Gå til innhold
  • Bli medlem

Barbarene er kommet til fjells.


Robinson

Anbefalte innlegg

Jeg har sett tendensene lenge. En ny type vandrere tar til fjells og denne sommeren på Hardangervidda ble dette tydelig. Nå kan det sies at denne steinbua ligger kanskje litt for lett til, bare 2 timers gåing for en sprek ungdom. Jeg bruker 3. 

Det har i alle år stått ei plastbøtte i bua for å hente drikkevann med, men jeg har merket meg for noen år siden at noen begynte å bruke den som søppelbøtte. Og dermed gjort den ubrukelig som vannbøtte. Nå i sommer så jeg at ei ny bøtte, ei staselig ei i rustfritt stål og merket med "Drikkevann" , var plassert i bua. Ved siden av "søppelbøtta" som er overfylt. Men noen har allerede konvertert den til søppelbøtte og i bunnen ligger aske gravet ut av peisen. Som glatt kunnet blitt drysset ute. Det er bare god gjødsel. Hva er denne greia? Det er ikke nødvendig å legge igjen ei brukket fyrstikk som søppel noe sted i fjellet. Dry Tech og annen populær turmat kommer i lett emballasje og med en liten dedikert plastpose  sekken produserer en ukes tur knapt ett par hundre gram søppel. Det er null pes å ta det med. Disse steinbuene har ikke noen housekeeping som kommer og rydder etter gjestene. Det er bare ett ord som passer for disse som gjør dette.  Begynner med idi og slutter med oter.

 

2A94F756-08CB-42AE-BA97-A8CBD8C25A85.thumb.jpeg.b71ad276f1ce55447e4e89629788b18a.jpeg

 

B20CBE1A-9DD2-4287-91B2-99B8F79FDB3B.thumb.jpeg.164831dfb2dcabd6e00fbb64a2b089ec.jpeg

Denne gangen stod det bare 2 tomme gassbokser igjen på gulvet. Det har til tider vært flere. Jada, jeg vet att alle gassbrenner brukerne bedyrer at de tar med de tomme boksene hjem. Men jeg vet bedre, og har opparbeidet meg kraftige fordommer mot gassbrennere. 

Det som virkelig tok kaka var signaturen på veggen.

E8167ACE-27E1-444C-98C8-ED9370811E3B.thumb.jpeg.f4608604f4fe79616bbcb03130db2610.jpeg

Det har vært tradisjon i denne bua å risse navn i veggene. De eldste signaturene er snart 100 år gamle og det har gitt denne bua en trivelig atmosfære. Dragerne i taket er fra 1890. Hvor mange hundre år steinbua er vet ingen, men det kan dokumenteres at den ble rehabilitert med nytt tak i 1890. Den har stått åpen for alle i alle disse årene, ett både trivelig kulturminne og ett takknemlig ly for en våt & kald vandrer. Men nå har barbarene oppdaget den. Den ender kanskje med å bli dekorert som busskuret utenfor ungdomsskolen oppi bakken her.  Ikke noe å glede seg til. Heldigvis har jeg mange gode minner også fra denne steinbua...

 

Endret av Robinson
  • Trist 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger kan man sannelig lure på hvordan ting går til. Jeg slapp heldigvis å se han som bare tørket av servicet han brukte før han satte det tilbake i skapet på DNT-hytta, bare fikk det fortalt av venninnen min etterpå. Jeg vet sannelig ikke om jeg hadde klart å tro det jeg så.

Men jeg velger å tro at det i de fleste tilfeller er snakk om andre ting enn at folk gir f*. Som med den bøtta, står den med merket på baksiden er det kanskje logisk at det er en askebøtte siden den er av metall, eller for en utlending kanskje ordet bare ser ut som en logo. Eller folk holder på i mørket og ikke legger merke til det. Eller noe helt annet som heller ikke er vond vilje. Jeg vet jeg har holdt på å blingse selv i ei mørk hytte, i hvert fall, og berget meg i siste liten, fordi vannbøtta og askebøtta så veldig like ut og sto ved siden av hverandre.

I sommer gikk jeg til ei DNT-hytte med ei venninne, og stakk innom en svensk hytte på veien. Vi oppfattet ting litt forskjellig. "Å, her har de søppelordning!", utbrøt hun litt sånn gledesstrålende da hun så sekken med søppel som sto der. Jeg så det samme, men tenkte mer "herregud, så mye søppel folk har lagt igjen her, er det mulig". Hun kunne nok ha funnet på å legge igjen søppel der, hun også, rett og slett fordi hun var sliten da vi kom dit og hun ikke tenkte klarere enn så, og oppriktig trodde det var noen som jevnlig kom og hentet søppel der. Det virker jo helt fjernt, men trenger altså ikke å være fordi folk gir f*.

Men ja, det er nok også litt prisen å betale for at flere som før ikke dro til fjells nå gjør det. Hvorvidt den er verdt det blir jeg litt usikker på noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde da jeg ventet på båten på Halnefjorden at to voksne damer, sikkert rundt 50, spurte meg om jeg visste om ett toalett i nærheten. Jeg lo litt, og måtte si at hvis det må være av porselen er Heinseter nærmeste, to timer unna. Ellers er vierkrattet tilgjengelig. Jeg skal snu ryggen til. Selvfølgelig var dette ett særdeles uskyldige utrykk for uerfarenhet og ble bare noe morsomt for dem også.  Men jeg tror virkelig at vi har en generasjon blant oss nå som aldri har vært nødt å rydde rommet, eller plukke klærne sine opp av gulvet selv. Mamma har vært der alltid for akkurat det. Og når de drar til fjells går de bare ut fra at siden mamma ikke er her og rydder for oss, kommer sikkert noen andre til å gjøre det. Det er ikke trivelig å måtte dele fjellet med akkurat dem. Løsningen må bli å satse på plasser der disse ikke går. Om det er vond vilje vet jeg ikke noe om, men gir f...gjør de definitivt. De er vant til det og har sluppet unna med det hele livet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i at det er en uting, men er ikke så sikker på om det er så mye verre nå enn før. Idioter har det alltid vært. Husker å ha kommet til ubetjente hytter på åttitallet som så forferdelig grisete ut. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (11 timer siden):

Er helt enig i at det er en uting, men er ikke så sikker på om det er så mye verre nå enn før. Idioter har det alltid vært. Husker å ha kommet til ubetjente hytter på åttitallet som så forferdelig grisete ut. 

....for ikkje å snakke om at eg har kome til hytter der ein del reinsjegerar har hatt tilhald, og fått stallsjokk (utan at det vil seie at alle reinsjegerar er slik). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er verre nå enn før. Jeg vet det fordi jeg gikk før også. Selv om jeg ikke nødvendigvis tror at prosenten idioter er større nå enn før. Det er bare det at det er så mange flere som drar. Ting som jeg aldri så før, som for eksempel at populære telt og rasteplasser på vidda nå kan være garnert med avføring og flagrende dopapir, er vanlig nå. Jeg vet jo at alle må ca en gang pr dag, men er man vokst opp i ett møblert hjem, huker man seg ikke ned  rett ved bålplassen og legger kabelen der. Man går de 50 metrene inn i vieren der det du legger fra deg ikke sjenerer noen . Gassboksene kommer jeg ikke forbi. De er ikke overalt, men typisk nær toalettplassene er det ikke uvanlig å finne tomme gassbokser.  

Det som er bedre nå enn før, er likevel at holdingen til forsøpling i naturen er blitt mye bedre. Det som fylte opp søppelbøttene i steinbua hadde glatt blitt kastet i lyngen for kanskje 50-60 år siden, uten at noen hadde rynket ett øyenbryn selv om de så det. Det er bare det at det var ikke så mange der oppe da og plast var ikke den vanligste emballasjen.  Rypejegeren tenkte ikke en gang på å plukke opp tomhylser . Nå gjør de det ( de fleste håper jeg). Jeg så ett gammelt innslag på tv , som var ment å vise hvordan man så på søppel før. Og det var ett slags reklame innslag for en slags nettpose med vekt i, som den pene damen i badedrakt i den pene båten med ett vakkert perlehvit smil, puttet full med søppel før den ble lempet på sjøen. Ett strålende produkt. Løp & kjøp. Utenkelig i dag. Rotet i steinbua mi krenket ( ser man det, nå er også jeg blitt krenket) meg estetisk. Det er ikke noen trussel mot miljø eller natur. Og dritt & brunt dopapir ved fine bålplasser er borte neste vår. Likevel ønsker jeg alle de som forsøpler steinbuene jeg liker å frekventere, og som driter på de fine teltplassene dit pepperen gror. Og jeg håper de aldri drar til fjells igjen...

 

Endret av Robinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først kan man være så ærlig at man her snakker om en ukultur blant noen menn, uavhengig av alder. Dog er jeg mer usikker om idiotene hører hjemme i bestemte utendørs aktiviteter.

Bildet er fra ei hyttebok, og hytta er ikke lettest tilgjengelig uten snø. Betyr det at alle som bruker snøscooter er slik? Nei. Var det tydelig at mye alkohol var involvert? Ja! Er det en gangbar unnskyldning? Nei! Etter videre lesing observerte jeg at barn og ungdommer også besøker hytta. Barbarer? Ja!

DSC_0502.JPG

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (11 timer siden):

Først kan man være så ærlig at man her snakker om en ukultur blant noen menn, uavhengig av alder. Dog er jeg mer usikker om idiotene hører hjemme i bestemte utendørs aktiviteter.

Bildet er fra ei hyttebok, og hytta er ikke lettest tilgjengelig uten snø. Betyr det at alle som bruker snøscooter er slik? Nei. Var det tydelig at mye alkohol var involvert? Ja! Er det en gangbar unnskyldning? Nei! Etter videre lesing observerte jeg at barn og ungdommer også besøker hytta. Barbarer? Ja!

DSC_0502.JPG

Det er jo vanlig å skrive en liten hilsen i hytteboka med dertil beskrivelse av hva man eventuelt har gjort under besøket.
Det der var jo virkelig illustrerende for hvilken aktivitet som tilsynelatende hadde vært på agendaen under hyttebesøket. 

Endret av Walle
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (3 timer siden):

Ha!! Busted!  Nå vet vi altså hvem som var i hytte før @Nikke 😎

😅 Uten at jeg vet datoen for når bildet av @Nikke ble tatt, så har jeg nok alibi uansett, både igjennom tilstedeværelse på annet sted, og at jeg ikke har slike tegneferdigheter. 😇

Men fra spøk til revolver, så beskriver jo Nikke sitt innlegg en annen ukultur fra 'Barbarene', nemlig hærverk. Blir bare sørgmodig når man ser den manglende respekten som utvistes av noen få, som ødelegger for mange.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så den kuken på veggen måtte jeg tenke på det her, husker jeg leste om det for noen år siden og fant jammen igjen artikkelen. Det var iallfall ikke bedre før: 

https://gemini.no/2003/04/griseprat-i-tusen-ar/ 

I andre været: Jeg var på lavvotur i sommer hvilket innebar telting på rimelig godt brukte plasser for bobil/teltturister, nærmere bestemt Venabygdsfjellet. Her var det vel en fem-seks bobiler, fem-åtte telt til enhver tid. Jeg så ikke ett grann søppel noe sted, ikke dopapir under steiner, ikke halvbrente ølbokser i bålgroper, ikke engang sånne små fester rundt brødposen lå og slang noe sted. Og det er ikke do der, så nødne får gå i bobilen eller ta seg en tur oppi lia. Vanligvis er det jo dopapir så fort du kommer utenfor synsvidde. Så det er åpenbart mange som er skikkelig flinke også. 

Altså: jeg er enig med trådstarter i at dette er håpløst, det er ikke det. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (19 timer siden):

Det er jo vanlig å skrive en liten hilsen i hytteboka med dertil beskrivelse av hva man eventuelt har gjort under besøket.
Det der var jo virkelig illustrerende for hvilken aktivitet som tilsynelatende hadde vært på agendaen under hyttebesøket. 

Da har de endret kjønn på tegningen siden de som hadde signert hytteboka, kun var menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Nikke skrev (På 20.8.2023 den 11.14):

Først kan man være så ærlig at man her snakker om en ukultur blant noen menn, uavhengig av alder. Dog er jeg mer usikker om idiotene hører hjemme i bestemte utendørs aktiviteter.

Bildet er fra ei hyttebok, og hytta er ikke lettest tilgjengelig uten snø. Betyr det at alle som bruker snøscooter er slik? Nei. Var det tydelig at mye alkohol var involvert? Ja! Er det en gangbar unnskyldning? Nei! Etter videre lesing observerte jeg at barn og ungdommer også besøker hytta. Barbarer? Ja!

DSC_0502.JPG

Fikk meg til å tenke noe som var skirbla på veggen på en åpen koie nord i Finnemarka

Finnemarkaplangs20200617(19).thumb.JPG.58bf383ff6c7b1eb54f299d8127e4ac2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må i stor grad si meg enig med TS.

Jeg trur det har sammenheng med at alt i livene våre blir stadig mer tilrettelagt. 

Den årstiden vi er på vei inn i er ganske beskrivende for problemet. Jeg bor i en ganske stor by (i norsk sammenheng), men litt avsides, i ei lita gate med bare noen få hus og høyere oppe enn det meste av byen forøvrig. Vi får mest snø og siden nesten ingen bor der har vi nok ganske lav prioritet når det skal brøytes. Mye tyder på det iaf. Og jeg synes det er helt greit, virker som en fornuftig prioritering. Jeg har selv valgt å bo der med alle fordelene og ulempene det fører med seg. Mange av naboene derimot går stort sett å klager hele vinteren, forteller om hvor håpløst det er å komme seg på jobb og hvor mange ganger de har ringt for å klage på brøytingen. Selv hun jeg bor sammen med har litt av denne tendensen. Når firehjulstrekkeren ikke kommer seg frem rusler jeg glad og fornøyd til nærmeste busstopp der bussen passerer hvert 10. minutt og føler meg fortsatt utrolig priviligert.

Hver vinter ser jeg biler som står fast bare fordi det har kommet litt ekstra snø eller har fryst på ila. natten. Utenfor bilene står det gjerne en frossen sjel med småsko/finsko, dress/skjørt/e.l., med telefonen mot øret og ringer etter hjelp. Dette er altså i Norge, midt på vinteren. Spade, snøkjetting/strøsand og vinterklær burde være selvsagt for den som vil/ønsker/prøver å klare seg selv i livet, uten å være til bryderi for andre.

Hva har alt dette med søppel å gjøre? Ganske mye trur jeg. Ett mer konkret eksempel er hundeeiere. Det å være hundeeier er noe jeg stadig tar meg i å skjemmes over. Av mange grunner, men aller mest pga. måten mange hundeeiere forholder seg til egen hunds avføring og hva som er hundeeiers ansvar ifht. håndtering av denne. Som innbygger i en større by så er vi så heldig å ha ganske mye tilrettelegging med mange søppelbøtter dedikert til oss hundeeiere, dessverre er det mange som misforstår denne ordningen og trur det er en menneskerett heller enn ett ekstra gode at mann skal få denne muligheten til slippe bære med seg bæsjen hjem. Så når disse søppelbøttene er fulle, som ofte skjer, så kastes bæsjeposene på bakken under søppelbøtta. Som om det var den største selvfølge. Alt fra 10-50 bæsjeposer rundt en sånn bøtte er ett ganske vanlig syn, spesielt på vinteren når tømming kan være vanskelig pga. snøforhold.

Det er så mange lignende eksempel. Returordninger f.eks. Vi har en gjenvinningsstasjon i nærheten av der vi bor, og ikke bare er folk ganske frie i tolkningen av hva som sorterer under de ulike kategoriene av avfall, men det som helt åpenbart ikke passer i noen av beholderene settes gjerne på bakken ved siden av. "Noen har glemt å sette ut beholder for min type søppel, det kan da umulig være riktig at det skal gå utover meg". 

En dag sto og ventet på grønt lys i ett lyskryss da bilen foran meg plutselig heiste ned vinduet og dumpet emballasjen fra en fortært McDonalds meny rett på gata. Jeg har sett lignende fra biler i fart, men aldri så opplagt, arrogant og i en sånn mengde som dette.

Og sist men ikke minst, under pandemien ble det ganske tydelig at flere fra tilretteleggings-generasjonene tok naturen i bruk. Spesielt de lett tilgjengelige områdene. Søppel, avføring og toalettpapir ble ett mye mer vanlig syn enn tidligere.

Ble en bra rant dette, sorry, men dette er noe jeg ser så mye av og som får fram mye engasjement. På god og vondt.

  • Liker 7
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.