Gå til innhold
  • Bli medlem

Norske telt - Høy pris, Høy vekt. På tide å ta inspirasjon fra det amerikanske markedet?


Simen95

Anbefalte innlegg

Gabs88 skrev (21 timer siden):

Jeg lette nå litt, jeg fant ikke noen videoer hvor X-Mid står i noe hardere enn en vanlig Bergensk gråværsdag. :) Med Hilleberg er det derimot ingen problem å finne noen videoer med skikkelig ruskevær.

 

 

 

 

 

 

 

Og vannsøylen på 15000mm gjelder bunnkoppen i teltet, det er nok overflødig men også et resultat av et mer solid materiale som tåler noen rifter.

 

Vi kan også ha langt tøffere vær i Norge enn det man gjerne ser i USA, spesielt med tanke på regn og temperaturer. Så man bør ha minst 3000mm vannsøyle på teltet, 3000mm er minimum for at det skal defineres som vanntett.

Ja, mange som tar Hilleberg teltene sine på test :) 

Fant denne: 

 


 



Denne sist er også bra, her sammenlignes det jo mellom begge :) Han ender vell opp med å slå ned X-Mid teltet for å ikke ødelegge teltet til kompisen sin, men her står han jo veldig utsatt og det var veldig god vind. Teltet holder ganske godt for å være rundt halv kiloen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må legge til også at jeg selv syntes mange av ultralett teltene i Amerika ikke holder mål, mange av dem er jo bare litt duk på en stang. 
Men det er svær forskjell i variasjon der ute hvor mange kommer seg ned til imponerende gode vekter.
Big sky chinook 1p, Trekkertent Saor, Xmid, Bella (first tent made by women) (husker ikke produsent) for å nevne et par.
DCF holder jeg meg unna også.  :D Forclaz Dechatlon kom nylig ut med et gåstav telt til Frankrike og Italia, der det er testet for 70km vind, under kiloen.
Masse forskjellige former og typer telt å produsere.

Jeg er sikkert litt biased når jeg vil ha lavest mulig vekt og pakkevolum. :) Helsport og Barents gjør vell en god jobb å komme seg ned på vekt på materialene vært fall, men Norrøna sin kolleksjon skuffet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (18 minutter siden):

Forclaz Dechatlon kom nylig ut med et gåstav telt til Frankrike og Italia, der det er testet for 70km vind, under kiloen.


 

Jeg brukte i mange år telt fra Decathlon, da med navn Quechua Quickhiker 2 ultralight som nå har blitt Forclaz MT900 ULTRALIGHT. Det ser jo ut som at de bare har byttet ut stangen med staver.

Riktignok ikke verdens letteste telt, men det faila aldri. Endte vel på mellom 80 og 90 døgn med det teltet. Syns produktene til Decathlon kan være ganske bra i sin prisklasse og kvaliteten er det ikke noe å si på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, uteturen said:

Jeg brukte i mange år telt fra Decathlon, da med navn Quechua Quickhiker 2 ultralight som nå har blitt Forclaz MT900 ULTRALIGHT. Det ser jo ut som at de bare har byttet ut stangen med staver.

Riktignok ikke verdens letteste telt, men det faila aldri. Endte vel på mellom 80 og 90 døgn med det teltet. Syns produktene til Decathlon kan være ganske bra i sin prisklasse og kvaliteten er det ikke noe å si på.

Quechua solbriller er helt enormt bra, kjøper med meg hver gang vi er i land med Decathlon. Tror ikke det finnes bedre solbriller til en eller to hundrelapper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at amerikanerne er de mest innovative på teltfronten. Det er nesten litt ironisk fordi designet på hovedtypene som zpacks duplex (og gossamer), og pyramidetelt ble jo flittig brukt her i Norden for mange år siden. Helsport og Hilleberg hadde i oppstarten telt som ligner veldig på duplex spesielt. Selv synes jeg pyramidetelt er helt overlegent i sterk vind. Når det har dype kurver blir teltet veldig stramt og blafrer ikke så mye som et tunelltelt. 
 

Innovasjonen kommer også med materialene de bruker, som dyneema. Jeg har to slike telt, men har erfart at stoffet fungerer som et drivhus om sommeren. Spesielt nordpå. Det kan bli helt ulevelig varmt. 
 

Nå har jeg laget et eget design og sydd et pyramidetelt med integrert myggnetting i silpoly. Veldig spent på åssen det blir til sommeren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (42 minutter siden):

 Du har vell i dag 2 forskjellige grupper som skal på tur, de som vil langt fort og lett og de som tar seg god tid og er ofte på samme stedet over lengre tid.
 

Du har nok langt fleire forskjellinge grupper…

Simen95 skrev (42 minutter siden):


Men ja, jeg tror de fleste ville klart seg med et vanlig "ultralett" telt de aller fleste turene i Norge. Klarer man det i Skottland går det fint her og. Der er det hardere vind og mer regn.
Telt har ikke så mye å si på temperatur syntes jeg, når det er soveposen og liggeunderlaget som gjelder der.

Det er klart at mange turar ikkje sett store krav til teltet, og mange er aldri på tur når vêrmeldinga antydar dårleg vêr. Men det er ei veldig mager trøyst å vite at teltet held dei fleste turane, når ein er våt og kald og bare ventar på at dagslyset skal koma att så ein kan pakke saman fillene og gå vidare for å prøve å finne ei hytte til neste natt.

Du har heilt rett i at temperaturen ikkje har så mykje å seie for teltvalget, i alle fall ikkje låg temperatur. Eg forstår ikkje heilt dei som meiner ein treng tett innertelt i låg temperatur, sjølv droppar eg gjerne innerteltet utanfor myggsesongen. I høg temperatur er god lufting viktig, så der har nok teltvalget av større betydning.

Sjølv er eg svak for klassiske tunneltelt. Dei er raske og enkle å setje opp, også i sterk vind, og har suveren lufting. Det er fleire nordiske (både norske og svenske) produsentar av tunneltelt i verdsklasse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (59 minutter siden):


Du har vell i dag 2 forskjellige grupper som skal på tur, de som vil langt fort og lett og de som tar seg god tid og er ofte på samme stedet over lengre tid. 

Dette er vel ganske feil, egentlig.

Det er mye imellom her. I tillegg til mange forskjellige typer aktiviteter. Som eks. havpadlere, klatrere, fjellski med pulk, toppturer, kanopadlere, packraftere, de som drar på langtur, de som drar på familietur, bikepackere, jegere, fiskere, vandrere, løpere, ultralett-pakkere, komfort-pakkere de som vil bruke minst mulig penger og de som har ubegrenset med penger.

Alle disse gruppene vi ha forskjellige krav til telt. Men har man ett relativt lett telt med ok størrelse (stort nok til å skifte og lage ett enkelt måltid), som har fleksibel lufting og værbeskyttelse nok til normal grad av surt vær og regn, har man ett telt som dekker det aller meste.
 

Ett ultralett knøttlite telt har ett ganske smalt bruksområde og sesong, selv om det skulle tåle mye uvær.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Simen95 said:

Ja, mange som tar Hilleberg teltene sine på test :) 

Fant denne: 

 


 



Denne sist er også bra, her sammenlignes det jo mellom begge :) Han ender vell opp med å slå ned X-Mid teltet for å ikke ødelegge teltet til kompisen sin, men her står han jo veldig utsatt og det var veldig god vind. Teltet holder ganske godt for å være rundt halv kiloen

 

Uten tvil, som jeg har sagt i fra starten av så skulle jeg veldig gjerne hatt et X-Mid selv, og ser på ingen måte bort i fra at jeg kjøper det i fremtiden.

 

Det sagt så fant jeg alle de 3 videoene du linket til før jeg skrev forrige post. For det var storm man snakket om ikke regnvær. (Og ja, jeg vet at den ene videoen viste en skikkelig storm men da var teltet satt opp i en hage, godt skjermet av omgivelsene så den syntes jeg ikke teller.) Og det var jo denne kommentaren (fra deg) jeg svarte på:

 

Quote

En finner masse filmer av X mid 1 og mange andre UL telt hvor de står etter en storm. 


De videoene der viser kraftig regnvær, men vinden som man forbinder med en storm er fraværende.

 

Og ja, den siste videoen var best, og teltet står ganske så utsatt til. Men det er jo gjerne standarden når man er i fjellet? Det er skjelden man finner god ly når man er godt over tregrensen. Bare det å finne en egnet teltplass kan ofte være en utfordring i seg selv.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uteturen skrev (2 timer siden):

Jeg brukte i mange år telt fra Decathlon, da med navn Quechua Quickhiker 2 ultralight som nå har blitt Forclaz MT900 ULTRALIGHT. Det ser jo ut som at de bare har byttet ut stangen med staver.

Riktignok ikke verdens letteste telt, men det faila aldri. Endte vel på mellom 80 og 90 døgn med det teltet. Syns produktene til Decathlon kan være ganske bra i sin prisklasse og kvaliteten er det ikke noe å si på.

https://www.decathlon.fr/p/tente-tarp-de-trekking-1-place-mt900-minimal-editions-undyed/_/R-p-343262?mc=8771195

Var det denne? Syntes det designet her var veldig bra, synd euroen er så høy for oss nå, og det er jo helt hvitt... Ellers kjempe telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (6 minutter siden):

https://www.decathlon.fr/p/tente-tarp-de-trekking-1-place-mt900-minimal-editions-undyed/_/R-p-343262?mc=8771195

Var det denne? Syntes det designet her var veldig bra, synd euroen er så høy for oss nå, og det er jo helt hvitt... Ellers kjempe telt. 

Stemmer. Kommer i både en og to pers. Merk at høyden ikke er av de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Dette er vel ganske feil, egentlig.

Det er mye imellom her. I tillegg til mange forskjellige typer aktiviteter. Som eks. havpadlere, klatrere, fjellski med pulk, toppturer, kanopadlere, packraftere, de som drar på langtur, de som drar på familietur, bikepackere, jegere, fiskere, vandrere, løpere, ultralett-pakkere, komfort-pakkere de som vil bruke minst mulig penger og de som har ubegrenset med penger.

Alle disse gruppene vi ha forskjellige krav til telt. Men har man ett relativt lett telt med ok størrelse (stort nok til å skifte og lage ett enkelt måltid), som har fleksibel lufting og værbeskyttelse nok til normal grad av surt vær og regn, har man ett telt som dekker det aller meste.
 

Ett ultralett knøttlite telt har ett ganske smalt bruksområde og sesong, selv om det skulle tåle mye uvær.

Jo, mange grupper der. Men en del av dem går jo litt inn i hverandre. Med tanke på hva dem trenger av telt. 

Ja grunnene du nevnte er vell det alle burde ha, men er mye variasjon i telt. Vurderte en gang Nordisk Lofoten 1ULW, men å ikke kunne sitte oppreist i et telt må være katastrofe.
Går fint med bredden for meg, men krype inn og ut tror jeg en fort blir lei. Værtfall hvis det pøse regner, da blir vell alt raskt vått :D 

Men med alle de ulike typene grupper som trenger telt skulle det vært mer å velge mellom med tanke på størrelser, vært fall solo telt. Eller 1.5, som kanskje er den beste størrelsen:) 

https://www.wechsel-tents.de/en/tents/zerog-bella-231055-1/?cHash=5569da062d72639e2cbad4c0513247b9&tx_shortcutscookiedisclaimer_main[action]=submit 

Kanskje det beste teltet jeg har sett så langt, det er for stort for min del med tanke på pakkestørrelse, men 1.4kg og solid innerduk og en kan sette opp begge dukene samtidig er gull.
Vurderer å gå på innkjøp, alle burde bruke kombinasjon av myggnetting og solidinnerduk, som det Norrøna teltet i forrige tråd. Har blitt mer vanlig nå i senere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uteturen skrev (3 minutter siden):

Stemmer. Kommer i både en og to pers. Merk at høyden ikke er av de beste.

Aha! Da skal jeg søke opp den modellen du skrev, se hva folk syntes. Ja, det er vell akkurat så en får bøyd seg frem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (56 minutter siden):

 

Uten tvil, som jeg har sagt i fra starten av så skulle jeg veldig gjerne hatt et X-Mid selv, og ser på ingen måte bort i fra at jeg kjøper det i fremtiden.

 

Det sagt så fant jeg alle de 3 videoene du linket til før jeg skrev forrige post. For det var storm man snakket om ikke regnvær. (Og ja, jeg vet at den ene videoen viste en skikkelig storm men da var teltet satt opp i en hage, godt skjermet av omgivelsene så den syntes jeg ikke teller.) Og det var jo denne kommentaren (fra deg) jeg svarte på:

 


De videoene der viser kraftig regnvær, men vinden som man forbinder med en storm er fraværende.

 

Og ja, den siste videoen var best, og teltet står ganske så utsatt til. Men det er jo gjerne standarden når man er i fjellet? Det er skjelden man finner god ly når man er godt over tregrensen. Bare det å finne en egnet teltplass kan ofte være en utfordring i seg selv.

Joda, han var vell litt skjermet, men vind var det nok av enn det man vanligvis kommer over tenker jeg :D

Jepp, jeg sliter i skoger haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohansen skrev (2 timer siden):

 

Nå har jeg laget et eget design og sydd et pyramidetelt med integrert myggnetting i silpoly. Veldig spent på åssen det blir til sommeren. 

Så kult! Har du bilder? Mål? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marius Engelsen said:

Dette er vel ganske feil, egentlig.

Det er mye imellom her. I tillegg til mange forskjellige typer aktiviteter. Som eks. havpadlere, klatrere, fjellski med pulk, toppturer, kanopadlere, packraftere, de som drar på langtur, de som drar på familietur, bikepackere, jegere, fiskere, vandrere, løpere, ultralett-pakkere, komfort-pakkere de som vil bruke minst mulig penger og de som har ubegrenset med penger.

Alle disse gruppene vi ha forskjellige krav til telt. Men har man ett relativt lett telt med ok størrelse (stort nok til å skifte og lage ett enkelt måltid), som har fleksibel lufting og værbeskyttelse nok til normal grad av surt vær og regn, har man ett telt som dekker det aller meste.
 

Ett ultralett knøttlite telt har ett ganske smalt bruksområde og sesong, selv om det skulle tåle mye uvær.

Om du har ingeniørgrad i tarpologi kan du jo kjøpe et MLD Trailstar i DCF, så får du både romslig og ultralett. Mye vind tåler det og. Men, om det finnes et telt/tarp som krever at man er praktisk og teknisk anlagt er det dette. 

Endret av Fiskepadde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (2 minutter siden):

Så kult! Har du bilder? Mål? 

Jepp :) Er 132 høyt, 260 langt og et generøst bathtub på 90x220. Også veier det 489 gram inkl pakkpose. 
 

Utrolig nervepirrende å sette det opp for første gang, men det ble nesten akkurat som jeg tegna det i Sketchup. Verdt det selv om jeg forbanna tilværelsen da jeg sydde (har ikke tatt i en symaskin siden ungdomsskolen). 
 

Designet er mer som en Mountain Laurel Designs Cricket med integrert netting og tub. Ganske minimalistisk, så jeg er litt redd for å bli ledd ut av forumet hvis jeg poster bilder her. Og jeg har jo ikke brukt det ennå. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohansen skrev (15 minutter siden):

Jepp :) Er 132 høyt, 260 langt og et generøst bathtub på 90x220. Også veier det 489 gram inkl pakkpose. 
 

Utrolig nervepirrende å sette det opp for første gang, men det ble nesten akkurat som jeg tegna det i Sketchup. Verdt det selv om jeg forbanna tilværelsen da jeg sydde (har ikke tatt i en symaskin siden ungdomsskolen). 
 

Designet er mer som en Mountain Laurel Designs Cricket med integrert netting og tub. Ganske minimalistisk, så jeg er litt redd for å bli ledd ut av forumet hvis jeg poster bilder her. Og jeg har jo ikke brukt det ennå. 

Fantastisk! Jeg tror du trygt kan legge ut bilder i DIY-delen av forumet. Er så få som gjør det at du får applaus bare for innsatsen. Om ikke annet, så får du sende bilder på pm til meg 😀

 

Har du festet myggnettingen i taket, slik at det blir mer som et Six Moon Designs Lunar Solo, eller er det selvstendig innertelt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (3 minutter siden):

Fantastisk! Jeg tror du trygt kan legge ut bilder i DIY-delen av forumet. Er så få som gjør det at du får applaus bare for innsatsen. Om ikke annet, så får du sende bilder på pm til meg 😀

 

Har du festet myggnettingen i taket, slik at det blir mer som et Six Moon Designs Lunar Solo, eller er det selvstendig innertelt?

Det var jo betryggende :) Men la meg ta noen turer med det først. 
 

Er sydd inn i selve teltet sånn som SMD og lanshan pro. Fra før har jeg en Locus Gear Khufu med innertelt. Selv om det er et fantastisk telt så begrenses plassen og takhøyden veldig av å ha et innertelt, så jeg ville ha et integrert et. Kunne selvsagt bare kjøpt et SMD, men når man først har fått ideen til et eget design og tegna det så får man lyst til å fullføre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohansen skrev (32 minutter siden):

Jepp :) Er 132 høyt, 260 langt og et generøst bathtub på 90x220. Også veier det 489 gram inkl pakkpose. 
 

Utrolig nervepirrende å sette det opp for første gang, men det ble nesten akkurat som jeg tegna det i Sketchup. Verdt det selv om jeg forbanna tilværelsen da jeg sydde (har ikke tatt i en symaskin siden ungdomsskolen). 
 

Designet er mer som en Mountain Laurel Designs Cricket med integrert netting og tub. Ganske minimalistisk, så jeg er litt redd for å bli ledd ut av forumet hvis jeg poster bilder her. Og jeg har jo ikke brukt det ennå. 

Dette vil vi jo selvfølgelig gjerne se!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Ett ultralett knøttlite telt har ett ganske smalt bruksområde og sesong, selv om det skulle tåle mye uvær.

Eller så kan du velge et kjempestort ultralett telt, dvs X-Mid Pro2, som har to store fortelt og bra innehøyde :-) Alikevel, dersom jeg skulle bo lenge i det synes jeg det passer best til 1 person. Men alle turer jeg drar sammen med andre har vi uansett hvert vårt telt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (16 timer siden):

Noe som er relativt "unikt" for Norden, særlig de nordligste delene, er differansen mellom sommer- og vintersesongen. Det "hotteste" teltet du refererer til er jo ikke akkurat beregna på en skikkelig vintersesong, og kan derfor spisses inn mot andre behov.

Vi var faktisk innom dette temaet på universitetet, i forbindelse med asfalt (ja, litt nisje kanskje, men uansett). At asfalten i Norge kan oppleves som mer oppsprukket enn mange andre land har gjerne en sammenheng med at asfalten her til lands må lages noe "mykere" enn i sydligere strøk som har mer jevn temperatur gjennom året. Enkelte plasser er jo asfalten nærmere betong. Lufttemperaturen i nordlige deler av Norge kan faktisk svinge med så mye som 80 °C gjennom året, fra -50 °C på vinteren til +30 °C på sommeren. I tillegg vil da virkningen av soloppvarming gjøre at differansen i temperaturen i selve asfalten gjennom året kan være mellom 100–150 °C. Materialet må altså hensynta slike ekstreme temperaturvariasjoner med termisk utvidelse og slikt, og dermed kompromisse på andre parametre.

Det samme kan jo sies om teltkonstruksjoner for nordiske forhold, til en viss grad. De er utvilket for å kunne brukes på varme sommerdager med 30 °C + sol (riktignok er det mange telt som ikke er særlig komfortable i slike forhold) og i alle fall ned til -30 °C på vinteren, i tillegg til kraftige vindkast. Klart, man kan ha ett lett telt for sommerbruk, men da ender man opp med to telt dersom man skal ut på vinteren.

Jeg synes det er helt prima at vi har nordiske teltprodusenter (Fjällräven, Hilleberg, Helsport, Barents++) som har kjennskap til det klimaet vi utsettes for her, i stedet for noen amerikanske selskaper som ikke har samme innsikt, og som utvikler sine produskter ut fra sitt marked. Og som andre har vært inne på, så er det nok litt ulike kulturer/tilnærminger til friluftsliv/telting i Norden og USA. I sistnevnte har jeg fått inntrykka av at mange slike vandringsruter som særlig ultralight-folka benytter har tilrettelagte camp-områder, og det er vel heller ikke overalt at "wild camping" er tillatt såvidt jeg vet. Bare en slik detalj kan være med å påvirke løsningene som produsentene fokuserer på, og hvilke parametre de velger å optimalisere for. Slike tilrettelagte camper er nok mindre utbredt i klassisk norsk friluftsliv. Nordiske telt er kanskje bedre egnet for å bruke som en "basecamp" eller i forbindelse med en leirplass hvor man oppholder seg et par-tre dager mens man utforsker eller f.eks. fisker i området rundt. Da blir plutselig et fortelt kjekt å ha, med tanke på kokkelering, oppbevaring og som oppholdsrom ved skikkelig drittvær. Det hadde altså ikke falt meg inn å bruke et sånn X-Mid 1 og lignende for en fisketur på 2-3 dager, selv om det selvfølgelig er mulig under gitte forhold.

Men såklart, det er mye som er mulig. Å lage nordiske telt med Dyneema osv. kan jo være attraktivt for noen, men det blir nok ansett for å være et relativt smalt marked med et lite kundegrunnlag, og dermed et veldig lite stabilt marked å investere masse penger i utvikling inn mot. Da er nok de klassiske markedssegmentene tryggere havner å legge pengene inn i. Det er nok ingen produsenter som velger å legge masse ressurser i et produkt de ikke er relativt sikre på at de kan tjene penger på, uansett hvor bra produktet måtte være rent teknisk. Kort oppsummert, så tror jeg man litt flåsete kan si "it's all about the money" (som det meste annet i samfunnet). De følger nok med på trendene, og jeg tror nok ikke det skjer særlig vridning mot amerikanske løsninger før det har blitt betraktelig mer "trendy" med slike telt. At Helsport nå skal produsere packraft og sykkelvesker for bikepacking/gravel er nok ikke tilfeldig, det har en sammenheng med at disse aktivitetene har økt i popularitet de senere årene.

Mange gode poenger her. Når vi diskuterer så burde vi kanskje diskutere per bruksområde. Så mine kommentarer er for 3 sesong i Nord-Norske høyfjell i all slags vær for fisketurer på 2-7 dager og som globalt reisetelt.

Slik jeg ser det er nordiske telt ikke egnet til norske forhold, de er alt for tunge, er lagd for ekstrem forhold som kanskje 1% har bruk for, og har ikke utvliktet seg.

Jeg synes også ditt poeng med "basecamp" er godt. Og vi har en litt annen tur-kultur. Bare ordet "friluftsliv" er vanskelig å finne i andre språk. Det er sikkert flere som kjøper telt for dette.  I mine tidligere år (som var før Interweben :-) ) så gikk jeg på turer med 25 -30 kg sekk og telt for meg eller flere, dvs vi hadde ikke hvert vårt telt. Etter x antall timer satte vi opp en basecamp, og da var vi lite innstilte på å gå videre pga tunge sekker. Nå går jeg / vi med sekker på 12-15 kg og de er så lette at jeg ikke nødvendigvis har en bascamp, men heller går videre til ny camp. Sekken min er lettere enn mange svipptursekker, så om jeg går fra basecamp kan jeg bruke den til korte turer eller bruke en svipptursekk på 30gr. For *meg* har dette økt turgleden betraktelig.

Jeg bruker et X-Mid P2 som er lettere enn stort sett alle nordiske telt?, og i alle fall lettere i forhold til plass og som har to store fortelt med plass til bagasje i et av fortelt. Forteltene er asymmetriske plassert, slik at det alltid er et som gir le og gir muighet for å ha åpen dør. Vel, dette var dagens reklame :-)

I norden som ellers er det self "all about the money", men den store kjøpergruppen i norden er nok langt mer konservative og selvtilfredse enn andre. Det er i alle fall ikke slik at vi har behov for ekstreme telt pga dårligere vær enn andre. Det er lenge siden jeg innså at nordiske telt ikke var velegnet for norske forhold og gikk over til UxAnske telt. Dette betyr også at jeg kanskje ikke har fått med meg utviklingen, men fra det jeg ser i felt og på nettet har de ikke endret seg siden de første selvstående kom på markedet. Så jeg skulle virkelig ønske jeg hadde nordiske
valg som jeg kunne kjøpe til mine behov, men det har vi ikke og det gjør jeg ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke det er noe poeng i å snakke så mye om 4 sesongers telt. For min del er det mer relevant å diskutere 3 sesongers telt ettersom de færreste nordmenn ligger utendørs i telt om vinteren.

 

Men når man ser på feks Helsport Reinsfjell "Superlight" 2. Hvor prislappen havner på 10500 kroner, vekten på 2.25 kg med en 2000mm vannsøyle på ytterteltet.

 

Da må man virkelig spørre seg hva de driver med for vekten er høy, vannsøylen dårlig, og det er 3 sesongers.

 

Og man ser samme trend på Helsport Fjellheimen Superlight 2, mens Sarek Superlight 2 virker litt mer fornuftig både med tanke på pris og vekt. Norrøna sine telt er jo helt latterlige mtp vekt, og veier 3kg-3.6kg for 2 personers telt.

Men Bergans er bedre, med sitt super light Dome, frittstående, 2 pers, 1.6 kg, 2000mm vannsøyle, 2000 kr og bra fortelt på begge sider. Dette er jo et telt som viser at i alle fall Bergans har skjønt tegningen, selv om vannsøylen kunne ha vert bedre. Men da har de laget det med 15D yttertelt, 15D innertelt og 30D gulv.

 

Som jeg mener er i minste laget, spesielt på gulvet, Hilleberg bruker 20D yttertelt, 10D innertelt med 70D gulv og langt høyere vannsøyle på sine Yellow Label telt.

 

For min del så har jeg brukt alt for mye tid på telt i det siste, ettersom jeg har vert i markedet etter et nytt et. Og det jeg selv kom frem til et at det telt på ca 1.6 til 1.7 kg er det beste jeg får til hvis det skal være frittstående. Rundt 1.2-1.3 kg hvis jeg hadde gått for noe som ikke var det. Det ble for øvrig Hilleberg Niak som var løsningen for meg, det var det letteste teltet som var godt nok på alle områder. 5000mm vannsøyle, solid gulv, frittstående.

 

 

Så for å svare på det orginale spørsmålet, så tror jeg rett og slett at de fleste norske produsenter har mye å lære, full stopp. Hvis man skal kreve 10000 kroner for et telt så bør kunden kunne forvente vekt godt under 2kg og vannsøyle over 3000mm. Helst med en 70D gulv for å beskytte mot skarpe steiner.

 

For det er faktisk sjokkerende at de i 2023 leverer telt til over 10000 kroner, som veier godt over 2 kg og har under 3000mm vannsøyle.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (40 minutter siden):

Tror egentlig ikke det er noe poeng i å snakke så mye om 4 sesongers telt. For min del er det mer relevant å diskutere 3 sesongers telt ettersom de færreste nordmenn ligger utendørs i telt om vinteren.

Har du vært på dette forumet vinterstid? Det er mye vintertelting som foregår i dette landet.

Om du tenker på hele befolkningen, så er det også de færreste nordmenn som ligger i telt generelt. Klart, det er nok flere som telter i "3-sesongers" perioden, men når vi uansett er inne på nisjeprodukter for ensutiaster innenfor en nisje ville jeg ikke avfeid en hel sesong hvor veldig mange entusiaster er ute på telttur :)

Endret av sneakyowl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, sneakyowl said:

Har du vært på dette forumet vinterstid? Det er mye vintertelting som foregår i dette landet.

Om du tenker på hele befolkningen, så er det også de færreste nordmenn som ligger i telt generelt. Klart, det er nok flere som telter i "3-sesongers" perioden, men når vi uansett er inne på nisjeprodukter for ensutiaster innenfor en nisje ville jeg ikke avfeid en hel sesong hvor veldig mange entusiaster er ute på telttur :)

 

Det er nok mye som foregår på vinterstid blant forumbrukerene men ikke generelt.

Forøvrig så overnatter 1.5 millioner nordmenn utendørs hvert år. https://norskfriluftsliv.no/naer-15-million-nordmenn-sov-ute-i-sommer/

Men jeg tviler sterkt på at mer enn 1-3% av de som overnatter i telt i løpet av året gjør det i Desember, Januar eller Februar. Jeg kjenner flere som omtrent lever i fjellet, både vinterstid og sommertid, med toppturer både sommer og vinter men har aldri hørt om en eneste av dem som sover utendørs i feks Februar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gabs88 said:

Og man ser samme trend på Helsport Fjellheimen Superlight 2, mens Sarek Superlight 2 virker litt mer fornuftig både med tanke på pris og vekt.

Bare for å dyppe tåa utenfor topic: Sarek er vel bare lettere fordi det er mindre enn Fjellheimen. Liten takhøyde, skråner mot fotenden, kortere liggelengde og rektangulært innertelt. 

Frister veldig med X-mid og Supermid da 😎 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.