Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til 3-sesongstelt - utskilt fra TIPS til enmannstelt (sommerbruk)


ingen87

Anbefalte innlegg

Låner denne tråden litt. I vinter kjøpte jeg et Hilleberg Akto-telt som jeg bruker som solotelt på lengre turer der jeg stort sett bare sover i teltet. 

Hvis jeg skulle hatt et 3-sesongs solotelt, under 2,5 kg, som skal fungere på de turene der jeg går til et sted, slår opp telt, og lager en camp over flere dager. Hvor jeg også oppholder meg en del i teltet? Hvilket telt skulle det være? Må ikke være for tungt, og ikke for lite, dessuten bør det tåle værskifter (mye vind).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ingen87 skrev (1 time siden):

Låner denne tråden litt. I vinter kjøpte jeg et Hilleberg Akto-telt som jeg bruker som solotelt på lengre turer der jeg stort sett bare sover i teltet. 

Hvis jeg skulle hatt et 3-sesongs solotelt, under 2,5 kg, som skal fungere på de turene der jeg går til et sted, slår opp telt, og lager en camp over flere dager. Hvor jeg også oppholder meg en del i teltet? Hvilket telt skulle det være? Må ikke være for tungt, og ikke for lite, dessuten bør det tåle værskifter (mye vind).

Tunnel-telt-gjengen vil si at et rimelig stort fortelt da er kjekt å ha. Og det er ikke vanskelig å være enig i det når du skal  ligge i ro et sted og været er dårlig. Men Hilleberg Unna kan meget vel benyttes til formålet. (Større) fortelt lager man ved å hekte av litt av innerteltet ved behov, uten at man selv må "forlate det". Bærer man i tillegg med en lett tarp kan man bruke den som et overseil og få  få ekstra ly i front.
Fordele med Unna (neppe uttømmende), se: [...]topic/60145-hilleberg-unna-eiere-fargevalg-og-erfaringer/?do=findComment&comment=524029

EDIT: Dumt å bruke denne "sommer-telt" tråden til spørsmål om 3-sesongs. Foreslår at en moderator løfter ditt innlegg og mitt svar ut i egen tråd. @Kjell Iver?

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd det selv enda, men kjøpte et Nortent Vern 2 til noenlunde samme type forhold.
Nå er det riktignok klassifisert som et tomanns 4 sesongtelt, men med vekt på akkurat 2.5 kg og store fortelt synes jeg det kan fungere godt som et romslig solotelt til både gode og onde dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke vanskelig å foreslå eget telt, Fjällräven Abisko Shape 2. Fjällräven oppgir vekten som 2320g, men egen måling viser til 2549g (inkluderer reserve-stangledd osv.).

Som solotelt har man "uendelig" med plass i forteltet, samt generøst med plass i innertetet til sekk og masse utstyr liggende uten at det er til bry. Eneste minuset jeg kommer på må være takhøyden om du er lang og/eller bruker en høy oppblåsbar matte som spiser av høyden i teltet. For meg på 183 fungerer det ganske bra når jeg kun bruker et enkelt "Bamse"-type liggeunderlag. Med Exped 7cm-høye matten min fungerer det også, men man blir sittende og stange i taket mye mer.

Oppsett er som de fleste tunneltelt, veldig enkelt, selv i sterk vind. Klarer seg helt fint på vinterfjellet også.

IMG_1155.thumb.JPG.013c8fe98d22890be43331db47ec80c6.JPG

 

Hvis man skulle redusert vekten ytterligere har man Abisko Lite 2, som er det samme teltet som Shape 2, bare uten det forlengede forteltet. Selvfølgelig mister man innvendig plass, men det er fremdeles et telt det kan ligge to stk. i samt kokkelere i forteltet. 2070g, men man kan sikkert legge på 200g i beregningen. Jeg har vurdert å gå over til dette teltet siden jeg egentlig aldri bruker så mye av plassen i forteltet på Shape 2 uansett.

Bushmand and Blue på Youtube har satt sistnevnte teltt på prøve mange ganger:
https://www.youtube.com/watch?v=lFSUCZ54NgE

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lett telt som også kan brukes som base over flere dager. Ja, der er det mange innfallsvinkler. I alle år så har jeg vært en tunneltelt person, men i senere år har jeg blitt meget glad i kuppeltelt. Jeg bruker nå Barents Outdoor sitt Stetind 3 manns Ultralight og er knall fornøyd.

https://barentsoutdoor.no/product/stetind-3-ultralight/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (5 minutter siden):

Luktet litt på disse Barents Outdoor-teltene. Prøvde i en annen tråd å få en sammenlikning mot Helsport sine Superlight-telt (som jeg har en viss erfaring med). Er det samme greia?

Ja, det er god kvalitet og kan sammenlignes med Helsport. Det er jo strengt tatt Gamle Helsport på Melhus før oppkjøpet av Swix. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på Unna, men vet ikke helt hva jeg synes om at det ikke er noe plass i ytterteltet. Men har forstått at mange klipser av deler av innerteltet, for å lage plass til feks matlaging i ytterteltet?

Og så er jeg usikker på om det blir for "likt" Akto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (8 timer siden):

Har sett litt på Unna, men vet ikke helt hva jeg synes om at det ikke er noe plass i ytterteltet. Men har forstått at mange klipser av deler av innerteltet, for å lage plass til feks matlaging i ytterteltet?

Og så er jeg usikker på om det blir for "likt" Akto. 

Ytterteltet er egentlig like stort eller større enn på solou. Innerteltet er mye større.

Spørs hva du skal ha i ytterteltet da. Det er plass til en ryggsekk og sko, og man har god plass til matlaging i teltet:

IMG_2731.jpeg.6726ef4be32aff6b756959f2ffcabcbf.jpegIMG_2732.jpeg.2fc82e6dbdc48b000a0d8cd2e1b74e21.jpegIMG_2729.thumb.jpeg.79f11e34fb84a03e6e472dbbfdbb7c2a.jpegIMG_2728.thumb.jpeg.f9792aa05cdb18d4a0de7a7d03080b3f.jpeg

 

Tørking av søkkvåte padleklær går også, men det er ikke mer plass enn nødvendig til slike aktiviteter:

IMG_2730.jpeg.116cc18f1065a851602ca0c2f58c6d37.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Spørs hva du skal ha i ytterteltet da. Det er plass til en ryggsekk og sko, og man har god plass til matlaging i teltet:

IMG_2731.jpeg.6726ef4be32aff6b756959f2ffcabcbf.jpegIMG_2732.jpeg.2fc82e6dbdc48b000a0d8cd2e1b74e21.jpegIMG_2729.thumb.jpeg.79f11e34fb84a03e6e472dbbfdbb7c2a.jpegIMG_2728.thumb.jpeg.f9792aa05cdb18d4a0de7a7d03080b3f.jpeg

IMG_2730.jpeg.116cc18f1065a851602ca0c2f58c6d37.jpeg

Så det er litt plass mellom innerteltet og ytterteltet? Synes det ser ut til å gå nærmest kant i kant, og at det ikke er noe plass ved siden av innerteltet. 

 unna-2D-EN-sm.jpg.cd1def0a85e49b0fa2893e25242fb80f.jpg

 

Jeg tror absolutt Unna kan være en modell jeg skal vurdere nærmere. Skulle helst sett at det var enda litt billigere, men får se gjennom vinteren om det dukker opp brukt / på salg. Utsolgt på Fjellsport, og jeg som fikk en 30 % kode jeg kunne bruke 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (23 minutter siden):

Så det er litt plass mellom innerteltet og ytterteltet? Synes det ser ut til å gå nærmest kant i kant, og at det ikke er noe plass ved siden av innerteltet. 

 unna-2D-EN-sm.jpg.cd1def0a85e49b0fa2893e25242fb80f.jpg

 

Jeg tror absolutt Unna kan være en modell jeg skal vurdere nærmere. Skulle helst sett at det var enda litt billigere, men får se gjennom vinteren om det dukker opp brukt / på salg. Utsolgt på Fjellsport, og jeg som fikk en 30 % kode jeg kunne bruke 😕

Du har plass til en del i «forteltet» og om du har innerteltet åpent, så er forteltet og innerteltet samme rom egentlig. Du kan også legge ett skumunderlag over terkselen, slik jeg ofte gjør, og få god gulvplass.

Forteltet blir også større om du knyter en kort snor i pluggfestet på midten, men da blir det en liten glippe ned til bakken.

Men egentlig er størrelsen på innerteltet viktigst, synes jeg. Eller blir det jo trangt så lenge man lukker innerteltet. Med åpent innertelt er jo alt i ett rom.

En tom ryggsekk har jeg også lagt under innerteltet, i fotenden, i hjørnet mot inngangen.

 

Du får sett bedre på den videoen her. Har viser han både Solou og Unna, og han får plass til mer i ytterteltet på Unna enn Solou:


Men for all del, det er på ingen måte verdens beste telt for alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (23 minutter siden):

Du får sett bedre på den videoen her. Har viser han både Solou og Unna, og han får plass til mer i ytterteltet på Unna enn Solou:

Takk, fin gjennomgang.

For de som bare er interessert i plassen i Unna: Rom i forteltet (og deretter innerteltet) begynner på ca 9 minutter, og han demonstrerer å hekte av innerteltet på ca 13 minutter. Kokkeleringsdemo fra ca 16 minutter.

Endret av Blindgjenger
Tilleggsinfo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, ingen87 said:

Har sett litt på Unna, men vet ikke helt hva jeg synes om at det ikke er noe plass i ytterteltet. Men har forstått at mange klipser av deler av innerteltet, for å lage plass til feks matlaging i ytterteltet?

Og så er jeg usikker på om det blir for "likt" Akto. 

 

Det å klipse av er noe Hilleberg selv viser i sine videoer når de viser frem teltet.

 

1 hour ago, ingen87 said:

Så det er litt plass mellom innerteltet og ytterteltet? Synes det ser ut til å gå nærmest kant i kant, og at det ikke er noe plass ved siden av innerteltet. 

 unna-2D-EN-sm.jpg.cd1def0a85e49b0fa2893e25242fb80f.jpg

 

Jeg tror absolutt Unna kan være en modell jeg skal vurdere nærmere. Skulle helst sett at det var enda litt billigere, men får se gjennom vinteren om det dukker opp brukt / på salg. Utsolgt på Fjellsport, og jeg som fikk en 30 % kode jeg kunne bruke 😕

Får ikke lov til å bruke den koden på Hilleberg lengre men jeg hører rykter om at det finnes en Fjellforum kode som gir 20%.

 

Det var jo forøvrig snakk om 3 sesongers bruk her ikke 4, vurder Niak. Er både litt større og litt lettere enn Unna.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,  kan jo kanskje si nord-norsk 3-sesong. Har lest et par plasser at Niak ikke fungerer så godt i sterk vind (med dertil diskusjon om oppsett og bardunering), så hadde egentlig slått det litt fra meg.

Hvordan er det i vind? 

 

Og så leste jeg en plass at det kunne være vel luftig pga mesh i døra? Er det noe problem i praksis?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (10 minutter siden):

Tja,  kan jo kanskje si nord-norsk 3-sesong. Har lest et par plasser at Niak ikke fungerer så godt i sterk vind (med dertil diskusjon om oppsett og bardunering), så hadde egentlig slått det litt fra meg.

Hvordan er det i vind? 

Og så leste jeg en plass at det kunne være vel luftig pga mesh i døra? Er det noe problem i praksis?

Niak tåler mer enn man skulle tror om du bardunerer godt, se www.fjellforum.no/topic/61384-niak-møter-ally/

Men vil du sko deg for dårlig vær vill jeg nok heller ha gått Unna eller noe annet litt mer solid og litt mindre luftig. (Allak og Staika om du vurderer kuppel og kan gå litt opp i vekt.)  Du merker trekken i Niak om det er litt kjølig/fuktig luft og det blåser litt. (Lettere og mer luftig telt, kan fort bety at man må kompenser med tyngre/bedre sovepose osv). Kun mesh i døra og duk som ikke går helt ned rundt. I sommer på dager med regn der tempen datt ned til 6 grader om natta, så ble det noe hustrig i Niak syns jeg. Men ellers er det topp når temperaturen går mot det varme.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ingen87 said:

Tja,  kan jo kanskje si nord-norsk 3-sesong. Har lest et par plasser at Niak ikke fungerer så godt i sterk vind (med dertil diskusjon om oppsett og bardunering), så hadde egentlig slått det litt fra meg.

Hvordan er det i vind? 

 

Og så leste jeg en plass at det kunne være vel luftig pga mesh i døra? Er det noe problem i praksis?

 

 

 

Det var nå en kar som satte Niak på prøve i vind. Du kan vurdere selv.

 

Men det jeg vet er at det ikke tåler snøfyk, snøen fyker da under ytterduken på teltet og inn til innerteltet. Dette er fordi de ikke går helt ned.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da ble det et Hilleberg Unna på Fjellsport sitt prisstige-tilbud. Med 30% rabatt kom det på 5739,-. Lavere enn noen av de som ligger/har ligget på Finn den siste tida.

 

Føles trygt å vite at jeg får solgt det til samme pris, dersom det skulle bli total skivebom. Jeg er fremdeles usikker på dette med innertelt/yttertelt 

Endret av ingen87
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et flott telt! Jeg er veldig fornøyd med mitt Unna og kommer nok aldri til å selge det. Tåler mye vær, enkelt å sette opp og tar liten plass når det er vanskelig å finne teltplass.

Når jeg er på tur har jeg ofte med meg en liten fjellduk og da bruker jeg den til å legge sekken og litt andre ting under. Da blir det plass til mer i "forteltet".

Jeg har alltid vært en fan av kuppeltelt men i det siste har jeg også blitt glad i tunnel når det er skikkelig ruskevær. Kjøpte nylig et Nallo GT2 som er for tungt for dine spec men har også hatt Abisko Shape som noen anbefalte ovenfor. Velger mellom Unna og Nallo basert på værmeldinga og om det er skau eller fjell.

Akkurat nå er jeg med Unna i Trillemarka: 

IMG_2702.thumb.jpeg.27c9a663a068273fb9a2e0889a8dbeab.jpeg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstferie til uka, så da blir det kanskje høsttur. Ligger an til at ungene drar med svigers på hytta. Håper jeg rekker å få teltet i tide, så kanskje jeg får testa det. Bra at Unna tåler litt snø 😅

Hjemme nå:

20231007_111526.thumb.jpg.ce62ad1371e00954795a941fba789128.jpg

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (7 timer siden):

Du mener lite "fortelt"? Klips av klips på, ikke noe å tenke på :)

Ja den greia der. Jeg er usikker på om jeg synes det blir et pes, eller om det går helt greit 😅 Er vant med store fortelt, så jeg må bare se om jeg blir vant til å ha lite fortelt (med mulighet for å klipse det større).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.