Gå til innhold
  • Bli medlem

2. førsøk: Hardangervidda på langs 2024


Anbefalte innlegg

For 3 år siden skulle jeg gå Høgruta i jotunheimen. Den ble avlyst pga. korona, men jeg ville ikke la friuken bli kastet bort på å gjøre nyttige ting hjemme. Hva som skjedde, og hvorfor turen ikke gikk som planlagt, kan leses her:


Nå, 3 år senere, fikk jeg endelig fullført turen, til tross enda værre forhold!

Noen av  hovedgrunnene til at jeg kunne presse meg lengre i tøffe forhold nå var: 

1: Jeg har mer erfaring med å gå i hard vind i fjellet. Primært etter turer i Jotunheimen.

2: Hyttene var koronastengt sist gang, men det var de ikke nå. Når jeg går alene, over hardangervidda, må jeg ha både plan A, B og C for at jeg skal ha muligheter dersom noe uforutsett skulle skje, eller uværet setter inn. Hytter gir en god ekstra sikringsmulighet.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt gjennomført! Definitivt karakterbyggende! 😅

I noen av bildene ser man pulken din ligge på tvers av skiene som er brukt som plugger i enden - Hva er tanken med det? Mindre vind rett på nedre del av teltet, men det blir vel en mer turbulent vind ut av det og?

Ser ellers ut som om Endurance-teltet klarte seg finfint i uværet!

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (52 minutter siden):

Godt gjennomført! Definitivt karakterbyggende! 😅

I noen av bildene ser man pulken din ligge på tvers av skiene som er brukt som plugger i enden - Hva er tanken med det? Mindre vind rett på nedre del av teltet, men det blir vel en mer turbulent vind ut av det og?

Ser ellers ut som om Endurance-teltet klarte seg finfint i uværet!

Takk :) En meget lærerik tur. Jeg rykket opp ett level i erfaring ;) 

Pulken er tenkt som en liten slags levegg, og reduksjon av snøføyk. Men om det virker så mye, vet jeg ikke. Jeg tenker hvis det utgjør noen forskjell, er det til det bedre. Erik B. Jørgensen gjør dette alltid, og han har jo peiling (selv om han er danske).

Abisko Endurance teltet stod meget bra ja. Brukte dobbelt stangsett denne turen (altså Abisko stengene, og Keb stengene). Jeg skulle til tider ønske at jeg hadde ett rent vintertelt, for psykens skyld, selv om det nok aldri var noen fare her. Strekket i duken fordeles over ett stort område, så det tåler nok temmelig mye belastning jeg tro. Bardunfestene er ihvertfall solide.

MEN, festet til den midterste tørkesnoren røk når jeg tørket sko sammen med masse tunge våte klær. Over primusen… Ingen skade skjedd, men jeg forsterket alle festene i går kveld, slik at det ikke kan skje igjen:

 

IMG_5288.jpeg

IMG_5289.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (3 minutter siden):

Artig og interessant lesning! Har faktisk liggende et par mohair kortfeller som jeg ikke har fått testa ennå, kjekt å vite at man kan se frem til god glid ;-) 

Takk for det.

Ja, mohair er overlegent. Særlig på tørr snø er det helt fantastisk bra glid.

Brukt mye på steinhard skare/is, slites de fortere enn syntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempefin rapport og det gleder meg å se 111´en der 111´er trives best, nemlig på tur.

Oppsummering / nerding etter tur blir aldri feil, så takk for den også.

I det hele tatt, vel gjennomført til trods for "møkkavær" og stor 👍 fra meg.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (32 minutter siden):

Takk for kjempefin rapport og det gleder meg å se 111´en der 111´er trives best, nemlig på tur.

Oppsummering / nerding etter tur blir aldri feil, så takk for den også.

I det hele tatt, vel gjennomført til trods for "møkkavær" og stor 👍 fra meg.

Takk for det :) 

Jeg la til ett lite avsnitt om valg av brenner på turen, under nerding, det fortjener den 👍

Wettex kluten var tips som jeg plukket opp fra deg. Oppbevarte den i en liten lynlås-pose mellom bruk. Den kan tørke uendelig mye, fordi den absorberer mye etter hver gang den ble vridd opp. Tørker fort på tørkesnoren i taket også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 14.4.2024 den 0.00):

Det sluttet å snø, og gikk over til REGN! Det skal ikke REGNE på hardangervidda i begynnelsen av April

Ikkje kjent med østlige og nordlige deler av hardangervidda. Men i vest og sørlige deler (Haukeli), så kan det regne 12 mnd av året, på samme måte som det kan komme snø hele året :-) Så regn i april er ikke unntaket. Kommer det mye vær fra sør og sør-vest, ender det enten a) at det kommer som regn og blir til snø, b) kommer som snø og ender opp til regn, selv høyt til fjells.

Jeg synes dette en veldig god rapport, da jeg føler det blir for mye turrapporter som kun viser glansbilde av slike turer. God gjennomføring av en tur, hvor forholdene er til betraktelig mer mot normalen på denne tiden av året og at man må forvente skiftene forhold i løpet av 7 dager. Du skal være nokså heldig å full klaff og høytrykk i 7 dager :-). Jeg tenker nerde info er bare bra, spesielt når mange som etterspør denne info før de legger ut på samme tur.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (14 minutter siden):

Ikkje kjent med østlige og nordlige deler av hardangervidda. Men i vest og sørlige deler (Haukeli), så kan det regne 12 mnd av året, på samme måte som det kan komme snø hele året :-) Så regn i april er ikke unntaket. Kommer det mye vær fra sør og sør-vest, ender det enten a) at det kommer som regn og blir til snø, b) kommer som snø og ender opp til regn, selv høyt til fjells.

Jeg synes dette en veldig god rapport, da jeg føler det blir for mye turrapporter som kun viser glansbilde av slike turer. God gjennomføring av en tur, hvor forholdene er til betraktelig mer mot normalen på denne tiden av året og at man må forvente skiftene forhold i løpet av 7 dager. Du skal være nokså heldig å full klaff og høytrykk i 7 dager :-). Jeg tenker nerde info er bare bra, spesielt når mange som etterspør denne info før de legger ut på samme tur.

Takk for det :)

De var sørlig og vestlig vind ja. Så da stemmer nok det du sier, at slik vind kan gi regn på vidda 😮‍💨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 14.4.2024 den 11.59):

Jeg skulle til tider ønske at jeg hadde ett rent vintertelt (..)

 

IMG_5288.jpeg

IMG_5289.jpeg

Jeg synes du nå kan med god samvittighet kjøpe deg et rent vintertelt. Du er åpenbart en ekte vinterekspedisjonsmann! 

Endret av Krankman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (8 timer siden):

Jeg synes du nå kan med god samvittighet kjøpe deg et rent vintertelt. Du er åpenbart en ekte vinterekspedisjonsmann! 

Hehe, takk for det.

Samtidig synes jeg det er kjempevanskelig å forsvare enda ett teltkjøp. Det var derfor jeg heller kjøpte ett ekstra stangsett til Abisko Endurance, som jo har fungert bra, og har en ganske beskjeden vekt.

Nå gjør jeg faktisk samme øvelsen med Helsport Lofoten Pro 4 (pluss bytter til doble stangkopper), for å ha ett enda større vintertelt også.

Men jeg skal ta det til etterretning, og nøye vurdering, og se om det ikke blir ett skikkelig bomberom etterhvert.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.