Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped dunliggeunderlag over tid


JorgenKn

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg er på jakt etter deres erfaringer med Exped sine dunliggenderlag over tid. Jeg har lest en del om at dunen kan klumpe seg og dermed lager kuldespots. Hvor stort problem er dette egentlig?

Grunnen for at jeg spør er at jeg vurderer å kjøpe dette liggeunderlaget tiltenkt bruk i kaldere temperaturer. Type -10 til -25. Jeg har gode oppbevaringsmuligheter hjemme og kan lagre liggeunderlaget i romtemperatur utenfor pakkeposen.

 

På forhånd takk for svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
JorgenKn skrev (2 timer siden):

Hei alle!

Jeg er på jakt etter deres erfaringer med Exped sine dunliggenderlag over tid. Jeg har lest en del om at dunen kan klumpe seg og dermed lager kuldespots. Hvor stort problem er dette egentlig?

Jeg har ikke lest så mange som sliter med dunet på sine Downmat's her på forumet, men jeg så vel senest i går på Instagramen til @Fjellman77 (husker ikke brukernavnet på forumet) at det var gjort noe grep for å løsne dunet som hadde klumpet seg i hans Downmat (?).

Av nettopp denne grunn har jeg gått for Synmat istedenfor. Kombinert med et skumliggeunderlag holder det meg god og varm i -20 i hvert fall og sikkert mindre, uten at jeg trenger å ta hensyn til ting som dette

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dunekkasje gjennom ventilene. Skulle rulle sammen og det var dun overalt. Byttet ut med synmat etter den opplevelsen. Etter noen år med synmaten kan jeg ikke si noe om forskjell, iallefall ikke på comfort. Den er lik. Største endringen for meg var å ikke fylle underlaget helt med luft. Det ga meg en ny opplevelse av underlaget. Anbefaler å teste med ulike mengder luft. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg holder matta opp mot lyset kan jeg se at dunet ikke er likt fordelt i min matte. Har forsøkt å riste det litt på plass og å dunke hardt i matta, uten at det har gitt stor effekt.

Men jeg har ikke brukt det i lave nok temperaturer til at jeg kan si noe om dunplasseringen påvirker hvor varmt det oppleves. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (På 13.9.2023 den 12.10):

Jeg har hatt en dunmatte fra Exped i over 10 år og den er helt fin. Lagrer den i trekket den kom med.

Samme som meg, har hatt 7 DLX samt 9 DLX i 10 + år og har ikke hatt noen problemer. De tidlige modellene med annen ventil var dog plaget med plutselig dunlekkasje etter noe bruk. Fikk byttet på garanti og Exped lagde ny ventilløsnin på 2dre generasjon. Kan dog være lurt å pumpe de opp hjemme etter en del bruk og holde de på høykant og gi de en del skikkelige ørefiker for å fordele dun. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg hatt Syntmat 7 i ca 10 år eller noe problemfritt, men siden det ikke var det du spurte om så setter vi over til dunavdelingen: 

- Samboer har ca like gammel Downmat. Problemfritt - aldri blåst inn luft med munn.
- En av de bedre turkompisenes som satte meg på ideen om oppblåsbart til vinterbruk: Downmat 7. Helt problemfritt i 10 år. 
- Ingen problemer for noen av de jeg kjenner med kortere fartstid heller, men felles for alle er at de er nøye med turutstyret sitt og ingen av dem vil finne på å blåse det opp med luft fra lungene og alle oppbevarer det typisk utslått eller brettet på midten på en hylle i skap eller bod. 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at dunen fordeler seg noe ulikt i Downmaten. Jeg er ekstremt forsiktig med utstyret mitt og har heller aldri blåst opp med annet enn den medfølgende pumpeposen, men jeg har heller ikke hørt at det er oppblåsing med munnen som forårsaker skjevfordelingen. De jeg har snakket med har sagt at sånt bare skjer. Da jeg oppdaget dette kontaktet jeg forhandleren, men fikk til svar at dette ikke var noen reklamasjons- eller garantisak (rimelig nykjøpt underlag da) og fikk en slags oppskrift med beskjed om å fikse det selv.

Vurderer jevnlig om jeg heller skal gå for en Synmat for å slippe dette tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 11.9.2023 den 18.29):

 jeg så vel senest i går på Instagramen til @Fjellman77 (husker ikke brukernavnet på forumet) at det var gjort noe grep for å løsne dunet som hadde klumpet seg i hans Downmat (?).

Du har ikke dato for den omtalen? Fant ikke noe da jeg kikket gjennom en del innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellrypa skrev (28 minutter siden):

Jeg er ekstremt forsiktig med utstyret mitt og har heller aldri blåst opp med annet enn den medfølgende pumpeposen, men jeg har heller ikke hørt at det er oppblåsing med munnen som forårsaker skjevfordelingen.

 

Det var bare forklaring om typen brukere jeg brukte forklaringen til heller enn at jeg foreslo at det vsr årsak til klumping. Men jeg vil jo anta at fukt inn i dun vil øke muliogheten for at det klumper seg sammen. Tanken bak at de fleste unngår denne typen oppblåsning er nok heller at de ikke ønsker inn fukt pga de andre problemene det medfører ifht mugg osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett fuktdråper i mine synmat, selv om jeg bare bruker pumpeposen. Fuktighet er i luften, og om man blåser en puff ned i pumpeposen blir det fukt av det også.

Når jeg har vert på lengre turer blåser jeg opp underlaget, setter det opp langs en vegg i boden med hylle over og i romtemperatur, åpner ventilene, og henger det på hyllen etter ventilhettene ved hjelp av kleklemmer slik at de er åpen og peker oppover. Henger slik noen uker, da det er løst og åpent oppover. Jeg innbiller meg at det kan tørke ut (noe) fuktighet i underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Jeg har sett fuktdråper i mine synmat, selv om jeg bare bruker pumpeposen. Fuktighet er i luften, og om man blåser en puff ned i pumpeposen blir det fukt av det også.

Når jeg har vert på lengre turer blåser jeg opp underlaget, setter det opp langs en vegg i boden med hylle over og i romtemperatur, åpner ventilene, og henger det på hyllen etter ventilhettene ved hjelp av kleklemmer slik at de er åpen og peker oppover. Henger slik noen uker, da det er løst og åpent oppover. Jeg innbiller meg at det kan tørke ut (noe) fuktighet i underlaget.

Oppbevarer også mine dununderlag liggande tørt med opne ventilar. Innbiller meg at det gjer godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.