Gå til innhold
  • Bli medlem

Superlett 3-mannstelt?


GeirArne

Anbefalte innlegg

Annonse

Mulig tilfeldigheter, men har opplevd bunnduken i Helsport superlight som lettere og mer skjør enn bunnduken i lette Hilleberg telt. Da jeg vurderte begge sammenlignet jeg vekt med footprint for Helsport mot Hilleberg uten footprint. Lenge siden og mulig ikke lenger relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirArne skrev (1 time siden):

For eksempel dette som jeg ikke finner til salgs noe sted:

https://www.helsport.com/no/telt-og-tarp/3-sesong/lofoten-superlight-3/

Er det ikke det som ligger i outleten deres?: www.helsport.com/no/telt-og-tarp/3-sesong/lofoten-superlight-3-camp/?item=162-987-V

Btw, selv omdøpte jeg "Helsport Superlight" til "Helsport Superglatt". Hvorfor kan du lese om her:
www.fjellforum.no/topic/43019-helsport-trolltind-superlight-2-og-hilleberg-unna/?page=2#comment-398619
Mulig de har blitt bedre, det vet jeg ikke ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirArne skrev (På 8.9.2023 den 15.02):

Jeg tittet på Helsport Lofoten Superlight 3 som veier 2,1kg, men jeg skulle gjerne hatt noe på rundt 1,7.

 

For eksempel dette som jeg ikke finner til salgs noe sted:

https://www.helsport.com/no/telt-og-tarp/3-sesong/lofoten-superlight-3/

 

Er det noe jeg ikke har skjønt? Tips til andre 3-mannstelt på under 2kg?

Er det 3-mennesker, eller 3 liggeunderlag du skal ha plass til?

Tenk ihvertfall over målene på teltet. Ett superlett 3-manns er gjerne betydelig mindre enn ett tyngre 3-manns, og er derfor kun mulig til 2 personer med liggeunderlag som skrår i fotenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirArne skrev (På 8.9.2023 den 15.02):

Jeg tittet på Helsport Lofoten Superlight 3 som veier 2,1kg, men jeg skulle gjerne hatt noe på rundt 1,7.

Jeg har et Helsport Fjellheimen SL 3 veier bare 1,7 kg brutto. Det er vel antagelig gått ut av produksjon nå, men kanskje det er å få tak i brukt?

Ungene foretrekker dette teltet når de er på tur alene fordi det er så lett og veldig enkelt å sette opp, med bare to stenger. Det går akkurat tre "regular" liggeunderlag med mumieform i innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, ketilring said:

Jeg har et Helsport Fjellheimen SL 3 veier bare 1,7 kg brutto. Det er vel antagelig gått ut av produksjon nå, men kanskje det er å få tak i brukt?

Ungene foretrekker dette teltet når de er på tur alene fordi det er så lett og veldig enkelt å sette opp, med bare to stenger. Det går akkurat tre "regular" liggeunderlag med mumieform i innerteltet.

Veldig merkelig men også dette teltet har økt i vekt og heter "camp" i tillegg og veier 2,25kg. Hadde det veid 1,7 fortsatt så hadde jeg ikke vært i tvil. Camp-utgaven har sikkert litt flere funksjoner, men jeg ville helst hatt den vanlige og lettere utgaven.

Kanskje jeg bare må slanke pondusen med en halv kg og kjøpe meg Fjellheimen SL 3 Camp eller Lofoten SL 3?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirArne skrev (1 time siden):

Camp-utgaven har sikkert litt flere funksjoner, men jeg ville helst hatt den vanlige og lettere utgaven.

Camp-utgaven av Helsport-telt har ekstra stang slik at man får større fortelt for opphold.

Helsport Fjellheimen Superlight 3 (bilde fra Scandinavian Outdoor Group) :Helsport-FjellheimenSL-800x344.jpg

Helsport Fjellheimen Superlight 3 Camp (bilde fra varuste.net) :

12724046.jpg

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Måssåbjønn said:

Camp-utgaven av Helsport-telt har ekstra stang slik at man får større fortelt for opphold.

Helsport Fjellheimen Superlight 3 (bilde fra Scandinavian Outdoor Group😞

Helsport-FjellheimenSL-800x344.jpg

Helsport Fjellheimen Superlight 3 Camp (bilde fra varuste.net:

12724046.jpg

Se der ja! Bra research! Kanskje jeg heller litt mot den med stort fortelt på tross av 400 gram ekstra. Det ser jo unektelig ut som er trivelig sted å sitte og drikke kaffe og kikke på fjellene rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Big Agnes Tiger Wall UL3 Bikepack. Det ligger vel på 1,5-1-6kg (1,8kg m/footprint). En fordel med bikepack-versjonen er at stengene har kortere seksjoner så de får plass på tvers i sekken eller på sykkelstyret. God plass til 2 voksne. 2 dører og fortelt.

Teltet tåler ikke så godt sterk vind fra "feil" retning. En annen ulempe med teltet er at det krever "footprint" for å sette opp med yttertelt først, noe som er en stor fordel om det regner mye. Footprint er uansett en fordel om man skal telte i lyng og kratt for å forhindre at teltbunnen får hull. Man kan lage sin egen med vindsperre og en maljetang eller kjøpe fra Big Agnes.

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.