Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyneema/UHMWPE stropp til rep av pulksele


Barskekarsten

Anbefalte innlegg

Fjellpulken Expedition sela tålte ikke så mange expeditions 🙄 men den er over 5 år gammel så kan ikke reklamere. 

Stroppen er nok slitt av en liten grad på D-ringen så jeg må polere ringen og skomaker sy på ny stropp med så god slitestyrke som mulig, derfor:

Er det noen som har tips/erfaring med å sy Dyneema stropper?
Typisk: https://www.extremtextil.de/en/dyneema-webbing-100-dyneema-25mm.html

Jeg har spleisa litt Dyneema/UHMWPE tau og det er jo ekstremt glatt og sklir veldig fort, så kan tenke meg det er noen triks for å unngå at stroppen bare sklir gjennom stingene.

IMG_1505.thumb.jpeg.172ea7b26b973366376832eeb3226d22.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stingene låses jo av over og undertråden, så tror ikke det skal være noe problem. 

Ett tips kan være å bruke heat / hot knife for å kutte til webbingen. På den måten 'låser' du endene slik at webbingen ikke fliser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har gjort det litt annerledes på mine kombinerte pulk- og hundebelter, idet jeg har sydd direkte gjennom selve beltet. Det er altså 2 huskyer som er foran! Ikke noe småtteri!

Det ene er en gammel, løs hofte bærebælte. Den annen en rumpetaske, hvor jeg rett og slett har stukket en paracord igjennom. Det siste har ikke vært brukt noe særlig til pulk. 

Jeg har også en sekk, hvor tilsvarende D-ringe i stål er sydd direkte og tvers gjennom belte og det stive innlegg. Det krever en seilmakerhanske + evt syl og noe taklegarn av kraftig kvalitet.  Alt dett har holdt i årevis, men jeg driver ikke med dekktrekk.

Bemerk, knapp synlig er det foruten den påsydde D-ring på det brune belte også en "sikkerhetssnor" stukket igjennom, hvis syingen skulle briste. Plast D-ringen er ikke hva som helst, men til trawl - trål. Den ene er byttet til stål D-ring etter mange år. Og jeg bruker betydelig større D-ringer bl.a. av hensyn til enklere betjening.

Jeg ser også på begge exp.belter, at det er en del slitasje på selve beltet fra karabin. Kanskje det er brukbart med en softsjakkel av det nevnte Dyneema?? Ikke så enkel å betjene da, men man kan jo kaste beltet.

Elgen

 

Photo0242.jpg

Photo0241.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (7 timer siden):

Fikk selen til jul i 2022, brukt vinteren 2023 og til noe dekktrekking våren/sommer 2023.

20240124_000655.thumb.jpg.9fe9987d88947f3ad56b36ee088c3abc.jpgmin ser slik ut på begge sider.

Litt offtopic-rant: Jeg synes Fjellpulken tar seg irriterende godt betalt for ting de lager med billig-feeling. Selve pulker og pulkbagger er det ikke noe å utsette på, men reimer, klips, seler osv. føles ut som kommer direkte fra siste sortering i billighaugen fra wish/temu. 🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (18 timer siden):

Stingene låses jo av over og undertråden, så tror ikke det skal være noe problem. 

Stiller meg bak denne.

For å unngå flising av webbingen kan du også brette inn kantene til webbingen.

Mange nyttige erfaringer fra @elgen her. Tror du fint kan sy gjennom alle lagene i beltet, gjerne med sikksakk i tillegg til boks-x innerst mot D-ringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan supplere med, at jeg har et tilsvarende masteklatrebelte som Jula en gang forhandlet, nå utgått. Jula beltet er formentlig bedre med en noe stivere ryggpute, store solide stål D-ringer, som ikke slites motsatt aluminium. Det bruker jeg til "Heavy duty" trekk og ville også bruke til dekktrekk. dDet vil være mulig og supplere med et par hjemmesydde seler av fx  sikkerhetssele fra bil. Det kan brukes til mye! Ved skroting av bil har jeg alltid kappet selene til eget bruk!! Det blir ganske mange meter når rullet helt ut. 

Jeg har byttet det noe klønet sikkerhets "firkant spenne" til et blybelte spenne som kan åpnes p en blunk. 

Kanskje Fjellpulken bruker så små D-ringer mm for å ha mindre slark. frem og tilbake?? Uansett blir det vanskeligere å betjene med hansker, hvor de store D-ringer og krabiner er er enklest.

Elgen

https://www.sportmegastore.com/no/sikkerhetsklatrebelte-posisjonering-av-klatrebelte-med-midjepute-og-2-d-ringer-lh-1/p-170893070-365396824?language=no&ac=sportmegastoremulti&asc=pmax&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA8NKtBhBtEiwAq5aX2NM3HyEXQEUdmyAUFKMH1aJ8Ztl7lbjHzJbdBqbaDrCM4GviVGsM2RoC6g8QAvD_BwE

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Snakket såvidt med Fjellpulken om min ekspedisjonsele.

De driver å tester nye løsninger på akkurat dette...dyneema var vist en av delene de tester ut.

Den nye touringselen har fått litt større D-ringer, dobbelt stoff og skinn innerst. 20240209_115526.thumb.jpg.c9ecd418ed2949038c7925415345d75b.jpg

20240209_115516.thumb.jpg.1a67d30214fa9e9af7653e1c6ab4768c.jpg

 

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erstattet stroppen på en gammel sele til en barnepulk jeg hadde for lenge siden. Da fikk jeg tak i et gammelt bilbelte som jeg brettet dobbelt og sydde fast for hånd. Bilbelter er utrolig solid stoff, men ville nok ikke stolt på håndsømmen til ekspedisjon..

Min sele er også litt slitt på samme sted, men på langt nær så mye. D-ringen drar øverst i hempa. Dess tyngre man drar, dess mer ligger man frempå. Kraften blir derfor samlet på ett punkt. Ideelt sett burde denne hempa være sydd litt skrått på beltet, slik at kraften hadde blitt jevnt fordelt langs den rette delen av D-ringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg lagde min egen pulksele brukte jeg også dobbelt med webbing, men jeg la den nederste slik at begge endene peker fremover, slik at lasten når du drar fremover bæres av webbingen, og ikke bare av sømmen rett bak D-ringen. Den er også spredd ut i en V-form, slik at alle de 3 endene på webbingen som peker fremover er sydd fast separat (kanskje lettere å forstå ved å se på bildet). Har ikke hatt noe problemer med denne ila 10 års bruk.

IMG_1202.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (4 timer siden):

men jeg la den nederste slik at begge endene peker fremover, slik at lasten når du drar fremover bæres av webbingen, og ikke bare av sømmen rett bak D-ringen.

Tilsvarende som på masteklatrebeltene. Det jeg linket til er jo ganske rimelig i pris! Så kanskje ikke noe dårlig alternativ - dog uten seler. Gammel bilbelte er bra til mye rart!

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos d-ringer og innfesting av disse:

Jeg tenkte på hvordan jeg kunne pulk’ifisere en av sekkene mine tidligere i vinter, og fiklet meg frem til en variant som jeg tror vil være ganske lite avhengig av sying og sømstyrke. Kan enkelt ettermonteres på sekk med litt dimensjon på hoftebeltet, evt brukes på en DIY-variant.

Dette er kun «testet» på kjøkkenbenken, men i mitt hode virker dette som en solid løsning siden mesteparten(?) av drakreftene vil gå rett i spennen foran, gitt at beltet fortsetter frem dit..

Kom gjerne med motargumenter hvorfor dette ikke vil funke! :)

Her illustrert på hoftebeltet på en tilfeldig sekk, der man antagelig ville byttet karabineren med en d-ring etc. Det er altså den svarte triglide’n (norsk navn?) som er cluet her:

IMG_1672.thumb.jpeg.b88ec50ef046a745ac257ffee8ccec31.jpeg

IMG_1673.thumb.jpeg.94896618c063cf4fb97837a3af0e4f86.jpeg


Ved stramming av hoftebeltet ender man opp som dette:

IMG_1674.thumb.jpeg.56bbd9d1fd7d37eaee98fc2089740211.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (På 13.2.2024 den 23.04):

Jeg tenkte på hvordan jeg kunne pulk’ifisere en av sekkene mine tidligere i vinter, og fiklet meg frem til en variant som jeg tror vil være ganske lite avhengig av sying og sømstyrke. Kan enkelt ettermonteres på sekk med litt dimensjon på hoftebeltet, evt brukes på en DIY-variant..................

Jeg har gjort noe litt tilsvarende med et hoftebelte på sekk - bare med litt "seilmaker sying" i stedet for plastspennet. Har funket utmerket. Har så det tunge til 2 personer i pulken og dunjakke, personlig klær mm i sekken. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (På 13.2.2024 den 23.04):

Apropos d-ringer og innfesting av disse:

Jeg tenkte på hvordan jeg kunne pulk’ifisere en av sekkene mine tidligere i vinter, og fiklet meg frem til en variant som jeg tror vil være ganske lite avhengig av sying og sømstyrke. Kan enkelt ettermonteres på sekk med litt dimensjon på hoftebeltet, evt brukes på en DIY-variant.

Dette er kun «testet» på kjøkkenbenken, men i mitt hode virker dette som en solid løsning siden mesteparten(?) av drakreftene vil gå rett i spennen foran, gitt at beltet fortsetter frem dit..

Kom gjerne med motargumenter hvorfor dette ikke vil funke! :)

Her illustrert på hoftebeltet på en tilfeldig sekk, der man antagelig ville byttet karabineren med en d-ring etc. Det er altså den svarte triglide’n (norsk navn?) som er cluet her:

IMG_1672.thumb.jpeg.b88ec50ef046a745ac257ffee8ccec31.jpeg

IMG_1673.thumb.jpeg.94896618c063cf4fb97837a3af0e4f86.jpeg


Ved stramming av hoftebeltet ender man opp som dette:

IMG_1674.thumb.jpeg.56bbd9d1fd7d37eaee98fc2089740211.jpeg

Om sømmene på hoftebelte-båndet er noe i nærheten av molle-sømmene på Savotta Jaakari M-sekken så burde det holde i massevis for å dra pulk😁 Jeg tror pulktrekking overvurderes av mange over hvor kraftig innfestingen må være. De færreste drar pulk på over 100kg, og om de gjør det så er det ikke 100 kg last man bærer rett på sømmen når man drar den bortover på snøen. Det er gjerne en strikk i taudraget eller demper i staget som også sørger for at det ikke blir så rykkete. Sånn sett er slitasjen i Fjellpulken's sele mindre forståelig for meg. Rett og slett dårlig materialvalg?

image.png.2162ac6ff7d4b503ba2dc7af370b4580.png

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Da er ekspedisjonselen min forhåpentligvis oppgradert å klar for mange mil med pulken igjen.

Store D-ringer fra troll mushing, bilbelte fra en eldre vw passat å hjelp fra lokale skredderen.

D-ringene er sydd inn med dobbelt lag med bilbelte.

20240301_155819.thumb.jpg.368da882073252958757d828351fed2f.jpg20240301_154501.thumb.jpg.2cd5f57522034ef43bb6c07bd39f1e47.jpg20240301_155943.thumb.jpg.9dcded22182cc98ebb78be7b7cdc0bd5.jpg

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.