Gå til innhold
  • Bli medlem

Tosovepose system- jerven mini hunter eller tynn synt pose?


Anbefalte innlegg

(Dette er det ikke noe fasitsvar på, jeg er klar over det.)

Hva ville dere valgt av en tynn syntpose eller Jerven Mini hunter for å supplere til en dunsovepose? Innbiller meg at Jervenduken er mest fleksibel siden den også er beregnet for å bruke alene og trolig tåler litt mer enn sovepose stoff.
 

Samtidig er den ikke hverken superlett eller liten. Blir den varianten for stor til at man bare tar den med «for sikkerhets» skyld til lunsjen på fjelltur?

 

Takk på forhånd for både synsing, konkrete erfaringer eller andre tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hør på @Marius Engelsen, Jerven som ytterpose er sikreste måte å bli våt og kald.

Jeg har en ekstra romslig syntetpose som Helsport solgte en gang i tiden. Den fungerer egt. helt greit, men hadde jeg vært på utkikk etter tilsvarende løsning i dag så hadde jeg valgt en passelig stor og varm syntetisk quilt. Mindre vekt og mindre sjans for at dunposen komprimeres av ytterposen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntet quilt funker bra. Jeg har en fra MLD fra USA, men Gramexpert lager i Europa om det skulle bety noe. Ville gått for 4oz/133gr apex så får du en grei og lett quilt du kan bruke alene ned mot 5c. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har vært søkkblaut av kondens i sovepose 1 eneste gang gjennom mitt friluftsliv. 

Det var da jeg ved et tilfelle  som nødløsning måtte benytte jervenduken utenpå soveposen...

Så førstevalget ville vært noe annet...


Når det er sagt så har vi hatt enormt mye nytte av jervendukene våre forskjellige turer opp gjennom årene og de har blitt brukt som alt fra tarp, telt, varmepose, teltgulv på vinter osv osv..

 

392888_10151302189285194_1531329154_n.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg har brukt Jerven Hunter mange ganger utenpå soveposen og det har gått helt fint. Bare ikke pust inn i Jervenduken og vær forberedt på at det kan ha frosset en del is mellom duken og isolasjonen ila natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på å sove i en Jervenduk Standard og en Jervenduk Hunter.

Flere år var oppsettet mitt på villreinjakt en lettere sommersovepose inne i Jervenduk Hunter. Det ble en naturlig kombinasjon da jeg uansett har med Jerven Hunter til å sitte inne i omtrent hele dagen på en kald og forblåst fjelltopp mens jeg spotter etter rein.
Har aldri en eneste gang hatt problemer med kondens eller fukt med Jerven Hunter utenpå sovepose. Noen ganger har jeg hatt 7-10 dager i strekk med denne kombinasjonen.

Jervenduk Standard har jeg aldri brukt en hel natt utenpå sovepose så jeg kan ikke uttale meg om den kombinasjonen, men jeg kan se for meg at den kan bli fuktig ja.

Kan legge til at jeg på MC turer tidlig eller sent på sommer når det kan bli litt kaldt på nettene flere ganger har kombinert sommer sovepose med en SOL Escape Bivvy (https://www.norsegear.no/tend01401229-sol-escape-bivvy-od-green) utenpå. Den fungerer utmerket. Har ikke hatt problem med kondens i den. Den er syltynn, veier omtrent luft og gir noen plussgrader ekstra. Den er også unaturlig solid. Selv om den er så tynn så har jeg enda til gode å få en rift i den. Tror jeg har hatt min i ca 10 år nå og akkurat like godt. Råtipper jeg har hatt 30-40 døgn med den kombinasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Bokhylla said:

Takk for mange gode svar! 
 

Det er kanskje ikke noen forskjell om det er en foret jervenduk eller ei?

Stikker du dunposen inn i en uforet jerven er den blaut ganske fort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Forskjellen på foret/uforet er at med uforet merker du fuktigheten umiddelbart. Med foret duk kan det hende du ikke merker det noe særlig før foret er mett av fuktighet, typ etter natt 2.

Hvis du uansett ønsker deg jervenduk til generelt bruk ville jeg gått for Jerven orginal (uforet). Det er et mye mer anvendelig produkt som man faktisk gidder å ta med pga relativt lite volum og vekt.

Hovedpoenget med fjelldukene er å være helt tette/fungere som en dampsperre og det oppnår du med disse.

Med foret duk blir bruksområdet plutselig veldig annerledes. Egner seg dårlig som tarp og plutselig må man tenke på å ikke få foret vått, istedenfor å  ikke ha foring bare kunne riste duken noenlunde tørr om den blir våt.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for det som gir deg mest "meirbruk".

Eg nyttar som regel ein tynn gammal syntetpose utanpå dunpose for å supplere, men har også brukt Jerven Mini Hunter  mykje. Mi erfaring er at med vekslende norsk fjellvær så får ein ofte høve til å tørke den litt ila dagen og halde det akkumulerte fuktnivået nede. Skulle det derimot sile ned over lengre tid, er det verre å få tørka ut kondens frå natta på dagtid. 

Eg har også ein ufora jervenduk, men må seie at det er hunteren som blir med når eg tenkjer at eg faktisk kjem til å trenge vêrbeskyttelse på dagtid. For rein sikkerheit vel eg heller ein dedikert vindsekk med full kroppslengde eller vindsekk for fleire personar, framfor den ufora duken. 

Så cluet er altså at eg ville valgt soveposeforsterking ut frå sannsynleg  meirbruk, og ut frå kor vidt ein kjem til å vere på tur over tid ved mykje regn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydlegvis stor forskjell på kor mykje fukt ein avgjev i soveposen. For enkelte fungerer det å ligge i ein tett jervenduk, for andre fungerer det ikkje.

For meg er det oppskrifta på ei garantert våt og ubehagleg natt. Den einaste jervenduken som kunne fungert for meg, er 'exclusive', ettersom det gjev ein moglegheit til å ta av den tette duken og bare bruke foret. Men prisen er alt for høg til at det er aktuelt for min del...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Skal bare... said:

Det er tydlegvis stor forskjell på kor mykje fukt ein avgjev i soveposen. For enkelte fungerer det å ligge i ein tett jervenduk, for andre fungerer det ikkje.

For meg er det oppskrifta på ei garantert våt og ubehagleg natt. Den einaste jervenduken som kunne fungert for meg, er 'exclusive', ettersom det gjev ein moglegheit til å ta av den tette duken og bare bruke foret. Men prisen er alt for høg til at det er aktuelt for min del...

Varierer vel og om man bruker den som ekstra pose, eller puster inni den. 

Orginalduken gir kondens, selv som dyne over føttene. 

Fora duk har jeg brukt som bivy/forsterker på høsten et par ganger. Det har fungert knall, men den har ikke vært zippet helt opp. Pusta heller ikke inni duken. Kjenner dog at lufta kan være noe klammere. 

Har en drøm om å sy en kopi, med membranstoff i stedet for potte tett. Burde fungere like godt til 90% av bruken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvem som velger å puster inni soveposen sin, men det anser jeg som en dårlig strategi uansett soveposekonfigurasjon.

Jeg har en Jerven thermo extreme som jeg har brukt som eneste pose og soveposeforstrekning. begge deler var varmt og godt en liten stund, men begge gangene våknet jeg midt på natta klissvåt og kald. Som John Almaas sier, jeg legger'n død. Om det funker for andre, så er det fint for dem, men hvis dette er en løsning som oppleves veldig forskjellig fra person til person, så er det skummelt å anbefale uten forbehold om at dette prøves under trygge omstendigheter før en legger av gårde på tur.

Jeg har faktisk på to-do-lista mi å prøve en variant til med den isolerte jervenduken; spenne den opp som en bivuac med mønesnor slik at jeg får mulighet til ventilasjon og luftgjennomstrømning. Bare ikke dukket opp en høvelig anledning til å teste enda. Har trua på at det kan funke OK, men det er jo noe jeg prøver bare fordi kongen allerede har donert denne Jerven-duken til meg og ikke tilstrekkelig grunnlag for kjøp. Har generelt sammenfallende erfaringer og preferanser som @sneakyowl. Det er den Jerven-duken uten for som er mest allsidig og blir mest brukt av meg, men ingen av de egner seg for å utvide temperaturområdet til soveposen.

Endret av aico
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (På 2.5.2024 den 8.28):

Det er tydlegvis stor forskjell på kor mykje fukt ein avgjev i soveposen. For enkelte fungerer det å ligge i ein tett jervenduk, for andre fungerer det ikkje.

For meg er det oppskrifta på ei garantert våt og ubehagleg natt. Den einaste jervenduken som kunne fungert for meg, er 'exclusive', ettersom det gjev ein moglegheit til å ta av den tette duken og bare bruke foret. Men prisen er alt for høg til at det er aktuelt for min del...

 

TheSleepwalker skrev (20 timer siden):

Varierer vel og om man bruker den som ekstra pose, eller puster inni den. 

Orginalduken gir kondens, selv som dyne over føttene.

Dersom du antyder at eg er så dum at eg pustar inni posen, kan eg avkrefte dette. Mi erfaring er at også fora duk gjev fuktig sovepose og elendig komfort sjølv som dyne over føttene. Dette er altså ikkje noko eg kan anbefale. Men eg er fullt klar over at andre kan ha behaglege netter i jervenduk, også som einaste sovepose.

Eg vil i alle fall anbefale å utføre prøvesoving før ein planlegg tur med jervenpose som del av soveposen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Skal bare... said:

 

Dersom du antyder at eg er så dum at eg pustar inni posen, kan eg avkrefte dette. Mi erfaring er at også fora duk gjev fuktig sovepose og elendig komfort sjølv som dyne over føttene. Dette er altså ikkje noko eg kan anbefale. Men eg er fullt klar over at andre kan ha behaglege netter i jervenduk, også som einaste sovepose.

Eg vil i alle fall anbefale å utføre prøvesoving før ein planlegg tur med jervenpose som del av soveposen.

Påstår ikke at du er dum, men har oppfattet det sånn at den del folk som opplever mye kondens har brukt duken som bivy, med hodet inni. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for mange gode betraktninger! Troooor jeg har slått fra meg tanken på den Hunter Mini (som er foret), som potensiell pose nummer to i et sovepose system. Men og interessant at så mange har gode erfaringer både på natt, og at størrelsen ikke er helt avskrekkende. Når jeg førsten har sovnet kan jeg bli ganske varm , så jeg innbiller meg det kunne blitt litt klamt her.

Om noen har mini versjonen og har et bilde av de, med noe sammenlignbart i størrelse, setter jeg pris på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ kan og være å bruke nået av alt det annet en uansett har i sekken. T.d. Dun/fiber jakken og evt. dun/fiber bukse/shorts.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med kondensfabrikk ila ei natt har eg berre konkludert med må vere noko individuelt,  sidan både eg og mine barn (no store) har sove ein del netter med ein slik utanpå posen (mest når vi har sove under open himmel eller tarp).

I dag ramla eg over denne, ei vesla som har sove ute kvar natt i 3 år. Jervenduken er tydelegvis ein god følgesvenn 😅

Ho kan sjølvsagt tørke den mellom nettene, men tippar at dyngvåt sovepose halvvegs gjennom natta hadde funka dårleg i indre Troms på vinteren :)

Så det er truleg forskjell mellom kroppar med omsyn til dette.

 

Screenshot_20240505-091114.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.