+ingen87 Skrevet 6. september 2023 Skrevet 6. september 2023 LÄner denne trÄden litt. I vinter kjÞpte jeg et Hilleberg Akto-telt som jeg bruker som solotelt pÄ lengre turer der jeg stort sett bare sover i teltet. Hvis jeg skulle hatt et 3-sesongs solotelt, under 2,5 kg, som skal fungere pÄ de turene der jeg gÄr til et sted, slÄr opp telt, og lager en camp over flere dager. Hvor jeg ogsÄ oppholder meg en del i teltet? Hvilket telt skulle det vÊre? MÄ ikke vÊre for tungt, og ikke for lite, dessuten bÞr det tÄle vÊrskifter (mye vind). Siter
+zimwalker Skrevet 6. september 2023 Skrevet 6. september 2023 (endret) ingen87 skrev (1 time siden): LÄner denne trÄden litt. I vinter kjÞpte jeg et Hilleberg Akto-telt som jeg bruker som solotelt pÄ lengre turer der jeg stort sett bare sover i teltet. Hvis jeg skulle hatt et 3-sesongs solotelt, under 2,5 kg, som skal fungere pÄ de turene der jeg gÄr til et sted, slÄr opp telt, og lager en camp over flere dager. Hvor jeg ogsÄ oppholder meg en del i teltet? Hvilket telt skulle det vÊre? MÄ ikke vÊre for tungt, og ikke for lite, dessuten bÞr det tÄle vÊrskifter (mye vind). Tunnel-telt-gjengen vil si at et rimelig stort fortelt da er kjekt Ä ha. Og det er ikke vanskelig Ä vÊre enig i det nÄr du skal ligge i ro et sted og vÊret er dÄrlig. Men Hilleberg Unna kan meget vel benyttes til formÄlet. (StÞrre) fortelt lager man ved Ä hekte av litt av innerteltet ved behov, uten at man selv mÄ "forlate det". BÊrer man i tillegg med en lett tarp kan man bruke den som et overseil og fÄ fÄ ekstra ly i front. Fordele med Unna (neppe uttÞmmende), se: [...]topic/60145-hilleberg-unna-eiere-fargevalg-og-erfaringer/?do=findComment&comment=524029 EDIT: Dumt Ä bruke denne "sommer-telt" trÄden til spÞrsmÄl om 3-sesongs. ForeslÄr at en moderator lÞfter ditt innlegg og mitt svar ut i egen trÄd. @Kjell Iver? Endret 6. september 2023 av zimwalker Siter
+Ringperm Skrevet 6. september 2023 Skrevet 6. september 2023 Jeg har ikke prÞvd det selv enda, men kjÞpte et Nortent Vern 2 til noenlunde samme type forhold. NÄ er det riktignok klassifisert som et tomanns 4 sesongtelt, men med vekt pÄ akkurat 2.5 kg og store fortelt synes jeg det kan fungere godt som et romslig solotelt til bÄde gode og onde dager. Siter
+sneakyowl Skrevet 7. september 2023 Skrevet 7. september 2023 Det er selvfÞlgelig ikke vanskelig Ä foreslÄ eget telt, FjÀllrÀven Abisko Shape 2. FjÀllrÀven oppgir vekten som 2320g, men egen mÄling viser til 2549g (inkluderer reserve-stangledd osv.). Som solotelt har man "uendelig" med plass i forteltet, samt generÞst med plass i innertetet til sekk og masse utstyr liggende uten at det er til bry. Eneste minuset jeg kommer pÄ mÄ vÊre takhÞyden om du er lang og/eller bruker en hÞy oppblÄsbar matte som spiser av hÞyden i teltet. For meg pÄ 183 fungerer det ganske bra nÄr jeg kun bruker et enkelt "Bamse"-type liggeunderlag. Med Exped 7cm-hÞye matten min fungerer det ogsÄ, men man blir sittende og stange i taket mye mer. Oppsett er som de fleste tunneltelt, veldig enkelt, selv i sterk vind. Klarer seg helt fint pÄ vinterfjellet ogsÄ.  Hvis man skulle redusert vekten ytterligere har man Abisko Lite 2, som er det samme teltet som Shape 2, bare uten det forlengede forteltet. SelvfÞlgelig mister man innvendig plass, men det er fremdeles et telt det kan ligge to stk. i samt kokkelere i forteltet. 2070g, men man kan sikkert legge pÄ 200g i beregningen. Jeg har vurdert Ä gÄ over til dette teltet siden jeg egentlig aldri bruker sÄ mye av plassen i forteltet pÄ Shape 2 uansett. Bushmand and Blue pÄ Youtube har satt sistnevnte teltt pÄ prÞve mange ganger: https://www.youtube.com/watch?v=lFSUCZ54NgE  1 Siter
+GubbePaaTur Skrevet 7. september 2023 Skrevet 7. september 2023 Et lett telt som ogsÄ kan brukes som base over flere dager. Ja, der er det mange innfallsvinkler. I alle Är sÄ har jeg vÊrt en tunneltelt person, men i senere Är har jeg blitt meget glad i kuppeltelt. Jeg bruker nÄ Barents Outdoor sitt Stetind 3 manns Ultralight og er knall fornÞyd. https://barentsoutdoor.no/product/stetind-3-ultralight/ Siter
+ingen87 Skrevet 7. september 2023 Forfatter Skrevet 7. september 2023 Luktet litt pÄ disse Barents Outdoor-teltene. PrÞvde i en annen trÄd Ä fÄ en sammenlikning mot Helsport sine Superlight-telt (som jeg har en viss erfaring med). Er det samme greia? Siter
+GubbePaaTur Skrevet 7. september 2023 Skrevet 7. september 2023 ingen87 skrev (5 minutter siden): Luktet litt pÄ disse Barents Outdoor-teltene. PrÞvde i en annen trÄd Ä fÄ en sammenlikning mot Helsport sine Superlight-telt (som jeg har en viss erfaring med). Er det samme greia? Ja, det er god kvalitet og kan sammenlignes med Helsport. Det er jo strengt tatt Gamle Helsport pÄ Melhus fÞr oppkjÞpet av Swix. Siter
+ingen87 Skrevet 7. september 2023 Forfatter Skrevet 7. september 2023 Og om man synes at Superlight-produktene er litt for puslete for fjellbruk, bÞr man da styre unna UL-produktene til Barents? Siter
+Marius Engelsen Skrevet 7. september 2023 Skrevet 7. september 2023 Selv er jeg meget godt fornĂžyd med Unna. God plass for vekten. Kombinerer man med en liten tarp over inngangen har man en luksusbolig, i tilfelle mye regn om man orker Ă„ bĂŠre tarpen. 1 Siter
+ingen87 Skrevet 7. september 2023 Forfatter Skrevet 7. september 2023 Har sett litt pÄ Unna, men vet ikke helt hva jeg synes om at det ikke er noe plass i ytterteltet. Men har forstÄtt at mange klipser av deler av innerteltet, for Ä lage plass til feks matlaging i ytterteltet? Og sÄ er jeg usikker pÄ om det blir for "likt" Akto. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 8. september 2023 Skrevet 8. september 2023 ingen87 skrev (8 timer siden): Har sett litt pÄ Unna, men vet ikke helt hva jeg synes om at det ikke er noe plass i ytterteltet. Men har forstÄtt at mange klipser av deler av innerteltet, for Ä lage plass til feks matlaging i ytterteltet? Og sÄ er jeg usikker pÄ om det blir for "likt" Akto. Ytterteltet er egentlig like stort eller stÞrre enn pÄ solou. Innerteltet er mye stÞrre. SpÞrs hva du skal ha i ytterteltet da. Det er plass til en ryggsekk og sko, og man har god plass til matlaging i teltet:  TÞrking av sÞkkvÄte padleklÊr gÄr ogsÄ, men det er ikke mer plass enn nÞdvendig til slike aktiviteter: 4 Siter
+ingen87 Skrevet 8. september 2023 Forfatter Skrevet 8. september 2023 Marius Engelsen skrev (5 timer siden): SpĂžrs hva du skal ha i ytterteltet da. Det er plass til en ryggsekk og sko, og man har god plass til matlaging i teltet: SĂ„ det er litt plass mellom innerteltet og ytterteltet? Synes det ser ut til Ă„ gĂ„ nĂŠrmest kant i kant, og at det ikke er noe plass ved siden av innerteltet.   Jeg tror absolutt Unna kan vĂŠre en modell jeg skal vurdere nĂŠrmere. Skulle helst sett at det var enda litt billigere, men fĂ„r se gjennom vinteren om det dukker opp brukt / pĂ„ salg. Utsolgt pĂ„ Fjellsport, og jeg som fikk en 30 % kode jeg kunne bruke đ Siter
+Marius Engelsen Skrevet 8. september 2023 Skrevet 8. september 2023 ingen87 skrev (23 minutter siden): SĂ„ det er litt plass mellom innerteltet og ytterteltet? Synes det ser ut til Ă„ gĂ„ nĂŠrmest kant i kant, og at det ikke er noe plass ved siden av innerteltet.   Jeg tror absolutt Unna kan vĂŠre en modell jeg skal vurdere nĂŠrmere. Skulle helst sett at det var enda litt billigere, men fĂ„r se gjennom vinteren om det dukker opp brukt / pĂ„ salg. Utsolgt pĂ„ Fjellsport, og jeg som fikk en 30 % kode jeg kunne bruke đ Du har plass til en del i «forteltet» og om du har innerteltet Ă„pent, sĂ„ er forteltet og innerteltet samme rom egentlig. Du kan ogsĂ„ legge ett skumunderlag over terkselen, slik jeg ofte gjĂžr, og fĂ„ god gulvplass. Forteltet blir ogsĂ„ stĂžrre om du knyter en kort snor i pluggfestet pĂ„ midten, men da blir det en liten glippe ned til bakken. Men egentlig er stĂžrrelsen pĂ„ innerteltet viktigst, synes jeg. Eller blir det jo trangt sĂ„ lenge man lukker innerteltet. Med Ă„pent innertelt er jo alt i ett rom. En tom ryggsekk har jeg ogsĂ„ lagt under innerteltet, i fotenden, i hjĂžrnet mot inngangen.  Du fĂ„r sett bedre pĂ„ den videoen her. Har viser han bĂ„de Solou og Unna, og han fĂ„r plass til mer i ytterteltet pĂ„ Unna enn Solou: Men for all del, det er pĂ„ ingen mĂ„te verdens beste telt for alle. 2 Siter
+Blindgjenger Skrevet 8. september 2023 Skrevet 8. september 2023 (endret) Marius Engelsen skrev (23 minutter siden): Du fÄr sett bedre pÄ den videoen her. Har viser han bÄde Solou og Unna, og han fÄr plass til mer i ytterteltet pÄ Unna enn Solou: Takk, fin gjennomgang. For de som bare er interessert i plassen i Unna: Rom i forteltet (og deretter innerteltet) begynner pÄ ca 9 minutter, og han demonstrerer Ä hekte av innerteltet pÄ ca 13 minutter. Kokkeleringsdemo fra ca 16 minutter. Endret 8. september 2023 av Blindgjenger Tilleggsinfo 1 Siter
+Gabs88 Skrevet 8. september 2023 Skrevet 8. september 2023 (endret) 15 hours ago, ingen87 said: Har sett litt pĂ„ Unna, men vet ikke helt hva jeg synes om at det ikke er noe plass i ytterteltet. Men har forstĂ„tt at mange klipser av deler av innerteltet, for Ă„ lage plass til feks matlaging i ytterteltet? Og sĂ„ er jeg usikker pĂ„ om det blir for "likt" Akto.  Det Ă„ klipse av er noe Hilleberg selv viser i sine videoer nĂ„r de viser frem teltet.  1 hour ago, ingen87 said: SĂ„ det er litt plass mellom innerteltet og ytterteltet? Synes det ser ut til Ă„ gĂ„ nĂŠrmest kant i kant, og at det ikke er noe plass ved siden av innerteltet.   Jeg tror absolutt Unna kan vĂŠre en modell jeg skal vurdere nĂŠrmere. Skulle helst sett at det var enda litt billigere, men fĂ„r se gjennom vinteren om det dukker opp brukt / pĂ„ salg. Utsolgt pĂ„ Fjellsport, og jeg som fikk en 30 % kode jeg kunne bruke đ FĂ„r ikke lov til Ă„ bruke den koden pĂ„ Hilleberg lengre men jeg hĂžrer rykter om at det finnes en Fjellforum kode som gir 20%.  Det var jo forĂžvrig snakk om 3 sesongers bruk her ikke 4, vurder Niak. Er bĂ„de litt stĂžrre og litt lettere enn Unna. Endret 8. september 2023 av Gabs88 1 Siter
+ingen87 Skrevet 8. september 2023 Forfatter Skrevet 8. september 2023 Tja, kan jo kanskje si nord-norsk 3-sesong. Har lest et par plasser at Niak ikke fungerer sÄ godt i sterk vind (med dertil diskusjon om oppsett og bardunering), sÄ hadde egentlig slÄtt det litt fra meg. Hvordan er det i vind?  Og sÄ leste jeg en plass at det kunne vÊre vel luftig pga mesh i dÞra? Er det noe problem i praksis?  Siter
+zimwalker Skrevet 8. september 2023 Skrevet 8. september 2023 (endret) ingen87 skrev (10 minutter siden): Tja, kan jo kanskje si nord-norsk 3-sesong. Har lest et par plasser at Niak ikke fungerer sÄ godt i sterk vind (med dertil diskusjon om oppsett og bardunering), sÄ hadde egentlig slÄtt det litt fra meg. Hvordan er det i vind? Og sÄ leste jeg en plass at det kunne vÊre vel luftig pga mesh i dÞra? Er det noe problem i praksis? Niak tÄler mer enn man skulle tror om du bardunerer godt, se www.fjellforum.no/topic/61384-niak-mÞter-ally/ Men vil du sko deg for dÄrlig vÊr vill jeg nok heller ha gÄtt Unna eller noe annet litt mer solid og litt mindre luftig. (Allak og Staika om du vurderer kuppel og kan gÄ litt opp i vekt.) Du merker trekken i Niak om det er litt kjÞlig/fuktig luft og det blÄser litt. (Lettere og mer luftig telt, kan fort bety at man mÄ kompenser med tyngre/bedre sovepose osv). Kun mesh i dÞra og duk som ikke gÄr helt ned rundt. I sommer pÄ dager med regn der tempen datt ned til 6 grader om natta, sÄ ble det noe hustrig i Niak syns jeg. Men ellers er det topp nÄr temperaturen gÄr mot det varme. Endret 8. september 2023 av zimwalker Siter
+ingen87 Skrevet 8. september 2023 Forfatter Skrevet 8. september 2023 Ja, seks grader er jo ei mild sommernatt đ Har sett litt pĂ„ Allak tidligere, men synes det blir i dyreste laget. MĂ„ ikke vĂŠre kuppel nei, men fĂ„r mer og mer fĂžlelse pĂ„ at Unna er teltet jeg ser etter.. Siter
+Gabs88 Skrevet 8. september 2023 Skrevet 8. september 2023 1 hour ago, ingen87 said: Tja, kan jo kanskje si nord-norsk 3-sesong. Har lest et par plasser at Niak ikke fungerer sÄ godt i sterk vind (med dertil diskusjon om oppsett og bardunering), sÄ hadde egentlig slÄtt det litt fra meg. Hvordan er det i vind?  Og sÄ leste jeg en plass at det kunne vÊre vel luftig pga mesh i dÞra? Er det noe problem i praksis?    Det var nÄ en kar som satte Niak pÄ prÞve i vind. Du kan vurdere selv.  Men det jeg vet er at det ikke tÄler snÞfyk, snÞen fyker da under ytterduken pÄ teltet og inn til innerteltet. Dette er fordi de ikke gÄr helt ned.   Siter
+ingen87 Skrevet 6. oktober 2023 Forfatter Skrevet 6. oktober 2023 (endret) Da ble det et Hilleberg Unna pÄ Fjellsport sitt prisstige-tilbud. Med 30% rabatt kom det pÄ 5739,-. Lavere enn noen av de som ligger/har ligget pÄ Finn den siste tida.  FÞles trygt Ä vite at jeg fÄr solgt det til samme pris, dersom det skulle bli total skivebom. Jeg er fremdeles usikker pÄ dette med innertelt/yttertelt Endret 6. oktober 2023 av ingen87 6 Siter
varmtvann Skrevet 7. oktober 2023 Skrevet 7. oktober 2023 Gratulerer med et flott telt! Jeg er veldig fornÞyd med mitt Unna og kommer nok aldri til Ä selge det. TÄler mye vÊr, enkelt Ä sette opp og tar liten plass nÄr det er vanskelig Ä finne teltplass. NÄr jeg er pÄ tur har jeg ofte med meg en liten fjellduk og da bruker jeg den til Ä legge sekken og litt andre ting under. Da blir det plass til mer i "forteltet". Jeg har alltid vÊrt en fan av kuppeltelt men i det siste har jeg ogsÄ blitt glad i tunnel nÄr det er skikkelig ruskevÊr. KjÞpte nylig et Nallo GT2 som er for tungt for dine spec men har ogsÄ hatt Abisko Shape som noen anbefalte ovenfor. Velger mellom Unna og Nallo basert pÄ vÊrmeldinga og om det er skau eller fjell. Akkurat nÄ er jeg med Unna i Trillemarka:     Siter
+ingen87 Skrevet 7. oktober 2023 Forfatter Skrevet 7. oktober 2023 (endret) HĂžstferie til uka, sĂ„ da blir det kanskje hĂžsttur. Ligger an til at ungene drar med svigers pĂ„ hytta. HĂ„per jeg rekker Ă„ fĂ„ teltet i tide, sĂ„ kanskje jeg fĂ„r testa det. Bra at Unna tĂ„ler litt snĂž đ Hjemme nĂ„: Endret 7. oktober 2023 av ingen87 1 Siter
+zimwalker Skrevet 7. oktober 2023 Skrevet 7. oktober 2023 ingen87 skrev (12 timer siden): Jeg er fremdeles usikker pÄ dette med innertelt/yttertelt Du mener lite "fortelt"? Klips av klips pÄ, ikke noe Ä tenke pÄ Siter
+Kristian V. Skrevet 7. oktober 2023 Skrevet 7. oktober 2023 Link til turen min i Femundsmarka, nÄr jeg lagde litt bedre plass i "forteltet" pÄ mitt Unna, ved Ä gjÞre slik som nevnt tidligere i trÄden, ved Ä dra ut pluggfestet pÄ midten av langsiden:   Siter
+ingen87 Skrevet 7. oktober 2023 Forfatter Skrevet 7. oktober 2023 zimwalker skrev (7 timer siden): Du mener lite "fortelt"? Klips av klips pĂ„, ikke noe Ă„ tenke pĂ„ Ja den greia der. Jeg er usikker pĂ„ om jeg synes det blir et pes, eller om det gĂ„r helt greit đ Er vant med store fortelt, sĂ„ jeg mĂ„ bare se om jeg blir vant til Ă„ ha lite fortelt (med mulighet for Ă„ klipse det stĂžrre). Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.