Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det noe å gjøre her..?


Salaren

Anbefalte innlegg

Annonse
Marius Engelsen skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde brukt de som de er, langt fra utslitt det der. Men det lureste er nok å gå til en skomaker, så slipper man at de rakner mer. Det der må være en enkel sak å sy opp.

Ja jeg håper du har rett, hadde faktisk et ørlite håp om det samme. Men lurer jo på hvordan en skomaker klarer å sy dette når det er membran inni.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sendt disse bildene til @hilroyskorep på Instagram. Råflinke skomakere på Lillehammer, gir gode og nøkterne råd, folk som har svært god kunnskap om sko. Har fiksa mannen sine gamle fjellsko, kan helt sikkert også få de fiksa der. Min erfaring med skomakere er at det er stor forskjell på hvor faglig dyktige de er, Hilroy er kvalitet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Enig: en flink skomaker er vel optimale løsningen, men jeg har limt tilsvarende og værre med Aquasure eller Biltema klonen: "Gummireparasjon" som jeg finner like bra. Og det har holdt bra, selv løsnet NNN-binding såle, som jo blir belastet mye.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (3 timer siden):

Hei

Enig: en flink skomaker er vel optimale løsningen, men jeg har limt tilsvarende og værre med Aquasure eller Biltema klonen: "Gummireparasjon" som jeg finner like bra. Og det har holdt bra, selv løsnet NNN-binding såle, som jo blir belastet mye.

Elgen 

Gummireparasjon og Casco Rubberfix tror jeg har gått over til noe nytt og mer miljøvennlig innhold. Det herder ganske fort, lukter ikke så kraftig, og kan ikke måle seg med Aquasure lengre.

Aquasure lukter mye kraftigere, bruker mye lengre tid på å herde og henger mye bedre.

Men jeg brukte mye av gummireparasjonen før ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, zimwalker said:

Oversatt: Du er heldig om du finner en som har puls.

Ja, det er nok flest skomakere på kirkegården, men han her sa nå "hei" og vinket senest i går.

https://www.gulesider.no/atrupat+skomaker+as+askim/166442409/bedrift

 

PS
Askim er kanskje ikke verdens livligste plass, men det er en markert forskjell mellom sentrum og kirkegården (både gammel og nyere),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 timer siden):

Gummireparasjon og Casco Rubberfix tror jeg har gått over til noe nytt og mer miljøvennlig innhold. Det herder ganske fort, lukter ikke så kraftig, og kan ikke måle seg med Aquasure lengre.

Aquasure lukter mye kraftigere, bruker mye lengre tid på å herde og henger mye bedre.

Men jeg brukte mye av gummireparasjonen før ja.

Det er fullt muligt! Jeg har brukt av lager av uåpnet tuber, som altså lukter ganske kraftig. Har også forsterket slitte såler med det og dermed forlenget levetiden for flere sko.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Så langt jeg kan se på foto, er det steder som ikke er utsatt for noe særlig belasting (hel-og tåkappe) som skal limes, hvis ekte skomaker er fjern. Da vil fx en kontaktlim sikkert også fungere, såfremt læret ikke er fettete. 

Elge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Fekk @Megalep eller andre her testa ut skomakeren i Askim?

 

Garmont fjellskistøvlane mine delaminerte på tur i helgja og måtte gaffateipast så eg kom meg tilbake til bilen. Eg vil helst vil unngå å kjøpa nye støvlar (og dermed og ski og bindingar) så jaktar på ein skomakar som er skomakar og ikkje bare skoflikkar

IMG_4142.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strilaliv skrev (På 18.3.2024 den 10.35):

Fekk @Megalep eller andre her testa ut skomakeren i Askim?

 

Garmont fjellskistøvlane mine delaminerte på tur i helgja og måtte gaffateipast så eg kom meg tilbake til bilen. Eg vil helst vil unngå å kjøpa nye støvlar (og dermed og ski og bindingar) så jaktar på ein skomakar som er skomakar og ikkje bare skoflikkar

IMG_4142.jpeg

Der ser man, HA ALLTID GAFFA ELLER GORILLA TAPE MED PÅ TUR!!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Strilaliv skrev (På 18.3.2024 den 10.35):

Fekk @Megalep eller andre her testa ut skomakeren i Askim?

 

Garmont fjellskistøvlane mine delaminerte på tur i helgja og måtte gaffateipast så eg kom meg tilbake til bilen. Eg vil helst vil unngå å kjøpa nye støvlar (og dermed og ski og bindingar) så jaktar på ein skomakar som er skomakar og ikkje bare skoflikkar

IMG_4142.jpeg

@Strilaliv jeg har dessverre ikke kommet så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.