Gå til innhold
  • Bli medlem

1-manns telt på tur- er den for liten?


EmeraldFern

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal begi med på rondane-stien i sommer, men skal gå den feil vei så jeg ender opp i Oslo til slutt 😊

Jeg har et 3-mannstelt, men jeg vurderer å gå til innkjøp av et mindre et mtp. Vekt.

Jeg lekte også med tanken på å bruke tarp og DNT hytter når jeg befinner meg på vidda. Men vet ikke om det bare er dumt?

Min far mener at 1-manns telt egentlig er alt for smått, og jeg bør kjøpe 2-manntelt. Jeg stiller meg ganske blank til dette 🤷🏼

Kan jeg bruke Tarp? Går det fint med 1-mannstelt? Er det noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville personlig foretrukket telt framfor tarp på vidda. I skogsterreng kunne jeg gjerne klart meg med kun tarp.

Hvor høy er du? Kommer du til å bruke gåstaver? Spør da eventuell bruk av staver kan gi flere valgmuligheter vedrørende valg av telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du tenker om å oppbevare pakning utenfor teltet. Jeg synes personlig det er greit å ha mest mulig under «tak». Min erfaring er at telt for en person blir veldig trangt. Ville vurdert tomannstelt. Selv har jeg tremanns superlight. God plass og trivelig ved dårlig vær. Uansett valg, god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@EmeraldFern ett enmannstelt er perfekt for en mann. Men det er størrelseforskjell på de også.

Selv bruker jeg Hilleberg Unna, men det er jo bare ett eksempel, det finnes mye annet bra å velge i, til forskjellige priser.

https://www.instagram.com/p/CR91bbXsGXe/?igshid=YmM0MjE2YWMzOA==
 

https://www.instagram.com/p/B6bj30XltJE/?igshid=YmM0MjE2YWMzOA==

 

 

83B6707E-4C0C-4BE3-8A57-2C39913FDC79.jpeg

BC5D83D4-BC06-4A45-832E-1E12A5A8E627.jpeg

1F3FC57C-03B3-418D-9550-21D89089D32E.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du vil teltet skal gjøre. Hvis du skal ha noe som er noenlunde lett for å sove gjennom natten og dårlig vær, så er 1-personstelt helt greie. Drømmer du om "å ligge i leir" med kaffe på sengen, så blir det fort trangt. Ville styrt unna de aller minste utgavene. Det er ikke mye plass og du setter fort pris på 5 cm ekstra her og der.

Tarp kan gå fint, men du må ha myggnetting i en eller annen form og... du må gjøre deg kjent med diverse svartekunster siden slike duker kan settes opp på en rekke ulike måter alt etter vær og sted. Trening og gåstaver er i praksis påkrevd.

Går du med et lite telt/tarp, så har du uansett DNT-hyttene som reserveløsning. Det kan ikke gå så veldig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 1 manns telt er bra nok eller ikke varierer, det finnes også store enmannstelt som er på størrelse med tomannstelt. Og tomannstelt som egentlig er laget for en person.

 

Feks er Hilleberg Niak basert på Hilleberg Unna, Unna er 1 person ,Niak er 2, men det er bare 10 cm forskjell på dem. Og Niak er egentlig beskrevet som 1.5 altså at man kan være 2, men det er egentlig ment som er komfortabelt 1 mannstelt. Det er bare 10 cm forskjell i bredde på de to teltene.

På samme måte finner du 2 manns telt som faktisk fungerer bra til 2 personer. Og andre telt som virkelig ikke gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmeraldFern skrev (På 19.6.2023 den 20.26):

Min far mener at 1-manns telt egentlig er alt for smått, og jeg bør kjøpe 2-manntelt. Jeg stiller meg ganske blank til dette 🤷🏼

Det egentlige spørsmålet er kanskje om teltet har 1 eller 2 fortelt / innganger, og hvor store de er. Det finnes 1-manns telt med 2 store fortelt / innganger ned mot 1/2 kg som slik jeg forstår det er mye romsligere enn tyngre 2-manns telt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Helt enig med @Flyalf, men det avhenger litt av hvor inngangen er. Selv har jeg et Helsport Ringstind SL 2, forrige type med en inngang på siden. Har hatt en tur med 2 personer i teltet - aldri mer. Veldig greit telt for en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke satset på bare tar på en slik tur, da det kan være litt kronglete å finne gode festemuligheter midt på vidden enkelthendelser steder. I tillegg til at du fort kan ende opp som koldtbord for diverse innsekter😆

 

Som nevnt over av diverse her, kan det være stor forskjell i både enmannstelt og ikke minst vil størrelsen din og påvirke hvor romslig det oppleves. Har du mulighet for å låne eller prøveoppsette ett telt, kan du jo kjenne litt på hvordan størrelsen oppleves. Blir du "værfast" og ender opp med å ligge mye i selve teltet samtidig som du skal lage mat  tørke klær og så videre, kan det være greit med biiittelitt ekstra plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.