Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken GPS anbefaler dere?


Anbefalte innlegg

Til sommeren har jeg tenkt å kjøpe meg en håndholdt GPS, og tenkte derfor å høre med dere om dere har noen råd. Jeg skal bruke GPSen til fjellturer, samt diverse radioamatør formål.

Krav:

- Må være håndholdt.

- Må kunne sende posisjon til PC og annet

- Må ha barometrisk høydemåler

- Må ha elektronisk kompass

- Må ha mulighet for ekstern antenne

- Må ha fargeskjerm

- Må ha topografiske kart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo anbefale Garmin Victa Cx som er liten og nett, uten sirf III.

http://onlinebutikken.no/PartDetail.aspx?q=p:10500759;c:100151

Vistaen er liten og nett, henger greit rundt halsen på tur, minuset med denne er er at den ikke har sirf

Denne har ingen mulighet til ekstern antenne, vet ikke helt om du trenger det på fjellet.

Kan jo også nevne kongen blandt gpser Garmin 60CSx m/sirf III

http://onlinebutikken.no/PartDetail.aspx?q=p:10500754;c:100151

Denne trenger du ikke ekstern antenne til, da den tar inn signaler nesten uansett hvor du befinner deg, men

den har mulighet for ekstern antenne(har ikke brukt min eksterne antenne til denne)

Ikke mye forskjell på disse to, bortsett fra str da.

Kartet som ligger inne i gps er kun basekart, kun egnet som oversiktskart. Topokart finner du på nett, både "Topo classic" og de nye Topo kartene som kalles "Pro"

Eller du kan selvfølgelig kjøpe disse på butikken :lol:

Begge disse gpsèr får du braketter slik at du kan feste disse på skulderstroppen på sekken, genialt.

Legger du opp en rute ferdig på gps før turen så slipper du å holde den i hånden, ligger i en fin stilling ut fra skulderstroppen, og du har full oversikt på din ferd :idea:

http://www.gps24.de/cgi-bin/shop/lshop.cgi?action=showdetail&artnum=SC0008&wkid=25612&ls=d&nocache=1174302938-25650&gesamt_zeilen=Tshowdetail--outdoor--900335_topo

Uansett hva du velger, lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innspill fra asghegg der.

Et moment som må vurderes når det gjelder valg av GPS er batteri levetid, samt om man kan skifte batteri. Så vidt jeg har skjønt er det modeller der ute som kun har oppladbare batteri, og der batteriene ikke kan skiftes med AA f.eks.

Vekt og størrelse spiller også en stor rolle skulle jeg tro. Vet enkelte handler dette fra utlandet, og det kan kanskje være noen kroner å hente om man handler fra f.eks UK. Søk og du skal finne...

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, batteritypen og levetid er viktig.

Bruker pr i dag på min gps, Energizer 2700 NIMH, og de holder atskillig lengre enn

Alkadiske batterier.

Så oppladbare batterier anbefales, har ikke prøvd Litium batterier som skal være de beste i kulden.

De nevnte gpsèr bruker AA batterier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sommeren har jeg tenkt å kjøpe meg en håndholdt GPS, og tenkte derfor å høre med dere om dere har noen råd. Jeg skal bruke GPSen til fjellturer, samt diverrse radioamatør formål.

Krav:

- Må ha barometrisk høydemåler

Hvorfor skal det være barometrisk? Jeg tror de fleste GPS-er måler høyden ved hjelp av satelitter. Jeg opplever min GPS (Garmin E-trex) som bruker satelitter som mer nøye med høyde enn min pulsklokke som har barometrisk system. Temperaturendringer og værskifte sørger ofte for at pulsklokken gir høydeforskjell mellom start og sluttpunkt, selv om det er på samme sted.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Må ha høydemåler

- Må ha elektronisk kompass

Sjekk forumet på http://gps.no. Bruk søkefunksjon, så finner du mye gps-stoff der.

Høydemåler: For en GPS posisjon er nøyaktigheten vertikalt dårligere (3 gg? 10gg? noen vet?) enn horisontalt. Riktig brukt og kalibrert, kan en barometrisk høydemåler gi deg mer nøyaktig høyde enn GPS fiks. I tillegg kan en slik høydemåler også gjøre tjeneste som barometer. Sammen med andre værtegn kan dette være et redskap for å varsle været de nærmeste timene.

Men er dette noe du har nytte av? Tja... avhenger helt av hvor mye tid og innsats du gidder legge i å bruke disse funksjonene, og hvilken verdi denne informasjonen har for deg. JEG er godt fornøyd med å vite hvor jeg er, og om vertikalposisjon er 50 meter feil så griner jeg ikke av den grunn. Barometer trenger jeg ikke (selv om jeg nok ville tittet på det om det var med 8)

Kompass Når du beveger deg, beregner GPS kurs i øyeblikket så og si umiddelbart. Gå noen meter (5-15 meter er nok), så ser du marsretningen på skjermen. Dette avhenger selvsagt at du har GPS fiks, men det har du som regel mens GPS er på.

Et elektronisk kompass bruker faktisk en del strøm når det er i bruk. Jeg har vanskelig for å tro at dette ikke går ut over batterilevetiden. Dette kan selvsagt kompanseres for med smart programvare som skrur av denne sensoren når den ikke trengs (f.eks. når du ikke viser kompassdata på skjermen, beveger deg med en viss hastighet o.s.v.). I tillegg kan du selvsagt skru kompasset av manuelt.

Eneste poeng med innebygget kompass er at du ser hvilken retning du skal gå i _*FØR*_ du tar ett eneste steg. Det finnes noen geocachere som synes dette er gjevt, men til turbruk har det liten praktisk betydning.

For all del, jeg hadde gjerne tatt i mot en GPS med kompass og høydemåler, men jeg ville aldri betalt noe ekstra for en. I tillegg skal det nevnes at jeg er blant dem som synes kart og kompass SKAL være med på tur, GPS eller ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være barometrisk? Jeg tror de fleste GPS-er måler høyden ved hjelp av satelitter. Jeg opplever min GPS (Garmin E-trex) som bruker satelitter som mer nøye med høyde enn min pulsklokke som har barometrisk system. Temperaturendringer og værskifte sørger ofte for at pulsklokken gir høydeforskjell mellom start og sluttpunkt, selv om det er på samme sted.

Linda

Se svaret fra jankj.

Med barometrisk høydemåler kan man bedre følge med på været.

Videre så er høydenøyaktigheten på GPSer ofte svært dårlig, og ihvertfall dersom man ikke benytter riktig referansesystem, eller befinner seg i daler.

Og ikke å forglemme, at skal jeg først anskaffe meg en relativt unyttig gadget for å dra med meg på fjelltur så skal jeg jo ha med "ALT". :)

Selv om jeg har jobbet mye med GPS i forbindelse med jobben, så har jeg enda ikke giddet å kjøpe meg en selv, mest fordi nytteverdien i forhold til bruk av kart er relativt begrenset. Det er svært sjelden en GPS kan redde livet ditt for å si det sånn. Men den kan fortelle deg relativt nøyaktig hvor du er.

(Relativt fordi nøyaktigheten avhenger av at man bruker riktig referransesystem og at motparten benytter samme referansesystem.)

Grunnen til at jeg vil ha GPS er rett og slett gadget faktoren, det er jo gøy da! :oops:

Forøvrig har jeg en barometer funksjon på klokken min som viser trenden over 8 timer, og dette fungerer faktisk utrolig bra! Det hadde vært gøy om det finnes noen GPS'er med en slik funksjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg en barometer funksjon på klokken min som viser trenden over 8 timer, og dette fungerer faktisk utrolig bra! Det hadde vært gøy om det finnes noen GPS'er med en slik funksjon også.

Garmin 60CSx har dette (du kan velge mellom "elevation plot" og "pressure plot" (jeg har en amerikans modell)). Jeg regner med de fleste med barometrisk høydemåler er i stand til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips når det gjelder GPS er å passe godt på den! Jeg mistet min gode trofaste følgesvenn på mange lange turer nå i helgen. En Legend. Så nå er det å handle ny. Jeg tror det må ha vært snoren som hukte seg fast i et tre og dro den ut av lomma...

Vel vel.. Evig eies kun det tapte, men det er surt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Grattis med flott gps :P

Må bare få føye til at manualen til Garmin er mangelfull, noe du kommer til å irritere deg når du finner muligheter med gpsèn som ikke står skrevet i manual.

Bl.a husker æ det ikke står noe om "oppmåling av et område"

Du finner masse opplysninger på gps.no/navigate3d.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magellan explorist Xl, har aldri hatt det så gøy på tur etter at denne ble annskaffet.

Jeg har en garmin 12 som har ligget ubrukt i skapet i flere år , jeg synes det ble for tungvint og bruke denne.

Kart og kompass fungerte bedre synes jeg, så jeg begynte ikke å bruke gps føre i fjor.

Da kjøpte jeg en Magellan XL, på denne har jeg lagt in et kart over Norge sør.

Dette dekker hele Norge fra Børgefjell og sørover, kommer jeg til et nytt sted er det bare å ta frem

gps'n og jeg får opp vanlig turkart over der jeg er, genialt spør du meg.

Batterikapasiteten er også veldig god, jeg var skeptisk til størrelsen, men du verden så oversiktlig

alt blir med et så stort stort display som det er på denne.

Jeg bruker denne daglig, og nyter og vase rundt og fotografere uten og tenke på hvor jeg er.

Det er ulempen med kart at man hele tiden må følge med på hvor man er.

I blandt er det deilig og bare surre rundt ta bilder og kose seg :P

Hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innspill fra asghegg der.

Et moment som må vurderes når det gjelder valg av GPS er batteri levetid, samt om man kan skifte batteri. Så vidt jeg har skjønt er det modeller der ute som kun har oppladbare batteri, og der batteriene ikke kan skiftes med AA f.eks.

Vekt og størrelse spiller også en stor rolle skulle jeg tro. Vet enkelte handler dette fra utlandet, og det kan kanskje være noen kroner å hente om man handler fra f.eks UK. Søk og du skal finne...

Kjell Iver

En ting jeg lurer på.

Kan man lade batteriene i GPSMAP 60csx?

Vet at man kan velge mellom forskjellige batterityper, men har ikke funnet noe i manualen om hvorvidt batteriene blir ladet eller ikke med ekstern strøm tilkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne holderen var genial!

Er det noen som hvet hvor man kan få kjøpt den i Norge? evt. nettbutikker?

Ja helt enig, har denne og syns den er perfekt til sitt bruk. Har ikke funnet noen nettbutikker i Norge som selger den,

utfra bildet så vet du vel om gps24.de.

Står litt om denne her:

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=227&posts=9&highlight=softcase&highlightmode=1#M1547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå bestilt en ryggsekkbrankett (Rucksack-Adapter) og et etui (Softcase) til min Garmin E-trex Legend CX.

Bestilte fra www.gps24.de . Kan ikke Tysk, men tror jeg klarte få til en riktig bestilling likevel :wink:

Så nå er det bare å vente i spenning...

Her er noe av teksten, kopiert ut fra bestillingen:

Menge Artikel Art.-Nr. Preis Gesamt

1

Rucksack-Adapter für Softcasehalterung

SC0008 EUR 13.45

1

Softcase DIE Fahrradhalterung für GARMIN eTrex/alle Modelle

SC0001 EUR 21.01

Zwischensumme EUR

34.46

+ Versandkosten EUR

25.21

Gesamt EUR

59.67

Sie haben eine ausländische EU-Umsatzsteuer-Id angegeben oder lassen in ein Nicht-EU-Land liefern. Die deutsche Mehrwertsteuer wird nicht ausgewiesen, die Preise sind netto. Bitte beachten Sie, dass evtl. noch Zölle und die Mehrwertsteuer Ihres Landes bei Auslieferung fällig werden könnten. Bei Fragen, rufen Sie uns bitte an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker GPS kun for å finne frem i veldig dårlig vær/ tett tåke. Ellers er papirkart langt å foretrekke da oversikten er mye bedre. Bruk av kart og kompass må man beherske uansett. Med GPS'en finner jeg koordinatene for hvor jeg er, og ut fra det posisjonen på kartet.

På fjelltur har jeg derfor alltid med en Garmin Foretrex 101. Dette er en bitteliten, svært lett og enkel GPS, uten kart. Det er veldig sjelden jeg bruker GPS'en, men med så liten størrelse og vekt er den er alltid med i sekken og dermed tilstede når jeg trenger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker GPS kun for å finne frem i veldig dårlig vær/ tett tåke. Ellers er papirkart langt å foretrekke da oversikten er mye bedre. Bruk av kart og kompass må man beherske uansett. Med GPS'en finner jeg koordinatene for hvor jeg er, og ut fra det posisjonen på kartet.

På fjelltur har jeg derfor alltid med en Garmin Foretrex 101. Dette er en bitteliten, svært lett og enkel GPS, uten kart. Det er veldig sjelden jeg bruker GPS'en, men med så liten størrelse og vekt er den er alltid med i sekken og dermed tilstede når jeg trenger den.

Enig at kart og kompass må en kunne, også ha med på turer.

Det geniale med en brakett på ryggsekken er at sitter en hjemme foran pc og legger opp en rute en vil gå, så er det helt konge og ha den så godt synlig, og enkelt å følge ruten en har lagt opp.

For min del så har æ gps med på alle turer æ går, sporene fra turer blir lagret etterpå på pc. Skal en gå samme tur engang senere,

så er det enkelt å legge inn sporet på gps å følge det. En annen ting er at det ligger mange opplysninger i en sporlogg som kan være

nyttig til senere bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det geniale med en brakett på ryggsekken er at sitter en hjemme foran pc og legger opp en rute en vil gå, så er det helt konge og ha den så godt synlig, og enkelt å følge ruten en har lagt opp.

For min del så har æ gps med på alle turer æ går, sporene fra turer blir lagret etterpå på pc. Skal en gå samme tur engang senere,

så er det enkelt å legge inn sporet på gps å følge det. En annen ting er at det ligger mange opplysninger i en sporlogg som kan være

nyttig til senere bruk.

Enig. jeg har begynt å gjøre det samme.

Det som er litt rart egentlig er at f.eks. DnT går opp rutene og legger ut spor loggen etterpå, i stedet for å bare lage ruten på kartet og legge ut filen etterpå. Så bl.a. en stor reportasje i Fjell og vidde (eller var det på TV) om hvordan Trondheim Turistforening hadde gått opp rute for rute i Trollheimen og laget sporlogger som man deretter kan laste ned.

Egentlig skulle ikke det være nødvendig... For øvrig er jeg i tvil om jeg vil legge ut selve sporloggfilen på nettsiden min. Jeg føler den er rimelig personlig. Kanskje jeg har gått en plass - en egg, en bratt skråning eller krysset en elv etc som andre ikke finner tilrådelig. Kanskje feil å tenke sånn? Ellers så viser jo en sporlogg rimelig godt hvor god eller dårlig form man er i.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

En ting jeg lurer på.

Kan man lade batteriene i GPSMAP 60csx?

Vet at man kan velge mellom forskjellige batterityper, men har ikke funnet noe i manualen om hvorvidt batteriene blir ladet eller ikke med ekstern strøm tilkoblet.

Batteriene lades IKKE i ekstern strøm på 60 csx -- tror det hadde vært uheldig for sarte alkaliske batterier ....

Nei du, ser du, det geniale med denne nye serien er at de "går ikke" på batteri ved ekstern kilde inn, den driver gps direkte uten at batteri tappes :wink:

Ellers vil jeg bemerke at batterier er så mangt, nå for tiden bruker jeg noe så fint som Sanyo Eneloop 2500 maH NiMH batterier!

Noen - som meg - vil huske den forrige 60 serien til Garmin, den hadde DOBBELT, for ikke å si tre dobbelt så lang levetid på batteriet! Selv etter en 12 timers tur på Trollhetta (med e) så hadde jeg igjen rikelig med strøm, skuffelsen var egentlig stor med den nye 60 csx, MEN med sanyo batteriene så er jeg nesten på 60c nivå!

http://www.overseas.sanyo.com/products_catalog/products/batteries/batteries/eneloop.html

Med den nye SIRf mottakern, hele Norge på et 2gb micro SD kort, dugandes Enelopp batteri og nettkjøpt fra USA for usd 350 vet jo alle hva jeg anbefaler :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he fjellfinn, vet godt hva du anbefaler :wink: slenger meg på den anbefalingen :lol:

Har vært fornøyd med mine Eneloop 2000Mah i ca et år nå, skryter fortsatt av dem, skjønner meget

godt at batteritiden på dine 2500 er bra.

Har også Energizer 2500Mah som er meget bra, kommer nok til å fortsette å kjøpe disse to merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.