Gå til innhold
  • Bli medlem

EspenBO

Aktiv medlem
  • Innlegg

    38
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

26 Neutral

Om EspenBO

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Går ikke på blodfortynnende, men kan si litt om det. Det er generelt vanskelig å si noe om det påvirker deg eller ei, da dette kommer an på hvilke medikamenter som brukes, i hvilken kombinasjon og hvorfor de brukes. Så dersom man er bekymret er dette en perfekt ting å drøfte med fastlegen din. Generelt så er ikke blodfortynnende et hinder for «vanlige» turer i høyfjellet, men det er greit å tenke på at man i høyden kommer til å kreve mer av hjertet som må kompensere for den tynne luften. Har man eksempelvis angina vil denne fort kunne trigges av dette. Blodfortynnende vil og, som navnet sier, tynne ut blodet og dermed gjør at kroppens evne til å stanse blødninger blir dårligere. Dette er spesielt viktig mtp indre blødninger som man ikke får påvirket i noen betydelig grad i fjellet. Bruk av gåstaver eller stokk kan dermed være et godt sikkerhetstiltak. Skal man være i høyden over tid så venner kroppen seg til dette med blant annet høyere produksjon av røde blodceller og man bør ta nye blodprøver mtp endringer i INR osv. Ønsker deg en god og trygg tur😊
  2. Jeg vil ikke anbefale deg å teipe ansiktet. Du mister muligheten til å se og kjenne etter eventuelle begynnende skader og du fjerner hudens naturlige barrierer. Kuldekrem uten vann (eksempelvis Neo’s) eller eventuelt neoprenmaske er langt bedre og fungerer godt. Er det fysisk krevende aktiviteter vil jeg anbefale å bruke kuldekrem, skal du beskytte mot effektive kuldegrader pga vind, snøscooterkjøring, alpint og lignende er neoprenmasken god; den er samtidig lite egnet til hard fysisk aktivitet over tid som du selv nevner.
  3. I den tykke webbingen som fester polstringen til magebeltet kan du fint sette en enkel karabiner på hver side. Bruker du da en hanefot mellom disse, så har du et godt festepunkt. Har brukt dette i årevis selv. Fungerer veldig greit med hund (trekk forfra), men bør ikke brukes over tid til å trekke pulk ettersom festepunktet går forbi hoftekammen. Om du ikke ønsker å bruke sekkene originale innfestinger, så er en dobbel webbingbit sydd med polyestertråd og grov nål et godt alternativ.
  4. De beste hvileposene jeg har brukt er Non-Stop sine. De har god kant, fint underlag og man kan bruke lage den om til hytteseng om hunden ikke trenger/vil bruke den som hvilepose. Dessverre sluttet de å lage denne, og har heller begynt å lage noe som ser ut som en sovepose for hund istedenfor. Denne har jeg ikke prøvd, men ser for meg at den passer bedre på afterski enn på tur. Jeg er egentlig stor fan av Jerven sine produkter, men hiet deres skuffet meg stort da jeg testet det ut. Foret og trekket er to separate enheter, kun festet i bunnen og designet fungerer dårlig i praksis. Jægerens/Jeger og hund fungerer OK, men har alt for dårlig isolasjon mot underlaget. En schæfer har jo typisk sett en ganske grei pels, så beskyttelse fra underlaget og eventuelt et hviledekken kan fort være en mest allsidig løsning. Da har man mulighet til å regulere løsningen godt avhengig av forholdene.
  5. EspenBO

    Finsk Lapphund

    For å jobbe med bjeffing (uavhengig av rase) så begynner jeg med å finne en «glad-trigger» for hunden som får den til å bjeffe. Med lapphundene er ikke det så vanskelig akkurat... Så gjør jeg det sånn at jeg legger på kommando for bjeffing og roser på samme måte som man gjør når man trener inn annen dressur. Når man da har halskommandoen inne kan man legge til en «stille»kommando veldig lett. Hunden lærer seg da at måten å få belønning på er å «nette ned» og slutte med bjeffingen. Det gjør det mye lettere når man skal ta tak i bjeffesituasjoner ved at hunden vet hva du ønsker og du slipper eskalering. Personlig prøvde jeg å unngå typiske uønskede triggere i alderen 6-12 mnd om jeg ikke kunne være der for å distrahere fra bjeffing. Det som og er viktig å ha med i bakhodet er at dette er hunder som «skall bjeffe og fremfor å jobbe for å få en lydløs hund så må man heller hjelpe hunden å skjønne hvilke settinger det er ønskelig å bjeffe i; for vår del er det ved halsmeldinger og når hun løper løs i lek. Da får hun tilfredsstilt behovet for å gjete og bjeffe samtidig som hun skjønner at hun ikke skal drive med slikt på jogge- og skiturer for eksempel.
  6. EspenBO

    Finsk Lapphund

    Nå har ikke jeg finsk lapphund, men lapsk vallhund som var mye av det samme før utstillingsverden la sin elsk over finnens lange pels og «mindre motor». Det er utpregede spisshunder når det kommer til trening; utrolig spennende hunder å trene. Lettlærte, men ekstremt sære på hva de ønsker; det er ikke en typisk people-pleaser (for oss som er vandt med retrievere og gjeterhunder for øvrig). Jaktinstinktet varierer nok mye, men med sterkt gjeterinstinkt så skal de teknisk sett ha høy drift, men avbrutt jaktmønster (gjeting går i stor grad ut på at hunden holdes i første del av jaktfasen). Bjeffing er helt naturlig del av livet til disse hundene og MÅ jobbes aktivt med. Selv har jeg jobbet veldig systematisk med dette siden vår var valp, og det har resultert i at hun bjeffer som bare det når hun får halsmelding og når hun er i fri lek med de andre bikkjene, men at hun er stille ellers. Var to uker på camping på div plasser nå nettopp med tre bikkjer, ingen lyd fra dem, men vi hørte nok av pommer og bulldogger. Så dette med lyd blir mye hva du gjør det til, men det er helt klart raser som krever en bevisst tanke rundt dette. Det er aktive hunder som skal ha skikkelig tur (i min mening i likhet med alle andre raser), og det er ikke hunder som trives med et liv uten nok aktivitet (her er nok den finske mer tilgivende for et bedagelig liv enn den lapske). Vi har enebolig med stor hage, men jeg opplever på ingen måte at det er et must for disse rasene. Husk at dette er hunder som er avlet frem i gammer, og da måtte klare å holde roen innendørs. Dette merker vi godt ved at vår er veldig bedagelig og fin inne så lenge hun får tilfredsstilt behovene sine ute ellers. Å skulle gå løs blir som mye annen innlæring litt opp til deg. Dette er ikke hunder som er problematiske å ha løs i det hele tatt, du sitter ikke med en støver som er over alle heier idet den ser noe interessant. Vår kommer uten blunk på innkalling og går stort sett diltende rundt oss når vi er på tur i skogen om det ikke er noen grunn til å farte i front (våre andre bikkjer). Jevnt over opplever jeg at det er en veldig fin hund å ha med å gjøre, men som klart har sine særtrekk (noe som på mange måter er ganske artig og fascinerende). Men det er hunder som krever mye og som ikke bør kjøpes fordi de er fluffy og søte. En understimulert og dårlig dressert spisshund blir fort en skrekk for alle rundt den, så det må man være bevisst.
  7. Som med det meste annet av hobbyer så blir det hva man gjør det til. Den ene broren min brukte gode penger på små figurer han malte i ungdommen mens jeg brukte penger på hundeutstyr. Nå i voksen alder er mye av utstyret fortsatt i bruk, selv om det er inntil fem hunder siden innkjøp. Om noen kjøper seg hund med tanke på å skulle spare seg penger så vil jeg heller anbefale dem å investere i bil; den kan du risikere å gå i overskudd på, noe du garantert ikke gjør med hund. Når det gjelder pris på hund så er det for en god rasehund i dag helt normalt å betale 15-20 tusen for den, noe jeg personlig ser på som helt innafor forutsatt godt utgangspunkt i foreldredyra. Det er ikke gratis å drive oppdrett heller. Godt for til hundene gjør og at man sparer penger på veterinær. Angående rasefor så har derav og til noe for seg, men det kommer an på og må få være opp til hver enkelt å vurdere. Det går selvsagt an å fore på gamle matrester, men resultatet blir deretter. At avisene legger frem litt om hvor mye det faktisk koster å ha hund er bare positivt. Da slipper man forhåpentligvis at alt for mange gjør impulskjøp de aldri burde gjort. Det vi i større grad burde diskutert og løftet frem er all den uorganiserte og tilfeldige avlen som foregår for tiden hvor man kan tjene store summer på dårlige dyr ved å holde seg unna raseklubbenes standarder.
  8. Jeg har testet den ut, og endte opp med å kjøpe en til så jeg har til to av bikkjene. Skal den brukes på turer i skogen er den kjempefin. Ja, du kan for all del gå for et enkelt tau og truckers hitch for å stramme istedenfor, evt wire/kjetting om du vil ha noe slepende langs bakken. Det jeg ser på som fordelene med denne løsningen er at den er veldig lettvint og grei på tur samtidig som hundene får god bevegelsesfrihet. Jeg drar mye på tur med elever og egne barn; da er det å ha hundene sikret på en god måte viktig. Samtidig får jeg linen opp i luften så ingen snubler i liner på kvelden. Solid og god utførelse. Men som de andre sier kan du helt fint bruke alternativer som er billigere (gjelder vel det meste av tur- og hundeutstyr). På bildet har jeg brukt Ruffwear sin løsning på de to bikkjene i forgrunnen, mens gamlefar har fått en kasteline med en karabiner. Begge deler fungerer naturlig nok fint, men jeg setter stor pris på løsningene Ruffwear har valgt her, spesielt i karabinere, webbing og pose.
  9. Er nok fort som Marius Engelsen skriver. Jeg har selv alltid plukket ut stillebrenneren når jeg har stengt av brenneren (vipper den ut med multitool e.l.). Brennerklokken har beholdt original form og diameter. Kan anbefales til neste brenner😉
  10. Bruker selv Neos med ullkartanker på overnattinger i fjellet vinterstid; utrolig godt å bruke når man er ferdig på ski. Neoene tar plass og veier litt, så det må man ta i betraktning, men de er veldig gode å bruke og har snølås i tillegg til gode såler. Er du frosten av deg kan du fint bruke kartankene i posen om du vil. Helsport sine fotposer har jeg aldri brukt selv, men har flere elever som har brukt dem på snøhuleturer og de virker lite vannavstøtende, men høye. Jeg ville impregnert for sikkerhetsskyld. Fordelen med dem er at de tar mindre plass og veier mindre enn neos. Forsvaret sine er midt i mellom føler jeg. Der får du en helt OK fotpose som ikke er videre behagelig å gå med uten andre sko inni (typ kartanker og tilsvarende blir ustabilt, men OK i leir). Kartankene er klart det viktigste om det er frosten du sliter med; fotposer finner du noen du liker etterhvert uansett.
  11. Et gammelt kjerringtriks er å strø litt snus rundt området man ønsker at ormen skal holde seg unna. Tobakken gjør det lite interessant å være i nærheten for krypdyr. Må byttes ved regn. Ellers er det å unngå typiske ønskeplasser for ormen en god begynnelse. Fjern/hev vedstabler, unngå store steiner den kan varme seg på, unngå rør den kan være i og hold gress/beplantning lavt.
  12. En finsk lapphund er for all del en hund med instinkter, men det er og en hund som fint kan dresseres. Vil anbefale å øve inn grunndressuren, og fest i en line som tåler litt tygging, spesielt i første og andre vinter. Skal du ha forankring kan du ta en solid tøypose som du fyller med snø og graver ned. Har selv en lapsk vallhund som er rett over året. Blir mye det samme som finsk lapp, bare med større motor. Har ingen utfordringer med innkalling og hun holder seg alltid i nærheten. Men ved oppstalling er det alltid greit å ha noe som holder. Viktig med ansvarlig hold.
  13. Jeg må slenge meg med på Wiglo-anbefalingen. Her på skolen fikk vi dessverre ikke kjøpe inn dette, så der med det noen urstusselige lavvoer fra Frisport. Tynne i duken og tåler på ingen måte bruk i ungdomsskolen. Har en wiglo som jeg drar med og låner ut til elever rett som det er, og den har aldri tatt skade av det. Skal man gå langt er det bare å fordele så en tar duk og evt slipper å bære egen sovepose. Omfordeling på gruppa er jo en fin ting å lære det og. Blir alltid populært med wiglo blant elevene. God tumleplass inni og gode luftemuligheter. At man kan spenne opp hoveddøren med ett par pinner er også kjekt. Uansett hva dere går for så vil jeg anbefale å satse på styrke fremfor lettvekt på materialer. Det er kjempeflott at du jobber på en skole som er villig til å investere litt i friluftslivet! Kos dere på tur😊
  14. Jeg har downmat, hvorav ett er rektangulært og ett er mumieformet. Jeg foretrekker helt klart rektangulært, men man overlever fint med begge deler😉
  15. Med tanke på hvordan en del folk tar seg til rette så er det for meg helt uforståelig at en kvinne med to visstnok dresserte retrievere utenfor skiløypa skal utgjøre en så stor ulempe at det forsvarer en slik bot. Det er helt innafor at folk må sette seg inn i lovverk for aktuell plass, men at en person på skitur en plass ikke har satt seg inn i en fryktbasert båndtvang vinterstid første jeg godt. Dessverre finnes det noen idioter med hund som ikke har kontroll på disse som ødelegger for resten, og enkelte kondomdrakter i skiløypene som ikke skjønner at alle ånder for Birken og tilsvarende. Det gjelder å finne gode områder med likesinnede og kose seg med naturopplevelsene der😊
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.