Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket ullundertøy foretrekker dere?


Lavvosolberg

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har masse gammel ullundertøy som jeg bruker på tur. Jeg tar typisk egentlig bare det som ligger øverst i skuffen, uten at jeg har noen formening om hvilket merke som er bra og ikke. Men jeg kjenner jo at noen er mer behagelig å ha på enn andre. Nå begynner mye av dette å bli slitt og smått, så tenkte å fylle på med litt. Og kanskje gjøre litt research denne gangen. 

Så jeg lurer på hvilke merker og modeller av ullundertøy, både over og underdel, foretrekker forumets medlemmer? Og et hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Netting innerst. Helst Brynje, men også Dæhlie og Janus fungerer.

Aclima synes eg mistar fasong og krympar same korleis eg vaskar det.

Av "vanleg" ull kjem det an på årstida.

Devold expedition og ymse ullfrottè frå woolpower og Janus når det er kaldt. 

Mellomtjukk ull mindre nøye. Ulvang, Kari Traa, Devold, smart wool osv funkar like greit 🤷🏼‍♀️

Sommar = tynnare, blanding ull/silke eller ull/tencel. Mange merker har det, eg likar smart wool, PhD og Houdini.

Når eg vil ha litt varme og fukttransport men ikkje treng netting/ikkje vil gå berre med netting men heller ikkje vil ha ei trøye utanpå, synes eg ullmesh frå til dømes Devold funkar.

Det mest slitesterke eg har er Devold, woolpower og Janus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg faktisk slå et slag for Devold jeg også. Ingen andre ullplagg jeg eier holder like lenge og så godt på fasongen som Devold. Jeg har glippet og vasket noen av produktene på 60 grader normal vask, og fortsatt like fin. 

De tynneste t-skjortene deres syntes jeg går litt fort hull i (på magen av alle plasser) Men expedition og de litt tykkere produktene er helt verdensklasse. 

Jeg har en del fra Aklima, men der har jeg samme erfaring som @Tessatroll de krymper og mister fasongen. Ikke verdt prisen overhodet. 

Jeg har en del fra Brynje, de er jeg også ekstremt fornøyd med. Spesielt de som er netting og ull i slik dua plagg. Den hele bodyen de selger er helt suveren.

Janus og Woolpower duger, men ikke like gode som Devold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun for skikkelig kalde eller sure dager men Brynje Arctic XC suit er det råeste jeg noensinne har prøvd av ullundertøy. Elsker kombinasjonen av netting på innsiden og kvalitetsull på utsiden. Samt at det er en heldress, men du får kjøpt både heldress og todelt. Latterlig dyrt, men halv pris via Norsk folkehjelp. Har to sett, vurderer innkjøp av et eller to til. Verdensklasse, og heldress med driteluke gir ingen trekk i ryggen så veldig godt til alt av vinterbruk eller feks båt turer.

 

Ellers liker jeg veldig godt nettingundertøy, savner virkelig forsvarets nettingundertøy nå for tiden.

 

Devold bruker jeg på jobb, og jeg har gått i gjennom ufattelig mange sett. Greit til jobb-bruk men ikke nok varme. Jeg er verken fornøyd eller misfornøyd med det, men slår meg ikke som spesielt holdbart eller spesielt god kvalitet.

 

Janus har jeg ikke mye av, men jeg har et par vester fra Janus. Kryper litt men Janus ullvest er god å ha på. Men glidlåsen ryker litt for lett.

 

Vil også slå et slag for Gridarmor, jeg har ikke erfaring med ullundertøyet men jeg har både sokker, bomullsundertøy og boksere i Gridarmor og alt er skikkelig holdbart, behagelig, god passform og god kvalitet til gode priser. Så jeg er ikke i tvil om at Gridarmor er et trygt valg av ullundertøy også, de har en del sett i 100% ull som jeg ikke har rukket å prøve enda. Men erfaringen med merket generelt tilsier valuta for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har to Devold Expedition, begge fra 2018, og rent bortsett fra at de har blitt veldig nuppete er de like fine. Lukter kanskje litt stramt selv etter vask... men det er ikke Devold sin skyld. Har også flere t-skjorter fra Devold og de blir det fort hull i, også på magen som flere har nevnt her. Tror det kan være bukseknappen som sliter?

Har to litt tynne stillongser, en fra Devold og en fra Aclima. Devold sin ser merkelig nok musespist ut og Aclima sin revna ved kneet på dag to.

Av sokker bruker jeg stort sett Aclima, men et par nummer mindre enn hva foten tilsier jeg skal ha.

Har en Brynje Skipulli som sikkert er 7ish år gammel og den er like fin. Neste gang det skal kjøpes ull blir det noe fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som TS har jeg bare en stor, nei faktisk to store roteskuffer med ullundertøy. Samt noen ekornlager her og der. Totalt kaos med alt fra etterlevninger fra tiden i forsvaret, til det som er kjøpt inn nå nylig og alt i mellom.

De eldste plaggene er tykt ullundertøy fra Woolpower/Ullfrotte og tykt ullundertøy + netting fra Troll som jeg fikk utdelt ut i bøtter og spann fra Forsvaret rundt år 2000. Ulla fra Troll har holdt seg helt utrolig bra, men strikken i longsene ga seg for sånn 5-10 år siden. Ullfrotte har akkumulert noen mindre hull her og der og har blitt litt slafsete i formen, men de henger med ennå. Til og med strikkene har grei futt fortsatt. Jeg hadde såpass mye at en god del er donert bort, så de jeg faktisk har igjen har vært med på mye. Troll har jeg ikke hørt om på lenge, så vet ikke om de finnes lenger. Veldig fornøyd med kvaliteten på alle disse, men det at de er så tykke gjør de mindre allsidig, så det er nok noen år siden disse var i jevn rotasjon.

Kjøpte også en del HellyHansen Lifa polypropylen og ullblanding på samme tid, de har også holdt bra. Selve tekstilet i polypropylen virker ganske uslitelig, så de fleste plaggene i ren polypropylen ser nesten nye ut bortsett fra noen sømmer som begynner å gå opp hist og her. De med ullblanding har mistet formen litt og ser mer slitt ut, men funker fortsatt bra. Her har også original-strikken i longsene gitt seg omtrent på samme tid som Troll sine.

Har også en utrolig god og veldig tynn ullongs fra Patagonia (ca. 2007/8-ish årgang) som jeg har brukt veldig mye. Det tynne stoffet er både høydepunktet og svakheten her. Store hull i slitasje-områdene rundt innside lår, skritt osv. Brukes nå bare som nattøy i soveposen. 

Devold får mye skryt her, men jeg har veldig lite derfra. Kjøpte noe av den litt tynnere ulla deres i en periode, men ermene var så korte ifht. størrelsen forøvrig at jeg ble lei og donerte de. Har derimot en litt tykkere Devold fra ca. 2009 som jeg liker veldig godt, og kjøpte nettopp en Devold expedition med hette som jeg ser fram til å prøve. 

Av t-skjorter i ull ser jeg ut til å ende opp med nesten utelukkende Icebreaker. Vet ikke helt hvorfor, men de er helt OK.

Har mange generasjoner med Brynje syntetisk netting, aner ikke hva som er kjøpt når, men alt som ikke er mistet eller rotet bort (ikke ubetydelig antall) virker fortsatt. 
Har også en av de Brynje-trøyene med ull ytterst og netting innerst. Veldig varm og god, og liker spesielt at den har veldig raus lengde både i kropp og ermer. Blir ikke så mye brukt ifht. hvor godt jeg liker den, da separat inner- og ytter-/mellomlag gir mer fleksibilitet, noe jeg ønsker på det meste av turer. Men når jeg vet at det blir kaldt og fleksibiliteten ikke er viktig, så er det ei skikkelig god trøye. Kjøpt ca. 2009 den også, og holder seg godt.
Kjøpte min første netting i ull da jeg hadde kjørt fra brynje-longsen og panikkhandlet på vei til senhøst-jakt i Nordland. Så etter syntetisk Brynje som vanlig, men fant bare en aclima i ull. Den er bare litt over ett år gammel og har allerede ett lite parti der "garnet" har nøstet seg opp, og som flere nevner om sine har også min krympet litt, men du verden den er behagelig å ha på. Digger den longsen til tross for svakhetene.

Har en håndfull ullboksere av ulike merker og modeller, og kan ikke si jeg nødvendigvis tenker over hvilken jeg tar på meg, men har en formening om at Ullvang kanskje er den som er ett knepp mer behagelig enn de andre. Men dette er flisespikkeri. Alle er gode og forskjellene minimale.

 

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.