Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk eller slede til små hundespann?


AlexanderKristiansen

Anbefalte innlegg

Hei!

De siste timer av 2021 benyttes til å drømme om vinter, vidder, hundekjøring og små-ekspedisjoner i 2022. Mens kalkunen står i ovnen og stuffingen putrer i panna :-)

Har noen spørsmål som jeg håper folk som er erfarne med kjøring av små hundespann kan svare på.

Jeg har brukt pulk et par tiår, gått Finse-Haukeliseter med en hund og pulk, men mindre erfaring med å kjøre små spann med 3-4 hunder (korthåret vorsteh). Har nå tenkt å trappe opp hundekjøring og ekspedisjonslivet litt og vil gjerne stille følgende spørsmål:

1. Til de som har erfaring med begge deler, hva ville du anbefalt til hundekjøring med 3 hunder, Fjellpulken med brems eller en liten toboggan-slede med håndbrems jeg kan gå på ski etter? Til de som anbefaler slede, hvem vil du anbefale?

2. Hvis det blir kjøring med pulk vil jeg investere i en større pulk. Jeg hører mange anbefaler en lang pulk så en slipper å pakke i høyden og risikere velt. Sist jeg gikk over Vidda var dette et stort problem og kostet mye tid og krefter med å rette opp pulken etter velt. FOrdi pulken var pakket for høyt. Slik jeg ser det er er det kun Fjellpulken 168 eller 188 som er aktuell. 188 er logisk nok lengre, men pulk og brems øker vekten med 3 kilo. Kanskje ikke så mye? Kan heller ikke bytte meier på 188, mens dette er mulig på 168. Tar gjerne imot anbefalinger her.

3. Vekt på pulk. Med tre hunder blir det en del hundemat med på tur, men vekten minsker heldigvis etterhvert. Har satt opp en pakkliste og har ikke sjans til å komme under 65 kilo, inkludert pulk og brems på en ukestur. Er dette kurant for tre hunder å trekke? Vet de fleste vil svare at det kommer ann på snøforhold, hund og førers form, hvor bratt terrenget er osv. Jeg kommer til å gå for det aller meste på høyfjellet i kvista løyper, ta utgangspunkt i feks. Finse - Haukeliseter eller Haukeliseter - Ådneram.

Håper på mange gode innspill fra hundefolk og pulk/slede-entusiaster :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoi!

Det er dessverre lite aktivitet her i "Hund", la selv inn tråd om pulk og hundedrag tidligere i høst uten respons. Vil anbefale deg å sjekke ut gruppa "Hundekjøring" på facebook. Mange medlemmer og mye aktivitet. Jeg er rimelig sikker på at du får et godt svar der.

Er selv nybegynner og er på min andre vinter med hund og pulk. Har oppgradert både pulk + en hund til. Har sett også på liten slede, men satser heller på pulk. Årsaken til det er at jeg ikke har noe erfaring med slede :-) Jeg føler også at slede blir fokuset mer med å forflytte seg fra A til B med hunder i en definert trasse (løype), mens med pulk er er det forflytting fra A til B ved hjelp av hunder uten definert trasse. Jeg går mye uten for løype og i terrenget, og er usikker på hvor god sleden er her. Den største fordel med pulk er at jeg kan selv dra den og ha hundene koblet til meg, det funker veldig bra når det går i rykke og napp og når hundene ikke drar godt, samt at jeg har bedre kontroll på hundene i nedover bakke. Jeg snørekjører mye med mine hunder og trener mye på dette. Jeg har droppet brems på min pulk på grunn av vekten, det blir tungt å dra pulken selv + at bremensen gjør at pulken blir ustabil i dype snø og uten for løype. Jeg synes at jeg har noe lunde kontroll på hundene i nedoverbakke + at jeg kan enkelt koble i fra om det skulle gå i dass. Føre har også mye å si her, med mye fin snø er det nullstress og ved klink is kan det bli et lite sjølvmords oppdrag. Men her er pulken veldig fin, hvor jeg kan binde hundene igjen på toppen og ta pulk og hundene ned hver for seg selv :-). Tror ikke det er noe problem å ha tre eller flere hunder som drar en pulk, men ville nok satt på brems på om jeg hadde hatt flere hunder. Det blir som en slede, bare at det er en pulk. Se Jens i Villmarka sesong to, han bytter ut sleden med pulk og har 6 hunder som drar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! Endelig :-)

Syns det var veldig rart at det var null respons.

Jeg har nå gått til innkjøp av en forkortet Nansen-slede med håndbrems. Jeg har tidligere gått Finse - Haukeliseter med en hund uten brems og da brukte jeg mye tid på pulkvelt, mååte gå ned bakker osv. Tapte mye tid på det. Jeg er ikke spesielt god på ski, ihvertfall ikke i nedkjøringer. Nå skal jeg kjøre nordisk med 3 fuglehunder (korthåret vorsteh) og for det meste i kvista løyper. Har lånt en slik slede tidligere og det var en åpenbaring å kunne kjøre ned ganske bratte bakker uten problem. Det mest effektive var faktisk å sitte på bremsen, som om det var en stol. Ski selvsagt på begge sider av sleden.

Pulk sto høyt oppe på listen, men har to pulker fra før uten brems (Fjellpulken 118 og 144). Vurderte å gå opp til en Fjellpulken 188 med brems, men den ville blitt både dyrere og tyngre. Sleden veier 15 kilo og kosta 8000. Dessuten syns jeg den er utrolig fin, håndlaget med surringer. Skikkelig retro og Nansen/Amundsen vibber :-D :-D :-D Ja, jeg er en romantikker når det gjelder vinter, hund og slede.

Skal teste forslaget ditt med Facbook-gruppa, men er det en side for diskusjon? Virker mer som det er kjøp/salg?

2022-01-05 17.22.34.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har mest erfaring med kjøring med slede og flere hunder men bruker innimellom også to hunder med pulk. Jeg er ikke spesielt fan av å bruke pulk og ville helt klart gått for en slik slede som du har fått tak i hvis jeg pimært skulle vært på tur med 2-4 hunder. Eneste fordelen jeg kan se med pulk er at den flyter fint på løs snø men da er det jo ofte ganske uframkommelig til hunder uansett. Sats på sleden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Hege P. :-D Ja, utrolig fin. Godt gammel håndverk :-D

Takk for tilbakemelding @tollovtamnes! Glad for at jeg gikk for sleden! Kan bli slitsomt i dyp løssnø, men da får jeg heller gå foran og brøye løype selv. Satser uansett på å kjøre i spor eller kvista løyper. Hvor mange hunder kjører du med? Grønlandshunder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja, jeg pleier da å følge med i "hundeavdelingen, men det har da vært jul og nyttår uten nettsurfing.

Men gratulere med kjøpet av en fin Nansen-slede, som er akkurat det jeg vill anbefale med få hunder. Særlig hvis man er litt flink på ski. Jeg har etter hvert fått et dårligt venstrekne, så jeg klarer nok ikke å kjøre nordisk med Nansen slede.  Og jeg er blitt så pass gammel, at jeg vil forlenge fjelllivet ved å kunne ta noen hvileskjær ved å stå bak på en vanlig hundeslede. Nansensleden kan kanskje modifiseres litt ved å sette et "trinn" bakpå, så dette er mulig?

Korthåret Vorsteher er jo ganske sterke og raske, men kanskje uten sikkerhetshetsventil, hvor det gir sig før totalutmattelsen? Og så må du jo ha en del klær med til dem - særlig til natteleie. Grønlandshund er jo ellers "traktoren": sterke, men langsomme, Alaska husky av polar/langdistansetypen en del raskere, men ikke så sterke, sibir kanskje et sted midt imellom? Malamut har jeg ingen erfaring med selv, men de kan være noe kranglevorne innbyrdes. Sådan gjennomsnittlig og så finnes AH i alle varianter fra langdistanse til Eurohounds (sprint) 

Jeg har selv brukt 2 AH i 8 år, hvor jeg på vinterturer har gått med de 2 hunder forrest, så meg selv og pulken bakerst i stivt drag. Det gir bra kontroll på pulken og på hundene idet omfang de da ellers hører på deg. De skal selvfølgelig kunne de vanlige sledekommandoer: Høyre, venstre, holde H, -V, hurtig, langsom, stå mv. Det kan være vanskelig å overbevise dem om å traversere og så svinge til neste travers uten å sette rett utfor - og så langsom da, som bare varer i noen sekunder. Dette har fungert på ukestur med telt mm. men jeg har da trukket en del selv med og uten feller.

På dagsturer har jeg snørekjørt en del med de, men nå pgr. av kne og min alder blir det alt fra kickspark, men helst  en hjemmebygget sprintslede (ca 10 kg). Men med bare 2 hunder må jeg jobbe mye selv oppover. Men så får jeg mosjon da. Pgr av kommende flytting blir det forhåpentlig mulig å få 2-3 hunder mer i løpet av året, så det blir mer trekkraft.  

Var jeg bedre på ski selv - og yngre hadde jeg sikkert gjort samme valg og kjøp, som du. Muligens med en liten "trinnbrett" modifikasjon av sleden, så det også var mulig å stå på den, hvis man hadde lyst på det

Jeg vil sterkt anbefale deg å lese Giske Uren: Frossen Fritid! Han skriver meget fornuftig om hundehold (grønlandshund) og kjører også nordisk/Nansen sledeopplegget. 

Facebooksiden: hundekjøring er også med diskusjon - ikke bare kjøp og salg.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elgen!

Jeg tror Nansen passer meg godt, for jeg har nok ikke hunder til å trekke både meg og bagasjen uten å slite dem helt ut. Vorsteh er mye bedre enn hva de flest tror, og det er jo blandet fuglehund inn i polare raser også, for å få opp eksplosivitet. Vorsteh er nok noen sprintere, holder høy fart i galopp, så de er nok ikke den mest utholdende rasen, men kommer til å kjøre maks 2-3 mil pr.dag under normale omstendigheter.

De må nok ligge inne i telte om natten i Jervenduk oppå reinsdyrskinn :-) Men det er bare hyggelig. Må nok trekke med dekken mye av tiden, ja.

For over 20 år siden, når jeg starte med hund, var jeg nesten helt bestemt for å gå for en hund fra de polare-rasene. Men når jeg fant ut at de omtrent ikke kan være løse, ble det uaktuelt. Med vorsteh drar jeg på jakt både i skogen og på fjellet, de trekker og kløver, vi går på apportprøver og jaktprøver. Som du skjønner er allsifigheten i høysete :-D 

Vet ikke om det er mulig å bygge den ut bak så en kan stå på meiene. Det hadde jo vært praktisk. Det som egentlig er verre er at bøylen bak e for lav, skulle gjerne hatt den noe høyere så jeg kan henge på sleden i nedoverbakker uten å måtte bøje meg.

Synd du har et dårlig kne. Vet ikke aldren min, men du høres sprek ut, syns jeg! Skal sjekke ut Giske Uren sin bok, tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare på nr. 3. Jeg er mye på tur med en sterk alaskan husky, hannhund på 30 kg, og vi har en Fjellpulken 144 med brems. Han trekker som bare juling, med selektiv hørsel, så bremsen føler jeg er helt nødvendig for å kjøre trygt ned bratte bakker. Og de er det nok av lengst nord i Nordland. Jeg bruker pulksele og henger bak pulken i tau.

Erfaringsmessig er 50 kg ca. praktisk pulkgrense. Da drar han pulken problemfritt i flatt terreng og nedover, og han kommer seg frem i løssnø om jeg går opp spor foran. Slak motbakke i hard snø går fint. Brattere motbakke får han hjelp ved at jeg dytter med staven eller hjelper med å dra med tau, da fester jeg bare tauet jeg vanligvis bruker til å henge bak foran på pulken i stedet. Bratt motbakke med løssnø blir et strev uansett. Hunden elsker å trekke. Vorsteh er nok ikke fullt så sterk men 65 kg på tre hunder bør gå fint.

Å pakke lavt er alfa og omega. En veltet slede eller pulk er også ypperlig for å tjore hunden over tregrensa.

 

 

IMG_20210414_172534_01.jpg

IMG_20210417_120556.jpg

IMG_20210515_125419.jpg

IMG_20210417_121049__01.jpg

Endret av foroll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlexanderKristiansen skrev (5 timer siden):

Vet ikke om det er mulig å bygge den ut bak så en kan stå på meiene. Det hadde jo vært praktisk. Det som egentlig er verre er at bøylen bak e for lav, skulle gjerne hatt den noe høyere så jeg kan henge på sleden i nedoverbakker uten å måtte bøje meg.

Hei

Det er en veldig fin og pen slede, du har kjøpt!

Jeg så litt på foto: Meiene bakpå er nok litt korte til å sette noe fotbrett på, men kanskje vanskelig å se på foto.

Nå er jeg sådan en "fikser" så jeg tror nok jeg kunne forhøye den lave bøyle, men min umiddelbare løsning vil ikke se pen ut på den fine sleden. Den enkle løsning kunne bestå i å bøye et stykke svart kraftig PEH rør parallelt med og høyere enn det eksisterende håndtak og feste evt med  et par tynne bolter gjennom og passende surringer - også til å kamuflere. PEH rør er sterkt og litt fleksibelt. Hvor det festes til nåværende kan det skjæres halvt så rundingen ligger an mot nåværende. Det samme kan gjøres finere med et stykke asketre som dampbøyes og stivner på en mal eller laminere i fasong. Men dett blir jo noe mer krevende snekkerarbeide.  Det trenger så heller ikke å være en full bøyle og enklere bare å surre et pent stykke asketre på hver side av nåværende bøyle som oppstander/håndtak til å henge i. 

Det er ganske koselig med hund i telt, men de har en særlig evne til å erobre sovepose mv. mens man spiser og smelter snø! Så der blir som regel noe knuffing, når man selv skal sove innen alle har funnet sine rette plasser - og så varmer de ganske bra!

 

AlexanderKristiansen skrev (5 timer siden):

Vet ikke aldren min,

MIn? Din?   😜Jeg er vel forhenværende sprek? Og venstre menisken er forsvunnet annetsteds i kroppen for et par år siden ved gjennomtråkk i rotten snø. Var jeg toppidrettsmann var jeg sikkert blitt operert, men er jeg altså pensjonist!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlexanderKristiansen skrev (12 timer siden):

Hei Elgen!

Jeg tror Nansen passer meg godt, for jeg har nok ikke hunder til å trekke både meg og bagasjen uten å slite dem helt ut. Vorsteh er mye bedre enn hva de flest tror, og det er jo blandet fuglehund inn i polare raser også, for å få opp eksplosivitet. Vorsteh er nok noen sprintere, holder høy fart i galopp, så de er nok ikke den mest utholdende rasen, men kommer til å kjøre maks 2-3 mil pr.dag under normale omstendigheter.

Det er vel i grunn kun AH hvor det er fuglehund innblandet på noen linjer? Dette er jo blandingsbikkje i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med flere som svarer her!

@foroll, med 50 kg i din pulk og 1 hund, bør det gå greit med 65 kilo (inkl. slede) for 3 vorsteh. Vorsteh er veldig sterke etter min mening, men de er ikke så utholdende, er bedre sprintere, men kan fint dra 20km uten problem på greit føre. Men kommer selvsagt ann på om det er ei lita tispe på 22 kilo, eller en kraftig hannhund på 33 kilo. Vorsteh bruker jo mye på feks. VM i barmarkskjøring.

@elgen mente din alder selvsagt. Min egen vet jeg fremdeles :-D Ja, sleden er så fin at jeg kvier meg for å modifisere. Ihvertfall på en sånn måte at det ødelegger sledens estetikk. Et nytt elemnent bøyd litt høyere enn dagens bøyle hadde vært flott, men usikker på om dette er noe jeg klarer selv. Klarer du ut ifra bilde å se hvilket materiale som er brukt. Rotting?

@Diger Jotne ja, er vel kun AH fuglehund er blandet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlexanderKristiansen skrev (15 timer siden):

 mente din alder selvsagt. Min egen vet jeg fremdeles :-D Ja, sleden er så fin at jeg kvier meg for å modifisere. Ihvertfall på en sånn måte at det ødelegger sledens estetikk. Et nytt elemnent bøyd litt høyere enn dagens bøyle hadde vært flott, men usikker på om dette er noe jeg klarer selv. Klarer du ut ifra bilde å se hvilket materiale som er brukt. Rotting?

Ja, sleden er meget pen! Jeg kan ikke helt se det, men bøylen er vel sannsynligvis av rotting, hvor man så får tak i det? Jeg har aldri prøvd å dampbøye sådan, men det er vel det som er gjort. Eik og ask har jeg dampbøyd til båt og treskip. Et par oppstandere av ask festet på siden av bøylen vil bli den peneste endring etter min menig. Det kan gjøres med laminert asketre- skaft fra ishockeykølle. Biltema har noen billige. Da vil slede oppstanderen minne noe om en grønlandsk slede. Runde toppen litt og ha et par tyrkerknop som avslutning vil ta sig fint ut!.

Du har uttrykt litt bekymring om dyp snø. Gisle Uren skriver litt om det, men han mener vist ikke, at det er noe stort problem, men han har altså også et kraftig spann grønlandshunder foran. Jeg vurderer det som mulig å skrue en tobogganplate evt med avstandsklosser opp på meiene. Men det vil heller ikke se pent ut! Men en mulighet, hvis det blir et problem. Du kan høre med Gisle Uren om dette. Han pleier å være aktiv her på FF.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

Hei! Hvilken erfaring har du gjort iløpet av 2022? 
jeg har pulk (144 med brems) og en A-Husky og en Strihåret vorsther. De trekker pulken relativt godt uten problem, men får hjelp de aller bratteste bakkene. Selv ‘’henger jeg bak på ski. 
har fått lånt en konkurranse slede i alu, som er veldig lett og jeg mistenker den blir lettere i løsvekt en hva en pulk på 168 ville vært med brems. Spent og prøve begge deler til vinteren! Andre tur med pulk og brems for hundene blir til uken! Så får v trene slede før vi tar den med på ilddåpen 

AD04F472-1F88-47CF-B087-0F50951D9243.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.