Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til regnjakke som tåler MASSE regn


Espen A

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en regnjakke som tåler time etter time med masse regn. Har dere tips?

 

Oljehyrene som de har på fiskebåt ser jo for eksempel passende ut. Er det vilkårlig hvilket merke jeg kjøper eller er noen bedre enn andre? Andre tips.

Jakken skal brukes på teltplass og turer i skogen der jeg ikke bærer tung sekk.

 

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Espen A skrev (14 minutter siden):

det vilkårlig hvilket merke jeg kjøper eller er noen bedre enn andre?

Guy cotten er gullstandarden. Men Aalesund Oljehyre er ikke dårlig heller. Se på Ona og Isfjord serien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljehyre er det eneste som duger i dagslang regn! Har brukt på jobb. Fiskermodellene er som rgel så romslige at det er noe lufting gjennom buksebein, hvis man har bibs/selemodell uten å kneppe i livet. Bruk også romslig jakke. Ålesund og Ocean er bra. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt skikkelig takknemlig for at Gore-Tex har kommet. Før -på tidlig 90 tall, var det snakk om helt tette regnklær. Heldigvis er det nå en saga blott....

 

Om du går med membranklar i regn i timevis, så blir, i hvert fall jeg, søkk våt, men da er jeg varm og våt etter vel et par timer hvor jeg tross alt er tørr. Med helt tette klær er jeg våt etter bare en halv time.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Vandrefalken said:

Sjekka ut den, og så bra- men 5000mm vannsøyle? 🤪 Nesten ei krone per mm det. 

Men sånn ellers har jeg brukt mye oljehyre. Et veldig billig sett. Fikk en gang gjennomblauta turbuksa rett før leggetid fredag kveld, fordi jeg skulle bare kjapt ut og justere pluggene og bardunene på lavvoen. Den den forble gjennomblaut på tørkesnora resten av helga. Var ganske behagelig med oljebuksa og nettingstilongs som turbukse egentlig, selv om det endte opp med stort sett sol og oppholdsvær.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (3 timer siden):

Jerven Mountain Man skal vel være tett, og ser nice ut. 

jerven.no/products/5179728-mountain-man-skall

Vandrefalken skrev (2 timer siden):

Sjekka ut den, og så bra- men 5000mm vannsøyle? 🤪 Nesten ei krone per mm det. 

Ja for den prisen kan man vel sjanse opptil flere kjøp på å teste ut noe billig før man går på "tap" (og klam på innsiden blir man vel uansett)?
For eks. "oljehyre" som vi kalte det i hine dager:
https://billige-arbeidsklaer.no/arbeidsklaer/regntoey
https://billige-arbeidsklaer.no/dame/arbeidsklaer/regntoey

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen A skrev (4 timer siden):

Takk for alle tips så langt. Jeg har nå bestilt Ålesund Ona Softrain som er nevnt tidligere her i tråden. Det virker som det er «oljehyre-aktig».

Har dere noen erfaringer?

Har ikke erfaring med denne, men ser at det (hos Fjellsport) står at den har "flosset innside som luner". Spørsmålet er da om denne "flossen" holder på fuktighet, blir vanskelig å få tørr når den først har blitt våt på innsiden (av å bli svett/klam)? Vet ikke, det slo meg bare når jeg leste om denne nå.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/9/2023 at 9:38 AM, Espen A said:

Jeg er på utkikk etter en regnjakke som tåler time etter time med masse regn. Har dere tips?

 

Oljehyrene som de har på fiskebåt ser jo for eksempel passende ut. Er det vilkårlig hvilket merke jeg kjøper eller er noen bedre enn andre? Andre tips.

Jakken skal brukes på teltplass og turer i skogen der jeg ikke bærer tung sekk.

 

Mvh Espen

Aalesund Oljeklede er bra greier 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2023 at 1:59 PM, Espen A said:

Takk for alle tips så langt. Jeg har nå bestilt Ålesund Ona Softrain som er nevnt tidligere her i tråden. Det virker som det er «oljehyre-aktig».

Har dere noen erfaringer?

Har brukt ei Ona jakke i sikkert snart 15 år, eneste som blir slitt før det andre er stoffet rundt håndleddene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen A skrev (På 13.8.2023 den 13.59):

Takk for alle tips så langt. Jeg har nå bestilt Ålesund Ona Softrain som er nevnt tidligere her i tråden. Det virker som det er «oljehyre-aktig».

Har dere noen erfaringer?

Har hatt Ona Softrain i mange år og er veldig fornøyd. Det brukes opp over tid som alt annet, men opplever holdbarheten som god. 

Jeg bestilte meg Isfjord på salg som også er fra Ålesund Oljeklede. Denne er tenkt til mer stillestående aktiviteter. Den har tykkere og stivere materialer, så ikke like komfortabel. Men det oppleves til gjengjeld enda mer robust og har noen fine detaljer som mansjett i ermet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan anbefale Snickers arbeidsregntøy, relativt tynt/mykt/lett 100% tett regntøy. Passe romslig og stor justerbar hette. Har brukt det i flere år i jobb som landmåler og på turer i skog/fjell. Eneste ulempen jeg ser er at løpegang m/strammesnor nederst på jakka suger fuktighet overtid med mye regn, ikke noe stort problem.

Elevatoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.