Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor effekt har imprigneringsspray... og er det eventuell stor forskjell?


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Har eit spm her. Brukar desse skoa her på arbeid https://anton.no/products/boa-vernesko-pfanner?variant=42607159214258&currency=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gclid=EAIaIQobChMI24Do06LRgAMV9jLUAR1w2gwBEAQYAiABEgKGWfD_BwE

veldig bra sko beste eg har hatt, fekk fyrste par no i januar/februar. Problemet er at dei har begynt og trekka vatn, merka det når eg trakka ned i eit blauthol her om dagen. Pga at dei gjere det skal eg få nye sko, men nokon som har ide til korleis eg skal behandla dei nye slik at eg ikkje får same problem med dei? Desse skoa her er visstnok sympatex, har ikkje vore vane med at eg må behandla skogsstøvlane på arbeid på nokon måte har berre gått i dei til eg har fått nye, tippar eg har hatt 10-15 par på litt over 16 og eit halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse ser ut som de er i nubuck-lær? Hvis du, i tilfelle, er komfortabel med at "luggen" blir borte, så ville jeg brukt en bivoksbasert impregnering. Jeg har god erfaring med Grangers G-wax. Hvis du vil beholde luggen, så må du du bruke spray. Jeg har best erfaring med Kiwi Camp-dry. Men, hvis du ble våt, så tyder det jo på at membran er punktert, eller at det ikke er membran helt opp, og at du tråkket i, over dette punktet.

Endret av Larix
skrivefeil...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (3 timer siden):

Forresten. Vil ikke bruk av børste på tekstil slite på eventuell membran. Selv en myk børste. 

Membranen vil ikke påvirkes av børsting, så lenge skoen er hel. Den ligger bak, et, eller flere, lag, med ytterstoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfilmeren skrev (På 8.8.2023 den 12.55):

Lærstøvler behandles med lærfett. 

Syntetiske sko behandler jeg bare med luktfjerner innvendig.

Spray gir bare forurensning i naturen, og tørre sko i 15 minutter. 

Helt enig, brukt en del voks til bomull ved å gni og bruke et gammelt strykejern. Du kjenne at voksen er der og at vannet preller av. Men etter en helg på tur i fjellet, er voksen så og si borte og du har null effekt. Kuttet det helt ut, da det gir for mye arbeid for å være "litt" tør i et par timer. Tenkte å at all voksen ligger igjen i fjellet etter at jeg har dratt hjem. Fått samme oppfatning med myggmiddel som har null effekt etter 15 min. Med så mye knott og mygg jeg har hjemme må jeg bruke ett par liter i uka for å holde mygg/knott på avstand. Kan heller ikke være bra for helsa mi 😀 Da er det myggnetting eller å holde seg inn når mygg/knott svermer som værst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon. Akkurat som ventet. Andre tur med støvlene. Etter oppskriftsmessig vask (med Alfa-vask). Tørk, og en runde med Alfa-imp.

Litt lyng og våt mose... like blaut som om jeg brukte Crocs. Vasser ikke... men må jo forsere bløte områder. 

Jeg resignerer herved. Mulig det funker for andre, men for meg er det bare å gi opp😊. X antall støvler fra x antall produsenter... snakker stoff.... samma leksa hver gang. Godt jeg er en glad vandrer som ikke bryr meg om bagateller som våte føtter. 

20230812_080540.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (6 minutter siden):

Konklusjon. Akkurat som ventet. Andre tur med støvlene. Etter oppskriftsmessig vask (med Alfa-vask). Tørk, og en runde med Alfa-imp.

Litt lyng og våt mose... like blaut som om jeg brukte Crocs. Vasser ikke... men må jo forsere bløte områder. 

Jeg resignerer herved. Mulig det funker for andre, men for meg er det bare å gi opp😊. X antall støvler fra x antall produsenter... snakker stoff.... samma leksa hver gang. Godt jeg er en glad vandrer som ikke bryr meg om bagateller som våte føtter. 

20230812_080540.jpg

Gore-tex sokken i disse skoene går opp til ankelen, omtrent ankelknoken.

Dersom du ikke bruker gode tettsittende gamasjer vil fukt trekke opp over goretex-sokken og inn i skoen.

Hvis du gjør som  Alfa beskriver på nettsiden, med å fylle skoene opp med vann til ett visst punkt, lar de stå over natten, vil du se om de er tett eller ikke. Det er godkjent reklamasjon om de ikke er tett i 2 år.

Impregnert eller ikke har ingenting å si for vanntettheten. Skoen skal være vanntett uimpregnert.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Gore-tex sokken i disse skoene går opp til ankelen, omtrent ankelknoken.

Dersom du ikke bruker gode tettsittende gamasjer vil fukt trekke opp over goretex-sokken og inn i skoen.

Hvis du gjør som  Alfa beskriver på nettsiden, med å fylle skoene opp med vann til ett visst punkt, lar de stå over natten, vil du se om de er tett eller ikke. Det er godkjent reklamasjon om de ikke er tett i 2 år.

Impregnert eller ikke har ingenting å si for vanntettheten. Skoen skal være vanntett uimpregnert.

 

Vann trenger inn rundt tærne, selv om vann ikke går over ankelen, og når man først har blitt litt våt, er det jo bare å kjøre på. Da spiller det jo ingen rolle. 

Men som sagt. Jeg har gitt opp. 🙂. Tur blir det uansett, og Alfa er overlegen på komfort og passform, så jeg gidder ikke reklamere mer. Blir veldig slitsomt sende sko fram og tilbake hele tiden. 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (5 timer siden):

Vann trenger inn rundt tærne, selv om vann ikke går over ankelen, og når man først har blitt litt våt, er det jo bare å kjøre på. Da spiller det jo ingen rolle. 

Dette tyder jo på at membranen er raknet et eller annet sted over tærne, hvor den blir bøyd og belastet mes. Et kjent fenomen på alle støvler. Lærstøvler kan så impregneres på vanleg vis med voks - og blir så som nettopp lærstøvler - sån noenlunde.

Stoffsko vil være mye mer utette. Gir du blaffen i pusteevnen, ville jeg forsøke med en kraftig gang impregnering med den kjennte baderoms silikone oppløsning i white spirit i god feit kosistens. Krever som flere har nevnt her mye røring med malerpinne. Er effektiv til telt , poncho mv impregnering.

 

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke skåret GTX sko tvers over, men min ene kjære husky beit fingeren av en GTX hanske - Mine beste selvsagt!.  Der ble jeg litt overrasket over at membranen lå så pass langt inne: Ytterstoff, skumfôr, primaloft, GTX, innerfôr.  OK, husker ikke helt om GTX eller primaloft var ytterst, men uansett mye som kunne bli vått innen det det !vanntette" GTX laget.

Opplevd litt samme kalde våte fornemmelse i membransko, hvor jeg så egent vat tørr på sokkene. Men altså mye vått og kalt utenpå.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (4 timer siden):

Opplevd litt samme kalde våte fornemmelse i membransko, hvor jeg så egent vat tørr på sokkene. Men altså mye vått og kalt utenpå.

Ja, samme her.

det kalde vannet kommer helt inn til membranet og man tror man blir våt, men er faktisk tørr. Etter endt tur tar man av skoene og ser man er blitt våt, men det er altså av svette etter en lang marsj eller vann som etterhvert har kommet over goretexsokken og kryper ned i skoen.

Impregnerte lærstøvler har den ekstra sikringen at de ikke suger like mye vann opp over goretexsokken som trekker inn i skoen og sokkene.

Lekkasje forekommer selvsagt også, helt klart, men da er metoden med å fulle skoen opp til ett visst punkt en grei måte å bli sikker på om det er lekkasje eller ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 8/7/2023 at 6:12 PM, DenGladeVandrer said:

Jeg har tydelig dårlig karma når det gjelder GoreTex (gårkjeks som sier)..

Føler ikke at spay hjelper noe særlig. Litt våt lyng.. under støvleskaft.... skal ikke mye til før man kjenner fukten sive inn. 

Er noen sprayer bedre enn andre?

Vet at membran ikke varer evig selvsagt. 

Enig der. Eneste som fungerer av erfaring er å vaske inn impregnering på gore-tex. Når det gjelder sko, er det eneste som har fungert med Gore-tex; Crispi fjellstøvler. Aldri vært en dråpe fukt på sokken etter tur, uansett terreng og vær. Solide lærstøvler men med gore-tex, som sansynligvis er unødvendig. Hvordan jeg skal få impregnert den membranen når den tid kommer, er en gåte. Fordi spray på gore-rex, har aldri fungert for meg når membranen virkelig trenger en oppfriskning. 

Mye mye mye mer vedlikehold kreves for gore-tex enn det det er verdt føler jeg. 

Fått forklart at man skal omtrent spraye like ofte som man skal børste og tørke av skoene etter tur, for at det skal holde. 

Når det er sagt, hørte jeg en forklaring på Engelsk generelt om impregnering. "You spray it on, the coating simply suggests the water to go elsewhere, instead of through the fabric."

Dog er ikke impregnering og Gore-tex membran det samme, men det gir et bedre bilde på hva man egentlig har her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kennkis skrev (7 timer siden):

Hvordan jeg skal få impregnert den membranen når den tid kommer, er en gåte. Fordi spray på gore-rex, har aldri fungert for meg når membranen virkelig trenger en oppfriskning. 

Det er ikke membranen du impregnerer, men ytterstoffet/skallet. Membranen er vanntett uavhengig av om du impregnerer eller ikke, men vil ikke fungere like godt hvis ikke. Om ytterstoffet ikke er vannavvisende vil jo dette «suge» til seg vann, og bli vannmettet og tungt. I tillegg vil dette gjøre at membranen ikke får pusta særlig godt, og det kan føles som at membranen ikke er tett fordi svette/vanndamp ikke slipper ut.

Membranen er vanntett fordi den har en hel masse (milliardvis) av små hull som er mye mindre enn en vanndråpe. Vanndampmolekylene er selvfølgelig mindre, og kan derfor passere ut gjennom membranen (gitt at membranen ikke er tett). Her kan du lese mer om Gore-Tex-membranen.

Om membranen lekker hjelper det ikke å impregnere, da må membranen byttes. Vasking kan være med på å unngå at porene i membranen tettes med skitt.

Og angående at det skulle være unødvendig med Gore-Tex-membran i solide lærstøvler, der henger jeg ikke helt med i tankegangen? Lærstøvler i seg selv er ikke vanntette uten mye mer vedlikehold/smøring enn lærstøvler med Gore-Tex-membran. Prøv Forsvarets M77 uten smøring/behandling, så vil du fort merke at du blir våt på beina. Det fine er at ytterskall av lær er mye mer slitesterkt enn tekstil, og derfor vil beskytte membranen mye mer mot punkteringer og slitasje. Mitt inntrykk og erfaring er derfor at membranen holder lenger i lærstøvler enn tekstilsko.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom noe av denne tråden, og ser at noen mener ALFA sko med Gore-Tex ikke holder tett. Nå har jeg gått med en del par ALFA Walk King og i det siste ALFA Impact.

 

Antakelig minst 15 par Walk King og 2 par Impact (Det siste bare i et par måneder). Ingen av mine par har sluppet vann gjennom før etter minst et år, og de siste ti parene har omtrent ikke vært vedlikeholdt, og det har ikke gjort noe som helst med vanninntrenging eller levetid. (Bildeter fra oktober 18 - uten Impact)

 

PA039872.thumb.JPG.2809722d8d473e42b33b00a5fd07c495.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær funker, det vet jeg, jeg glemte vel å presisere i første post at det gjelder stoff/syntetisk, men fikk jo delvis forklaring på at det kun er nederste del av skoen som skal være tett, så da er det jo naturlig ar jeg blir våt når jeg går i duggvåt lyng, og vann trenger inn under lissene f.eks. Om jeg a har sprayet hele skoen, som i tillegg er nybørsta/vaska, hjelper det jo ikke når kun 50% av skoen har membran, fukt som trenger inn i de resterende 50% vil jo sakte trekke seg rundt på resten av foten. 

Og om membran også blir ødelagt når sko/støvel får naturlige bøying ved gange, (også nevnt her) hjelper jo heller ikke spray. 

Og som jeg har sagt i flere tråder... jeg har gått med våte føtter i årevis, (unntak med gummi og lær) og er blitt vant til det, og det funker for meg. 

Nå blir det laaaaaaangtur i bakgården, men nyvoksa Impact, da holder jeg mg tørr. 😊

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (24 minutter siden):

Og som jeg har sagt i flere tråder... jeg har gått med våte føtter i årevis, (unntak med gummi og lær) og er blitt vant til det, og det funker for meg. 

Nå blir det laaaaaaangtur i bakgården, men nyvoksa Impact, da holder jeg mg tørr. 😊

Jeg har også gått med våte føtter i årevis - i lærsko, med puss og stell til den store gullmedalje. Det funket det og, men turlivet ble mere behagelig da Gore-tex kkom (Selv om den holdt en kort stund helt til å begynne med.)

Det har blitt mange og lange turer i regn og vått vær med mine Impact . til og med vassing over elver - uten å bli våt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (1 time siden):

Jeg har lest gjennom noe av denne tråden, og ser at noen mener ALFA sko med Gore-Tex ikke holder tett. Nå har jeg gått med en del par ALFA Walk King og i det siste ALFA Impact.

 

Antakelig minst 15 par Walk King og 2 par Impact (Det siste bare i et par måneder). Ingen av mine par har sluppet vann gjennom før etter minst et år, og de siste ti parene har omtrent ikke vært vedlikeholdt, og det har ikke gjort noe som helst med vanninntrenging eller levetid. (Bildeter fra oktober 18 - uten Impact)

 

PA039872.thumb.JPG.2809722d8d473e42b33b00a5fd07c495.JPG

Dette er hva jeg kaller erfaring i praksis 👏🏻

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 10/22/2023 at 7:54 AM, Måssåbjønn said:

Det er ikke membranen du impregnerer, men ytterstoffet/skallet. Membranen er vanntett uavhengig av om du impregnerer eller ikke, men vil ikke fungere like godt hvis ikke. Om ytterstoffet ikke er vannavvisende vil jo dette «suge» til seg vann, og bli vannmettet og tungt. I tillegg vil dette gjøre at membranen ikke får pusta særlig godt, og det kan føles som at membranen ikke er tett fordi svette/vanndamp ikke slipper ut.

Membranen er vanntett fordi den har en hel masse (milliardvis) av små hull som er mye mindre enn en vanndråpe. Vanndampmolekylene er selvfølgelig mindre, og kan derfor passere ut gjennom membranen (gitt at membranen ikke er tett). Her kan du lese mer om Gore-Tex-membranen.

Om membranen lekker hjelper det ikke å impregnere, da må membranen byttes. Vasking kan være med på å unngå at porene i membranen tettes med skitt.

Og angående at det skulle være unødvendig med Gore-Tex-membran i solide lærstøvler, der henger jeg ikke helt med i tankegangen? Lærstøvler i seg selv er ikke vanntette uten mye mer vedlikehold/smøring enn lærstøvler med Gore-Tex-membran. Prøv Forsvarets M77 uten smøring/behandling, så vil du fort merke at du blir våt på beina. Det fine er at ytterskall av lær er mye mer slitesterkt enn tekstil, og derfor vil beskytte membranen mye mer mot punkteringer og slitasje. Mitt inntrykk og erfaring er derfor at membranen holder lenger i lærstøvler enn tekstilsko.

fin presisering der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.