Gå til innhold
  • Bli medlem

Leirfottøy vinter - så lett og så varmt som mulig. Noen gode tips her?


Globerotta

Anbefalte innlegg

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Det som gjør det vanskelig for trådstarter sin del er vektkravet og at de skal kunne labbes rundt i. Hadde det vært campsko kun for bruk inne i teltet funker nok hvilke som helst duntøfler, eventuelt med noe enkel fotfose utenpå. Skal man gå rundt i camp _må_ det nesten være høye støvler eller fotposer, med mindre du kun vintertelter i påsken hvor snøen ofte er hardpakket og man faktisk kan gå oppå den.

Det kom mange gode tips frem i denne tråden, og det endte med at jeg skaffet Mittet fotposer, ekstra innersåler og kartanker. Det er en tung løsning på totalt 1436g, men også veldig varm og praktisk i leir. Det er faktiske såler i disse fotposene, så de er helt greie å gå rundt med. Fotposer som egentlig bare er pose med noe isolasjon i bunn tror jeg du vil slite mer med i snøen.

Jeg er dog fremdeles litt på gjerdet på om jeg gidder å ta med fotposene på hver tur. Jeg har klart meg helt fint uten de før, så det er bare "mer" å dra med seg, selv om det er en liten komfortøkning der.

Gode poeng. 👌🏻Og dersom våt snø, eventuelt steiner som stikker opp, så holder lette biviuaksko. Skal brukes til skitur på Svalbard i april, og tror ikke det er så mye snø der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
38 minutes ago, Globerotta said:

Gode poeng. 👌🏻Og dersom våt snø, eventuelt steiner som stikker opp, så holder lette biviuaksko. Skal brukes til skitur på Svalbard i april, og tror ikke det er så mye snø der. 

Litt usikker, ville egentlig ha bekymret seg mer for skarp snø og slitasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (1 time siden):

For paret. Løp og kjøp. 😁

Helsport sine Bivuakksko veier 265 gram for paret, det er mer levelig å drasse på ;)

(De gule strikkene har jeg sydd på selv).

IMG_4020.thumb.jpeg.2d9713b4d0df73232a64e66630fd9564.jpeg

Men disse western mountaineering booties (ikke expedition), virker også veldig bra. Virker lette og myke nok til å ha på nedi soveposen også, og da slipper man egentlig sokkeskift på helgeturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemstilling for noen år siden. Gikk til innkjøp av Baffin "telt tøffler". God som gull og funke til å gå ut og inn av teltet for å pisse etc. Disse brukes primært i teltet og i kuldegropa. Disse tas på når jeg er "ferdig" med alt annet utenfor og for å holde meg tørr og varm på bena etter en lag dag ute. Skal jeg ut av telt for å fikse telt, grave snø etc er det på med skistøvlene. Men jeg bruker mye tid til snøsmelting og matlaging og litt kos i forteltet med primusfyring. Sitter du der med kalde og våte skistøvler, kan det bli en kald og dårlig opplevelse om du blir sittende et par timer. Du får heller ikke tørka støvlene like godt. Baffin på bena og billig liggeunderlag skåret til 30 x 30 cm i bunnen av kuldegropa er som å sitte forann peisen i hytta, selv i -20 (ikke helt det samme, men satt litt på spissen). Jeg tenker heller at fotposer er fint å ha i baksing i snø i camp, så kan fotposer være tingen. Om du må ut i løpet av natta og støvlene er noelunde tørka, så er det enkelt å få disse på og støvlene holder seg relativt tørre under baksingen og slipper å tørke de på nytt. Fotposer er det enkleste ting å tørke i telt. 

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 minutter siden):

Helsport sine Bivuakksko veier 265 gram for paret, det er mer levelig å drasse på ;)

(De gule strikkene har jeg sydd på selv).

IMG_4020.thumb.jpeg.2d9713b4d0df73232a64e66630fd9564.jpeg

Men disse western mountaineering booties (ikke expedition), virker også veldig bra. Virker lette og myke nok til å ha på nedi soveposen også, og da slipper man egentlig sokkeskift på helgeturer.

Litt misunnelig på de der. Skulle kjøpe disse, men var utsolgt og enda opp med Baffin. Helsport sine må være "Delux" utgaven av denne type "telt tøffler"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (Akkurat nå):

Litt misunnelig på de der. Skulle kjøpe disse, men var utsolgt og enda opp med Baffin. Helsport sine må være "Delux" utgaven av denne type "telt tøffler"

Vel, tja. Jeg har ikke prøvd så mange andre. Jeg har pleid å kombinere disse med "luffer" (hjemmestrikkete ulltøfler med dobbelt lag), men luffene veier jo også noen gram.

Jeg ser litt på disse Western mountaineering booties (ikke expedition utgaven). De er egentlig tilsvarende men lettere, muligens varmere, og ser kanskje litt mer "tynn og myk ut" slik at de er bedre å ha på inni soveposen?

Eller kanskje jeg rett og slett burde være fornøyd med det jeg har. Det er ikke så mange grammene å spare på å drive å "utstyrsoptimalisere" hele tiden, men mye penger å spare på å la vær ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (26 minutter siden):

Vel, tja. Jeg har ikke prøvd så mange andre. Jeg har pleid å kombinere disse med "luffer" (hjemmestrikkete ulltøfler med dobbelt lag), men luffene veier jo også noen gram.

Jeg ser litt på disse Western mountaineering booties (ikke expedition utgaven). De er egentlig tilsvarende men lettere, muligens varmere, og ser kanskje litt mer "tynn og myk ut" slik at de er bedre å ha på inni soveposen?

Eller kanskje jeg rett og slett burde være fornøyd med det jeg har. Det er ikke så mange grammene å spare på å drive å "utstyrsoptimalisere" hele tiden, men mye penger å spare på å la vær ;)

Jeg har WM booties (i ikke-expd. utg.). De er lette, har en myk type såle, går fint å ha på i soveposen, og er store i størrelsen. Til info.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Helsport sine Bivuakksko veier 265 gram for paret, det er mer levelig å drasse på ;)

(De gule strikkene har jeg sydd på selv).

IMG_4020.thumb.jpeg.2d9713b4d0df73232a64e66630fd9564.jpeg

Men disse western mountaineering booties (ikke expedition), virker også veldig bra. Virker lette og myke nok til å ha på nedi soveposen også, og da slipper man egentlig sokkeskift på helgeturer.

Se der ja, Men Helsport sine sko/fotposer er gedigne for mine ben i str 37. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (13 minutter siden):

Se der ja, Men Helsport sine sko/fotposer er gedigne for mine ben i str 37. :D

 

De kommer i 37-41.

Skal du ha lettest og minst mulig finnes det alternativer som pakker og veier enda mindre.

Skal du ha noe til å luffe rundt med ute kan du bruke Helsport Bivuakksko og tykke ullsokker eller noe nedi, eller enda bedre (og tyngre), skikkelig fotposer med skosåle.

Det kommer jo an på vekt/volum og bruksområde.

Helsport sine er ikke så veldig god å gå med. Men med strikken jeg har sydd på blir det en del bedre.

Jeg strammer strikken, og trekker den over foten, så sitter de bra :)

IMG_4021.thumb.jpeg.8cdd8846af3e8382f764577e98b3dc79.jpegIMG_4022.thumb.jpeg.a77b5c2c3fa8be472914f902dacd3db2.jpeg

 

EMM skrev (1 time siden):

Jeg har WM booties (i ikke-expd. utg.). De er lette, har en myk type såle, går fint å ha på i soveposen, og er store i størrelsen. Til info.

De virker tilsynelatende veldig gode.

Tror du det er verdt en oppgradering? Fra mine bivuakksko? Stemmer vekten på 170gram for paret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en kombinasjon av dunsokker, exped camp booty, og exped bivvy bootie og synes det er flott.

Dunsokkene bruker jeg i soveposen. I teltet trekker jeg camp booty utenpå de igjen og hvis jeg skal ut av teltet så går bivvy bootie utenpå dette igjen.

Bivvy bootie har ingen isolasjon utenom en tjukk skumsåle. I kombinasjon med tjukke sokker så vil nok de fungere fint og de er lette og tar ikke mye plass. De er ikke veldig kraftige så jeg ser for meg at det fort kan gå hull på dem om setter sneier en skarp teltplugg eller henger seg opp i kratt. Men det er ikke noe problem om vinteren siden det da er avrundede snøplugger og lite kratt rundt teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (20 timer siden):

Kamik Canuck ble redningen for meg, disse veier litt men veldig pakkbare da de er myke og fleksible over sålen. Valgte to størrelser større for å ha rikelig plass til varme sokker evt kartank. 

Jeg har tilsvarende modell fra Kamik - en i ekstra bredde. Dem bruker jeg utelukkende til hundekjøring, for de er ganske store, klossete og tunge. Selve "gummistøvlefoten" pakker også veldig dårlig selv om skaftet kanskje kan foldes ned. Jeg ville aldri ta dem med på telttur ,med mindre det altså er en hundesledetur, hvor jeg så ikke ville ta andre leirsko med, men kanskje bytte sokker. I det hele tatt kan det være lurt å bytte fra "gå klær" til "leir- "soveklær", når teltet er oppe

Som leirsko har jeg i mange år brukt dem minste Neos modell: Neos adventurer, som er uisolert, men med en original, isolerende såle + såle av liggeunderlag + filtsåle + skisokker + forsvarets raggsokker. Sokkende kan jo erstattes av tilsvarende tykkelse kartanker.

Dette har holdt meg varm og tørr i vått føre. Kondens kan forekomme helt ytterst, men da det ikke er noe for, tørker det rask. De har såpass såle at de er ganske bra å gå i og har såmenn også prøvd dem i truger - litt for slaskete der. 

Vekt 2,3 lbs som vel er ca. 1,050 kg. Tyngre enn ønsket, men ganske bra å gå i og slitesterke og pakker bra. De har vært et bra kompromiss mht vekt mv for meg.

Dessverre er de visst blitt kjempedyre!!

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (5 minutter siden):

I det hele tatt kan det være lurt å bytte fra "gå klær" til "leir- "soveklær", når teltet er oppe

 


 

Jeg har pleid å gjøre dette også.

Men de siste par årene har jeg brukt en annen strategi, og det er å beholde «gå-klærne» på så lenge jeg kan, og heller dra over en isolasjonsbukse og -jakke. Hensikten er at klærne blir tørre før man skal legge seg i soveposen, og sånn sett kan starte neste dags marsj med tørre og varme klær.

Men er man skikkelig våt, funker det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (38 minutter siden):

Men de siste par årene har jeg brukt en annen strategi, og det er å beholde «gå-klærne» på så lenge jeg kan, og heller dra over en isolasjonsbukse og -jakke. Hensikten er at klærne blir tørre før man skal legge seg i soveposen, og sånn sett kan starte neste dags marsj med tørre og varme klær.

Men er man skikkelig våt, funker det ikke.

Dette har vært "go-to" for meg lenge, unntatt for sokker. Jeg skjønner ikke helt poenget med å umiddelbart skifte klær når man kommer i camp istedenfor å bare la de tørke litt på kropp, så lenge man er varm nok. Fuktige sokker som skiftes til tørre tørker fint på overkroppen frem til leggetid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

De virker tilsynelatende veldig gode.

Tror du det er verdt en oppgradering? Fra mine bivuakksko? Stemmer vekten på 170gram for paret?

IMG_5901.thumb.jpeg.0c53d6f30e186b89c695f8738dc4444d.jpegIMG_5902.thumb.jpeg.b0dcb3b425151683bfc266653a71b3d6.jpegMine veier 119,3 gram i str. XL. De er ikke for bruk utenfor innerteltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMM skrev (24 minutter siden):

IMG_5901.thumb.jpeg.0c53d6f30e186b89c695f8738dc4444d.jpegIMG_5902.thumb.jpeg.b0dcb3b425151683bfc266653a71b3d6.jpegMine veier 119,3 gram i str. XL. De er ikke for bruk utenfor innerteltet.

Hmm… Det er ikke Flash Booties du har da?

Får inntrykk av at Falsh er for innertelt, Standard er til å trekke litt utenfor, og Expedition har kraftigere og høyere windstopper stoff.

IMG_4030.png

IMG_4029.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (33 minutter siden):

Hmm… Det er ikke Flash Booties du har da?

Får inntrykk av at Falsh er for innertelt, Standard er til å trekke litt utenfor, og Expedition har kraftigere og høyere windstopper stoff.

IMG_4030.png

IMG_4029.png

Det stemmer - Flash.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle bidrag. 🙌🏻

 

Da tror jeg det blir disse; https://www.magasinet.no/mittet-overtrekksko?gclid=CjwKCAiA5L2tBhBTEiwAdSxJX6sesnGSbwcvqBpSdw_XQLmrPfUi6_rqsqvF4Vyde7faaCq_-4meQBoCzVQQAvD_BwE

Ca 830 g.

Har ikke tenkt å ha skiskoa inne i disse. Disse kan jeg bruke etter at teltet er satt opp, og når jeg er tørr. 

Supplert med noen gode dunboots. Totalt rundt 1 kg. Dunbootsene kan jeg også ha i innerteltet.  Tror dette kan bli en bra løsning for meg. :)

Endret av Globerotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rab har et solid spenn i utvalg av denne typen fottøy (om det ikke er nevnt over)

 

Vi har brukt en blanding og/eller kombinasjon av Rab og Helsport sine. I tillegg til såler av liggeunderlag i bu n har de håndtert det meste ev vinter i Finnmark til nå. Eneste ulempen er gåcomforten. Trikset til Mareng er i så måte smart. Vi har vurdert å sy på en skistropp, men det er so. Regel ikke lengre turer i camp enn til toalettavdelingen...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elliie skrev (8 minutter siden):

Hva med fotposene til forsvaret?

Noen med erfaringer?

Det er vel de Mittet fotposene som nevnt over som er fotposene i Forsvaret nå. Eller tenker du på den gamle typen fotposer fra Forsvaret uten glidelås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.