Gå til innhold
  • Bli medlem

Stanley 1,4 kontra 1,0 Liter


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Klarte under opprydding å kaste  et par stålthermoser, så må fornye litt der.

Bestilte meg akkuart en 1,4 liters Stanley på en Norsk nettbutikk. Så til min nysgjerrighet (på O store internettet) at det var nevnt at 1,4 litersen var like stor som 1 litersen, noe som det også så ut som på videoene. Det stemmer ikke helt men ikke langt unna.

Når man studerer videoene så ser den 1,4 litt større ut, men ut i fra en nettside så er den bare 3 mm høyere og 5 mm bredere. Det er jo utrolig mye bedre spec på den 1,4 litersen - synd de ikke selger den i 2 liters versjon egentlig (i Norge)

 image.png

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stanley 1l-termosene er jo overdimensjonerte så det holder til å begynne med også, så 1.4-literen er vel mer "normal" ift. kapasiteten.

For å sammenligne 1-litere så er Thermos Light & Compact er vesentlig mindre og lettere enn Stanley sin Classic 1-liter, og holder mer eller mindre likt på temperaturen iflg. Tek.no sin samletest:

https://www.tek.no/samletest/i/PoPKd7/termos

 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (45 minutter siden):

For å sammenligne 1-litere så er Thermos Light & Compact er vesentlig mindre og lettere enn Stanley sin Classic 1-liter, og holder mer eller mindre likt på temperaturen iflg. Tek.no sin samletest:

 

Sjølv held eg meg unna unna Thermos Light & Compact, eine og aleine pga korken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å finne data men fant ikke veggtykkelse, men vil regne med at tykkelsen er lik. Men når man har 1.4L veske i thermosen så er det rett og slett mer varmeenergi i 1.4L enn det er i 1L. Men de temperaturmålingene er vel basert på at begge thermoser er fulle og lukket.

Men hvis du hadde fylt 1L i begge er jeg ganske sikker på at den som er laget for 1L ville holdt lengre enn den som er laget for 1.4L.

Det er i alle fall det som er min erfaring med kjølebokser i 22 og 40L størrelse. Bedre med en full 22L enn en halvfull 40L. Men hvis du klarer å fylle 40L boks så varer det veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 timer siden):

Prøvde å finne data men fant ikke veggtykkelse, ... lenge.

Det er jeg ganske sikker på at du har rett i,

Men, hvis man har 1,4 liter til rådighet, så vil man vel, for det meste fylle den opp. Hvis man da har drikker 0,4 liter, så har man fortsatt 1 liter, og varmeenergien til denne igjen. Drikker man 0,4 liter av 1 liter, har man 0,6 liter igjen. Og dårligere fyllingsgrad, i termosen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (1 time siden):

Det er jeg ganske sikker på at du har rett i,

Men, hvis man har 1,4 liter til rådighet, så vil man vel, for det meste fylle den opp. Hvis man da har drikker 0,4 liter, så har man fortsatt 1 liter, og varmeenergien til denne igjen. Drikker man 0,4 liter av 1 liter, har man 0,6 liter igjen. Og dårligere fyllingsgrad, i termosen...

Og har båret en kg ekstra hele dagen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (8 timer siden):

Og har båret en kg ekstra hele dagen.. 

Selv om det neppe er snakk om en hel kilo, så har du jo definitivt rett i det, men det var ikke noe tema i diskusjonen her, så vidt jeg klarte å oppfatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (1 time siden):

Selv om det neppe er snakk om en hel kilo, så har du jo definitivt rett i det, men det var ikke noe tema i diskusjonen her, så vidt jeg klarte å oppfatte. 

Neida, bare en morsomhet. Skal man bare drikke 0,4 liter, som i ditt regnestykke, så bærer man 1 kg for mye. Nå er jeg sikker på at Kjell Iver har termoser i små størrelser også, så han hadde nok tatt en liten en om han skulle drikke så lite. :)

En full termos holder bedre på varmen enn en halvfull en (hvis egenskapene ellers er like). Det handler ikke bare om magasinert energi i en viss mengde væske, men også størrelsen på overflaten hvor varmetapet skjer. Det viktigste blir vel å bruke en termos som er omtrent den størrelsen man har behov for på en tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (48 minutter siden):

Det handler ikke bare om magasinert energi i en viss mengde væske, men også størrelsen på overflaten hvor varmetapet skjer. Det viktigste blir vel å bruke en termos som er omtrent den størrelsen man har behov for på en tur. 

Du er inne på et viktig punkt der ja, ettersom «luftlomma» over væska inni termosen også vil varmes opp og ha varmetap gjennom den delen av veggen som ikke har direkte kontakt med væska.

Nøkkelpunktet for en (full) termos blir vel dermed å ha minst mulig overflateareal per volumenhet. Den geometriske formen som har lavest forholdstall her er kula, men jeg har ikke sett en kuleforma termos enda.

Ellers kjenner jeg ikke til hvordan Stanley kommer frem til disse time-tallene sine. Om det er beregninger eller målinger som ligger til grunn kan nok ha en innvirkning på hvorfor 1,4 L ender opp med 40 timer mot 1,0 L sine 24 timer.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (57 minutter siden):

Skal man bare drikke 0,4 liter, som i ditt regnestykke, så bærer man 1 kg for mye.

Jeg pleier ikke å bælme hele termosinnholdet i en smell😄 Og da holder jo det som er igjen bedre på varmen, hvis det er mer igjen.

Skal jeg bare drikke 4 desiliter, på turen, så velger jeg en halvliterstermos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har termoser an mass i alle fasonger og størrelser. Utgangspunktet var egentlig at jeg en dag hadde behov for å bruke 3 enliters ståltermoser på en biltur og i den forbindelse oppdaget jeg at en av de lakk - men det jeg ikke så da var jeg hadde blandet lokket fra en gammel en liters med en annen gammel og god enliters og når jeg da kildesorterte lokk og termos kjapt hadde jeg plutselig bare en brukbar igjen :)

Så en video fra en vintertur der en fyr lovpriste 2 liters Thermos og syntes det var en god ide å ha en 2 liter i pulken. 1 liter er jo for lite uansett. Vekt er underordnet sånn sett. De selger ikke 2 litersen i europa for øvrig så derfor gikk jeg for en 1,4 liters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (26 minutter siden):

Så en video fra en vintertur der en fyr lovpriste 2 liters Thermos og syntes det var en god ide å ha en 2 liter i pulken. 1 liter er jo for lite uansett. Vekt er underordnet sånn sett. De selger ikke 2 litersen i europa for øvrig så derfor gikk jeg for en 1,4 liters.

Om det ikke er et must at det må være Stanley, så finnes det 1,9 liters Hydro Flask i Norge, selv om disse kanskje ikke holder like godt på varmen, ettersom fokus later til å være å holde øl kaldt ;) (de oppgir 24 timer på kaldt, 12 timer varmt). Blant annet tilgjengelig her: https://www.outnorth.com/no/varemerker/hydro-flask/hydro-flask-growler-f16-black-64oz

Eventuelt kan man ta sjansen på Amazon, selv om prisen kanskje blir i høyeste laget (jeg har 1,2 liters-utgaven av denne, og er veldig fornøyd med den): https://www.amazon.com/Thermos-Stainless-Vacuum-Insulated-Beverage/dp/B08JWGP2J1?th=1

 

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.