn trenger du ikke å tenke på. Ei heller fiskeslo og tiltrekning av bjørn. Får du øye på en i løpet av turen er det lureste du kan gjøre å finne en høyde med mobildekning og sette en lottokupong eller tre, for da har du flaksen med deg:)

Fisket i Jengelskardvatnet kjenner jeg ikke til, men Jengelvatnet har jeg god erfaring med, sannsynligvis noe av det samme. Det meste av isen på vannene har nok gått innen 10. juni, men jeg ville ikke vært for skråsikker på at midten av juni er tiden for å besøke Børgefjell til fots i år.

Bruk SeNorge.no (snødybde, snøsmelting osv) nå i forberedelsesfasen og kanskje du får mer eksakt info fra noen lokale her i tråden. 

Okei ! Hadde vært gøy å sett en bjørn fra avstand :) Får evt slå opp telt i snøen et eller annet sted da 😮 Takk for utfyllende svar. Satser på at noen vet om stien går helt inn til Jengelskardvatnet. Hadde vært kjekt, spesielt hvis det er mye snø !

Skrevet

Jeg slo i sammen de to like emnene du hadde startet @Mountainking 

Det er ganske mye snø der nå - ikke ved Smalåsen men ved Jengelen - jeg var der for et par uker siden. Har vært en spesiell vinter der bekkene og elvene åpnet seg i januar og deretter la det seg en del snø. Det er i år lokale forhold der det er mye snø ved Tomasvatnet, men mindre i Simskardet f.eks.

For øvrig er det veldig mange som planlegger tur til Børgefjell i år grunnet Monsen-effekten. Oppsynet sa det brukte å gi seg etter ett år eller to, så det kan jo kanskje lønne seg å vente litt :)

Skrevet
32 minutes ago, Kjell Iver said:

Jeg slo i sammen de to like emnene du hadde startet @Mountainking 

Det er ganske mye snø der nå - ikke ved Smalåsen men ved Jengelen - jeg var der for et par uker siden. Har vært en spesiell vinter der bekkene og elvene åpnet seg i januar og deretter la det seg en del snø. Det er i år lokale forhold der det er mye snø ved Tomasvatnet, men mindre i Simskardet f.eks.

For øvrig er det veldig mange som planlegger tur til Børgefjell i år grunnet Monsen-effekten. Oppsynet sa det brukte å gi seg etter ett år eller to, så det kan jo kanskje lønne seg å vente litt :)

Tusen takk !

Da forstår jeg det slik at det vil høyst sannsynlig være for mye snø for en fottur, andre uken i juni inne ved Jengelskardvatnet?

Tingen er at jeg allerede har bestilt fly for 4000 kr... Også vilnjeg helst inn til et skikkelig vilt sted, på en 3-4 dagers tur.

Tenkte tanken med å leie kano og stikke til Namsvatnet, og padle/fiske og telte i området der. Er det noen steder på børgefjell jeg kan stikke på en 3-4 dagers tur tror du ? Helst med mulighet for fiske..

Åpen for innslag av andre også, turen nærmer seg, og er litt hast å finne et skikkelig villmarkssted !

Skrevet

Jeg ville ikke hatt hastverk med å bestemme meg. Det er mye som kan skje på en måned. Det meldes plussgrader og sol i Børgefjell fremover, så det vil smelte snø. Med en varm mai og tidlig juni, kan det likevel være aktuelt med en tidlig-tur til Børgefjell. Men på Senorge ser man at det fortsatt er (veldig) mye snø igjen.

Et godt alternativ er Blåfjella/Skjækerfjella. Der er det vesentlig mindre snø, mindre folk og mye villmark. Sannsynligvis mye større mulighet til å se bjørn også ;) 

Skrevet
Mountainking skrev (4 timer siden):

Åpen for innslag av andre også, turen nærmer seg, og er litt hast å finne et skikkelig villmarkssted !

I slike tilfeller ville jeg hatt noen alternativer. Det kan fort også bli vinterlige forhold og eller skikkelig surt der inne på den årstiden.

Fellesnevneren for Børgefjell er at det ofte er en dagstur inn til første fiskevann. Så skal du ut igjen samme veien som også tar en dag. Da blir det ganske mye stress med bare 4 dager. Hvordan kommer du deg til Smalåsen?

Skrevet
1 hour ago, Kjell Iver said:

I slike tilfeller ville jeg hatt noen alternativer. Det kan fort også bli vinterlige forhold og eller skikkelig surt der inne på den årstiden.

Fellesnevneren for Børgefjell er at det ofte er en dagstur inn til første fiskevann. Så skal du ut igjen samme veien som også tar en dag. Da blir det ganske mye stress med bare 4 dager. Hvordan kommer du deg til Smalåsen?

Skjønner, blir å kjøre bil innover med en jeg skal gå med. Kan kjøre bil noen timer radius rundt børgefjell også altså.

Skrevet
5 hours ago, rk said:

Jeg ville ikke hatt hastverk med å bestemme meg. Det er mye som kan skje på en måned. Det meldes plussgrader og sol i Børgefjell fremover, så det vil smelte snø. Med en varm mai og tidlig juni, kan det likevel være aktuelt med en tidlig-tur til Børgefjell. Men på Senorge ser man at det fortsatt er (veldig) mye snø igjen.

Et godt alternativ er Blåfjella/Skjækerfjella. Der er det vesentlig mindre snø, mindre folk og mye villmark. Sannsynligvis mye større mulighet til å se bjørn også ;) 

Skal sjekke ut Blåfjella/Skjækerfjella ! Hvis det er mindre snø der, er nok sikkert det et fint sted !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.